Ga naar inhoud

Hulp nodig met eetpatroon


Fatih

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb midden-augustus een konijntje gekocht in de dierenwinkel(jaja, ik ken al die verhalen nu wel...) Hij is nu ongeveer 10 weken denk ik.

Ik heb eigenlijk nog geen eetpatroon opgesteld en ik besef dat dit handig kan zijn. Vooralsnog gaat hetelke dag zo:

-Onbeperkt voer(heb 5kg gemengd, gekocht voordat ik het wist dat biks beter is, hij neemt alleen de biks eruit)

-Onbeperkt hooi

-Vers water

-Wortel

En eens in de week een plak banaantje.

Ik heb hier en daar wat opgezocht, maar voor mijn eerste konijntje is het allemaal verwarrend.

Ik zou graag willen weten wat hij per dag/week ... stuks van een ... groente moet krijgen.

Alvast bedankt! :)

aangepast door Fatih
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beter langzaam aan over gaan schakelen op biks.

Dit kun je doen door iedere dag een beetje biks dor je gemengde voer heen te mengen en zonde verhoudng steeds wat meer op te schroeven.

wat betreft het geven van groente moet je rustig aan beginnen,

Begin altijd met de echt veilige soorten als andijvi,witlof,ruccola, peterselie, bassilicum.

Begin met het opbouwen van één soort tegelijk. Dit kun je doen door je kon ijneen stukje te geven ter grootte van een postzegel.

Gaat dit goed. d.w.z je konijn krijgt geen diaree ervan, geef je de dag erna een stukje van dubbel zo groot.

Na een dag of vier/ vijf kan je er een andere groente bij introduceren.

Voorzichtig zij met koolsooren aangezien die snel gas veroorzaken bij konijnen.

SWortel is ook iets waarvan ze niet te veel mogen hebben aangezien het veel suikers bevat en dus snel op de darmen kan slaan en bovendien is het een echte dikmaker.

Voor fruit geld hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik wel allemaal hoor, heb dat op de forum gelezen door wat rond te zoeken.

Het enigste wat ik niet kon vinden is hoeveel hij van een bepaalde groente/fruit per dag/week mag krijgen.

Ik zou graag een eetpatroon willen hebben, zoals dit ong.:

-'s Morgens: voer + water + hooi

-'s Middags: ... gram van ... groente

-'s Avonds: een stuk fruit??(misschien niet zo'n goed idee, maar het is een voorbeeld.

aangepast door Fatih
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is geen maximum of grammen aan te geven....

dat zul je moeten uitzoeken met hoeveel hij kan verdragen en wat hij lekker vind.

En dat hij zijn blindedarm keutels op blijft eten.

Hier krijgen ze met twee konijnen samen een grote honden voerbak aan groenvoer vol.....

Niet ieder konijn is hetzelfde.... dat is dus even uitzoeken en kijken hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is geen maximum of grammen aan te geven....

dat zul je moeten uitzoeken met hoeveel hij kan verdragen en wat hij lekker vind.

En dat hij zijn blindedarm keutels op blijft eten.

Hier krijgen ze met twee konijnen samen een grote honden voerbak aan groenvoer vol.....

Niet ieder konijn is hetzelfde.... dat is dus even uitzoeken en kijken hoe en wat.

Oké dan :mdr: Dan heb ik nu mijn antwoord gehad :)

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .