Ga naar inhoud

Nieuwe vacht ? Verharen ? Wat is dit ?


EllaBellaah

Aanbevolen berichten

Mijn Punky ging sinds gisteren ineens heel erg verharen. Ik vond het vreemd want het waren rare plekken. Toen hij vanmiddag in de ren zat heb ik hem even bekeken en de plekken zijn veel groter geworden. Ik een beetje aan die losse haren plukken, kon ik ineens de helft van zijn vacht eraf plukken zat allemaal los. Alleen er zit een nieuwe vacht onder. Het is korter (logisch) dan de rest. Het gekke vind ik dat het een andere kleur is dan zijn oude vacht. Het is donkerder bruin. En tot nu toe is het alleen maar op zijn rug.

Eerst dacht ik dat het net als bij paarden is, dat hij zijn 'veulen' vacht verliest. Maar aangezien hij 1 jaar en 3 maanden is ,dus volwassen, vind ik het raar.

Dus mijn vragen:

1. hoezo verhaart hij ineens midden in een seizoen?

2. Is het normaal dat er een andere kleur vacht onder zit?

3. Kan het kwaad als ik de wat losse vacht er uit pluk?

Groetjes Ella.

(Misschien kan ik morgen een foto plaatsen het is nu donker dus kan geen foto's meer maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor vacht je konijn heeft, maar een vacht bestaat uit een dekkleur, tussenkleur en grondkleur. Dit wordt veroorzaakt doordat een haar niet over de hele lengte dezelfde kleur heeft. Als de grondkleur lichter is dan de dekkleur, dan is de kleur die je ziet bij een volle vacht iets lichter dan de kleur van het uiteinde van de haren. Komen er nu nieuwe haren dan zie je in eerste instantie alleen de donkere kleur van het uiteinde van de haar en kan het lijken alsof je konijn donkerdere vacht terug krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha das toevallig .. ik had gisteren precies het zelfde met Flap ...

ineens volop in de verharing, heb een heel bakje vol haar van hem af kunnen plukken ...

de andere konijnen hebben er nog geen last van ... die vinden het vast nog te vroeg voor de winterjas of die hebben beter geluisterd naar het weerbericht :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broer heeft nu al een paar dagen de plukken aan z'n kont hangen, die ik regelmatig verwijder. Juli heeft een paar plekken op haar rug waar de vacht heel dun en dof is, ik maakte me een beetje zorgen, maar ze is nog altijd haar even levendige zelf. De berichten hier stellen wel gerust. Ik ga haar alleen niet borstelen, ze vindt het verschrikkelijk om opgepakt worden en ze laat zich nog steeds niet echt aaien, helaas. Ik wil haar niet onnodig opjagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punky ziet dr nog steeds even zielig uit:P Ik zal even een fotootje plaatsen hiero. De nieuw vacht ziet er wel gezond uit, en Punky zelf ook.Hij is nog steeds even vrolijk. (en slaperig) als altijd dus ik denk dat het wel goed komt. Behalve dat de rest van de vacht nog niet los wil komen waardoor hij nu een vierkant vlak op zijn rug heeft die korter is:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei das wle een heel raar zicht en ik vond het er van mij al raar uit zien :$ maar dat is toch niet vergelijkbaar...

Maar het ziet dr niet eeh hoe zeg je dat...

Slecht of pijnlijk ofzo uit

Alleen heel raar. en hij heeft er zelf ook geen last van. Maar het rare is dat de rest van zijn vacht nog niet zo los zit. Want dit heb ik er allemaal heel makkelijk uit kunnen plukken en borstelen enzo. Geen kale plekjes ofzo. Maar de rest laat nog niet los dat vind ik wel een beetje vreemd....:meuh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .