Ga naar inhoud

Genezingsproces snot


Laura1984

Aanbevolen berichten

Onze Nijn heeft sinds een dikke maand snot, waarschijnlijk over gekregen van Nina die hier waarschijnlijk aan overleden is.

In eerste instantie zijn we naar de dierenarts bij ons in het dorp gegaan, waar we ook al een afspraak hadden staan voor zijn castratie. Deze is toen afgezegd. Nijn heeft toen een injectie met antibiotica gekregen (marbocil). Het leek toen minder, na een aantal dagen zijn we teruggegaan naar de dierenarts en deze zei dat we het met druppelen met zoutwater waarschijnlijk helemaal weg zouden krijgen. We geven hem sindsdien wel elke avond (op eigen initiatief) tijm en 2x per dag echinaforce tabletjes.

Een week later wilde hij niets meer eten. Terug naar de dierenarts, weer een injectie met marbocil gekregen plus een injectie met een pepmiddel (geen idee wat het was, maar volgens de arts was zoals EPO voor mensen?). Nijn ging weer eten, het snot werd minder, en na een paar dagen zei de arts wederom dat het met druppelen met zoutwater over moest gaan. Ik was er niet helemaal gerust op, maarja, hij was dokter...

Tijdens onze vakantie (Nijn logeerde bij mijn ouders) is het weer erger geworden. Maandag heb ik een afspraak gemaakt bij een andere dierenarts, verder weg bij ons. Deze stond ook aangeschreven bij de konijnkundige artsen hier op het forum. Hij zei dat marbocil een zeer slechte keuze was voor snot en dat we blij mogen zijn dat Nijn er geen nierbeschadiging aan over heeft gehouden! Hij heeft me het hele werken van de konijnen-neus uitgelegd en wat er misgaat. Nu heeft hij 2 dingen voorgeschreven voor Nijn: Doxoral Aqua drops, 2x per dag 0.75 ml met een spuitje in zijn bekje gedurende 14 dagen, plus Rhinigenta neusdruppels, 1 druppel in het neusgat (Nijn heeft alleen rechts snot) 4x per dag, ook 14 dagen. Hier zijn we maandagavond mee begonnen.

Nu vroeg ik me af hoe het proces verloopt van de genezing, want het gaat echt steeds anders. Voor we naar de arst gingen, niesde Nijn heel erg veel en kwam dan kwam er bijna altijd snot uit (doorzichtig of wit). Maandag en dinsdag was dit nog gelijk. Gisteren had Nijn wat harder, groen snot en heeft hij maar 1 niesaanval gehad. Vandaag heeft hij helemaal nog niet geniest, maar zie ik wel ongeveer elk uur een kloddertje wit snot in zijn neusje hangen (de ene keer meer dan de andere).

Dat het zo veranderd, is dat het genezingsproces? De arts zei dat ik, als het na een dag of 10 niet duidelijk minder was even moest bellen voor overleg, en we zijn natuurlijk pas 3 dagen bezig, maar ik maak me toch een beetje 'zorgen' omdat hij vandaag weer zoveel snot heeft.... iemand ervaring?

Ik ben in iedergeval wel blij dat we naar de andere arts zijn gegaan, want ik heb er nu wel meer vertrouwen in dat het goed komt... Naar die arts hier in het dorp gaan we in ieder geval niet meer met onze Nijn.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Fuz heeft het wel een paar maanden geduurd voordat het helemaal over was. Hij heeft in totaal geloof ik 3 ab kuuurtjes gehad en 1 werd verlengd. Bij hem ging het het ook steeds heen en weer. Net als je dacht dat het weg zou blijven dan begon hij weer te niezen. Maar als je het niet vertouwd kan je natuurlijk altijd even bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus inmiddels ook 2 konijnen met snot. Willow heeft er ook Doxoral drops voor gekregen. Maar nu merk ik dat het toch nog niet zo goed werkt.

Heeft het kuurje bijna 2 wkn nu.

Ik had nog naar DA kliniek Wilhelminapark gemaild en als het niet over zou zijn dan moest ik vragen naar Duplocilline.

Nu dat Catootje ook snot heeft heb ik geen zin om weer met die druppels bij haar aan de slag te gaan. Dus ik ga zo nog even bellen voor de duplocilline.

Ik merk wel dat net als bij jou konijn het bij Willow ook op en af gaat met de snot.. hopelijk duurt het geen maanden. Vindt het zo sneu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je vraag niet beantwoorden, want ik heb geen ervaring met snot, maar zo te zien heb je je antwoord al...

Mag ik even inpikken? HOE hebben jullie in de gaten gekregen dat het snot was en niet gewoon niezen van allergie ofzo?

De reden van mijn vraag; Clicquot niest plots regelmatig. Omdat ze dit steeds doet als ze op de hooizolder zit of net geweest is, maak ik me niet teveel zorgen. Maar... ze heeft regelmatig een vochtig neusje en ook vochtige ogen. Dat heeft ze al sinds we haar hebben... vandaar een beetje twijfel over stoffig hooi als oorzaak. Een DA-bezoek is volgende week gepland, maar dacht dit is het topic om die vraag even te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste 3 of 4 dagen niesde Nijn alleen, dus zonder snot. we hebben toen de bodembedekking veranderd, en ook het hooi nat gemaakt voor we het gaven (dan is het stof eruit). En toen ging het door, het was niet over. Daarnaas niest hij ook 'spontaan', dus als hij gewoon bij ons op de stoep zit, als er geen prikkelingen zijn. Na een dag of 3 tot 4 kwam er ook echt snot uit, soms doorzichtig dan weer wit en dan weer groen. Volgens mij komt er bij allergie ook geen snot uit, toch? Maar dat weet ik niet zeker. De eerste (niet konijnkundige) dierenarts heeft geen staaltje genomen, de tweede (wel konijnkundige) wel, en daar naar gekeken, maar hij zei daar eigenlijk niets over en door alle info die hij tegelijkertijd aan het geven was moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook niet naar gevraagd heb... maar ik neem aan dat de uitslag was dat het inderdaad snot is...

Nijn heeft geen last van zijn oogjes, dus dat weet ik verder niet, maar dat kan in ieder geval ook met snot samenhangen.

Hij is nu trouwens vanaf 15.00u vanmiddag weer snotvrij, dus ik hoop echt zo hard dat de kuur is aangeslagen... kunnen we eindelijk een nieuwe vriendin voor hem zoeken!

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij kwam ik erachter doordat Willow al snot had toen ze van de fokker kwam. (alleen wist ik dat toen nog niet!:grrrrrr:)

Toen ik nl de fokker mailde dat de reis naar hier goed gegaan was maar dat ze wel wat zat te kuchen\niezen, zei ze dat ze snot had en dat ze al een antibiotica daarvoor gekregen had. Maar omdat die AB niet werkte ben ik naar mijn eigen DA gegaan en die constateerde idd dat het nog niet over was. Je kon haar nl echt horen ademhalen. Echt zo'n rommelpotje.

Het schijnt vaker voor te komen door de stress. bv met een verhuizing van moeder naar nieuwe eigenaar. etc. Maar ook tentoonstellingen en andere stressvolle situatie kunnen voor snot zorgen (lage weerstand)

Het zou best kunnen dat jou konijn ook snot heeft. Misschien meteen maar even vragen aan de DA als je er toch naartoe gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, bedankt voor jullie uitleg. Clicquot niest nu al sinds een week. Maar bij haar is het 1 of 2 keer per dag een proestbui en het is voorbij. Geen snottebellen. Ik ga om deze reden naar de DA hoor, verder zijn ze ok en enten mag je hier niet. Ik ga idd om een uitstrijke te laten nemen en onderzoeken, beter zeker spelen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .