Ga naar inhoud

Leeftijd ?


RIKA

Aanbevolen berichten

Hallo vrienden ,

ik heb vorige rexkonijn (vrouwtje ) heeft 11 jaar geleefd.

Ze is volle tamme huiskonijn, en zomer laat haar buitenhok met deur open , rennen hele tuin .

En s winter, binnen blijven .

Ze eet met gewoon konijnenvoer en af en toe groente en fruitjes .

En trouwe dagelijks zelfde regels zoals ochtend : Krokante brood ( van 2 dagen oud ), bij koffie tijd : Stukje biskwie of beschuitje of kracker.

En voor naar bed , trouw biskwietje .

Ze weet precies wanneer kreegt.

Nu geef ik weer terug aan djoemie.

Ze heeft al door , als ik koffie zetten ...ze keekt al meteen naar mij .''ja het het is tijd voor jou : Kracertje '' en erg tevreden met lekkers. .....enz....

En jullie ook vaste regels ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rika,

ik snap eerlijk gezegd de titel van jouw topic niet zo?

Ik neem aan dat jouw vraag is of andere mensen ook een vast 'schema' hebben voor hun konijn?

Allereerst wil je er graag op attent maken dat een konijn geen beschuit of crackers mag eten.

Verder mag geen brood aan een konijn geven, zowel vers als gedroogd mag dit niet. Ook andere producten met granen zoals bijvoorbeeld beschuit zijn schadelijk voor konijnen.

Ik heb ook een strak schema voor Freddie. Hij weet precies wanneer hij wat lekkers krijgt. Als ik bijvoorbeeld zeg: 'trap', dan komt hij via de trap bij mij op de bank zitten voor iets lekkers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooooooo geen beschuit ?

Zo heeeeeeeeeeee , dat is wel fijn om te horen nu.

Gelukkig heb ik maar 1 keer aan djoemie gegeven .

Ze is wel aan het vreter hi

maar tot nu is ze nog goed .

En cracker ook niet .

Ojee .

Ik dacht dat juist heel goed . Omdat volkoren is.

Brood is niet schade hoor .

Omdat ik al jaren , ook aan vogels .

Oud brood is juist wel gezond ( bruin brood ) geen wit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Dit en dat is slecht voor konijnen..."

Mijn vriend gaf altijd vanalles aan zn konijn.. Hele boterhammen enz enz. En nog veel meer dingen waar mn mond van openviel en ik NOOIT aan mijn konijnen zou geven.

Het beestje is 9 jaar geworden, of 10, ik weet het niet meer.

Het zal ook wel aan het konijn zelf liggen, maar lang niet alles is zo schadelijk als wordt beweerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geloof ik ook graag. Maar zoals je aan de reactie van Rika ziet, weet niet iedereen wat een konijn wel en niet mag/kan eten. Als je weet dat iets niet zo goed is, denk je er misschien 2x na voordat je je konijn zoiets geeft.

Het zou natuurlijk niet leuk zijn als een konijntje ziek wordt (of erger) omdat het baasje niet wist dat zijn voer schadelijk zou kúnnen zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood is inderdaad niet zo goed voor konijnen. Ook alle konijnenkoekjes uit de dierenwinkel zijn niet zo goed...Hieronder wat ze lekker vinden en wel gezond voor ze is

Ik geef even een lijstje met wat ze bij mij voor lekkers krijgen:

basilicum

peterselie

dille

thijm

witloof

munt

Lekkers waar ze maar een klein beetje van krijgen omdat het dikmakers zijn:

wortel

druifje zonder pit

banaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

GEEF JE KONIJN GEEN GEVAARLIJKE SNACKS!

Onthoud: een konijn is een haasachtige, geen knaagdier of primaat. Het spijsverteringsstelsel van een konijn lijkt meer op dat van een paard dan op dat van een knaagdier of mens, en de ingewanden en gerelateerde organen kunnen flink lijden onder een overdosis in ongezond, vet eten.

Voer jouw konijn NOOIT de commerciële “verwen” mixen en knaagstengels gevuld met gedroogde granen, noten en zaden. Deze kunnen veilig zijn voor een vogel of een hamster, maar voor een konijn is het geen geschikt voedsel! De enige functie die de “verwen” producten hebben, is het verdienen van geld voor de makers. Als de makers van de producten echt om de gezondheid en levensduur van jouw konijn gaven, zouden ze deze producten niet maken.

Geef je konijn geen koekjes, crackers, noten, zaden, ontbijtgranen of andere producten met een hoog vezelgehalte. Deze kunnen goed zijn voor jou, maar zijn niet geschikt voor een herbivoor konijn, de hoge vetgehaltes en simpele carbohydrate inhoud van deze voeders zorgen er voor dat je konijn lever vervetting, cecal dysbiosis, overgewicht en andere gezondheidsproblemen zal ontwikkelen.

EEN OPMERKING OVER MAIS EN ANDERE ZADEN

Sommige soorten zaden (bijvoorbeeld Canadese erwten en maiskernen) hebben hulzen die een konijn niet kan verteren, en een levensbedreigende verstopping kan veroorzaken in de darmen.

Mais, vers of gedroogd, is NIET veilig voor konijnen. De huls van de mais is gemaakt van een complexe polysaccharide (niet cellulose en pectin, waarvan de wanden van planten cellen gemaakt zijn, die een konijn wel kan verteren), die konijnen niet kunnen verteren. We kennen meer dan een konijn die ernstige gezondheidsproblemen kreeg na het eten van de onverteerbare mais hulzen. Na spoedbehandeling, wanneer de arme konijnen eindelijk de mais kwijt raakten, bestonden de keutels van de konijnen bijna alleen uit de hulzen van de mais! Dat zijn de konijnen die geluk hebben gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh , dat is wel duidelijk dat niet goed voor konijn.

Zo hee. Heb wel geluk met zo,n 11 jaar . En nog nooit ziek geweest ( nooit naar dierenarts geweest met nijn)

poeh...wat een geluk.

Nu weet ik ervan ...ik zal niet meer geven . Ojee ben niet gewend .

Ik hou nu streng schema aan ....

Erg bedankt voor je uitleggen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook ALLES geleerd over konijnen hoor... mijn eerste konijn, Kobe is 7 geworden, maar ik deed ook alles "verkeerd" nu weet ik beter... Kobe had bv regelmatig diaree van al de rotzooi die ik hem gaf, dacht dat hij gewoon gevoelige darmen had...niet dus, was mijn schuld... Onze konijnen nu hebben nog nooit diaree gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook alles gaan leren hoor:he:

Toen ik hier 1.5 jaar geleden kwam dacht ik dat ik mijn konijn een plezier deed met alle knabbelsticks en snoepjes waar ik heel veel geld aan uit gaf.

Sinds ik op BB zit krijgt ze (en inmiddels haar maatje, want ook dat heb ik door BB gedaan:he:) lekker groenten en soms een stukje fruit, en geen snoep meer, het gaat veel beter met ze, en inderdaad, die zwakke darmen vallen ook reuze mee:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ? Dus je hebt ook gegeven die oud brood .

En je hebt ook geweldig 14 jaar gehaald.

Waarom moet oud brood niet meer geven .

Is niet nodig om te stoppen .

Is toch lekker en ook lange jaren en ook geen ziek geweest.

Ik denk dat ik maar gewoon doorgaan geven die oud brood ( alleen ochtend )

ik blijf wel toezicht die ontlasting.

Tot nu heel goed .....

Heb ook biskwie altijd gegeven , maar die ga ik wel stoppen . Is wel vershil tussen biskwie en oud brood.

Ik denk dat oud brood betere dan de rest.

( ik doe altijd oud brood in de zon liggen ,als geen zon is dan leg ik op verwarming.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er ook aan hoe groot het stukje brood is, een halve boterham per keer is natuurlijk heel anders dan als het stukje zo groot als een postzegel is.

En dat hier gezegd wordt dat brood niet zo gezond is betekent nog niet meteen dat een konijn er ziek van wordt of dood van gaat. Het is meer zoals mensen die naar de mcdonalds gaan, zo af en toe is niet zo erg maar iedere dag daar eten is wel slecht.

Sommige konijnen eten inderdaad dingen die niet gezond zijn en worden toch oud, net als sommige mensen die roken en 100 worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Duidelijk uitleggen, weer bedankt !!

Nu voel ik weer geruststellen ....

Ja dat is waar wat je schreeft die groot boterham en postzegel ....

Ik doe als zo groot die postzegel.

Voor aardigheid als beloning. Die vindt zo fijn .

En ook merk ik die meer tammer zal krijgen .

Omdat die al beloning en anders smaak van lekker .

Ik neem toch doorgaan .

Want het is maar 1 brood voor zo,n week lang.

Is niks aan de hand.

Bovendien beweegt ze heel goed .

Als ze echt lui karakter dan geef ik niet.

Die verteer meer makkelijk ....

Jullie weer bedankt voor je info en uitgebreiden ....

Fijne zondag,

nu ga ik heerlijk naar mijn ouders want ze is vandaag 60 jaar getrouwd .

Dan wordt onze feestdag , ook niet zo gezond eten zoals gebak . Hahahaha ...... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .