Ga naar inhoud

niet dikmakende groenten?


Farfa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn drie nijnen krijgen tegenwoordig 200 gram biks, een bordje vol groenten elke avond en natuurlijk onbeperkt hooi.

Volgens mij is dit niet teveel, maar omdat ik niet wil dat de nijnen "bol" worden :$, vroeg ik me af welke groente- (en fruit)soorten niet dikmakend zijn, een soort van "light"...

Dan kan ik er in ieder geval op letten!!

Ze krijgen meestal drie verschillende groenten, en daarbij wordt gewisseld in onder andere:

sla(krop), rucola, witlof, broccoli, wortel(met groen eraan), peterselie (takje) en soms ieder een (klein) aardbeitje of stukje appel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

groente zoals andijvi, wiltof ruccola en en kruiden zijn absoluut geen dikmakers!! groen is vele maler beter en gezonder dan biks!

echte dikmakers zijn toch echt wortels en fruit!

van wortel zou ik als je het iedere dag geeft echt niet teveel geven.....

het fruit geef je al niet altijd zoals ik lees... dus je groente schotel klinkt toch prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekijk net de foto's...en volgens mij zijn het redelijk lichte konijnen.

20-30gr biks per kilo konijn en die 30 is echt wel het maximum. Denk dus dat je een beetje veel geeft nu.

Verder kan je er van uit gaan dat alle groene groenten geen dikmakers zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh:$ Ja ik hoor nogal verschillende verhalen over de biks...

Hoorde van Cindy juist dat ik meer moest geven en toen gaf ik 100 gram met twee lichte konijnen...

Maar zoals jij het zegt, Caroline, zou het nu dus ongeveer rond de 150 gram totaal (alle drie ongeveer 1,5 kilo) moeten liggen?

Ja ze vinden de groenten die ik geef ook heel lekker, ik geef het echt op een bordje (presentatie hahaha:$) en dan kom ik aanlopen, nou dan weten ze wel hoe laat het is! (Groot was laatst de teleurstelling toen ik voor mezelf avondeten had meegebracht en nog niets voor hen hahaha :lol:)

Oke, klinkt goed allemaal!! Andijvie kan je nu niet veel meer krijgen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze maar 1.5 kg wegen elk...mogen ze dus maximum 135gr biks op een dag...

Tenzij ze nog stevig in de groei zijn, dan mogen ze idd 150gr per dag.

Mijn 2 konijnen wegen samen tussen de 7 en de 8 kilo en ze krijgen 100gr ss per dag en die zijn echt niet te mager hoor!!! De DA vond Clicquot bij castratie "goed in haar vel zitten" wat eigenlijk betekende dat ze zeker niet mocht aankomen...

Naast biks krijgen ze hier wel elke dag 2 handje gedroogde kruidenmix en een flinke portie groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke...

Toch weer wat minderen met de biks dan! Bedankt voor de tip Caroline! Ze zijn nu 7 en 8 maanden, dus in principe zijn de uitgegroeid... Ik ga weer terug naar de 135 gram :)! Op zich krijgen ze er ook genoeg bij, dus dat lijkt me niet echt een probleem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minderen met de biks doet wonderen hoor :) onze oudste voedster kreeg ongemerkt ookt eveel.. krijgt nu nog maar 2 x op een dag een klein handje sience... en ze ziet er toppie uit. Haar vacht glanst ook veel meer met SS-voer dan met Beaphar.

Groente krijgt ze dagelijks een bak vol, ze wordt dan helemaal wild. Wat een genot als die beestjes zo blij worden he! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .