Ga naar inhoud

maden??? ben bang!


Missy

Aanbevolen berichten

P.S. las net ergens dat je een speciaal middel kunt gebruiken, Rear Guard, dan is je nijntje voor 10 weken lang beschermd tegen de vliegen die maden eitjes leggen! Ga ik zeker gebruiken als Missy weer beter is! Ook hebben we al gaas gekocht waardoor er geen vliegen meer in haar buitenhok kunnen komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

is gebeurd ben ook nog geweest laten rectie maar was druk met Missy en stage en alles bij elkaar. De DA kon vertellen dat de maden niet naar binnen waren gevreten en dat alles dus goed was eigenlijk. Ze had alleen een klein beetje pijn door de dode huid (de maden hadden die huid opgegeten) Dus ze heeft een pijstiller gehad en wat denk je... gelijk leven in der toen we weer thuis waren eten en drinken ook gelijk dus alles goed. Moeten nu 1x per dag de huid schoonmaken met Badedas en de dode huid er een beetje af proberen te halen. Goed nieuws duss :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaa was zo ontzettend blij toen ze zeiden dat er geen maden in haar lichaam zaten :D moet nu alleen nog wel 5 dagen pijnstillers geven en de kont goed schoon houden maar dan is ze binnen een paar dagen weer helemaal de oude zeiden ze :D Nu is ze nog een klein beetje sloom en geef ik haar drinken via een bakje en niet via de fles dat vind ze nog te veel moeite.. :P lui beesie :P ze zit ook de hele tijd voor de achterdeur, ze wil graag naar buiten daar houd ze zo erg van.. maar ze moet eerst helemaal beter zijn voordat ze weer eventjes naar buiten mag! En dan alleen met mij als beveiliging als ik 1 vlieg in de buurt van der zie mag ze gelijk weer naar binnen :P Ook ga ik het buitenhok binnekort even helemaal met gaas dichtmaken zodat er geen vlieg meer naar binnen kan komen :P haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop voor jou ook dat het goed komt hoor,

ik ben er 2 keer te laat bij geweest, elke keer als ik mn nijnen controleer krijg ik al bang, ik was nu ook regelmatiger de toilet uit enzo.

bij mn eerste konijn zaten ze al tot in de buik, bah ik mag er nie meer aan denken, bij de 2de was het toen nog niet zo erg maar zij lag dood in haar hok de dag erna.

maden zijn potverdikke rot beesten, die een dierenleventje kunnen verwoesten hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik net de kooi schoonmaakte ontdekte ik één made in het hok. Ik heb gelijk de nijnen gecontroleerd en die waren gelukkig helemaal schoon.

Ik maak het hok één keer per week helemaal schoon. (La eruit, al de bodembedekking eruit, schoonkmaken met water) en 1 à 2 keer per week schep ik de vieze gedeeltes van de bodembedekking eruit. Blijkbaar is dat niet genoeg.

Moet ik me op één made zorgen gaan maken? Of kan het een keer voorkomen dat je een made in het hok aantreft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Missy: Fijn dat ze weer opknapt! Hoe weet de DA eigenlijk dat ze geen maden in haar lichaamoje heeft?

@Jufke: Ik zou de plas en poepplekken toch wat vaker schoonmaken, zeker als het warm weer is.Ik doe het ook iedere dag en soms om de dag, afhankelijk van het weer en hoeveel er ligt. Of je je zorgen moet maken over 1 made weet ik niet. Als je konijnen niks hebben en je het hok schoon hebt gemaakt denk ik dat er geen groot gevaar dreigt. Wel goed in de gaten houden natuurlijk. En evt. zo'n spray gebruiken tegen die vliegen bij je konijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een tip voor andere of als het niet goed is mag iemand me best een correctie geven. Ik maak de wc's schoon en vervolgens smeer ik ze in met desinfectiegel die ik in de bak laat trekken (hetzelfde als dettol maar dan merkloos), eenmaal droog doe ik er wat houtkorrels en bovenop houtvezel in met eventueel wat druppeltjes citroensap.

Misschien een goede tip???

Groetjes van Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je hebt nooit maden ?

Op zich een goede tip, of het écht tegen maden werkt..vraag het me af.

Dan zou je iets moeten hebben waar vliegen ver van weg blijven, wellicht is dat je citroensap ALS je inderdaad nooit maden aantreft. (of je maakt gewoon vaak schoon)

Die desinfectgel helpt om het schoon te maken, maar vliegen komen van buitenaf en dìe leggen de eitjes die maden worden (maden zijn dus vliegenlarven)

Desinfectgel zal daar weinig tegen helpen denk ik..

Wij hebben 1 hok:

*Staat altijd in de schaduw

*Gebruik ik houtkorrels voor.

> Nauwelijks maden

De andere 2 hokken:

* Altijd in de zon

* Geen houtkorrels

> Eerder maden.

Dan is er ook nog verschil in droog of vochtig weer.

Bij dat laatste zie ik sneller maden,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het hok inderdaad vaker schoonmaken.

Maar ik ben dus niet de enige die wel eens een made aantreft in het hok, zonder dat de nijntjes onder zitten. Dat vind ik wel een opluchting. Blijkbaar hoort het ook wel een beetje bij konijnen buiten houden.

Heeft iemand ervaring met zo'n blauwe vliegenlamp? Daar heb ik op dit forum nog niks over gelezen. Helpt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een verhalen allemaal..

Tijger poept en plast op een toiltje die ik elke dag verschoon en uitwas. Elke dag word z'n kontje nagekeken en schoongeveegd met een babydoekje!

Zijn hok word elke week helemaal leeggehaald, evt. stofzuigen (heb houtsnippers als 2e laag) en alles weer vernieuwd.

Mijn opbouw als bedekking is eerst kranten, dan een laag houtsnippers en daarover heen een flinke laag stro.

Is dit verstandig of heb ik een te dikke bedekking ? Wil er in ieder geval niet voor zorgen dat er maden komen..

Ik heb tot nu toe nog niks gevonden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij heeft een dubbel hok, maar we hebben het onderste gedeelte aan de onderkant dichtgemaakt met een dikke plaat en vastgeschroefd. Daarbij hebben we het hok op bakstenen gezet zodat we ook eronder het regelmatig kunnen schoonspuiten.

Wat zou ik dan kunnen veranderen aan m'n bodembedekking ZaZa??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de laag wat dunner maken ? Van veel stro naar genoeg stro bijvoorbeeld ?

Dat maakt het schoonmaken ook wat eenvoudiger, minder afval, en de temperatuur is hoog genoeg om met minder stro te kunnen doen.

Verder doe je al veel...en met dit warme weer ontkom je er bijna niet aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is waar. Ik zal het stro iets minderen en verders elke dag het konijn goed controleren. Ik las ook ergens dat het zelfs beter is om een babydoekje te gebruiken ipv. een gewoon verfrissingsdoekje omdat babydoekjes olieen en stofjes bevatten om het beter schoon te krijgen.

Bedankt voor je raad !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zou je geen doekjes hoeven te gebruiken hoor..Konijnen kunnen dat prima zelf schoonhouden, tenzij je duidelijk ziet dat dat niet het geval is..

Dan zie je dus ook echt een vies gatje en dergelijke, dan wordt het een anders verhaal. Maar als ze het zelf goed schoon kunnen houden en het is een normaal gezond konijn: geen doekjes nodig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De maden in het hok zijn niet de boos doenners van maden op de konijnen.

De groene vlieg legt eitjes op konijnen en niet in de mest.................

De mest maden blijven wel in het mest zitten lekker nat ............dus vaker schoon maken zomers.

Maar doen eigelijk geen kwaad.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vliegen hun eitjes direkt op de konijnen leggen wist ik, maar als je een konijn hebt met een wondje of met een viezige achterkant..zouden die maden dan niet via die mest op dat konijn kruipen ?

DAT komt zo voor de hand liggend over..Of als die maden vliegen worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin m ook een beetje te knijpen de laatste tijd. Tref toch ook met dit weer maden aan en heb eergisteren alle konijnen gecontroleerd (en dan vooral bij het het geslachtsdeel en het hele gebied daar om heen). Wanneer kan je konijn nu precies madenziekte krijgen? Alleen als het een wondje op plakpoep heeft? Of ook zomaar, als het konijn gewoon schoon is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .