Ga naar inhoud

Stoffel vermagerd en wil niet eten


marloes

Aanbevolen berichten

Vorige week ben ik met Stoffel bij de DA geweest omdat hij vermagerd is.

De DA dacht aan maag darminfectie en we moesten een paar dagen terugkomen voor AB prikken. En ander voer, Science Selective.

Ik dacht daarna dat het beter ging.

Nu dinsdagavond zat hij ineens te tandeknarsen in het hok. En achteraf zat hij al een tijdje in dezelfde, ineengekrompen houding. Dus 's avonds nog DA gebeld en heen geweest.

Stoffel was uitgedroogd en zijn maagdarmstelsel lag helemaal stil, hij was helemaal leeg.

Ze heeft hem toen injecties met pijn stiller en een middel dat de darmen weer op gang moet brengen, gegeven. En daarna twee hele grote spuiten met vocht. Waarvan een gemengd met vitamines en mineralen.

DA dacht wel dat het probleem van de week ervoor wel weg was, maar waarom hij niet eet is haar ook een raadsel.

We kregen spuitjes mee en we moesten gaan dwangvoeren.

Diezelfde avond heeft hij een paar paardebloemblaadjes gegeten. De volgende dag heeft hij wat in water opgeloste brokjes gehad en hebben we fruithapjes gehaald.

Fruithapjes eet hij wel. Het is dus ook geen dwangvoeren, hij wou het graag hebben!

Dus we hebben hem steeds maar om de paar uur wat gegeven en dat wilde hij ook graag hebben.

Vandaag is hij aan de wandel geweest is de tuin en ging dus meteen op zoek naar alle eetbaars in de tuin.

Hij knarst niet meer. Ik heb het iig niet meer gehoord. Maar uit zichzelf brokjes eten doet hij dus nog steeds niet.

Iemand ervaring mee?

Ik denk zelf aan tandprobleem, aangezien hij witte prut bij zijn rechteroog had.

Ze hebben vorige week wel zijn tanden bekeken, en dat was okee. Ook zijn kiezen zagen er voor zijn leeftijd (hij wordt 8) goed uit.

Nu heb ik hier wat via de zoekfuntie al gelezen en ik denk dat ik hem misschien wel wat teveel gevoerd heb, want hij gooit er nu een beetje een rem op. Maar wat kan nou de reden zijn waardoor hij echt niks wil eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie zacht voer wel wil eten en hard voer niet, zou ik toch denken dat het iets met het gebit is. Dan krijgt hij het zachte voer wel weg, omdat ie niet hoeft te kauwen.

En dat ie er de rem op gooit, dan zou ie dat zachte voer denk ik ook niet eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal eens met Kaatje-Kim!!

Om echt goed alle kiezen te bekijken, moet hij trouwens onder narcose...

Hebben ze zijn kaakhelften over elkaar gewreven om te luisteren of het knarste bv? Of alleen maar gekeken?

Zou bv ook een ontsteking aan een tandwortel kunnen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou precies. Daar dacht ik dus ook aan. Daarom wil ik morgen ook weer met hem naar de DA.

Toch maar eens vragen of ze onder narcose naar zijn gebit kunnen kijken.

Maar kan dat wel in zijn conditie... Hij is acht (zag dat dat in mijn bericht een smiley werd) en erg mager!

Waarvan kan je een konijn trouwens een beetje mee laten aansterken? Ga ik nu niet doen hoor, maar als het probleem waarom hij niet eet, opgelost is, kan hij wel wat extra's gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja en wat zijn tanden betreft; ze hebben toen alleen gekeken. Met zo'n ding waarbij je bij mensen in het oor kijkt zeg maar...

Maar zal het morgen in ieder geval aankaarten. Straks krijgt hij nog weer wat.

Ben natuurlijk blij dat hij het zo wel wil hebben, maar het is nog fijner als hij gewoon weer ziczelf wordt; een dikke vreetkont! :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanmorgen dus naar de DA geweest. Die heeft nogmaals zo naar zijn gebit gekeken. Wat hij zo kan zien, ziet er goed uit. beweegt ook goed. Maar nu is Stoffel dus bij de DA want ze gaan onder narcose kijken...

Ik vind het eerlijk gezegd doodeng. Hij is al zo mager... Maar goed, DA zei dat gaat op gewicht.

De wil om te eten is er wel, dus ik hoop echt heel erg dat dit goed gaat en dat ze iets vinden dat ze op kunnen lossen.

DA zei nl ook dat je met dwangvoeren hem niet zo snel weer op gewicht krijgt als wanneer hij zelf eet.

Rond twaalf uur zouden ze bellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hij al helemaal wakker is weet ik niet. Volgens mij las die DA gewoon op wat er op een briefje stond.

Maar laat hem daar maar lekker bijkomen. Kan hij straks weer lekker hier bij Iejoor zijn. Gaan ze eigenlijk snel weer eten als die kiezen bijgewerkt zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanmorgen dus naar de DA geweest. Die heeft nogmaals zo naar zijn gebit gekeken. Wat hij zo kan zien, ziet er goed uit. beweegt ook goed. Maar nu is Stoffel dus bij de DA want ze gaan onder narcose kijken...

Ik vind het eerlijk gezegd doodeng. Hij is al zo mager... Maar goed, DA zei dat gaat op gewicht.

De wil om te eten is er wel, dus ik hoop echt heel erg dat dit goed gaat en dat ze iets vinden dat ze op kunnen lossen.

DA zei nl ook dat je met dwangvoeren hem niet zo snel weer op gewicht krijgt als wanneer hij zelf eet.

Rond twaalf uur zouden ze bellen...

Pff hij is wakker...kan ik dus eindelijk reageren...

Marloes...hoe zeker ben jij van je DA? Een narcose hangt idd samen met gewicht...maar...het konijn moet echt wel in optimale gezondheid zijn verder...

Ik heb een paar jaar geleden de verzorging van het konijn van onze buren opgenomen. Zij dachten dat hij oud was...5 jaar.... Bleek haken op de kiezen te hebben, etter kwam uit oog. At alleen nog vetplantjes, verder niks...

Hij was natuurlijk ook te mager en de DA heeft mij toen science recovery gegeven en 2 weken later was hij voldoende aangesterkt om onder narcose te gaan. Mijn DA wilde hem toen dus niet onder narcose brengen, te zwak...

Ben je dus zeker dat hij bij de DA vanmiddag warm genoeg ligt enzo?

Als je hem straks gaat halen, vraag je dan ook iets mee om zijn darmen te stimuleren, moest hij niet onmiddellijk gaan eten?

Normaal gaan ze na zo'n operatie idd dadelijk eten. Ik zou hem dadelijk hooi geven, héél belangrijk dat hij dat veel gaat eten in de toekomst, zo heb je de kleinste kans dat de haken niet terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is er weer! Toen ik hem op ging halen, zat hij op een handdoek met kruik eronder. Dat voelde wel lekker warm aan. Hij was zichzelf aan het wassen.

Hij is nog niet weer gaan eten. Heb hem wel weer fruithapje gegeven vanavond. Hij wil wel, komt naar me toe als ik er aan kom.

Morgen moeten we sowieso weer op het spreekuur komen voor controle.

Ik vind het dwangvoeren niet erg, maar hoe moet ik dat doen als ik aan het werk ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoffel is qua gedrag wel gewoon de oude. Springt wel naar de brokjes die ik ze nu gegeven heb. Gaat zich uitgebreid zitten wassen. Begon in mijn theedoek te knagen die ik op de bank had gelegd tegen het knoeien.

Hij is sowieso vreselijk opgeknapt met hoe hij er dinsdag bij zat.

Heb ze net een broodje gegeven en daar nam hij wel een hapje van. Maar had hem net daarvoor 3 of 4 spuitjes opgeloste brokjes met water en heel klein beetje fruithapje naar binnen gewerkt. Hij wou niet best, maar goed. Zelf eten doet hij tot dusver niet. Stoffel woont samen met Iejoor dus ik kan morgen niet zien wie nu alles opgegeten heeft.

Ik zal morgen bij de DA wel iets vragen voor zijn darmen (hij heeft overigens wel plakpoep, maar dat komt van die fruithapjes lijkt me). En die science recovery onthou ik ook even. Stoffel kan wel wat extra's gebruiken!

In hoeverre kan hij gewoon vol zitten doordat zijn maag niet zoveel voeding is gewend? Hij is al een tijdje dunner dan normaal namelijk. Dat was van die maag darm infectie. Kan me zo voorstellen dat als je er dan een berg eten in gooit, dat dat ook niet fijn is.

Zijn darmen maken wel geluid, hoor hem als ik naast hem zit om te voeren.

En in hoeverre is hij gewoon een lekkerbek en heeft hij voorkeur voor de fruit ipv droge brokjes?

Ze aten eerder Beaphar Care+. We zijn toen overgestapt op die bruine korrels omdat Iejoor zo slecht at. Stoffel at namelijk alles wel.

En kan hij nog last hebben van die ingreep van vanmorgen? Dat hij misschien morgen wel weer bijgetrokken is?

Zoiets las ik ook op internet, dat hij misschien nog wel een pijnlijk snoetje heeft van alle klemmen en dingen...

Ik weet het ook niet hoor... Ik had gehoopt dat hij weer zou beginnen nu dat tandprobleem weg is... Dat ie het nu niet doet, baal ik wel van. Vriendlief zegt, als ie het niet wil, dan wil ie niet. Waarop ik dan weer zeg, het heet niet voor niks dwangvoeren... En hij heeft het gewoon nodig!

Stoffel is het grote konijn op mijn foto, maar heeft tegenwoordig meer het formaat van Iejoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij nog niet doorheeft dat eten geen pijn meer doet...en dat hij nog geen biks "durft" eten...Of mogelijk zitten er nog wondjes die pijn doen?

Ben je wel zeker dat hij maag/darminfectie gehad heeft??? Mogelijk waren het toen al zijn tanden...

Eet hij wel gewoon groenvoer?

Als je toch nog moet dwangvoeren en je gaat morgen toch naar de DA , kan je daar science recovery kopen. Het is niet alleen heel voedzaam, ze vinden het vaak heel lekker, gaat er dus vlot in.Het reguleert ook nog een sde darmwerking. Je kan dat alleen bij DA krijgen normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze hebben alleen haakjes van zijn kiezen gehaald.

Vanmorgen ben ik dus weer bij de DA geweest, nadat ik hem 4 spuitjes opgeloste brokjes heb gevoerd.

Was weer andere DA. Heb gevraagd naar iets voor zijn darmen, dat heeft ie ook gekregen. Voor de zekerheid ook nog AB prik.

Ze zei dat ik hem niet vanalles moest voeren, maar aan de andere kant was alles dat er in ging ook weer goed.

Vanmorgen heeft hij in de tuin gelopen en dat gaat er wel in.

Omdat het me toch niet lekker zat met de Science, heb ik nu een klein zakje Beaphar Care Plus Xtravital gehaald.

En daar ging hij dus wel meteen van eten! Iejoor trouwens ook, ze zitten er nu samen van te eten.

Dus ik ben hier iig al erg blij mee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het ging de laatste tijd dus heel erg goed met Stoffel, maar begin deze week niet meer.

Stoffel zat stil in het hok, wilde ook bijna niks meer eten. Wel van alles aangeboden, fruithapjes, paardebloembladeren, maar nee.

Omdat hij niet zat te knarsen, dacht ik dat het nu gewoon op was met hem.

Donderdagmorgen heeft hij nog wat fruithapje en blaadjes gehad.

Tussen de middag wilde hij wel wat meer van het fruithapje. IK had me al voorgenomen om hem, als ik weer thuis was, in de tuin te laten, samen met Iejoor.

Het ging echt niet goed met hem, zijn ademhaling was al een tijdje heel raar, naar adem happen. Toen ik hem oppakte ging het echt heel slecht en toen heb ik de dierenarts gebeld. Ik kon het niet meer aan zien.

We konden om kwart voor zes terecht.

Iejoor zat toen weer in het hok dus heb ik Stoffel er bij gezet.

Stoffel ging liggen, daarna op zijn zij.. Je zag hem slechter worden.

Ik wilde hem oppakken, want we zouden immers naar de dierenarts (maar dacht al, dat redden we niet meer). Hij schrok van mijn aanraking, piepte toen ik hem wilde pakken.

Dus toen heb ik de bovenkant van het hok er af gehaald, dan zou het makkelijker gaan.

Maar toen was hij al overleden, kwart over vijf. Je zag het leven er zo uitgaan.

Dus hij is gewoon thuis, in zijn eigen hok, met Iejoor en ons om zich heen, overleden.

Stoffel was mijn allereerste eigen huisdier en hij is 7 jaar geworden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .