Ga naar inhoud

Traanoogje.


Tanja

Aanbevolen berichten

We hebben stampertje nu iets langer als een jaar. Ik heb hem bij een fokker gekocht. Het is een Pooldwergje die echt heel lief is, zinderlijk en luistert naar zijn naam.

Toen we stampertje hadden gekocht hebben we hem buiten in een hok gedaan, en daar bleef hij netjes in zitten en als we zelf buiten waren mocht hij rond huppelen.

Nu heeft hij eind vorig jaar Oktober een traanoogje gekregen. We zijn er mee naar de dierenarts geweest en die vertelde dat hij er niks aan kon doen omdat het te klein was. Ik de fokker gebeld maar die schepte mij af.

We hebben zelf de maat regel genomen om een hok voor in huis te kopen en Stampertje in huis te doen. Het heeft geholpen want het traanoogje was over.

Nu begint het weer opnieuw te tranen.

Wie weet wat je er zelf aan kan doen, ik weet het niet meer want hij is gewoon in huis.

Groetjes Tanja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst naar een andere dierenarts gaan. (Second opinion is nooit een slecht idee)..

Het traanoogje kon inderdaad van de tocht komen... maar omdat je konijn nu binnen zit en het tranen opnieuw is begonnen sluit ik dat uit.

Laat het oogje van je konijn even volledig nakijken door een (konijnkundige) andere dierenarts. En vraag dan ook of die het gebitje ook meteen even na wil kijken...

Het kan een irritatie zijn aan het oog (wat door meerdere oorzaken kan komen). Met een bijvoorbeeld oogzalf (op recept bij de dierenarts) kan dit behandeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, En waarom moet het gebitje dan worden na gekeken?

De wortels van het bovengebit lopen ver door:

hakiko07.jpg

Wanneer een konijn een gebitsprobleem heeft kan het de volgende symptomen aanduiden:

- Het meest opvallende symptoom is het niet kunnen eten terwijl er wel interesse is in voer.

- Spelen met eten en proppen maken van het eten. Je vindt uitgespuugde proppen hooi terug in het hok.

- Speekselen, waardoor de huid rond de bek ontstoken kan raken.

- Oog- en neusuitvloeiing (dacryoconjunctivitis) door ontsteking van de traanbuizen.

- Verhoogde traanproductie.

- Zwellingen aan de kop door abcessen.

- Slechte conditie en slechte vacht.

- Problemen met het maagdarmkanaal, omdat de darmen niet goed werken als het konijn niet eet. Zoals diarree of verstopping.

- Vermageren.

Je kunt voor de zekerheid altijd het gebitje ook na laten kijken. Als je tenslotte toch al een consult betaald bij de dierenarts, waarom dan niet een volledig onderzoek..?! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .