Ga naar inhoud

draaien met ogen en wiegen met hoofd


Nijntje pluis

Aanbevolen berichten

hoi hoi,

in mijn laatste bericht waren we heel blij met ons nieuwe nijntje : witje, gisteravond kwamen we thuis en lag onze witje heel raar met zijn hoofd en ogen te doen. hij wiegt constant heen en weer met zijn koppie en ook zijn ogen gaan continu heel snel van links naar rechts. daarbij trekt zijn hoofd helemaal naar links, en als hij vrij ligt dan rolt hij direct op zijn zij. wittje ligt nu hele tijd met zijn zij tegen de wand van het hok aan, zo ligt ie dan nog lekker recht. zelfs als hij staat dan gaat zijn lijf heel ongecontroleerd van links naar rechts, je zou het kunnen vergelijken met heeeeel dronken zijn. Witje eet gelukkig wel, maar het ziet er ernstig uit. de dierenarts is al gebeld en we kunnen einde van de dag er terecht. in eerste instantie gaan onze gedachten uit naar torticollis, maar bevestigd is dit nog niet. De ziekte is zeer plotseling begonnen, alhoewel hij wel af en toe geluid maakte. eergisteren begon hij met geluiden maken (een soort korte hoge letter u als wij het zouden nadoen) ik dacht eerst dat dit het piepen van de deur was maar wist niet dat een konijn ook geluid kon maken :) maar goed hij doet dat nu dus ook af en toe. n.b. witje is pas 3 maanden oud....... ik laat horen hoe het afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als EC...

Is jou DA bekwaam?

Anders even zelf de info hierover opzoeken en wat voor medicatie te geven indien het dat kan zijn. Komt erg veel voor onder konijnen, maar niet iedere DA kent het jammergenoeg. Zo zijn er al een aantal foute diagnoses gesteld en de ziekte is eigenlijk te genezen als je er op tijd bij bent.

Waarom denken jullie aan torticolis? Heb ik zelf nog niet van gehoord, ik zoek het even op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het opgezocht.

Torticollis lijkt mij een symptoom, nl gewoon een beschrijving. Wat ik er van kan maken is het gewoon een andere naam voor scheef hoofd. Je moet dus wel degelijk op zoek naar de oorzaak en EC is dan meest voor de hand liggende als je rugkwetsuren kan uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ecuni culi of ooronsteking......dus zo snel mogelijk naar da.

E cuniculi

Hier een aantal foto´s van een konijntje met E cuniculi.

Dat is een parasiet die het evenwichts orgaan aan tast.

Sommige da´s denken soms dat het een oorontsteking is.

Maar een oorontsteking zie je in het oor.Symtomen oor ontsteking en

E cuniculi zijn vrij wel het zelfde.Vandaar vaak verkeerde behandeling.

[bij ooronsteking staan de konijnen zeker nog recht op hun voorpootjes.]

Want je konijn kan !!!! volledig genesen.Sommige over lijden er aan.

Of laten de mensen uit eindelijk inslapen.Het ligt er ook aan in welke fase het konijn is.

En sommige houden er een scheve kop aan over.Maar zolang het konijn eet en drinkt.

En keuteld natuurlijk.Is behandeling zeker een goede optie tot genezing.

behandeling bij da te verkrijgen panacur vloeibaar 1 keer daags 0.8ml per kilo.

Daar naast heb je om de 2 dagen injecties van de dieren arts nodig.

Dus behandeling altijd in overleg met de dieren arts.

Er is reeds ook een andere intensieve behadeling mogelijk.

Waar ook al wel goede resultaten me behaald zijn.

Dat houd in elke 12 uur met een half uur er tussen.

metacam 1 keer per 12 uur

pancur 1 keer per 12 uur

siseal 1 keer per 12 uur

batryl 1 keer per 24 uur

Je kunt je konijn laten testen op deze ziekte door een bloed test.

Maar hou er rekening mee een maal geesen kan het altijd terug komen.

Hier onder de foto´s.

Eerst een konijntje met ooronsteking die dus alleen zijn kopje schuin houd.

midden%20oor%20onsteking%20site.jpg

Hier onder e cuniculi ............

konijn%20met%20ecuniculli%20site.jpg

Hier boven een foto recht van boven gemaakt.

Het konijn houd zijn kopje schuin.

konijn%20met%20ecuniculli%20(2)site.jpg

Soms rolt het om.In het begin voor de behandeling was het konijntje

veel onrustiger.En drukker met rollen.Nu na 5 dagen behandeling werd

Het al minder.

konijn%20met%20ecuniculli%20(3)site.jpg

konijn%20met%20ecuniculli%20(4)site.jpg

Ze kon ook niet met haar voor poten goed blijven staan.

Zo ligt ze prakties lange tijd in het hok.En rolt dus nu soms om.

Eet en drinkt nog wel goed.Dat is ook heel typich.

konijn%20met%20ecuniculli%20(5)site.jpg

Hier een filmpje van dit konijntje die eet.

http://video.google.nl/videoplay?docid=4950345485762191538&hl=nl

Hier een filmpje van dit konijntjes gedrag.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-3668035694996809863

Het is ook wel normaal dat een da ab er bij verstrekt om een eventueele oorontsteking.

Ook uit te sluiten.

Naast deze variant heb je ook nog een andere.

Dan raken de achter benen verlamt.Maar de konijntjes hebben er nog wel gevoel in.

Maar krijgen hun beentjes niet meer onder hun lichaam.

Normaal zegt een da die er mee bekend is eerst een week behandelen.

Dan bij enig verbetering kun je door behandelen tot een maand.

Dan moet er herstel of een vorm er van komen.Anders laten de meeste da´s de konijnen inslapen.

Het konijntje heeft geen pijn.Daarom eet ie nog goed.Maar blijft gehandy capt dan.

In meer of mindere mate.

Het komt bij alle leeftijden voor.Zowel jong als oud.............................................

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reacties alvast, het ziet er echt heel naar uit, je word gewoon duizelig als je er naar kijkt.....we hebben apart gezocht naar een goede konijnendierenarts en die zit in utrecht wilhelminapark. dus we gaan niet naar de plaatselijke dierenarts maar rijden dus naar deze toe. ook alle info die je vind over deze ziekte komt van wilhelminapark. dus vandaar dat we wel denken dat de da bekwaam is. we konden vandaag terecht,maar pas vanavond, het was volgens hem wel belangrijk dat vandaag meteen met de medicijnen begonnen zou worden. overigens tolt het konijn niet steeds over zijn as zoals je op veel sites wel ziet, hij kan ook nog wel lopen maar alleen heeeeel dronken. hij heeft zojuist wel gegeten en gedronken dus dat lijkt tot nu toe goed te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

he bedankt voor je reactie, de filmpjes die je plaatste heb ik zojuist bekeken, maar t konijn houdt zijn koppie gedraaid, die van mij houdt zijn koppie hele tijd naar links maar niet in een kronkel of zo. als ik het zou moeten beoordelen dan lijken de konijnen op de filmpjes er veel erger aan toe. ik laat het later op de dag wel weer horen, of na bezoek dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zojuist zijn we terug van de da.hele aardige man en hij stelde ons gerust en keek even goed naar witje. helaas stelde hij toch de diagnose cuniculi en dus blijft witje 3 dagen bij de da. dit liet de da ons lezen:

Afhankelijk van de verschijnselen gebruiken we de volgende medicijnen: Let op: de keuze voor het te gebruiken medicijn wordt bepaald door de symtomen die aanwezig zijn!

Fenbendazol = Panacur (= dit medicijn helpt het lichaam de protozoa bestrijden)

Dexamethason injecties gedurende 3 dagen (om reactie en zwelling af te remmen, ook zijn er onderzoeken die aantonen dat de werking van Panacur versterkt wordt in de eerste behandeldagen) intraveneuze%20injectie.jpg

Na 3 dagen gaan we metacam geven (= een pijnstiller en ontstekingsremmer)

Vitamine B injecties (om de zenuwcellen te laten herstellen)

Duplocilline = Bicilline (een antibioticum, die onderhuids geinjecteerd wordt)

Carbachol (= als er een blaasverlamming aanwezig is)

Indien het konijn niet eet of poept zullen we dit behandelen

Gedurende 3 dagen wordt het konijn in de opname geplaatst. Aangezien de dexamethason injecties IV gegeven worden en de vitamine B injecties pijnlijk zijn, is ons advies de konijnen gedurende 3 dagen te hospitaliseren.

de da maakte een hokje voor witje in orde en toen hij witje er in zette ging ze meteen weer rondjes maken, steeds linksom. erg goed kan ze niet lopen, maar moest er bijna van huilen, echt zo zielig!

ik laat wel weer iets horen als ik weer wat weet.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb meteen gebeld en de da zei dat het beter is om snel te handelen. ik heb dus gevraagd of hij het spoed vond en dat bleek dus wel. (en dan voel je je ook nog lullig dat zon beste man op zijn vrije avond naar de kliniek moet :( ) maar goed hij is dus nu 3 daagjes weg snik :(

ik hoop inderdaad wel dat het goedkomt :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg die je van je DA gekregen hebt, vind ik helemaal geweldig. Dat is nu nog eens duidelijke info en vooral een DA die de baasjes van zijn patiënten niet behandeld alsof ze geen info nodig hebben.

Het komt vast weer goed met je schat. Zoals we eerder al zeiden, het is met de juiste behandeling goed te genezen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Volgende keer gewoon nog eens zéér duidelijk je appreciatie van zijn manier van handelen uitdrukken en zeggen dat je erg tevreden bent. Een man die daar idd zo'm zondagavond voor geeft, zal dat nog meer appreciëren dan iemand anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist door het forum zijn we naar utrecht gegaan, deze stond namelijk goed bekend, en dat kan ik nu ook bevestigen :)

maar drie dagen zonder konijn ............

correctie: drie dagen met 1 konijn, maar zonder de andere :)

ik hou jullie op de hoogte en jullie bedankt voor de steun en info!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoop ik ook inderdaad, maar we waren er vlot bij en vanmiddag ging het redelijk volgens de da. vanochtend was zijn koppie weer erg scheef, maar na de medicatie werd het iets minder, aldus de da. hij mag heeeel misschien morgen weer naar huis. daar hopen we natuurlijk wel op want witje is helemaal sip en wij missen witje natuurlijk ook heel erg. maar de da heeft goede hoop gelukkig

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo eindelijk goed bericht, witje mag naar huis! sterker nog hij is nu thuis. zijn maatje nijntje is weer helemaal blij en gooit steeds zijn balletje naar witje zodat witje gaat spelen. witje zit nu in zon houten blokhutje en hij vind het wel prima zo in zijn kleine hutje. hij begon gelukkig wel meteen te eten toen hij in zijn hok zat, dus dat is heel gunstig. zijn ogen draaien gelukkig niet meer en zijn koppie staat ook stil gelukkig. wel trekt hij nog steeds naar links, maar dat duurt nog wel even voor het over is zei de da. (nieuwste update: het houten blokhutje moet er nu al weer aan geloven, hij is bijna ontdaan van schors door witje :), goed teken whaaaa )

verder heeft de da(van dierenkliniek wilhelminapark) 4 dingen meegegeven en we zijn er nog wel even zoet mee om alles in ons terrorkonijn te krijgen. de da zei namelijk dat hij behoorlijk fel was en dat hij strak in een handdoek gewikkeld moet worden. nu maar hopen dat ie door alle toestand van die medicijnen niet heel agressief wordt. hij is hier super lief hoor, maar kan me voorstellen dat ie t niet leuk vond daar:)

hij krijgt nu 2 keer daags metacam 0.25 ml en dat moet hij 14 dagen lang hebben,

dan nog 2 keer daags baytril 0.5 ml en dat moet 7 dagen lang

en dan nog eens even panacur 2 keer daags 1,5 ml en dat moet eerst twee weken, en daarna 2 keer daags 0,8 ml en dat moet drie maanden lang!!!

ook moet onze nijntje (maatje van witje) 2 weken lang 1,5 ml panacur.

je kunt je wel voorstellen dat we erg blij zijn dat hij weer bij ons is, maar dat we ook erg opzien tegen het lange medicijnen geven. maar we hebben het er voor over!

kortom is witje dus drie dagen bij de da geweest en heeft dus behoorlijk wat spuiten etc gehad, maar t lijkt goed te komen. Wel is het een behoorlijke aanslag op je portemonnee!!!!!maar goed, geen vakantie dit jaar en als je t lieve witte koppie ziet dan ben je t ook zo weer vergeten! dank jullie wel voor jullie snelle en lieve reacties! ik laat later wel weer weten hoe het gaat,

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, goed nieuws, ben ontzettend blij voor jullie!

Panacur is trouwens redelijk makkelijk te geven, heb de mijne vorige week nog ontwormd en ik nam 10 blaadjes basilicum , op 5 verdeelde ik de panacur en ik gaf eerst een blaadje zonder, dan ééntje met panacur.

Gewoon de pasta op het blaadje smeren, dat dichtvouwen en met de kant waar de minste pasta zit aanbieden. Maar na dat eerste blaadje zonder happen ze normaal onmiddellijk toe. Basilicum ruikt ook heel sterk dus dat helpt ook.

Metacam kan je als het niet teveel is, vaak op de biks doen, tenminste als die poreus genoeg zijn, op ss lukt dat perfect.

Succes er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .