Ga naar inhoud

konijn is te dik


shnoeffy

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Mijn konijn harry, hangoor, ram, gecastreerd en 9 maanden oud is veel te dik.

Hij weegt 2,8 kg.

Ik zal even beschrijven wat hij eet.

Hij heeft altijd brokken dit is: supreme russel rabbit (gemeng) en supreme sience selectiv (enkele brok) die 2 door elkaar.

Hij eet nouwelijks hooi, heeft hij nooit gedaan.

Verder heeft hij altijd gedroogde maiskolven, en een droge boterham, en geregeld vers voer, afval van huis.

Hij heeft veel ruimte, maar dat lijkt ook niets te helpen.

Ik vind het eng om zijn bakje voer leeg te laten als het voor die dag op is, omdat ze zeggen dat een knaagdier altijd eten moet hebben anders kunnen ze problemen krijgen met de darmen en helemaal niet meer eten.

Misschien kan iemand mij adviseren wat wel en niet goed is en hoe ik hem kan laten afvallen.

Je ziet hem dikker worden en dat vind ik ook wel weer verontrustend.

De foto is van een paar maanden geleden dus dar zie je het niet zo, maar vond het leuk erbij te doen.

330qtf9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, hier wat tips

- Geen maiskolfen!

- Minderen met brood

- Onder afval, geen aardappelschillen verstaan

- Overstappen op enkele brokken, dus wat je al voor een deel geeft.

- De brokken in verhouding van zijn gewicht doen, en de brokken verdeeld over de dag aan hem voeren.

- Je zult zien, dat als je de brokken in verhouding van zijn lichaam geeft, dat het veel minder is. Hij krijgt dus waarschijnlijk ook meer honger, en gaat dan hopelijk hooi eten.

Veel succes!

( Ik vind je konijn er verder niet dik uitzien hoor... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het wel meevallen hoe dik hij is. maar dat kan ook aan de foto liggen.

ten eerste:

-hoeveel voer geef je hem? want met 50-75 gram voer heeft hij ruim genoeg eten per dag.

-mais is slecht voor konijnen, omdat ze dat niet kunnen verteren.

-brood moet je eigenlijk niet geven, het is een echt koolhydratenbom en daar word je nijntje dik van.

wat het hooi betreft: heb je wel eens kruidenhooi geprobeert? dat vinden de meeste konijntjes een stuk lekkerder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga met de dames hierboven mee....

Je konijn hoeft echt niet 24 uur per dag een volle etensbak te hebben. 25 tot 30 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag is ruim voldoende. Die portie kun je dan naar eigen invulling verdelen over 1 of twee porties per dag.

Een hele droge boterham per dag is echt absoluut teveel. Brood is ook een echte dikmaker.

Maiskolven kunnen voor konijnen heel erg gevaarlijk zijn. Ze kunnen de omhulsels van de mais niet verteren en dit lan voor ernstige verstoppingen zorgen.

Beter geef je Harry ook geen gemengd voer. Enkel de biks brokken zijn ruim voldoende. Bij gemengd voer zitten er veel onnodige dikmakers tussen het voer, bij biks bevat iedere korrel exact hetzelfde. biks zijn zo samengesteld dat ze precies bevatten wat je konijn nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bang bent dat zijn bakje leeg is kun je bijvoorbeeld 's morgens groenten geven en 's avonds zijn brokjes. Als zijn bakje dan tussendoor leeg is kun je daar ook wat hooi in leggen...

Misschien gaat hij dan wel hooi eten...

Ik doe ook wel eens het volgende als ik vind dat Guus weinig hooi eet:

Ik heb zo'n metalenbal waar hooi in kan. Het hooi vermeng ik dan met bijvoorbeeld peterselie en zo doe ik het in de bal. Ik zorg dat er peterselie uitsteekt zodat het aantrekkelijk is en dan is zijn bal met hooi binnen no time leeg!!

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .