Ga naar inhoud

Konijnen 2 dagen binnen houden ivm tuinwerk

bunnyempress

Aanbevolen berichten

Hi iedereen,

De tuinman wil gaan proberen om toch aan het werk te gaan donderdag/vrijdag. Fijn, want de tegels zijn dus verzakt en dan blijft er water op staan en dat vind ik heel vervelend voor de konijnen. Naar, want, we wachten al sinds de zomer en de temperatuur begint nu te zakken naar een normale temperatuur voor deze maand. Dus 12 graden ofzo, waardoor het temperatuur verschil vrij hoog is met binnen. De kachel staat hier niet aan, maar het is hier vaak wel 19+, want de rest van de wijk stookt als een bezetene ofzo.

Ons eerste plan was om de konijnen dus gewoon binnen op de beneden verdieping te houden een paar uurtjes en daarna weer lekker buiten te laten spelen. Nu blijkt echter dat het langer gaat duren omdat hij langzamer gaat werken. Plus dat hij meer pauzes nodig heeft. Wat ook wel verstandig is, want, hij heeft een hartaanval gehad.

Nu is het plan dan om de konijnen op de eerste verdieping weer tijdelijk in een kamer te zetten. Waarschijnlijk vanaf donderdag ochtend uurtje of 9.00 tot vrijdagmiddag 14.00-16.00. Raam daar open, zodat het vrij koel is. De vraag is alleen: kan dat? Ze zitten al best goed in hun wintervacht, al zie ik nu hier en daar een extra plukje verschijnen. Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek worden en ook niet dat ik ze tot de lente binnen moet houden.

Is dit haalbaar? Of moet ik toch kijken of ze bij een opvang terecht kunnen? Met andere woorden, ben ik overbezorgd of niet 😄

Ik weet dat je normaal gesproken 7 dagen binnen kan houden, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne situatie.

Alleen is 30x naar buiten om telkens te vegen, omdat het niet goed werkt met de regen ook echt heel vervelend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Marjoleink zei:

Ik zou het wel aandurven geloof ik. Met het raam open zal het niet zo heel veel warmer zijn dan buiten. 

Ik maak me meer zorgen om de tuinman, als ik dat zo lees.

Ja, daarom hebben we ook zo lang gewacht. Of het allemaal wel goed ging. Hij wilde eigenlijk komen werken toen het 40 graden was. Voordat hij gedotterd was. Al was toen nog niet duidelijk dat dit moest.  Daar hebben wij heel beleefd nee tegen gezegd. Begin van de week gaat hij kleine klusjes bij iemand anders doen. Als dat goed gaat, gaat hij hier dus de tegels doen en wij helpen bij het zwaardere werk. Het graven e.d. gaat allemaal naar het voorjaar, want hij zou het gaas 3 meter diep gaan doen ivm de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3! Meter diep? Bedoel je niet 30cm ofzo? 3 meter diep graven is diep hoor. 

Dat is dieper dan de fundering voor een woning 😅

Maar in een onderwarmde kamer kunnen ze wel twee dagen zitten, dan raken ze niet gelijk de wintervacht kwijt. Probeer te wisselen als de overgang niet te groot is qua temperatuur. Ik zou zelf liever de middag voor de werkzaamheden beginnen wisselen dan vroeg in de ochtend.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het allemaal wel meevalt 🙂 Hopen dat het deze keer door kan gaan.

@Evee Later naar binnen had ook mijn voorkeur, maar ze willen echt om 8.00 gaan beginnen. Er moet eerst nog wat gemeten/bekeken worden, dus 9.00 moeten ze toch echt naar boven.

Tuinman heeft vroeger konijnen gehad en is volgens mij ook nogal optimistisch over hoe diep er gegraven moet worden. Aan de andere kant, dat zullen we in het voorjaar dan wel gaan meemaken. Ik maak me er niet zoveel zorgen over, omdat ik niet hoef te graven 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik ze zelf de dag voor de werkzaamheden starten verhuizen, in de middag, als de temperaturen gelijk zijn buiten en binnen. Om 9 uur is het echt 10 graden ofzo buiten op het moment, zelfs in een kamer met een raam open is het meestal niet veel kouder dan een graad of 18. Dat is best een redelijke overgang. Ik zou dan gewoon voor 2.5 dag binnen gaan en ze dus de middag voordien al verzetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Evee zei:

Dan zou ik ze zelf de dag voor de werkzaamheden starten verhuizen, in de middag, als de temperaturen gelijk zijn buiten en binnen. Om 9 uur is het echt 10 graden ofzo buiten op het moment, zelfs in een kamer met een raam open is het meestal niet veel kouder dan een graad of 18. Dat is best een redelijke overgang. Ik zou dan gewoon voor 2.5 dag binnen gaan en ze dus de middag voordien al verzetten. 

Dat is ook wel een plan. Ik zie nu dat de temperatuur als max. op donderdag 18 aangeeft (weer is zo wisselvallig in Nederland - dat gaf 14 graden aan gisteren!) en rond 9.00 al 15 graden. Als dat zo is, dan pak ik wel de ochtend. Maar ik hou het gewoon tot en met woensdag in de gaten. Ik vind het namelijk ook heel naar om ze binnen te hebben en dan woensdag te horen dat het niet doorgaat.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .