Ga naar inhoud

Zaagsel in wond?


Nella

Aanbevolen berichten

Pas geleden heb ik twee konijntjes via marktplaats opgehaald. Hun vacht was helemaal vervilt aangezien ze nooit goed waren geborsteld en het geslacht was ook nooit goed nagekeken. Ze dachten dat het broer en zus was, en ze zaten al ruim 5 maanden bij elkaar!

Gelukkig zijn het twee dames, dus gelukkig geen inteelt...maar de vacht heb ik eigenlijk helemaal kort moeten knippen. Was geen beginnen meer aan. Het zijn geen angora's, maar ik verwacht een mengeling met iets van een teddy of angora erin.

Heel hun vacht nagekeken en elke dag worden ze nu goed geborsteld... nu zie ik dus zojuist bij één van de twee dat er een hard plekje op de rug zit. Nu het haar een beetje weg is, kan ik pas zien wat het is.

Het lijkt op een oude open wond waar toen een stuk zaagsel waarschijnlijk in vast is komen te zitten. De wond is wel dicht, maar het zaagsel steekt er dus uit. Ik vermoed dat ze elkaar een keer hebben aangevallen en dat ze toen dus gewond is geraakt. Dit is nooit behandeld, waardoor er nu een stuk zaagsel in zit. Echt alsof de helft er in zit en de helft eruit steekt.

Hebben jullie enig idee wat ik ermee moet doen? Ze lijkt er geen last van te hebben. Het doet geen pijn als je haar daar aan raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stukje zaagsel zal er hoe dan ook uit moeten. Maar ik denk ook dat je dat het beste aan een dierenarts over kan laten.

Wondjes worden bij konijnen nog al snel abcessen met alle gevolgen van dien........

Als het zaagsel eruit is zal je het vermoedelijk ook ng even moeten doorbehandelen voor het dicht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, wat een reacties allemaal.

Ga morgen de dierenarts maar eens bellen voor een afspraak. Was het eigenlijk ook al wel van plan, maar omdat het waarschijnlijk een oude wond is en ze er nu geen last van heeft, twijfelde ik nog een beetje.

Maar het klopt dat het er toch een keer uit zal moeten komen. Ik hoop alleen dat het niet al te duur gaat worden. Weet nooit waar hij zijn prijzen op baseert want verbaas me er elke keer weer over....

Bij deze een foto van het lichte dametje:

11aagj5.jpg

En dit is de donkere, daar had ik helaas niet zo'n hele mooie foto van:

t9vzf4.jpg

Ze blijven overigens niet bij ons. Wij hebben al 3 konijnen en mijn gecastreerde ram wordt helemaal gek als hij deze twee alleen al ruikt! Ze gaan naar de ouders van mijn vriend. Die zijn ook helemaal gek op konijnen. Daar hebben ze ook de ruimte om ze eventueel apart te zetten mochten ze uiteindelijk niet meer samen kunnen.

Wij hebben inmiddels al wat te veel beestjes om ze er ook nog bij te nemen (helaas, want het zijn echt schatjes!). We hebben namelijk dus 3 konijnen, en dan heb ik ook nog 8 roborovski's (dwerghamsters waar ik mee fok).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad zaagsel. De DA heeft de wond weer opengemaakt en het er (met grof geweld leek het wel) uit gehaald. Ze had nog een paar plekjes, dus waarschijnlijk is ze weleens door haar zus aangevallen.

Ze hoefde niet eens op kranten ofzo omdat het op haar rug zit. Heb het toch voor de zekerheid maar gedaan. Wil niet nog een keer voor zoiets naar de DA moeten. Was gewoon 20 euro! Tja, standaardconsult, maar toch. Zoals hij het eruit haalde, had ik het zelf ook wel gekund (misschien niet gedurfd...maar toch).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het was niet ontstoken, het was waarschijnlijk al een hele oude wond, die goed was genezen. Helaas zat er alleen een stukje zaagsel in wat dus een beetje uit stak. Ze had er ook geen last van, maar toch...

De DA heeft er nu ook inderdaad wel iets op gesmeerd..en het is niet echt een grote wond (halve cm denk ik). Maar ik houd het zeker in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer eventjes gecontroleerd en geneest volgens mij al heel goed. Denk dat hij het maar een heel klein stukje echt open heeft gemaakt, dus lijkt er nu al op dat het mooi dicht gaat.

Ze zit er ook totaal niet aan, dus dat helpt ook wel goed mee.

Ze is echt zooo lief, zit er nu toch echt wel aan te denken haar (de zwarte) zelf te houden. Maarja,... nog maar even goed over nadenken, want dan heb ik er 4!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wondje geneest goed (gelukkig!!!).

Heb overigens toch maar besloten de zwarte zelf te houden. Dit omdat de witte haar steeds vaker aanvalt. Deze ga ik dan koppelen met mijn nog niet gecastreerde ram. Ze mogen elkaar nu al best goed, dus denk dat de koppeling dan geen al te groot probleem gaat worden.

Dit is overigens een foto van de zwarte, ze heet Lucky (was haar naam al voordat we haar overnamen, maar vond 't wel toepasselijk):

zvpiyq.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gaat naar de ouders van mijn vriend. Ze blijft dus wel binnen de familie zeg maar... Maar omdat zij de zwarte regelmatig aanvalt, en de zwarte ook de enige is met wondjes, vind ik het fijner om de zwarte verder te helpen en een goed leven te geven. Verder is de zwarte ook wat tammer en heeft ze ongeveer hetzelfde karakter als het mannetje waar ze uiteindelijk aan gekoppeld zal worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het nog niet helemaal zeker. We gaan behalve komende week, verder niet meer op vakantie dit jaar. Dus hij blijft de rest van het jaar gewoon in zijn buitenhok zitten. Ik denk dus dat we het in het voorjaar doen. Dan is het dametje ook helemaal gewend bij ons. En kan ik ze wat makkelijker koppelen. Zij blijft in de tussentijd gewoon binnen te zitten. Mijn andere twee konijnen staan ook buiten, dus daar heeft ze dan geen last van (en vooral mijn gecastreerde ram ook niet van haar).

Maar wie weet besluit ik hem binnenkort nog wel te castreren hoor, dat weet ik nog niet. Maar mijn voorkeur gaat uit naar het voorjaar. Mede omdat ik dit najaar met mijn scriptie aan de slag moet en die in januari heb afgerond. Dan heb ik weer volop tijd en kan ik ook de extra zorg/aandacht geven die nodig is na de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .