Ga naar inhoud

Raar konijn lust geen groenten


Micky

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sommigen van jullie weten dat Teun de laatste tijd wat slechter at en daarom ben ik bij de DA geweest en heb ik medicijnen gekregen en (met veel moeite) toegediend. Hij eet nu wel meer maar valt zijn etensbak niet aan als ik deze vul. Hij laat het gewoon staan en eet het bakje in 24 uur rustig leeg of bijna leeg. Nu vind ik dat sowieso al raar maar sinds kort ben ik begonnen met groenvoer. Ik had ergens gelezen dat konijnen pas vanaf 6 maanden groenvoer mogen (stom, stom, veel eerder dus) en daar ik zelf ook een slechte groenteneter ben, ben ik een beetje laat met het aanbieden van groenten (Teun is nu 8 maanden). Beter laat dan nooit, maar.... hij lust ze niet. Ik ben begonnen met een beetje wortel en dat eet hij nu wel maar de peterselie en de witlof laat hij echt liggen. Ik dacht dat konijnen dol waren op groenvoer of ben ik gewoon te laat? Is Teun misschien kieskeurig? Kan ik zijn SS biks wat minderen zodat hij het groenvoer wel op eet? Experimenteren met andere groenten? Hij eet trouwens wel veel hooi en de keutels zien er goed uit. Herkent iemand dit en weet iemand raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer kun je beter niet proberen, dit kan diarree veroorzaken.

Het loof van de wortel, gedroogd brood, witlof, bloemkoolblad, gras, etc.

Misschien moet hij gewoon even wennen.

Wij geven inderdaad ook alleen heel kleine stukjes komkommer, een half dun schijfje per keer, en dat gaat goed. Ze zijn er bij ons echt dol op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven inderdaad ook alleen heel kleine stukjes komkommer, een half dun schijfje per keer, en dat gaat goed. Ze zijn er bij ons echt dol op...

onze 2 konijnen krijgen elke dag 4 schijven komkommer, ze vinden het heerlijk.

Mijn voedster van 7 jaar drinkt nauwelijks tot niets dus krijgt ze vochtige groente oa komkommer, witlof enz. ze doet er heel goed op, dus ik blijf het geven. Maar goed ook dat meot langzaam opgebouwd worden, ben pas komkommer gaan geven toen ze al een tijdje verschillende soorten groenvoer krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen moeten ook even aan nieuwe dingen wennen, gewoon het groen blijven geven, uiteindelijk eten ze het wel. Hier ging dat tenminste wel zo. Ze lustten eerst allebei bijv. geen wortel maar nu vinden ze het de lekkerste groente en eten ze m'n vingers erbij op als ik niet op pas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is amper? Ik zal ook eens bij gaan houden hoeveel Teun drinkt. Ik zie 'm wel aan z'n fles hangen maar weet niet hoeveel hij binnen krijgt. Zijn daar ook richtlijnen voor per kg konijn?

Echt bijna niets. Ook niet bij warm weer ofzo. Nochtans weet ze goed genoeg hoe het werkt (en heb ze al wel zien drinken hoor) maar zéker in haar buitenhok drinkt ze zo goed als niets. Geef haar wel elke dag witlof, andijvie, rucola, komkommer ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik moet dus gewoon even volhouden wat betreft de groenten. Ik zal meteen even een salade in elkaar zetten voor meneer. Ik zal eens op z'n drinkgedrag gaan letten. Dat flesje heeft niet voor niets maatstreepjes. Bedankt voor het advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi micky,

Mijn vorige konijntje was een drama met eten, meneer moest alleen duur voer en at alleen de lekkere dingen eruit en ook niet veel was een dwerg en deed 3 dagen met een voerbakje, at GEEN hooi wel af en toe een schijfje komkommer en soms een stukje wortel maar meer ook niet. Hij is wel 9 en half jaar oud geworden. Het is moeilijk ja want je heb zoiets van eet en je probeert alles maar het lukt niet, oh ja zelfs gras at hij niet, af en toe vroeg ik me ook wel eens af of hij een konijn was.

Maar hij is wel heel oud geworden en heeft nooit wat gehad, ja op latere leeftijd.

Succes

aangepast door gappieskabaal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik moet dus gewoon even volhouden wat betreft de groenten. Ik zal meteen even een salade in elkaar zetten voor meneer. Ik zal eens op z'n drinkgedrag gaan letten. Dat flesje heeft niet voor niets maatstreepjes. Bedankt voor het advies.

Zet anders met viltstift een paar streepjes dan kan je beter zien wat je konijn drinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah idd, heb vroeger ook een nijn gehad die nooit groenten at, geen hooi moest hebben en enkel gemengd voer kreeg .. Die heeft nooit iets gemankeerd en is 8 jaar geworden .. Nahja, toen wist ik nog niet zoveel over konijnen, was nog jong ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sibelle, gewoon volhouden. Ik heb Teun gisterenochtend een salade van witlof en peterselie voorgezet en deze ochtend was het op. Dus het is echt een kwestie van volhouden geweest bij Teun. Hopelijk lukt het bij jou uiteindelijk ook. Succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 5 weken later...
Echt bijna niets. Ook niet bij warm weer ofzo. Nochtans weet ze goed genoeg hoe het werkt (en heb ze al wel zien drinken hoor) maar zéker in haar buitenhok drinkt ze zo goed als niets. Geef haar wel elke dag witlof, andijvie, rucola, komkommer ..
Hou het drinken maar op 35 ml/kilo konijn. mijn konijnen drinken ondanks veel groenten nog wel meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het drinken maar op 35 ml/kilo konijn. mijn konijnen drinken ondanks veel groenten nog wel meer.

Ik denk dat er niet echt een richtlijn is voor de hoeveelheid die een konijn drinkt. De ene dag drinken ze meer dan een andere, het ene konijn drinkt ook meer dan de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er niet echt een richtlijn is voor de hoeveelheid die een konijn drinkt. De ene dag drinken ze meer dan een andere, het ene konijn drinkt ook meer dan de ander.

Helemaal mee eens Hanneke.

KOnijnen drinken niet elke dag precies een bepaalde hoeveelheid. Er zijn verschillende dingen van invloed hierop zoals de temperatuur en de hoeveelheid beweging dat je konijn krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .