Ga naar inhoud

Konijn kop gestoten


Sunny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Gisterenmiddag was mijn konijn Henkie lekker aan het spelen buiten. Ik doe meestal met hem mee en zit gezellig bij hem in de tuin. Gistermiddag was ik even op de bank ingedommeld, dus mijn vriend heeft op Henkie gelet. Toen zag hij een kat aankomen en hij stormt dus naar buiten om die kat weg te jagen. Maarja, omdat mijn vriend dus zo hard naar buiten rende is Henkie geschrokken en rende hij weg en knalde met zijn koppie tegen de deur!!!!! Ik heb gelijk gekeken of ik iets zag, maar zag niets. Hij rende verder en ging een hele tijd onder de kast zitten. Ik mocht hem even niet aaien en hij likte mijn hand niet. En maar stampen. Ik maar tegen hem praten terwijl hij onder de kast zat. Later ging het beter en hij huppelde weer rond. Ik denk niet dat hij iets heeft aan zijn hoofd of kan dat wel? En wat ik zo raar vind is dat ie nog steeds boos is volgens mij. Normaal als ik 's avonds bij zijn hokje zit om eten te geven en wat vers hooi dan likt hij mijn gezicht helemaal af (kan ik nooit een kant op haha) maar gisteravond was het maar eventjes likken en toen ging hij stampend naar zijn nachthok. Vanmorgen weer hetzelfde en hij at niet eens gelijk zijn worteltje op (doet ie altijd meteen, alsof ie uitgehongerd is). Wat is er toch aan de hand? Is Henkie nog steeds beetje angstig van gistermiddag en beetje boos? Normaal stampt ie nooit!!! Voor de rest van het weekend was het zo gezellig, veel bij me zitten, op schoot springen, samen in de tuin. Hoop dat ie snel weer de oude is.

Wie kan me helpen?

Groetjes,

Sunny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn is ook een keer naar binnen gerend, met zijn hoofdje tegen de stoelpoot. Dat ging best hard, en hij bleef toen ook even beduusd zitten. Maar na 5 min. was hij het alweer vergeten en gedroeg 'ie zich weer normaal. Wellicht is het bij hem minder hard gegaan dan bij jouw Henkie. Ik zou denk ik even naar de dierenarts gaan, voor de zekerheid, zeker omdat hij ook niet (of minder) wil eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor jullie reacties!

Ik zit me echt niet lekker. Helaas zit ik nu op het werk en kan ik hem niet in de gaten houden. Ojee, hoe hou ik het vol tot half 5? Ik heb net ook de dierenarts gebeld, die heeft mij geadviseerd vanavond even in de gaten houden of hij nog goed eet en drinkt en of hij scheef loopt. Dit was gisteren niet zo, hij liep gewoon normaal. Alleen dat eten zit mee beetje dwars. Hij eet wel maar niet zo luidruchtig als normaal. Maargoed, hij kan inderdaad pijn in zijn hoofd hebben. Als het vanavond nog niet helemaal goed moet ik morgenochtend even met hem langs de da.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn zijn hoofd stoot, hoeft dat niet erg te zijn. Maar... in jou geval laat hij duidelijk zien dat hij pijn heeft, vandaar dat weinig eten... (dan ga ik even uit van het beste geval zonder neurologische schade) Het gevaar zit hem net in dat niet eten. Als hij vandaag de hele dag niet eet, zit je met een serieuzer probleem... zijn darmwerking zal van het schrikken gisteren nu sowieso al trager werken, eet hij niet of bijna niet vandaag, gaat die stilliggen...

Een konijn waarbij de darmen stilvallen en die geen dwangvoer krijgt, heeft nog maar een bepaalde tijd te leven. Als er zich niet teveen gas vormt ,kan dat wel een dag of 2, maar elke uur meer,maakt het moeilijker om ze weer op gang te krijgen. Daar schuilt nu dus volgens mij het grootste gevaar....

Mogelijk is een pijnstiller nu al voldoende om hem weer aan het eten te krijgen en verdere problemen te vermijden, maar als je wacht tot morgenochtend en hij blijft pijn hebben en dus weinig tot niets eten, kan het een kritische situatie worden.

Het hoeft niet, maar weet dat dit een risico is wat je loopt als je tot morgen wacht.

Is het niet mogelijk om voor vanavond een afspraak bij de DA te maken?

Of eventueel tijdens de middagpauze naar een DA in de buurt van je werk te gaan om een pijnstiller?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n koppie is best een kwetsbaar ding hoor..

Kobus sprong ooit een keer verkeerd en kwam met zijn koppie op de grond terecht..

Jeetje wat er toen gebeurde...

Hij bleef liggen en begon helemaal te stuiptrekken..Wij schrokken ons een ongeluk. Gelukkig was mijn man erbij om Kobus gerust te stellen en te controleren, want ik zat al bijna in de auto ri. dierenarts..

Daarna is hij toch nog een paar dagen van slag geweest..stilletjes en anders.

Denk dat je het kan vergelijken met een hersenschudding.

Dat je konijn stampt is omdat hij duidelijk in de war is of pijn heeft (hoofdpijn ?)

Er is iets heftigs gebeurt en daardoor is hij van slag...

Hou dat eten, drinken EN keutelen goed in de gaten..

Dat hij symetrisch beweegt...beide kanten dezelfde pupilgrootte..geen krachtsverlies

aan één kant..(kan duiden op bijv. hersenbeschadiging > neurologisch)

Vertrouw je dat niet..dan ri. dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me zo voorstellen dat de schrik er bij Henkie ook flink inzit, het is ook niet niks natuurlijk. Komt het baasje ineens hard aangestormd, wil je gauw vluchten en dan word je ineens gegrepen door een grote gemene deur die je heel hard op je kleine nijnenkoppie slaat! Misschien heeft hij pijn, of een hersenschudding. Maar het kan ook gewoon de schrik opzich zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .