Ga naar inhoud

hooiruif kunststof of tralies ? Graag ook info over hooithee !


Sterre

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen eten echt ontzettend weinig hooi en ik ververs het toch elke keer.

Ik maak het ook al nat omdat ik die tip ook gelezen had.

Nu ben ik op zoek naar een hooiruif. Onder in het hok heb ik al een hooibal hangen maar wil ook graag nog een hooiruif erbij.

Ik ben al heel veel dierenwinkels af geweest maar ze verkopen het echt nergens :((.

Er was maar 1 winkel die het wel had maar dat was een kunststof ding die je dan aan de buitenkant van de tralies moet hangen.

Eigenlijk had ik gedacht dat een hooiruif altijd gemaakt zou zijn van tralies...

Hebben jullie een hooiruif en hoe ziet deze eruit ?

Waar kun je het kopen ?

Ik las ook ergens dat je hooithee kunt maken.

Is het goed als ik een fles vul met water en een met hooithee zodat ze kunnen kiezen ? Profiteren ze dan ook van de goede eigenschappen van hooi ?

Sorry, zijn weer een hoop vragen maar wil dan ook graag het beste voor Ernie & Bert :drunk:

Ze drinken trouwens ook erg weinig...

Maar verder gaat het super.

Groetjes, Sterre :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb laatst ook een losse ruif gekocht voor in het hok. ik heb deze gekocht in het tuincentrum en hij kostte iets van drie euro ofzo....

er zijn ook wel internet dierenwinkel swaar je ze los kan bestellen.

hooithee is een goed middel als je konijnen aan de diarree zijn of niet willen eten. het is absoluut geen vervanger voor hooi.

hooi is zo belangrijk voor konijnen omdat ze er lang op moeten kauwen enzo hun kiezen dus slijten. daarnaast is hooi ontzettend goed voor de spijsvertering.

bij hooithee, krijg je hier alleen een aftreksel van.... de échte werking van het kauwen enzo heb je dan dus total niet.

ze vinden het over het algemeen wel lekker die hooithee maar ik zou het toch echt bewaren voor als ze ziek zijn.... wat natuurlijk hopenlijk nooit nodig is dus!

heb je al een kruidenhooi geprobeerd?

dat vinden veel konijnen toch net wat lekkerder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooithee kan wel helpen om hen de smaak te leren kennen en hun zo aan het hooi eten te krijgen.

Je moet idd een beetje testen met verschillende soorten hooi. De mijne hebben een duidelijke voorkeur voor rozeblaadjes en gewoon weidehooi van de boer uit de bergen.

Andere konijnen gaan voor brandnetel, munt ,wortel of paardebloem.

Nog opties: vitacraft verkoopt ook zakjes met gedroogde kruiden die je er zelf kan onder mengen, je kan er ook verse kruiden tussen steken. En dan zijn er de pakjes met gedroogde graanstengels enzo. Weet niet meer precies hoe dat heet, maar is bv gedroogde gerst en nog iets. Is ook een goed begin en erg vezelrijk.

Verder heb ik laatst in B in een tuincenter van die "slaatje" gekocht en daar was de tweeling ook gek op. Dat was ook een mix van vanalles. Ik weet niet meer welk merk...iets met sun of sunny en het embleem is denk ik ook een halve zon met stralen ofzo... Zegt dat merk iemand iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff...gevonden...

Het heet Sunaturals

Ik heb van dit merk wel meer van die dingen gezien. Gezond voor je konijn en toch leuk om te kopen voor mensen. In dit slaatje zit dus ook gewoon hooi in. Ik denk dat het het proberen waard is, de tweeling was er echt helemaal zot van.

Sun Seed SUNATURALS Flower Garden Salad Natural Forage Treat

Sun Seed's Garden Salads are ideal for rabbits, Guinea Pigs, Chinchillas and Degus. Sun cured Timothy Hay is chopped and blended with nutrient rich herbs and garden vegetables to support health and wellness naturally. This high fiber natural forage treat is rich in antioxidants and beta-carotenes, provides a natural source of essential vitamins and is free of artificial colors, flavors and preservatives.

Package: 8-oz re-sealable plastic bowl

Price: $4.79

Quantity:

40111329_lg.jpg

Ingredients:

Timothy Hay, Dehydrated Parsley Stems, Alfalfa Hay, Pine Cones, Calendula Marigolds, Rose Petals. Guaranteed Analysis %:Fiber max 40 Moisture max 14 Protein min 6 Fat min 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hooiruif met tralies zou ik alleen doen als ie aan de buitenkant van het hok komt. aan de binnenkant kunnen ze er makkelijk met de poten in blijven hangen... (Ligt ook aan de soort ruif en konijn natuurlijk)

Nou ja... Mijn konijnen staan binnen, en daarom ben ik heel blij dat ik een kunstofruif aan de buitenkant heb hangen... Bij eentje met tralies zou mijn hele kamer binnen de kortste keren onder het hooi liggen!!

Overigens heb ik mijn ruif bij de pets place vandaan...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze alledrie. Een hooibal, een hooiruif van tralies en van kunststof.

Ik denk dat je moet gaan voor iets wat bij jou het makkelijkst is.

Stel dat je de konijnen buiten hebt staan, en ze moeten dan dus aan het gaas

bevestigt worden aan de buitenkant, kan er regen inlopen..

Dan zou ik eerder eentje van tralies overwegen omdat je die binnen op kunt

hangen waar je maar wil met middel van schroefjes.

Een hooibal heb je dus al.. vind ik zelf niet zo geslaagd, want ze trekken alles eruit

en gaan er dan heerlijk op zitten en doen er dan dus niks meer mee.

Ik heb ze gekregen bij de twee dames, en heb ze in de hokken hangen van de twee

jonge rammetjes, die vinden het nog een hele uitdaging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dit toch een superforum !

Zo ontzettend fijn dat er met je meegedacht wordt !

Morgen ga ik inderdaad kruidenhooi kopen en zal ik gelijk kijken of ze hier ook ergens dat "slaatje" verkopen.

Het hok (KP5) staat bij ons in de tuin dus het is geen ramp als er hooi uit zou vallen.

Tralieruif wilde ik aan de buitenkant bevestigen omdat ik al bang was dat ze er anders met hun pootjes in komen.

Heb alleen nooit gedacht aan de regen die er dan inkomt.

Zou dat erg zijn ? Ik maak het nu ook vochtig zodat het sterker ruikt...

Nadeel van die kunstofruif vind ik dat je er niet doorheen kan kijken.

Kan ik ze niet makkelijk zien eten en het is toch best een groot ding wat dan het zicht wegneemt...

Wolletje, is dat niet gevaarlijk zo'n tralieruif aan de binnenkant ?

Hooithee zou ik dan dus tijdelijk kunnen doen om ze aan de smaak te laten wennen. Daarna weer stoppen en alleen water.

Ze krijgen voor hun tanden trouwens wel altijd wilgentakken dat gelukkig wel.

Sterre :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb allen i het begin dat ik mijn konijnen had een plastic ruif gehad. die zatbij een binnehok.

bij de buitenhokken heb ik altijd metalen hooiruiven gebruik....

de openingen tussen de spijlen zijn zo groot dat ze er eigenlijk niet met pootjes tussen kunnen blijven hangen.... even uitgaande van een middelmaat konijn.

ik heb nu al bijna een jaar die metalen ruiven an de binnekant hangen en heb er nooit problemen mee gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich vind ik zelf dat er niets mis is met een hooibal, maar ja, ik hoef er niet uit te eten :lol:.

Juist omdat ze bijna geen hooi eten dacht ik dat ze die bal misschien niet zo prettig vonden.

De voedster eet er heel soms uit, het rammetje heb ik er nog nooit uit zien eten.

Klopt ook wel want de hooibal komt ook nooit leeg...

Als ik het los op de grond leg gaan ze er op zitten en wordt er ook niets van gegeten...

Als je er een foto van hebt heel graag !

Kun je die ook nog steeds kopen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich vind ik zelf dat er niets mis is met een hooibal, maar ja, ik hoef er niet uit te eten :lol:.

Juist omdat ze bijna geen hooi eten dacht ik dat ze die bal misschien niet zo prettig vonden.

De voedster eet er heel soms uit, het rammetje heb ik er nog nooit uit zien eten.

Klopt ook wel want de hooibal komt ook nooit leeg...

Als ik het los op de grond leg gaan ze er op zitten en wordt er ook niets van gegeten...

Als je er een foto van hebt heel graag !

Kun je die ook nog steeds kopen ?

Steek in het midden van de bal eens een paar blaadjes basilicum en daar hooi rond. :baby:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff...gevonden...

Het heet Sunaturals

Hé Caroline, ik heb ook al een paar keer staan kijken op zo'n doos, maar het is wel duur vergeleken met een zak hooi hé! Vinden ze het echt zo lekker wat er in zit? Dan zou ik het wel eens meebrengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze ongeveer 80 tot 90 gram gemengd voer.

Ik zal ze morgen eens wegen want het is een schatting, ik weet het gewicht eigenlijk (nog) niet exact. (heb ze pas 1,5 week)

Het is gemengd voer omdat Miriam van de konijnenopvang vertelde dat het rammetje echt alleen maar gemengd voer wil eten, zodra er teveel biks in zit dan eet hij gewoon niet meer...

Ik zal wel proberen om er heeeeel langzaam steeds iets meer biks in te doen.

Eens kijken wanneer hij het door heeft :$

Vanavond heb ik voor het eerst minder voer gegeven, misschien dat ze dan meer hooi gaan eten.

Een ruifje heb ik trouwens vandaag gekocht !

Met tralies... en hij hangt aan de binnenkant.

Morgen ook nog hooithee proberen :blink:

Sterre :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Caroline, ik heb ook al een paar keer staan kijken op zo'n doos, maar het is wel duur vergeleken met een zak hooi hé! Vinden ze het echt zo lekker wat er in zit? Dan zou ik het wel eens meebrengen...

De tweeling toch ja...zelfs zo graag dat ze hun favoriete gedroogde kruiden links lieten liggen...

Ik heb er geen idee van wat het kost....eerlijk gezegd is alles wat ik in België koop voor mij altijd spotgoedkoop...het leven hier is gewoon veel duurder, dus ik kijk niet meer echt naar prijzen als ik in B ben. Hier heb ik het nog nergens gezien.

Sterre, heeft Miriam ook ss geprobeert? Dat is zo een beetje het meest beliefde merk voor moeilijke eters, Miriam kent het zeker, mogelijk heeft ze het geprobeert. Maar het is zeker geen voer wat ze standaard zal geven, het is nogal duur denk ik als je een opvang runt en zoveel mondjes te voeden hebt, dan heb je andere prioriteiten als duur voer veronderstel ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .