Ga naar inhoud

Bo ziek ...


webwiper

Aanbevolen berichten

Deze morgen troffen we Bo heel stil aan in z'n hok. Be huppelde hevig rond, maar Bo was niet te bewegen. Zelfs op de verse portie groenvoer, waar hij normaal als de kippen bij is, reageerde hij niet. Gisterenavond huppelde hij nog vrolijk door de tuin ? Heeft ook nog goed gegeten toen ...

Hem uit het hok gehaald in een reiskooitje. Liet zich gewoon aaien (niet van zijn gewoonte), oogjes half gesloten, koude oortjes ... Om 9u00 meteen naar de DA. Die vermoedde dat hij uitgeput was door ofwel uitdroging ofwel een darmbacterie. We mochten hem in een binnenkooi plaatsen met een aantal flessen warm water, drinkwater en enkel hooi. De da gaf aan dat hij te zwak was om ander voer te verwerken.

Deze middag was hij al levendiger. Hij heeft gedronken, beetje hooi gegeten (is niet zo'n hooi-liefhebber) en geplast en gekeuteld. Hij komt ook al met zijn pootjes tegen de kooi om te smeken naar brood als we de kelderdeur opendoen (hoewel hij nu al 4 maanden buitenwoont weet hij nog steeds dat hij uit de kelder af en toe brood kreeg :) ).

Dus daarnet nog ff naar de da van wacht gebeld. Die zei dat hij wel zijn groenvoer diende te krijgen (belangrijk om net aan te sterken) en raadde aan om babyvoeding te geven (om nog sneller aan te sterken).

Weet nu eigenlijk niet meteen wat te doen ... Geef ik hem nu al een beetje groen, of geef ik beter biks (kracht), of gewoon die babyvoeding ? Hij voelt terug warm aan, oogjes staan helder, springt rond ...

De da van wacht dacht eerder aan een soort 'shock' door te schrikken van iets ?

Alle voorzorgen ook al genomen, ganse buitenhok leeggehaald, uitgewassen met zeep en dan nog eens met water en azijn. Drinkflessen grondige beurt gegeven, vers groenvoer in huis gehaald ...

Wie geeft me tips hoe het nu best verder gaat. Maandagmorgen vertrekken we op reis, dus ik zou hem deze nacht nog binnen houden en dan morgennamiddag laten acclimatiseren buiten (voorspellen mooi weer) om dan 's avonds terug bij Be in het buitenhok te kunnen ...

aangepast door webwiper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Webwiper, is dit de eerste keer dat je naar die DA ging met je konijnen? Wat hjij zei mbt "te zwak om ander voer te verwerken" klinkt mij héél erg raar in oren nl....

Wat heeft de DA hem precies gegeven?

Waarom kwam hij tot de conclusie uitdroging OF darmbacterie? Hij had toch geen diaree? Bleeft het nekvel een beetje staan als je dat omhoog trok? Dat is nl een teken van uitdroging. Uitdroging kan idd door diaree veroorzaakt worden of door lang niet eten en drinken, van een nachtje lijkt me dat stug...

Voor mij dus helaas weer een hoop vragen bij de diagnose van de DA...

De raad van de DA van wacht lijkt me dan weer véél logischer. Een konijn moet ten alle tijden eten om de darmen op gang te houden. ALS hij een "verstopping" had (en mogelijk heeft hij bij eerste DA iets gekregen voor de darmen) dan redeneert die DA juist door te stellen dat groen goed is. daar zit vocht in EN vezels, net wat ze nodig hebben om de darmen weer vlot te laten werken en het voedsel er door te laten glijden...

De kans op een "verstopping" is in deze periode (rui) altijd aanwezig en het meest courante waarschijnlijk als een konijn zomaar stopt met eten. Een verstopping wordt eigenlijk veroorzaakt door een vertraagde darmwerking. Waarschijnlijk krijgen konijntjes in de rui zoveel haar binnen dat ze een gevuld maaggevoel krijgen ,daardoor gaan ze minder eten, het voedsel in de maag schuift niet door, de darmbeweging vermidert en komt stil te liggen. Het voer achter in de darm begint te gisten, veroorzaakt daar gasbellen en daardoor heeft het dier pijn en stopt met eten. Zodra de darmen weer beginnen te bewegen ,wordt dat gas via de anus afgevoerd ,schuift het hele pakket op, voelt de maag weer minder gevuld en gaat het dier weer eten. (uitleg is ver van wetenschappelijk juist, gaat een beetje om het idee) Een konijn is er dan snel weer door... belangrijk is om hem te komende dagen véél vezels te geven die de darmen prikkelen en doen bewegen (net als bij mensen) hooi is hier het beste voor, aangevuld met massa's goenvoer een paar keer per dag.

Als hij weer op temperatuur is EN hij eet zoals het hoort, kan je hem weer gewoon buiten zetten. Je zal wel elk uur eens moeten gaan controleren of alles goed is, maar het is weekend dus ik ga er even van uit dat dat geen probleem is.

Als hij nog niet eet, moet je idd gaan dwangvoeren om die massa in beweging te krijgen. Biks opgelost in water is het beste in zo'n situatie. Gewoon water bijna koken en over de biks gieten, laten afkoelen en geven in een spuitje.

Brood is nu absoluut GEEN goed idee. Biks zal hij waarschijnlijk nog iet echt willen. De meeste konijnen gaan na ziekte eerst hooi eten, dan groen en soms pas een paar dagen later weer biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[sorry, typ even zonder hoofdletters]

oh.. jee...en net als je op reis moet..

heb je iemand die er voor zorgt en wat verstand heeft van konijnen ?

geef die persoon anders de link van bb en aan ons door dat het de oppas van jullie is, dan kunnen we het hier een beetje in de gaten houden ?

verder hoop ik dat anderen nog even reageren voor je af moet sluiten ...

zie dat caroline al wijze raad geeft...fijn

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft warm en is levendig (gromt alweer als ik een hand in de kooi steek). Ik probeer zo meteen even wat groen te geven en kijk hoe dat schuift ... als het goed gaat zet ik hem tegen de avond misschien nog ff in de tuin (eet graag gras) en kijk wat het effect zal zijn ...

Be zit echt wel verdwaasd alleen ... wil ze liefst zo snel mogelijk weer samenzetten !

Tijdens onze vakantie hebben we Nijnensitters !

1) mijn ouders komen elke morgen om eten te geven en het hok te onderhouden (+ ze in de tuin te laten lopen). Ik maakte een uitgebreide handleiding waar alles instaat over de konijnen, onderhoud hok, herkennen van sypmtomen, ...

2) een vriendin (en collega van op het werk) komt elke avond om nogmaals eten te geven en te controleren of alles ok is. Zij heeft vroeger nog konijnen gehad en kreeg ook een uitgebreide handleiding !

Het vergt een hele inspanning van deze mensen, maar we opteerden echt om ze in hun vertrouwde habitat te laten tijdens onze reis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clicquot heeft een tijd geleden ook verstopping gehad, ik plaats hieronder de link met de radiogarfie en de uitleg erbij:

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/6005-clicquot-merlot-2-hele-zielige-konijntjes-31.html

Zoals je ziet was haar maag enorm opgezwollen en gevoelig en nog moest ik dwangvoeren. De zgn "verstopping" zit bijna altijd aan de maaguitgang op die plaats komen de haren samen ,het voedsel er omheen wordt dat hard, droogt een beetje uit zeg maar en vormt een soort van verstopping ,hierdoor komt er geen nieuw voedsel meer in de darmen terrecht en gaan die eerst trager werken (bewegen) en als dan niet gereageerd wordt met dwangvoer, vallen de darmen stil en ben je nog verder van huis.

Zoals ik al zei, ik vermoed een beetje dat Clicquot minder is gaan eten door de hoeveelheid haar in haar maag. Door dat minder eten is alles wat tegen de maaguitgang zat gaan uitdrogen, minder beweging, gisting ,pijn en stoppen met eten.

Nu, er zijn nog andere mogelijkheden natuurlijk... een konijn met bv haken op de kiezen ,gaat ook minder eten, dan krijg je ook een vertraagde darmwerking en ongeveer dezelfde symptomen. Of een konijn wat bv pijn heeft van bv een foute val (spierverreking bv) stopt met eten van de pijn, daardoor gaan darmen weer trager werken en weer krijg je dezelfde symptomen... Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest...

Heb je prozyme in huis? Zou goed zijn om aan de oppas te vragen dat elke dag op een beetje groen te doen. ALS het aan de verharing ligt, ben je daar mee redelijk zeker dat het zich niet herhaald tijdens je vakantie. Prozyme lost nl het voedsel wat rond de haren zitten in de maag op en zorgt dat het kan doorschuiven naar de darmen. Vers annanassap doet hetzelfde maar is moeilijker te geven voor een oppas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo heeft net een radijs en een takje peterselie gulzig naar binnen gewerkt ... Er komt schot in de zaak dus :P

Prozyme hebben we niet in huis, vertrouw ook niet echt dat anderen dit zouden toedienen. Ben geruster dat ze bij het minste even naar de DA gaan (hier vlak om de hoek).

Ik geef straks nog wat groen en kijk dan als ie zin heeft om in de tuin te lopen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef maar zo veel groen en hooi als hij wil hoor! Elke half uur neem je een plukje hooi en duw je dat onder zijn neus, zodra hij stopt met daar van te eten, geef je maar weer een beetje groen en dat herhaal je elk half uur. Je weet hoe konijnen zijn hé...

Alleszins ,hoe sneller en hoe meer hij nu eet, hoe sneller hij weer beter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo net zelf de kans gegeven naar buiten te gaan, was direct pleitte richting het buitenhok. Be ook losgelaten in de tuin, die was al meteen binkys aan het maken door haar vent terug te zien. Bo verkende het ganse hok en ren (sprong op en af alles) en kwam dan lekker met Be gras eten. Net beginnen regenen, dus nu zitten ze samen droog in het buitenhok. Er ligt witloof en radijsjes, water en hooi ... we controleren om het half uur. Zullen hun biks vanavond wat later geven, nadat ze stevig groen hebben gegeten.

Van de DA heeft hij enkel wat antibiotica gekregen tegen een eventuele infectie. Hoorde net van mijn vriendin dat het niet onze gebruikelijke da was, dan wel een vervanger .... grmbl ...

Enfin, ben blij dat hij er zo goed als doorheen is ... Ben zoooo mezelf tegengekomen deze morgen ! Heb me in jaren niet zo rot gevoeld ! Eigenlijk wel confronterend ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo is weer op en top de oude :) Deze namiddag anderhalf uur met hen bezig geweest in de tuin : lekker rennen, gras smullen, graven, ... en nu net languit in het hok een dutje doen voor het avondmaal eraan komt !

Hij eet goed, keutelt en plast goed, oogjes staan helder, oortjes warm, goed actief en uiterst nieuwsgierig ...

't Zal me een raadsel wezen wat er scheelde :$ Nu ja, ik zal al heel wat geruster op reis vertrekken straks :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .