Ga naar inhoud

Castratie Teun


Micky

Aanbevolen berichten

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De dag na z'n castratie: Teun eet weer hooi, groenten, een een beetje SS. Hij plast goed. Helaas op de handdoek als ik 'm z'n antibiotica moet geven ipv z'n toiletje (beetje incontinent) maar... hij keutelt nog weinig en de keutels zijn klein. Is dit normaal omdat hij net begonnen is met eten of heeft hij last van verstopping?

Daarnaast likt hij z'n hechtingen, kan ik daar iets tegen doen? Ben bang dat ze los gaan zitten of dat Teun ze eruit haalt. Ik kan er ook niet goed naar kijken daar ivm al z'n vacht. Heeft iemand tips hoe ik z'n hechtingen kan controleren?

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat likken deed Otoko ook.. Maar als ik naar zijn hechtingen keek zaten ze er allemaal gewoon nog in.. Bij Otoko was de vacht weggeschoren. Maar bij hem moesten ze ook zijn buik openmaken omdat ze maar 1 bal konden vinden. Volgens mij is het wel normaal dat ze de wond likken, zo blijft het ook schoon denk ik(dat zei de DA in ieder geval toen mijn kat een wond had, weet niet of het hier ook voor geldt).. Ik zou even in de gaten houden of je nergens draadjes of bloed ziet liggen... Ik weet verder ook niet wat je eraan kan doen.. De DA bellen om advies.. Of misschien dat iemand hier beter weet wat te doen..

De keutels zou ik ook even in de gaten houden.. Het kan natuurlijk komen door de operatie en het moet allemaal natuurlijk even op gang komen.. Hou het in de gaten.. Als je de DA belt kan je daar ook even over vragen, maar ik denk dat het daardoor komt...Al moet het morgen wel over zijn lijkt me.

Succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op de site staat een stukje op hoe je het konijn kan optillen. Dan is manier 2 het handigst als je de hechtingen wil controleren.

Die van mij likte ook aan de hechtingen. Maar volgens de DA heeft hij daar iets voor gekregen, iets tegen infecties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang ie niet bloed gaat het goed.Soms trekken ze de hechtingen er uit dan moet ie met spoed weer naar da .Dan krijgt ie een lampe kap zie mijn weblog gismo....

Cindy, wat vind jij van die kleinere keutels? Is dit normaal? Vandaag zijn ze al iets groter maar nog steeds kleiner dan ze zouden moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, wat vind jij van die kleinere keutels? Is dit normaal? Vandaag zijn ze al iets groter maar nog steeds kleiner dan ze zouden moeten zijn.

Keutels beginnen weer normale vormen aan te nemen. Nu alleen nog z'n hechtingen controleren op manier 2 maar dat doe ik vanavond samen met m'n vriend. Hopelijk gaat het met 4 handen makkelijker. Het is een vechtertje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een vraagje. Ik heb net met hulp van mijn vriend naar Teun z'n hechting gekeken en ik weet niet wat ik er van moet denken. Het is een vertikaal streepje net boven z'n balzak en er hangt een hechtdraadje uit aan de onderkant. Ook zit er een soort van korstje aan de onderkant. Ik kan niet goed zien of de wond open was maar het was niet vochtig het zag er echt uit als een klein korstje. Wat ik vreemder vond was het formaat van z'n ballen. Eentje zag een beetje blauw maar ik vond ze behoorlijk groot. Ik heb er nooit eerder naar gekeken dus ik weet niet wat normaal is. De DA assistente adviseerde om elke dag even te kijken of er geen ontseking optreedt of zwelling. Anders moet ik langskomen.

Stomme vraag misschien maar heeft iemand een foto van 'normale' ballen bij een gecastreerd konijn zodat ik een idee van grootte krijg. Ik vond ze behoorlijk, in vergelijking/verhouding met de rest van z'n nijnenlijfje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is normaal dat de balzakjes nog wat vergroot zijn na de castratie. die zakjes moeten als het ware verschrompelen.

die worden na verloop vam dagen wel kleiner.

dat er een korstje aan zit is ook niet gek aangezien er na de ingreep tussen de hechtingen door ook wat bloed of wondvicht kan lekken.

een infectie kan je herkennen aan onder andere roodheid,warmte, pijn bij aanraken,zwelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Joop is vorige week vrijdag gecastereerd vond het wel eigelijk heel zielig om dat te doen maar ik hoorde dat een mannetje castreren minder erg is als een vrouwtje en aangezien we een mannetje en een vrouwtje hebben moesten we Joop wel laten castreren, hij heeft bijna 24 uur niks gedronken ik heb egt water in zijn mond moeten spuiten omdat ie het zelf niet kon. Het eten ging ook niet gelijk goed maar gelukkig at hij wel een beetje groenvoer. Ik had in zijn kooi kranten en handdoeken gelegd maar weet iemand hoeveel dagen hij niet op stro kan na de operatie?? Ik kreeg bij mijn dierenarts ook geen pijnstillers mee voor Joop :arf: En weet iemand hoe lang je moet wachten voordat ze weer samen kunnen?

Nu gaat het gelukkig weer helemaal goed met hem!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen pijnstillers meegekregen voor Teun maar wel antibiotica. Hij heeft na de castratie van de DA een injectie gehad met pijnstillers voor 48 uur. Ik weet niet wanneer je nijn weer op stro mag. Ik gebruik houtsnippers en heb 'm drie dagen op een handdoek gezet. Je moet je ram minstens 2 weken scheiden van z'n vriendinnetje. Sommigen houden 3 weken aan. Succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Micky Thanks Ik las idd overal dat ze pijnstillers mee gekregen hadden dus ik schrok al omdat ik die niet heb meegkregen. Ik heb trouwens ook geen antibiotica gehad. Hij heeft daar wel iets gekregen voordat ie mee naar huis mocht. Dan moet hij het nu nog een weekje uithouden zonder ze vriendinnetje haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan door het warme weer komen dat er veel vocht en zwelling in zijn ballen zit je zou ze eff moeten koelen hihi......serieus he met een koud flesje water er tegen aan....Ik kan je hele verhaalen vertellen van mijn friese hengst die zijn ballen verloor....bewust nou een week lang 2 keer per dag zijn ballen koelen.Voor dat ze gingen slinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update: Teun heeft een ontstoken balzak.. Ik vond ze al behoorlijk groot, en 1 zag ook blauw. Ik heb wat foto's naar Cindy gemaild en zij gaf aan dat het formaat niet normaal was en waarschijnlijk een ontsteking. Dit heeft de DA vanochtend bevestigd. Dus naast de antibiotica krijgt hij nu pijstillers en hij heeft hokrust tot donderdag want dan moeten we weer op controle. Hij heeft bij de DA ook een injectie gehad met ontstekingsremmers. Door de hokrust en antibiotica zou het allemaal moeten slinken want er zit vocht in. Gelukkig zag de wond met hechtingen er goed uit.

Gaat allemaal niet zo voorspoedig als ik gehoopt had maar hopelijk is het over een weekje weer goed. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Teun sloopt trouwens heel z'n hok als hij er naar zijn zin te lang in zit dus dat wordt nog gezellig de komende dagen..

Nogmaals dank aan Cindy voor al haar hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teun zit momenteel aan z'n witlof met antibiotica en pijnstillers. Erg lekkere combi. Op zich gaat het prima alleen vind ik het zo sneu dat ie in z'n kleine hokje moet blijven t/m donderdag. Gewoonlijk loopt hij bijna heel de dag los in de woonkamer dus dit is wel even iets anders. Hij laat ook goed merken dat hij het er niet mee eens is door heel z'n hok te verbouwen. Z'n ontsteking is aan het wegtrekken gelukkig.

Wij gaan pas na onze vakantie (begin september) op zoek naar een vriendinnetje voor Teun dus dan zijn we ongeveer 5/6 weken verder. Hier op BB houden ze 2 weken aan dus die onvruchtbaarheid zit wel goed.

Het is natuurlijk niet zo heel ernstig die onsteking maar ik zal toch blij zijn als het donderdag is...

Iedereen bedankt voor het medeleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop voor je dat Teun na donderdag weer lekker los kan lopen. En natuurlijk fijn dat de ontsteking aan het wegtrekken is. Was het helemaal rood en opgezwollen de wond?.

Een balzak was helemaal opgezwollen en BLAUW.. Het stond ook strak en er zat dus vocht in. Was niet echt een mooi gezicht. De wond zag er prima uit en de linkerbalzak was al een beetje een leeg flapje, alleen die rechter...pfff.

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .