Ga naar inhoud

Konijn met vocht en gas in de darmen


Jean-Paul

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Gister ben ik weer naar de dierenarts geweest. Bij deze weer een korte update.

Nadat het konijn eergister na het bezoek aan de dierenarts weer redelijk goed was gaan eten en er levendiger bij zat, was het gister weer een slechte dag qua eten. Het konijn heeft, behalve de dwangvoeding, niet veel gegeten.

Ook bij de dierenarts was het weer een flinke tegenvaller:

- Het konijn had per ongeluk een plasje gedaan op de tafel bij de dierenarts. De dierenarts had het plasje meteen gecheckt en er bleek een beetje bloed in de urine te zitten.

- De DA heeft vervolgens een röntgen van de blaas willen maken, op de foto bleek echter het volgende: het gas was vrijwel geheel uit de buik verdwenen, het enige dat nu nog over was was vocht. Zoveel vocht dat de blaas niet eens zichtbaar was op de foto. De DA meldde dat als een foto er bij katten zo uit ziet, dat dit vaak duidt op buikvliesontsteking. Slechts 3% van de katten zou dit overleven. Ze hoopte dus dat dit foto-resultaat bij konijnen anders zou zijn, maar vreesde het ergste. Ze zou vandaag contact opnemen met de Universiteit om te vragen hoe dit bij konijnen zit...

Vanavond weer terug met het konijntje... ik hoop niet dat ik vanavond afscheid van haar moet nemen :(

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo frustrerend. Steeds weer hoop je de weg naar boven te hebben gevonden en hoop je dat het konijntje er uiteindelijk weer bovenop komt, waardoor ze weer lekker op de bank kan springen en bij ons op de bank geaaid kan worden. Je blijft inderdaad hopen, maar die hoop wordt steeds kleiner dat het konijntje nog beter wordt en de angst steeds groter om het konijntje uiteindelijk toch te verliezen.

Maar ja, we blijven nog maar ff hoop houden, totdat we echt 100% zeker weten dat het niet geneesbaar is :(

Ik hou jullie op de hoogte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste mensen,

Excuses voor mijn lange afwezigheid, maar helaas is het niet zo afgelopen met ons konijntje als gehoopt. Dit heeft enige tijd nodig gehad om te verwerken...het konijntje is helaas in moeten slapen :(

Om ff kort samen te vatten:

- op de foto's die de laatste keer zijn gemaakt was te zien dat het konijntje vrijwel helemaal vol vocht zat en dat het gas bijna verdwenen was.

- aangekomen bij de dierenarts heeft hij als laatste poging een punctie gedaan. het vocht in de buik was niet troebel.

- aan de hand van het vocht kon de dierenarts afleiden dat het konijntje, in tegenstelling tot eerdere berichten, waarschijnlijk ook een probleem aan de lever (als ik het me goed herinner, veel is er niet meer blijven hangen, sorry) had.

- samenvattend kwam het er op neer dat een konijn maar 1 lever had en dit probleem dus niet kon worden verholpen.

Een triest einde van 2,5 dag en nacht verzorgen en een triest einde van een konijntje waaraan we slechts 3 jaar plezier hebben mogen beleven. Gelukkig blijven de mooie herinneringen in onze gedachten.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit heel triest om te lezen, maar om eerlijk te zijn ben ik niet verrast. Ascites, het 'dure' woord voor vocht in de buikholte, is meestal geen goed teken. Troost je met de gedachte dat het aan jou niet gelegen heeft, je hebt voor je konijntje gestreden en alles gedaan om hem beter te maken. Wat rest is het verdriet, dat zal met de tijd moeten slijten. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .