Ga naar inhoud

Konijn gebroken rug door speelbal


Noel

Aanbevolen berichten

Ons konijntje Noël heeft een tragisch ongeluk gehad. Nadat hij in een speelbal had gebeten is hij vast komen te zitten met zijn tanden achter de tralies van het balletje. De bal heeft een belletje en ziet er zo uit:

173_thumb.jpg

Uiteraard is het konijntje volledig in paniek geraakt omdat de bal vast aan zijn kopje zat. Zo goed en kwaad als dat ging heb ik geprebeerd Noël te bevrijden. Omdat het konijn erg in paniek was maakte het de vreemdste bewegingen en was het bijna niet te fixeren. Na een wilde beweging gaf het konijn een gil (had hij nog nooit eerder gedaan). Daarna liet hij de bal vrij snel los.

Meteen had ik door dat er iets goed mis was. Het achterlijfje was helemaal slap. Ik dacht dat het konijn mogelijk eerst zuurstof tekort had gehad omdat de bal zijn snuitje had afgesloten.

Al snel dacht ik aan iets ernstigers en was bang voor een gebroken ruggetje. Binnen tien minuten was ik bij de dierenarts. Daar heeft hij een spuitje gehad tegen een eventuele zwelling. Helaas is er geen enekele verbetering opgetreden.

Vanochtend direct weer naar de dierenarts voor het maken van een foto. Nu ik dit schrijf ben ik zojuist teruggebeld dat het inderdaad een breuk is en we hebben besloten Noël direct in te laten slapen.

Zijn er meer mensen die dit soort ervaringen met een deregelijke speelbal hebben of hiervan hebben gehoord? Achteraf gezien vind ik het ding verre van veilig maar daar sta je niet bij stil. In ieder geval een waarschuwing voor een ieder.

Vaarwel Noël!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee de tanden van het konijn waren zeker niet te lang. Stom toevallig was ik vorige week ook al bij de dierenarts omdat konijn nieste. Niet veel en niet snotterig zoals je soms wel leest maar hij kwam er niet echt vanaf. Dierenarts constateerde een verkoudheid en hij was verder perfect in orde. Dierenarts heeft toen meteen een "APK" keuring gedaan en een tandje was klein beetje afgebroken maar niet zo ernstig dat er geknipt moest worden. Groeide wel weer bij.

Dus met zijn tanden had het weinig te maken. We hadden een dwergkonijntje dus voor hem zijn de spijlen vrij breed, maar ook dus weer niet zo breed dat hij er niet in kon happen. Hij moest zijn bekje alleen te ver open sperren om los te komen. Ik kan mij zo voorstellen dat een konijn in paniek probeert te bijten (als soort van spierreflex) en dat moest 'ie juist niet doen natuurlijk (maar ja beestje kan niet redeneren zoas ons en handelt alleen in wilde paniek).

aangepast door Noel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Achteraf is dat ook het treurige. Hij deed vrij weinig met de bal. Af en toe als de bal naar zijn zin in de weg lag duwde hij het aan de kant maar verder vond hij er weinig aan. Eerste vijf minuten was hij licht agressief tegen de bal (logisch) maar daarna heeft het weken niks liggen te doen in zijn kooi. Stomme bal is hem nu fataal geworden (eigenlijk zijn paniekaanval natuurlijk maar ja je snapt wat ik bedoel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie overigens niet in hoe een ongelijke tand dit ongeval zou hebben veroorzaakt. De tanden waren goed gesleten en dus niet te lang. Alleen van een voortand was een heel klein stukje afgebroken. Indien de twee tanden gelijk waren geweest had hij nog vast gezeten. Alleen als de tanden extreem kort waren afgeknipt door de da dan had het mogelijk verschil uitgemaakt. Maar extreem korte tanden bij een konijn lijkt me niet de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het nu ook niet meer uit maakt of het aan de tandjes lag, of gewoon echt aan dat balletje. Het is wel duidelijk dat dat balletje voor enig gevaar kan zorgen, een konijn kan er nu eenmaak ook met zijn pootje in vast komen te zitten.

Sterkte, met het verlies van Noël!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk zeg. Ik schrik ervan. Zoals zovele hier heb ik ook zo'n bal. Ligt alleen niet in hun hok maar daarbuiten voor als ze loslopen en willen spelen. Ik overweeg nu wel om de bal weg te doen. Wel jammer want ze vinden hem wel leuk. Ik vraag me nu wel af of speelgoed eigenlijk wel veilig is voor konijnen.

Heel veel sterkte met dit verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OHH,, Wat erg zeg, ik heb bij alle konijnen zo'n balletje liggen, en ik heb ook bij 1 koppeltje een zeer grote bal, en ze spelen er heeeel erg graag mee, maar veele sterkte, wel het beste voor haar dat ze is ingeslapen, ze had erg veel pijn denk ik, Succes ermee,

aangepast door Claire
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hadden een soortgelijk speeltje.. ze waren er gek op! De hele dag slingerden ze het ding door de ren. Uiteindelijk heeft mijn moeder hem gesloopt toen ze op visite was. (Als wraak maakte Demmi het truitje van mijn moeder kapot, en ik zei wel twee keer dat konijnen het niet prettig vinden om opgepakt te worden..)

Misschien heeft ze de konijntjes dus wel gered.

Heel erg van het konijntje! Sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg overigens niet dat jullie meteen alles moeten weggooien hoor. Het beste is om zelf een inschatting te maken met betrekking tot de grootte van je eigen konijn en de grootte van de bal/openingen daarin. Als het gat zodanig is dat hij vast kan komen te zitten dan is het misschien raadzaam om zo'n bal te dumpen. Kosten drie euro geloof ik dus de mijne ligt in de kliko.

Net het hok helemaal leeg gemaakt, geschrobt en weggezet. Werk zelf bij de politie en ben wel wat gewend. Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo gejankt heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .