Ga naar inhoud

Konijn met snot maar ook maden in de neus!


Lilianb

Aanbevolen berichten

De tanden kun je zelf nog wel beoordelen of ze verkeerd groeien, maar de kiezen niet. Dat moet toch echt door de dierenarts onder narcose worden gedaan, met een speciaal instrument om goed achter in de bek te kunnen kijken.

Ze kunnen het ook zien zonder narcose, of er haakjes groeien, maar dan kunnen ze niet goed zien of er veel haakjes zitten. Kijken ze met zo'n oorkijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, nog een probleem erbij! Hij is ook nog niet van z'n snot af weet je...Die antibiotica heeft niet veel uitgehaald jammer genoeg. Vanmiddag heb ik niet veel tijd, sta dit weekend op een braderie om geld te verzamelen om mijn "kattenopvang" te kunnen bekostigen en ik moet vanmiddag ook nog werken. Wordt moeilijk om nog "even" naar een da te gaan. De mijn waar ik altijd terecht kan woont 70 km verderop en daar heb ik nu echt geen tijd meer voor...En t is vrijdag, we staan voor t weekend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje late reactie, Ik weet niet waar je woont, maar misschien is er een DA bij jou dichterbij in de buurt waar je langs kunt gaan? Tanden checken en slijpen ...lijkt me dat iedere DA dat kan? (of zeg ik nu iets verkeerds?) zolang ze de goede narcose gebruiken moet het goed gaan lijkt me. Misschien heeft jou eigen DA dit weekend wel dienst en kan je morgen bij hem langs.

Zijn alle maden ook echt uitgeroeid? Weet je zeker dat ze niet meer in hem zitten, kan ook de oorzaak van de pijn zijn misschien? Hoelang ben je hem nu aan het dwangvoeren precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slap excuus... omdat ik niet weet wat eerst gedaan...En ach ik kan wel uitleggen waarom maar er zijn altijd wel mensen die commentaar hebben. Ik ga daar niet van wakker liggen.

Ik wil gewoon weten wat ik nog kan doen voor mijn konijn. Het is nu al van vorige dinsdag, dus 11 dagen vandaag. Medicijnen slaan niet aan dus blijft hij snotteren. Ben begonnen met dwangvoeren omdat z'n buik toen ook zo hard was, niet vanwege de snot eigenlijk en ik vermoedde eigenlijk eerder iets aan de darmen en daar moet je snel bij zijn. Omdat het geld niet op mijn rug groeit helaas bel ik liever eerst mijn da dan dat ik langsga. Zij geven mij eerlijk advies en laten me niet voor niets komen( hier in de buurt zouden ze snel zeggen, kom maar eerst langs want zonder het te zien kunnen we niets). Zij weten dat ik heel goed kan handelen, dus zeggen ze wat ik moet doen of kopen(medicijnen) en ik ben opweg. Zo spaar ik toch wat geld uit want zulke dingen kosten veel geld en kom nou niet af met dat had je eerder moeten denken voordat je het nam maar dit is een dumpkonijn die in t bos liep en ik heb dat meegenomen want een tam konijn hoort niet in een bos rond te lopen...Dat geld voor heel wat van mijn beestjes die hier rondlopen trouwens.

Dus de vraag is gewoon of het normaal is dat snot zolang duurt en of het normaal is dat een konijn zolang niet uit zichzelf wilt eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals... snot bij een konijn is of kan hardnekkig zijn en daar moet je echt niet zelf met antibiotica gaan experementeren. Er moet een uitstrijkje genomen worden om te bepalen welke antibiotica precies moet gegeven worden en dat kan alleen de DA zelf en hij moet hem daarvoor zien.

BB kan NOOIT een vervanging van een DA-bezoek zijn. De enige radd die je hier zal krijgen is naar de DA te gaan. Ondertussen is wel duidelijk dat dat geen verspild geld of verspilde moeite is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap even iets niet hoor...

Je dierenarts woont 70 km verder..maar je hebt wel medicijnen gehad ?

Hoe kom je daar dan aan ?

Verder is het voor een dierenarts natuurlijk héél lastig om iets goed voor te schrijven zonder het konijn te zien...

Bij snot is niet alleen het snot wat je ziet, maar luisteren ze ook naar de longen, kijken naar de ogen (ontstoken ogen hoort er nl ook bij) en aan de hand van dat beeld schrijven ze medicatie voor..

Een konijn niet kunnen onderzoeken, blijft dus giswerk.....

Wat dat betreft kan het ook kloppen dat de Snot nog niet over is bij je konijn...

Snot is ook niet zomaar over..

Misschien is er wel meer aan de hand dat jij niet doorhebt en je dierenarts niet kan onderzoeken ??

Tja en maden niet meer zien...ehm...de kans dat ze ergens binnen in je konijn aan een feestmaal zitten is zeer aanwezig...

Over het dwangvoeren...

Het is wel duidelijk dat je een ziek konijn hebt...Anders zou je hem niet hoeven dwangvoeren...

Een ziek konijn wat niet opknapt of niet de goede controles/zorg krijgt..

Tja...hóelang wil je blijven dwangvoeren ? Oftewel...hoelang houdt je konijn dit vol ??

Wat gun je je dier ? Welke zorg ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, de maden heb ik sindsdien(vorige donderdag) niet meer gezien dus neem ik aan dat er geen meer zijn. Volgens de da is daar geen enkel middel tegen opgewassen, enkel spoelen met water.

Toch eens goed nachecken, water is absoluut niet het beste middel tegen maden, daar zijn veel effectievere middels voor die da's ook gebruiken en daar vallen die beesten terplekke dood van neer.

Daarnaast is alles al gezegt hier qua advies, naar de da.

Een dier waar je al zo lang mee aanmodderd moet zeker gezien worden door een da persoonlijk en niet per telefoon.

En ja dat kost geld, maar ik zou persoonlijk niet eens wachten tot na het weekend en morgen nog bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: om de diagnose snot te kunnen stellen moet een da op zijn minst het konijn zien. Er zijn nog wel meer aandoeningen waarbij uitvloeiing uit de neus voorkomt.

Ten tweede: het is niet waar dat alleen spoelen met water helpt bij maden. Vaak zijn nog niet alle eitjes tot made uitgegroeid. In dat geval kun je met rearguard ervoor zorgen dat de nog resterende eitjes ook nooit zullen uitgroeien tot made.

Ten derde: dat het konijn al zó lang niet wil eten is geen goed teken. Als het in eerste instantie al niet veroorzaakt werd door gebitsproblemen, is de kans zeker aanwezig dat er nu inmiddels problemen met tanden en/of kiezen zijn. Simpelweg doordat die ontstaan als een konijn niet eet.

Door niet met dit diertje naar een dierenarts te gaan ontneem je hem de zorg die hij/zij nodig heeft. Misschien moet hij nu wel meer lijden dan nodig is. Dan kun je jezelf wel zien als heldhaftige redder van een zielig konijn, maar eigenlijk is het gewoon gemeen. Als je het financieel niet op kunt brengen om iets voor het dier te betekenen, breng hem dan naar een goede konijnenopvang. Daar hebben ze de ervaring met konijnen, én ze gaan ermee naar de da als het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal als je een konijjn zo vind en je bent je er zelf van bewust eigelijk de financieele taak niet op je kan nemen.Dan kun je hem haar altijd naar een konijnen opvang brengen en of de dieren ambulance bellen.Nu op deze manier onthou je het konijntje van de juiste mediese zorg.Wat gewoon simpel weg niet nodig is.Dit is natuurlijk wel een forum van konijnen liefhebbers dus zulke reacties kun je zeker verwachten hier............Het zou raar zijn als je die niet kreeg.Dus pak de foon en bel een opvang of ambu dat het beestje geholpen word.Dat is nu het belangerijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat iedereen op dit forum een goed hart heeft voor konijnen. Het is duidelijk dat LilianB zich zorgen maakt over haar konijn en graag wil dat het beestje beter wordt. Ik geef er de voorkeur aan, om uit te gaan van die goede bedoelingen.

Ik denk ook dat de beste weg naar een gezond konijn, in dit geval langs de dierenarts voert. Je kunt kijken naar waarom dat allemaal niet lukt (druk, ver weg, duur) of je kunt op zoek gaan naar manieren waarop je een bezoek aan de dierenarts wel mogelijk kunt maken. Persoonlijk voel ik meer vor kijken naar wat wel kan, i.p.v. kijken naar wat niet kan.

Hoe dan ook, hoop ik dat je snel weer een vrolijk en fit konijn zult hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook eens zo,n konijn gehad , eerst antibiotica en ze leek echt op te knappen!!!later zat ze aan haar neus te krabben en moest niezen en er kwam toen allemaal etter , bleek haar hele neusbrug weg te rotten Kon je niet zien en ze was 2 dagen daar voor nog goed onderzocht door mijn [ zeer goede ] dierenarst Dus modder niet te lang en laat haar goed nakijken regel even een afbetalingsregeling Mijn konijn was niet meer te redden helaas moest ingeslapen en later heb ik deze verhalen meer gehoord!!!Tegem maden zijn inderdaad andere middelen en water helpt echt niet , zekruipen dan indardaad naar binnen Ga dus naar een dichtbijzijnde dierenarts die kunnen je echt wel helpen !!! Sterket en volg aub de raad van alle bbers op is echt het beste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .