Ga naar inhoud

Nieuw lid van het forum met een vraag over gewicht


Micky

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben net nieuw op het forum maar lees al een tijdje de berichten. Ik weet ook dat er al een paar keer een vraag gesteld is aangaande het gewicht van konijnen maar ik ga mijn vraag toch posten. Indien ik dit topic niet nog een keer mag openen, hoor ik het wel van de beheerders.

Dus, mijn vraag: Ik heb van vrienden een konijn gekregen voor mijn verjaardag en het is mijn eerste nijntje. Na eerst verkeerd gesekst te zijn ben ik de trotse bezitter van Teun (voorheen Pleun) die nu ongeveer 7,5 maand oud is. Hij is gekocht bij een dierenspeciaalzaak en hij lijkt het meest op een NHD maar het is geen rasnijntje. Ik ben begonnen met wegen en elke maand kwam er meer gewicht bij. De dierenarts weegt hem ook maar die weegschaal is veel nauwkeuriger dan de mijne. De laatste tijd (2 weken) vind ik hem er wat mager uitzien maar mijn "mensen"weegschaal geeft nog steeds 1,8 kilo aan. Helaas weegt deze per 100 gram en zie ik pas als Teun afgevallen is wanneer hij meer dan 100 gram kwijt is. Hij krijgt elke dag flink veel hooi en een bakje Science Selective konijnenvoer. Ik ben net voorzichtig begonnen met groenvoer (wortel). Ik heb het idee dat hij de laatste tijd zijn voer langer laat staan maar hij keutelt verder goed. Hij is sowieso kieskeurig wat eten betreft. Als ik hem aai voel ik zijn heupbotjes maar zijn ruggengraat niet heel duidelijk. Is mijn konijn te mager of zijn alle andere konijnen gewoon te dik? Weet iemand een betere manier om een konijn te wegen zonder een dure konijnenweegschaal (a 50 euro) te kopen? Ik weet dat dit een moeilijke vraag is maar de dierenarts ziet we weer aankomen (ben ik ondertussen als overbeschermde konijnenmoeder al 4x geweest).

Lang verhaal, hopelijk weet iemand raad. :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik geprobeerd, was Teun het niet mee eens. Hij wou niet in het bakje zitten. Begon flink te spartelen en ik wou hem geen pijn doen. Het is geen raskonijn dus ik denk dat hij meer mag wegen dan het ideale gewicht. Ik weet niet wie zijn papa en mama zijn. Heb je nog tips om een nijn te kalmeren zodat hij zich wel laat wegen? Momenteel lok ik hem in zijn reishok en zet dat op mijn weegschaal (die dus niet precies is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat de linker of de rechter op de foto? Ze zien er beide erg leuk uit.

Ik dacht dat Teuntje met 8 maanden uitgegroeid zou zijn? Maakt niet uit, meer konijn om van te houden. Dus die heupbotten kunnen geen kwaad en kan ik met een gerust hart gaan slapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de linker op de foto, toen waren ze ongeveer 4 maanden oud denk ik.

De rechter was een echte NHD van een hobby fokker. Ze woog 1,8 kilo toen ze helemaal volgroeid was.

Bij een konijn moet je de ribben en de ruggewerven voelen als je zachtjes duwt, zo niet dan zijn ze te dik. Bij mijn dierenwinkel NHD kan ik ook goed de heupbotten, ribben en ruggewervel voelen als ik een beetje duw.

Ga maar lekker slapen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, plankje niet gevonden en doosje was te klein. Sprong hij net zo makkelijk weer uit. Ik ga vanmiddag bij de supermarkt een grotere doos halen of een grotere keukenweegschaal. Dat ding is te iel om iets groots op te zetten. Bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .