Ga naar inhoud

even wat vraagjes


lisa4

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Weer even een paar vraagjes hoor.

Ik geef mijn konijnen gewoon (natuurlijk) hooi, biks, gras en wilgentakken. Voorheen gaf ik elke dag een stukje fruit of groente. Ik wil eigenlijk stoppen met fruit en groentes te geven waar veel suikers in zitten aangezien een van mijn nijnen daar niet lekker op reageerd. Dus ik zat zo te denken wat ik goed kan geven. Hebben jullie ideeen wat ik in een week ongeveer kan geven?

Ennuuhh...hoe maken jullie het drink flesje schoon? Ik was zo slim om er kokend water in te gieten. Smelt, smelt, smelt zei het flesje toen..........en niet eens blond he ;)

Alle reacties zijn welkom!!!

Groetjes Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een lijst hier op het forum met groenten en fruit wat je wel en niet kan geven, misschien kan je die opzoeken.

Van de groenten is wortel iig niet aan te raden ivm de suikers.

Een flesje kun je schoonmaken door er ongekookte rijst in te doen, water erbij en lekker schudden!

Ik heb het nooit geprobeerd (hebben binnenkonijnen en flessen dus niet groen), maar het schijnt te werken! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/12969-handig-lijstje-konijnen-niet-mogen-eten-paar-handige-tips.html

In die lijst kun je het zien, of is dat dezelfde lijst als jij gevonden had?

Wat ik veel geef is witlof (stronkje per koppel per dag doe ik), andijvie (4 grote bladeren per koppel per dag), spinazie, bleekselderij, paksoi, loof vd wortel (wortel maar 1 per dag per konijn, maar dat is al best veel maar vind het zonde om weg te gooien)... Nouja, het is maar om je een idee te geven. Je moet het wel opbouwen en kijken of je konijntje geen diarree krijgt, maar dat had je vast al gelezen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolsoorten moet je idd mee uitkijken ovm het risico op snelle gasvorming,

Fruit en wortels moet je ook wat voorzichtiger mee zijn ivm de vele suikers. Die suikers kunnen ook op de darmen slaan maar ze zetten ook erg bij je konijn.

Veel groente kun je, mits goed opgebouwd veel van geven.

Groenvoer en hooi zijn de hoofdbestandsdelen van een konijnendieet. Biks is daar slechts een aanvulling op.

Ech veilig groenten zijn onder andere andijvi, witlof, wortelgroen, ruccola, peterselie, bassilicum, selderij.

Opbouwen van groenvoer doe je door ze heel voorzichig aan te laten wennen aan nieuwe soorten groen.

Bij een nieuwe soort geef je de eerste dag een stukje ter grootte van een postzegel. Gaat dit goed,d.w.z. je konijnen blijven mooie harde keuteljes houden, dan geef je de dag erna een stukje ter grootte van twee postzegels en zo verder.

Na een dag of drie/vier kun je een andere groensoort gaan toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even toevoegen dat je voorzichtig moet zijn met andijvie. Dat is namelijk de rede waardoor mijn konijntje gas in zijn maagje had. Ik gaf hem elke dag appel een klein stukje wortel en een blad andijvie, heb alles netjes opgebouwd maar blijkbaar heeft hij daar na ongeveer 1 maand toch ineens last van gekregen en gas gekregen.. En je wilt niet dat je konijntje dat heeft, het was zo zielig:(! Ik wil verder niet zeggen dat het bij iedereen gebeurd, maar volgens de DA is dat de rede van Co zijn gas, dus toch maar even voorzichtig zijn;)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou net zeggen, mijn nijnen hebben nog nooit gas gehad... en krijgen als het in de winkel ligt altijd andijvie...

Wat is dat homeopathische middeltje ook alweer dat je op voorraad kunt hebben tegen gas? Of haal ik nu dingen door elkaar? Een ananas heb ik bijv. niet standaard liggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe maken jullie het drink flesje schoon? Ik was zo slim om er kokend water in te gieten. Smelt, smelt, smelt zei het flesje toen

Hihi. Ik heb ook eens met kokend water het flesje schoon gemaakt :he:. Nouja, van fouten maken leer je ;).

Ik maak het nu iedere dag met baby borstels schoon, maar al het kalk krijg ik er toch niet goed mee weg.

Ik koop meestal een nieuw drink flesje als ik het ouwe flesje niet meer goed schoon kan krijgen.

aangepast door chantal1987
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou net zeggen, mijn nijnen hebben nog nooit gas gehad... en krijgen als het in de winkel ligt altijd andijvie...

Wat is dat homeopathische middeltje ook alweer dat je op voorraad kunt hebben tegen gas? Of haal ik nu dingen door elkaar? Een ananas heb ik bijv. niet standaard liggen..

Ik denk dat je prozyme bedoeld, maar dat is tegen een haarbal verstopping en niet tegen gas. Net als ananas, dat is ook tegen een verstopping.

Voor gas zou je aeropax in huis kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .