Ga naar inhoud

Voedingsadvies Muts en Muis


Vero_x_

Aanbevolen berichten

Toen ik Muis kreg ben ik begonnen met hem SS-biks te voeren met onbeperkt hooi en regelmatig wat groenten.

Omdat Muis aanleg heeft om dik te worden heb ik de SS-biks afgebouwd, zodat hij inmiddels vooral groenten en hooi eet. Muts eet inmiddels gewoon met hem mee. Maar hoeveel eten ik ze ook geef, ze lijken nooit genoeg te hebben... Daardoor ben ik ernstig aan het overwegen om ze toch maar weer biks te geven, hoewel ik stiekem wel weet dat ze zich dan nog steeds zullen gedragen als hongerige wilde beesten.

Ik kan de gedachte niet verdragen dat ze wellicht echt honger lijden...

Wat zouden jullie doen?

Muis is een middelgroot konijn van 3 kg

Muts een klein konijn van 1,5 kg

Ze krijgen 2x daags een bak met witlof, andijvie, wortel, selderij, tomaat, paprika, paksoi en iets van fruit.

(en regelmatig word er iets gecombineerd met spinazie, radijsjes, druivenstruik, wilgentakken/blaadjes, komkommer of sla)

Ze eten verder ook echt ongelooflijk veel hooi.

Dat ziet er dan als volgt uit...

DSC03696.jpg

DSC03697.jpg

DSC03698.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van mijn "oude" dierenarts ben ik gestopt met het voeren van de biks. Ik geef ze de biks alleen nog in hun activity-bal. En als snoepjes.

Volgens mijn dierenarts waren de biks als friet met mayonaise voor mijn konijnen. Met alleen een goede variatie aan groenten en onbeperkt hooi zouden ze voldoende hebben. Krijg ook wel de indruk dat dit gezond voor ze is, Muts en Muis zien er prima uit, maar blijf toch twijfelen.

aangepast door Vero_x_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik moest even bekomen, biks als friet met mayo, hoe verzint je da het....

Wij mensen kunnen nooit een konijnendieet maken van alleen groenten waar ze exact uit krijgen wat ze nodig hebben.

Simpelweg omdat we nog nooit hebben onderzocht of er achter zijn gekomen wat konijnen nou exact in het wild allemaal eten aan planten.

We weten wel ongeveer wat een konijn allemaal nodig heeft en in welke verhoudingen, daar hebben ze dan wel weer de moeite voor genomen dat te onderzoeken.

Hierop is de biks gebaseerd.

Dus hoeveel groen je ook geeft, altijd biks daarnaast blijven geven al is het maar een klein beetje, om toch te zorgen dat ze echt alles binnen krijgen

even een vraagje, waarom was het je oude dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Mireille aan.

Een bodempje biks bij het groen dat ze nu al krijgen kan zeker geen kwaad.

Ik wil wel nog even opmerken dat je konijnen iedere dag paprika voeren geen goed idee is..

Paprika is voor konijnenmaagjes erg pittig. Dit kan ervoor zorgen dat op de duur de maag en de maagwand vanje konijn geirriteerd gaan raken.

Paprika mag je wel eens een keertje geven maar zeker niet iedere dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok... In ieder geval wel biks bij blijven voeren dus. Toch weer die 20 gram per kg lichaamsgewicht? En daarbij zoveel groenvoer blijven houden?

Paprika mag je wel eens een keertje geven maar zeker niet iedere dag.

Kijk dat wist ik nog niet! Wel dat het niet te veel mocht ivm suikers, zal erop letten!

even een vraagje, waarom was het je oude dierenarts?

De vorige was een dierenkliniek, extreem duur en door de vele dierenartsen die er rond liepen had ik ook weleens te maken met mensen die totaal niet met konijnen om konden gaan. En ik moest altijd een vrije dag nemen om met mijn huisdieren langs te gaan ivm de openingstijden.

Mijn nieuwe Dierenkliniek is kleiner, waardoor ik de dierenartsen beter ken, en hun mij ook, een stukje goedkoper, en maakt ook buiten kantooruren afspraken. Zal ze de volgende keer eens vragen naar een voedingsadvies voor Muts en Muis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik die biks dan wel gewoon door het groenvoer doen? Of beter apart geven? Dan krijgen ze straks ook nog twee gangen, dat is wel heel erg chique...

Wat een verwend stelletje heb jij zeg!!!!! Hier wordt alles niet zo mooi gesneden hoor, mogen ze zelf doen :lol:

Hihihi dat kleinsnijden doe ik om te voorkomen dat een van de twee er vandoorgaat met zijn lievelingsgroenten. Dit geeft ze wat meer tijd om het te "delen"...

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

Ik heb een maatbeker ss die vul ik elke ochtend en de tweeling krijgt die uit de hand. Meestal leg ik me neer op de sofa en de tweeling komt dan op mijn buik zitten van ss te smullen. Vind ik heerlijk! De maatbeker staat altijd op de salontafel en ze komen ook regelmatig "vragen" om hun biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .