Ga naar inhoud

Mijn dierenarts...


Danja

Aanbevolen berichten

Mijn (nieuwe) da waar ik met de konijnen zit had mij toen ik daar de laatste keer was papieren meegegeven met informatie over konijnen. Over voeding, huisvesting etc. Eigenwijs als ik af en toe ben:angel:..had ik er nog niet naar gekeken, onder het mom, dat weet ik allemaal al.

Nou lag sinds gisteravond mijn internet verbinding dr uit:((. En tsja wat is een mens zonder internet..van armoe ging ik die blaadjes toch maar lezen.

Nou was ik eigenlijk wel blij wat er in stond, het bevestigde dat het een konijnkundige da is:) Ik had namelijk ook informatie over castratie van konijnen etc meegekregen.Er stond heel duidelijk dat je konijn nooit nuchter mag zijn voor een operatie.Heel goed dus. Ze opereren zoveel mogelijk onder gasnarcose, tijdens de operatie ligt je konijn op een warmtematje om dus onderkoeling te voorkomen, daarna maken ze je nijn wakker en krijgt ie meteen eten en gaat onder de warme lamp of in een couveuse. Klinkt in mijn oren heel goed, dus mensen, woon je in de buurt avn Enschede, kan ik je deze da aanbevelen:)

In het stukje over voeding stond alleen iets waar ik niet zo zeker was of het waar is. Daar staat namelijk dat je het beste je konijn heel veel vers gras kunt geven en dat een konijn kan leven op gras alleen. En dat het voedingspatroon van je konijn voor maar 10% uit groenten mag bestaan. Ik geef mijn nijnen wel veel groen en heb daar wel een goed gevoel bij. Vraag me wel af wat anderen hier van vinden? En of er nog andere dingen zijn die ik moet vragen of op letten? Ik ga trouwens 16 april mijn nijn(en) laten enten daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras (of gedroogd gras, nl. hooi) is inderdaad de basisvoeding voor je konijn. Een konijn kan goed leven op hooi alleen. Dat is een volwaardige voeding.

Groenten zijn een extraatje (waar je nooit te veel van kan geven volgens mijn DA) en biks hebben ze volgens haar al helemaal niet nodig (maar de mijne krijgen het toch, als extraatje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De praktijk waar ik kom zitten 5 dierenartsen, maar degene die mij het laatst heeft geholpen(heeft zelf ook konijnen) zei ook dat ze in principe genoeg hebben aan hooi en wat groenten. Zij raadde mij aan om Noëlle max 40 gram biks te geven, maar omdat ze nog zo jong is geef ik haar wel 60 gram voor de groei.(en een groot bord groenten)

Volgens mij zijn de meningen daar heel sterk over verdeeld..Ik hou het voorlopig maar een beetje in het midden denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de natuur hebben ze natuurlijk ook alleen maar gras, water en verder wat ze aan groen nog verder kunnen vinden. Dus ja, moet kunnen zonder biks lijkt me.

Maar ik neem aan dat die wilde konijntjes niet zo oud worden als onze tamme konijntjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danja ik denk dat je voor je gevoel je eigen keuze moet maken wat wel en wat niet..........te voeren. anders word je er gestoord van.

Heb je helemaal gelijk in Cindy!

hier heeft mijn da ook eens gezegd dat je inprincipe een nijn ook alleen veel hooi kan geven.

Ik geef nog wel biks, maar weinig, ook als extratje, verder nog gedroogde kruiden en verse kruiden op het menu!

Ik geef ook verse kruiden, maar wat voor gedroogde kruiden geef je dan? Ik neem aan dat je niet die uit een potje van de supermarkt bedoeld? En waar koop je die? Volgens mij is dat best duur, of niet...

Onze da vertelde een keer dat wilde konijntjes gemiddeld maar zo'n 2 jaar oud worden. maar er zijn natuurlijk veel gevaren voor een wild konijntje (ik bedoel niet dat dat door de voeding komt hoor)

Ja dat heeft denk ik meer te maken met alle gevaren zoals katten/vogels/ziekte etc..best zielig eigenlijk als je dr zo over nadenkt, altijd maar op de vlucht voor de grote boze wereld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hoi hoi, mijn ervaring met konijnen is dat je wel op moet passen, maar dat alleen gras helemaal niet slecht is. mijn konijn was altijd buiten en deed niks anders dan gras eten en af en toe een stukkie droog brood of zo. biks had ie wel maar at ie maar heel weinig van. hooi at ie zelfs helemaal niet!!! mijn konijn is 11 jaar geworden en was dus compleet aan het gras gewend. in dit geval kon het dus geen kwaad, maar je moet je huiskonijn niet ineeens op een grasdieet zetten want dan gaat ie vast en zeker aan de race haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook helemaal niet slecht hoor, ik denk zelfs dat de meeste huiskonijnen vaak niet eens gras eten :) maar mijn ander konijn die stond altijd buiten op het gras en die at dus niks anders. mijn huidige nijnen hebben nog nooit gras gehad maar eten biks en hooi. en regelmatig stukkie bloemkool wortel broccoli witlof of wat dan ook. maar gewoon rustig aan opbouwen en niet meteen te veel geven :) ach iedereen doet wat hij zij gewend is en zo veel mensen zoveel (verschillende) adviezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .