Ga naar inhoud

Gebroken voortanden


Minka

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds november vorig jaar een hele lieve franse hangoor. Het is een binnenkonijn dat eigenlijk altijd los loopt, hij heeft voor 's nachts een kooi, maar het deurtje gaat iedere morgen al heel vroeg open en 's avonds pas weer dicht. Verder is het een ideaal konijn, super zindelijk, erg vrolijk en aanhankelijk, onze harten heeft ie gestolen.

Nu liep hij gisteren zoals gewoonlijk weer los en zat lekker te bedelen naast de eettafel voor een snoepje. Dus dit kreeg hij, om de een of andere reden kreeg hij dit niet weg, hij bleef het maar pakken en steeds viel het weer uit z'n mond. Het was ons ook al opgevallen dat hij 's morgens zijn groenvoer had laten staan, maar hij had flink van z'n brokken gegeten, dus we maakten ons nog geen zongen.

Maar nu na dit snoepje wel. Dus snel de tafel afgeruimd en het konijn erop gezet om z'n bek eens nader te inspecteren. En wat bleek, hetgeen waar ik voor vreesde was waar, z'n boventand was helemaal afgebroken en z'n ondertand hing los in z'n bek. Meteen lichte paniek, dierenarts gebeld, maar die was net op weg naar een spoedgeval en zou later terugbellen.

Ondertussen flink zitten googlen en gelukkig tot de ontdekking gekomen dat ze vrij goed kunnen overleven zonder voortanden, mits je het groenvoer maar een kleine stukjes aanbied. Dus meteen richting keuken met witlof, selderij en wortels en alles in hapklare brokken gesneden. Dit ging er gelukkig zonder enige moeite in bij het konijn. Inmiddels was het al half 12 en nog steeds had de dierenarts niet terug gebeld. Het konijn rende vrolijk door de kamer en leek nergens last van te hebben. Dus toch met een enigszins gerust hart naar bed gegaan, al wisten we dat het beestje behoorlijke pijn moest hebben.

Vanmorgen om 6 uur op en meteen kijken hoe het ermee ging. Konijn zat gelukkig zoals normaal voor de tralies te bedelen om z'n ontbijt. Dus weer z'n portie groenvoer in stukken gehakt en aangeboden. Vanaf 8 uur was het mogelijk de dierenarts te bellen, dus dit ook meteen gedaan. Nu mogen we om kwart voor 11 langs komen. Kan zelf helaas niet mee, want ik ben aan het werk, maar hoop heel erg dat het geen hele dramatische gevolgen gaat hebben. Het beestje is nog gewoon vrolijk en levendig. Vraag me wel af of hij op deze manier nog hooi kan eten, volgens mij heeft ie dat vannacht wel links laten liggen, al had ik dit ook in stukjes geknipt. Ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt wel in orde hoor! Gelukkig hebben jullie het op tijd gezien en ook meteen ingegrepen wat de groenten betreft. Op die manier hebben jullie mooi vermeden dat hij er nog een verstopping/vertraagde darmwerking bijkrijgt. De meeste konijnen hebben nl daar last van en zo komt men tot de ontdekking van een tandprobleem.

Julie hebben het probleem ontdekkt voor dat hij echt stopte met eten, dus dat zit wel goed.

De tanden zijn idd perfekt op te lossen. Maar niet iedere DA weet dat al blijkbaar...er zijn er nog steeds die knippen bv... hopelijk heb je een kundige DA, die lost dat zo op.

Hooi kunnen ze ook nog eten zonder voortanden hoor, dat moeten ze malen met hun kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al met de dierenarts overlegd over de situatie. Op de website staat inderdaad vermeld dat de tanden getrokken of geslepen kunnen worden. Het liefst zou ik natuurlijk zien dat ze behouden kunnen worden en dat het beestje niet onder narcose hoeft, maar ik vrees het ergste, vooral ook omdat hij zich niet zo makkelijk laat behandelen en erg sterk is.

Hij is inderdaad niet gestopt met eten en keutelen doet hij ook nog prima. De kattenbak in z'n hok wordt dagelijks verschoond, dus dat is een zeer goede manier om het allemaal in de gaten te houden. Het is ook altijd meteen duidelijk als hij teveel groenvoer (en dan vooral zoet groen) heeft gehad en dan kunnen we dit goed in de gaten houden.

Ben erg blij dat we er zo snel achter zijn gekomen en dat er nu hopelijk snel een oplossing voor wordt gevonden. Had gisteren even het idee dat dit misschien wel het einde van het konijntje ging betekenen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh ja... ik denk dat we allemaal nogal snel panikeren als er iets mis is met onze konijnen... zeker als je een beetje op de hoogte bent,weet je hoe kwetsbaar ze zijn en hoe snel het kan gaan...

Mijn moeder zei me laatst nog... Kobe die had nooit problemen of is nooit half dood geweest, ondertussen weet jij zoveel over konijnen dat je je vƩƩl meer zorgen maakt dan je ooit gemaakt hebt over Kobe en die is tenslotte 7 geworden...

Ergens heeft ze gelijk hoor... Kobe had af en toe ook geen zin om te eten...toen stelde ik me daar weinig vragen bij... nu weet ik beter...

Maar dit komt echt wel in orde, aan een gebroken tand is er volgens mij nog nooit Ć©Ć©ntje dood gegaan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn is inmiddels naar de dierenarts geweest en het is niet dramatisch. Sterker nog er hoefde niks aan gedaan te worden, zelfs het afgebroken stuk hoefde niet gevijld te worden of iets dergelijks. We moeten alleen in de gaten houden of het allemaal recht aangroeit, want anders kunnen de tanden verkeerd afslijten. Ben benieuwd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij ergens vanaf is gevallen ofzo, het is een nogal ondernemend beestje. Staat de kamerdeur open dat is hij binnen 5 minuten boven, rent letterlijk de trap op omhoog. Zijn we even in de keuken, springt meneer op de eettafel. Ons hele huis is konijn-proof gemaakt, maar het is helaas niet mogelijk om de hele ruimte leeg te maken. Er kan van alles gebeurd zijn, ik heb het helaas niet gezien, maar hij moet wel een behoorlijke klap tegen z'n bekkie hebben gekregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben we geen idee hoe het gekomen is, anders hadden we het zeker voor een volgende keer kunnen voorkomen. Maar nu ziet het er allemaal alweer een stuk beter uit en volgens de dierenarts komt het ook weer goed. Er is een kans dat ze schuin aangroeien als de wortel een klap heeft gehad, dus dat moeten we in de gaten houden, maar verder ben ik helemaal gelukkig dat het geen dramatische gevolgen heeft en het konijn vindt z'n dagelijkse salade in kleine stukjes super goed te doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .