Ga naar inhoud

Vreemde diarree


IbexGirl

Aanbevolen berichten

Onze Junior (4 jaar) heeft nu een tijdje last van diarree. We zijn met een beetje ontlasting naar de DA geweest en die zei dat er stafilokokken ofzo inzaten en heeft een antibioticakuur voorgeschreven (Baytril 2x per dag 4 druppels gedurende 5 dagen). Na de kuur was het eigenlijk niet beter en hebben we de DA weer gebeld en die zei dat we nog een kuurtje moesten geven (zijn we nu mee bezig). Alleen is zijn diarree echt raar. Het is gewoon bruine prut, maar vaak ook doorzichtige gelei, tot water wat eruit komt. Dit soort diarree heb ik nog nooit gezien. Hij is verder gewoon heel vrolijk en eet goed. Hij drinkt gelukkig ook veel de laatste tijd. Ook maakt hij soms pruttelende geluidjes / scheetjes.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of wat we eraan kunnen doen? Zou dit besmettelijk zijn (want we hebben nog 4 andere konijntjes)? Moeten we hem op water en hooi zetten (hij vindt zijn groenten juist zo lekker). Hij krijgt steeds dezelfde groenten en heeft daar nooit eerder last van gehad, dus daar kan het niet aan liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de antibiotica worden de darmen ook dusdanig aangetast dat ie daar diarree van kan krijgen.

Wat mij zorgen baard is de doorzichtige gelei die je gevonden hebt, dit kan heel goed duiden op een verstopping.

Ik zou nog een keer contact op nemen met je da en poep langs brengen om na te checken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg ook een beetje een raar gevoel bij die symptomen... je hebt gelijk dat je het niet vertrouwd...

Coc kan je uitsluiten denk ik, dan was het dier er al niet meer geweest na zo lang hé?

Wat Mireille aanhaalt is een mogelijkheid, maar ik denk bv ook weer aan een wormbesmetting...kan ook met slijmen gepaard gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond gaan we met hem naar de dierenarts. Ik heb hem nu hooithee gegeven, maar dat vindt hij niet lekker denk ik. Water drinkt hij gelukkig wel, en hij eet vooral witloof en stukjes brood. Ik moet weer wat uitwerpselen verzamelen en meenemen naar de DA. Ik hoop dat er een goede oplossing gevonden kan worden. Ik hoop ook dat hij niet verslechtert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen maakt hij alweer mooie keutels, maar het lijkt alsof er haren inzitten ofzo (of wormen?). Het lijkt wel op de keutels die op BB staan bij onderwerp wormen... Maar mijn broer heeft een paar keutels gesloopt en zag er eigenlijk geen wormen inzitten... Misschien een verstopping door haren ofzo? We gaan straks wel naar de DA, en we zullen zien wat die zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen hoef je net niet te zien in keutels, maar dat heb je vast gelezen als je het topic mbt wormen gelezen hebt.

Veel DA'en denken nog steeds dat konijnen bijna nooit wormen hebben en ze komen er ook niet zomaar op... het zou goed zijn als je hem er zelf op wijst en hem ook zegt dat de laatste tijd erg veel konijnen wormen blijken te hebben.

Succes hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond dus met Juni naar de DA geweest en die heeft zijn poep weer onderzocht, maar zag niet echt iets speciaals. Ze dacht dat het aan zijn blinde darm lag, en heeft medicatie voorgeschreven (baycox) en dat moet in het water gegeven worden. Al onze konijntjes moeten zo'n kuurtje preventief. Ik was al bang dat Junior er niet zou intrappen (ze merken direct als er iets in hun water zit), maar hij heeft er toch al heel wat van opgedronken.

De DA zei dat als dit niet werkt dat het kan zijn dat Junior gewoon oud aan het worden is, dus ouderdomskwaaltjes krijgt ofzo (ze zei dat 4 jaar voor sommige konijnen al oud is). Maar aan de andere kant vond ze hem nog zo levendig en druk (het is een echte druktemaker, stresskip :P). Ik hoop dus echt dat het nu beter wordt. Gelukkig niet meer van dat water gezien, maar vandaag waren het steeds zachte keutels die gewoon bruin zijn met een beetje gelei erbij. Duimen jullie mee dat alles goed komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het coc was.... dan was hij er nu toch al niet meer geweest? Is coc niet na een paar dagen dodelijk als je er niets aan doet`? Of is dat enkel bij kleine konijntjes zo?

Sorry, maar ook bij deze DA weer grote vraagtekens van mijn kant... Kan je een snaar een andere gaan voor een tweede mening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is nog steeds niet echt verbeterd. Vandaag mag ik geen Baycox geven (hij heeft het 2 dagen gehad en moet over 5 dagen weer). Wanneer zou je verbetering moeten zien bij coccidiose? Ik neem nu zijn groenten weg. 's Aonds krijgen ze allemaal een portie groenvoer, maar ik denk dat ik dat bij Junior vandaag maar eens niet doe. Volgens mij heeft hij vooral 's avonds en 's morgens last van die transparante gelei, dus misschien ligt het aan zijn groenten? Ik vind het op zich wel raar aangezien hij dezelfde groenten krijgt als altijd en nooit eerder last had. Ik hoop dat het aan de groenten ligt, dan weet ik tenminste wat het probleem is... Kan een konijn zonder groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Toch maar even een update geven.

Een paar dagen na m'n laatste bericht is een ander konijntje van on, Speedo, ook opeens begonnen met net hetzelfde: prutterige transparante gelei 's avonds, 's nachts en 's ochtends. Dat vond ik heel erg vreemd, aangezien ze niet met elkaar in contact komen en niet op dezelfde plek loslopen. Het enige waar ze wel allebei komen is buiten... Ik moest dus meteen denken aan wormen. Het was het enige waar ik nog op kon komen. Coxidiose kon volgens mij niet aangezien de symptomen niet helemaal overeenkomen (ze aten allebei heel goed, heel alert enzo, verder was er niets mis). Het was ook vooral 's avonds enzo, overdag hadden ze er niet zo'n last van. Stoppen met groenten werkte ook niet, had totaal geen effect.

Naar de DA gebeld of we een kuurtje Panacur konden ophalen. Ze stonden daar wat weigerachtig tegenover, en wilden nog een kuurtje Baycox aansmeren (maar dat werkte de eerste keer niet). Nouja, dan maar naar onze oude DA gebeld waar we ons konijnenvoer halen, en die wilden het wel meegeven. Toen we het gingen ophalen meteen een vers prutje van Junior meegenomen, en dat herkende de DA daar meteen. Het zou gewoon resten zijn van slijm dat rond de blindedarmkeutels zit, en dat er gewoon zo uit komt, het kon niet veel kwaad zei ie. Hij zei wel dat het slim was om met Panacur te starten.

Meteen alle konijnen onder handen genomen, en sinds die kuur is het probleem opgelost :) Ik ben blij dat ik toch mijn idee heb doorgedreven, en ik hoop dat het probleem nu weg blijft. Ik weet niet of ze nu daadwerkelijk wormen hadden (ik heb er niets zien uitkomen voor zover ik weet), maar het belangrijkste is dat het geholpen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .