Ga naar inhoud

eten van konijn


blijemama

Aanbevolen berichten

we kregen vandaag ook nog te horen dat konijne niet de hele dag brokjes mogen eten ivm ze anders geen hooi meer eten en ze loopt ook wel eens op t gras en als ze dan gras eet moeten we de brokjes ook beperken tot 2 x 2 uur op een dag.. zegt jullie dierenarts dat ook ???:bunny2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

een volwassen konijn behoort sowieso geen onbeperkte biks te kunnen eten.

biks word gegeevn aan de hand van het gewicht van het konijn.

25 tot 30 gram biks per kilogram lichaamsgewicht.

hierbij word uitgegaan van het volwassen gewicht van je konijn.

een konijn is uitgegroeid met 7 maanden.

is je konijn dus 7 maanden of ouder kun je hem wegen dan 25/30 gram per kilo berekenen.

is je konijn jonger dan 7 maanden... dan zet je m ook op de weegschaal en plaats je zijn gewicht en leeftijd hier, en dan kunnen de kenners je wel een schatting geven van hoe zwaar ze zal worden als ze uitgegroeid is.

ik hoop dat het zo duidelijke is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef een afgewogen portie ss verdeeld over 2 keer per dag.

Mijn konijnen eten wat, spelen weer wat en dan weer eten etc.

Belangrijk is idd wel dat ze hooi blijven eten.

Hoeveel gram geef jij en wat wegen jouw konijnen?

Als ze nog jong zijn mogen ze meer biks meer eten ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hooi is het belangrijkste voedsel voor een konijn. De brokken daar mogen ze maar een beetje van hebben. Hoeveel weet ik niet precies. Misschien weet iemand anders dat te vertellen. Konijnen hebben inderdaad snel last van de darmen en hooi is wel heel goed voor de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je ook groente geeft dan kan de biks zelfs nog minder gegeven worden. Het is even zoeken naar de juiste verhoudingen denk ik....maar hooi is inderdaad het aller belangrijkste hoor. Daar moeten ze lekker veel van eten. En op de blinde darm keutels letten, deze mogen niet blijven liggen maar moeten opgegeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke... ze is dus nog lang niet uitgegroeid...

tis een beetje moeilijk schatten hoe zwaar ze zal worden als je de leeftijd niet precies weet.

zou je misschien eens een foto kunnen plaatsen van haar.

de foto in combi met het gewicht zal wat meer duidelijkheid verschaffen en kan er geschat worden hoe zwaar ze ongeveer zal worden en hoeveel voer je dr dus moet geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .