Ga naar inhoud

Voedselallergie

mammafelina

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend is Ollie voor de zoveelste keer ziek geweest. Vandaag naar de dierenarts geweest voor een Giardia test en in eerste instantie voor bloedonderzoek. Beide op verzoek van een voedingsdeskundige. De Giardia test was gelukkig negatief.

Het bloedonderzoek heb ik in overleg met 2 dierenartsen uiteindelijk niet laten doen. Volgens beide artsen is het verstandiger om eerst een voedselallergie uit te sluiten. Zij vinden de klachten van Ollie meer in die richting wijzen dan in een afwijking van lever, nieren, alvleesklier en het B12 gehalte.

Ik heb op hun advies Royal Canin anallergenic brokken gekocht. Deze brokken moet ik 6 tot 8 weken geven, daarna moet ik voorzichtig weer eiwitten gaan toevoegen aan het dieet.

Ik moet dan voer gaan geven met 1 eiwitbron en dan telkens een nieuwe soort introduceren, als er dan 1 is waar Ollie slecht op reageert mag ik die niet meer geven. 

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Of andere ervaringen met voedselallergie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, mammafelina zei:

Ik heb op hun advies Royal Canin anallergenic brokken gekocht.

Helaas geen ervaring. Wel moet onze kat speciale brokjes hebben omdat hij een keer blaasproblemen had. Die brokjes zijn ook van Royal Canin maar bij de DA waren ze vreselijk duur. Via internet heb ik ze veel goedkoper kunnen krijgen. Dus als je ze nu van de DA hebt, misschien in de toekomst als ze goed bevallen elders kijken.

Vervelend van die allergie want je tobt allang met zijn eten he? En je doet er alles aan en wilt het zo graag goed hebben. Komt vast goed. Er wordt nu naar gekeken!

Die zorgen heb je er ook nog eens bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad de normale aanpak, eliminatiedieet. Wat ik dan nog zit te denken, er is meer dan alleen maar allergisch zijn voor een eiwitbron. Hoe elimineer je dat dan? Ga je dan echt puur alleen het vlees van 1 dier geven? Lijkt me wel toch?

Ik ben niet overtuigd dat dit alles uitsluit, helemaal omdat je hem graag op brokjes wil hebben. Ik zit even te denken of ik dierenartsen weet met ervaring, maar ik denk dat je dan naar de dierenartsen met een dermatologie achtergrond moet gaan kijken, als je er niet uitkomt. Ik heb nog niet over een allergoloog voor dieren gehoord. Maar misschien bestaat het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Kolino zei:

Ga je dan echt puur alleen het vlees van 1 dier geven? Lijkt me wel toch?

Ja, dat is wel het plan inderdaad.

33 minuten geleden, Kolino zei:

Ik ben niet overtuigd dat dit alles uitsluit, helemaal omdat je hem graag op brokjes wil hebben.

Ollie is van donderdag tot zondag einde van de middag zo ziek geweest, dat die brokvoeding inmiddels van ondergeschikt belang is. 
Het moet qua voeren vooral niet te ingewikkeld worden omdat ik het makkelijk moet kunnen combineren met alle andere dingen die spelen in mijn leven. Zelf voor hem koken ga ik nu bijvoorbeeld echt niet redden.

Denk je dat het met andere voeding beter uit te sluiten is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Dus als je ze nu van de DA hebt, misschien in de toekomst als ze goed bevallen elders kijken.

De brokken die ik nu bij de dierenarts heb gekocht mag ik maar maximaal 8 weken voeren.

Ik heb ze hier gekocht omdat de assistente aangaf dat ik de aangebroken zak terug mag brengen als Ollie de brokken niet wil eten. Ik krijg dan het aankoopbedrag terug.

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Vervelend van die allergie want je tobt allang met zijn eten he? En je doet er alles aan en wilt het zo graag goed hebben. Komt vast goed. Er wordt nu naar gekeken!

Die zorgen heb je er ook nog eens bij!

Ja, eigenlijk al zolang als ik hem heb.

Het is erg frustrerend omdat ik gewoon het beste voor hem wil, maar niets op de lange termijn lijkt te werken. Hopelijk komen we nu weer een stukje verder.

Tja zorgen genoeg momenteel. Over de situatie rondom mijn moeder zou ik inmiddels een boek kunnen schrijven, maar ben er nog niet helemaal aan toe om de laatste stand van zaken te delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, mammafelina zei:

Denk je dat het met andere voeding beter uit te sluiten is?

Je moet een nullijn creëren. Zie het als een konijn op alleen hooi en water zetten, dan wil je ook alles waar ze gevoelig op reageren weghalen. Het voer dat je nu moet geven zou dusdanig ontwikkeld moeten zijn dat hij niet allergisch kan reageren. Alle reactie, ontstekingen etc etc moeten eerst uit zijn lijf zijn, anders krijg je geen duidelijk beeld.

Ik zit me alleen af te vragen, stel nou dat je echt alles wilt uitsluiten, waar begin je dan? Begin je bij iets dat je zeker weet? Hoe krijg je het lijf dan weer rustig om verder te testen? Daar wordt nergens over uit gewijd. Als je alles bij elkaar optelt ben je dan wel even bezig. Iedere 2 weken een nieuwe bron toevoegen. Als er geen reactie is, dan is het makkelijk natuurlijk, dan probeer je de volgende daarna. Maar als het lijf wel reageert zou ik eerst even een stapje terug doen, ik kan alleen zo snel niet vinden hoeveel dagen. Het enige wat ze zeggen is dat het een paar weken duurt voor je met het elimineren begint, dus eerst een paar weken die brok die je nu hebt en als dat de klachten vermindert ga je dingen toevoegen. Het kan ook dat dit niks helpt, dan is er een andere oorzaak.

Je weet vast wel dat je ook moet opletten op toevoegingen, dus als je lam geeft dat er dan geen kippenvet in zit bijvoorbeeld. En geen snacks en kauwbotjes en dergelijke natuurlijk.

Hopelijk kan hij de verleiding van het dingen van straat eten weerstaan, want het is natuurlijk wel mega eenzijdig! Ik heb echt met jullie te doen hoor. Ergens hoop ik dat het een allergie is, want intolerantie is veel moeilijker vast te stellen. Maak ook even een lijstje met alle eiwitbronnen die hij tot nu toe heeft gehad, dan kun je die stap voor stap nalopen. Dan mis je niks.

Hopelijk reageert hij goed op de brokken, mocht dat nou niet zo zijn, je kunt ook nog eiwitbronnen proberen die hij nog nooit heeft gehad, kangoeroe bijvoorbeeld, of struisvogel. Rijst of aardappel (gekookt) is ook een optie om rust in het lijf te krijgen, maar dat is geen lange termijn optie natuurlijk. Wij gaven de hond rijst als er eens een darmprobleem was, maar dat was altijd hooguit een paar dagen. Ze missen dan voedingsstoffen, dus dat is echt een noodoplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik verkoop  naast konijnenspullen ook carnibest hondenvoer (omdat de eigen honden dat ook eten) en veel mensen komen op die voeding uit als ze hondjes met allergie hebben. Vooral de eend diabetes variant doen veel hondjes met voedselallergie het goed op. Ik heb dus best wat klanten met hondjes met voedselallergie. En die schijnen het dus heel goed te doen op die variant. Er zijn overigens drie opties van diersoort daarin: lam,  eend & kalkoen. Ik vind de naam diabetes altijd was misleidend, want het is een voeding die veel breder in te zetten is dan alleen bij diabetes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze kat had ook een voedselallergie. Gelukkig niet de misselijkheid die Ollie heeft, maar ze kreeg veel jeuk waardoor ze soms echt kale plekken in haar vacht had van het krabben. Uiteindelijk hebben wij gewoon altijd het hypo-allergene voer gegeven, eerst Royal canin, later een ander merk waar ik de naam van vergeten ben. Ze hebben het bij ons nooit gehad over eiwitbronnen terug introduceren of een voedingsdeskundige inschakelen. Ze gaven aan, als je dit geeft dan heeft ze geen allergische reacties meer, dus dat is wat we gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Kolino zei:

Ik zit me alleen af te vragen, stel nou dat je echt alles wilt uitsluiten, waar begin je dan? Begin je bij iets dat je zeker weet? Hoe krijg je het lijf dan weer rustig om verder te testen? Daar wordt nergens over uit gewijd. Als je alles bij elkaar optelt ben je dan wel even bezig. Iedere 2 weken een nieuwe bron toevoegen. Als er geen reactie is, dan is het makkelijk natuurlijk, dan probeer je de volgende daarna. Maar als het lijf wel reageert zou ik eerst even een stapje terug doen, ik kan alleen zo snel niet vinden hoeveel dagen. Het enige wat ze zeggen is dat het een paar weken duurt voor je met het elimineren begint, dus eerst een paar weken die brok die je nu hebt en als dat de klachten vermindert ga je dingen toevoegen. Het kan ook dat dit niks helpt, dan is er een andere oorzaak.

Ik weet alleen hoe het bij mensen werkt. Dan heb je inderdaad eerst een 0-lijn, van dingen die je weet dat je redelijk goed verdraagt. Dan heb je 3 dagen waarin je heel veel moet eten van je vermoedelijke allergeen. Dus bijv. bij de zuivel-3-daagse, melk, yoghurt, zachte kazen e.d. echt meerdere keren op een dag om te kijken of je klachten hebt. Heb je geen klachten, dan mag je naar de volgende 3-dagen. Bijv. de nachtschade-3-dagen, dan eet je tomaten, aardappel, paprika, aubergine. Als je een reactie hebt, dan moet je 3 dagen terug naar het saaie dieet (meestal Low FODMaP dieet).

Van wat ik me bij honden kan herinneren, komt het meestal van 1 van de vlees-eiwitten, als meest voorkomende allergie. Dus het idee dat je dan idd 3 dagen alleen kip geeft en dan 3 dagen alleen lams etc. Bij mensen begin je ook met het allergeen dat je het meest vermoed en dan in grote hoeveelheden.

Ik ken helaas iemand @mammafelina die uiteindelijk wel voor haar hond is gaan koken, omdat er zoveel vlees-eiwitten waren waar de hond allergisch voor was. Koken, invriezen en dan dus voeren. Volgens mij was dat rijst, sperziebonen en kip. Rest zorgde idd voor enorm kotsen. Dat is echt heel veel werk, dus ik hoop dat het niet nodig is en dat je gauw iets vindt wat Ollie verdraagt.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allergie zie je meteen, maar intolerantie niet. Dus op het moment dat er niet gereageerd wordt moet je 2 weken die eiwitbron geven om zeker te weten dat er geen reactie komt. Lijkt me dat als er een reactie komt dat je niet door hoeft te gaan, dat is dierenmishandeling.

Ik hoop ook voor je dat er niet veel reactie is, maar ik heb je zoveel verschillende dingen zien geven, dat ik het ergste vrees. Misschien zijn je pubers zo lief om in de keuken te gaan staan? Het zijn geen culinaire hoogstandjes, maar kost toch best wat tijd. Ik zou inderdaad voor invriezen gaan, want iedere dag maken, ik vond dat bij mijn konijn best een opgave, maar in dat geval was invriezen geen optie natuurlijk.

ik dacht inderdaad ook aan 3 dagen terug naar de basis en dan het volgende proberen, maar ik weet niet of dat voor honden hetzelfde is. Voor konijnen is dat ook zo, dus het klinkt wel aannemelijk. Ik zou bij reactie in ieder geval weer een paar dagen ontprikkelen. Feit is wel dat je dus een paar weken bezig kunt zijn met testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed een intolerantie voor kip, die moet ik dan straks weer als eerste geven.

Ik ga er ook vanuit dat als er een reactie komt ik gelijk weer met die bepaalde soort mag stoppen. Ga mijn hond niet expres ziek maken.

Ollie heeft inderdaad al veel verschillende eiwitbronnen gegeten in zijn leven.

Zo uit mijn hoofd in elk geval:

- kip

- kalkoen

- eend

- varken

- rund

- lam

- hert

- zalm

- haring

- kabeljauw 

- konijn

Een aardig lijstje dus om uit te testen straks 😅

Tja wat het koken betreft, als blijkt dat het nodig is voor Ollie moet het gewoon en dan zullen we daar ook onze weg wel in vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat koken betreft scheelt het nog wel dat het een klein hondje is. Als ik dat voor de honden zou moeten doen, zou ik daar een extra vriezer voor mogen aanschaffen of dagelijks bezig zijn.  Aangezien ze nu ook al 750 gram kvv per hond per dag eten 😂

Dat is wel een aardig lijstje! En dan heb je het alleen nog maar over vlees. Als het bijv. voor granen, soja of andere ingrediënten is, dan is de lijst nog wel langer vermoed ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Dat is wel een aardig lijstje! En dan heb je het alleen nog maar over vlees. Als het bijv. voor granen, soja of andere ingrediënten is, dan is de lijst nog wel langer vermoed ik. 

Volgens mij heb ik behalve de Royal Canin in het begin verder volgens mij wel graanvrij gevoerd. Hoe het met soja is weet ik eigenlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een reactie is op een eiwit bron, moet je eerst weer 6 tot 8 weken hypoallergeen voeren. Hypoallergeen voer mag je levenslang geven, minimaal 8 weken om het lichaam tot rust te brengen. Bij een reactie op een eiwitbron hoef je niet te blijven voeren, liever niet zelfs. Hou er ook rekening mee dat je de hoeveelheid eiwitbron steeds iets moet verhogen, omdat soms in een kleine hoeveelheid er geen reactie is bij overgevoeligheid, maar als de hoeveelheid omhoog gaat wel. Net als dat soms een combi van eiwitten een reactie kan veroorzaken.

Dus bv 20 gr kip gaat, 10 gram rund, maar 10 gram kip en 10 gram rund in combinatie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij iedere reactie 1,5-2 maand terug moet ben je wel heel lang bezig met testen. Zo lang dat ik denk, waarom testen en niet altijd hypoallergeen voeren? Het is uiteraard wel fijn om te weten waar je aan toe bent, welke snacks wel of niet, maar pff... ik heb echt met jullie te doen. 5 reacties en je bent een jaar verder, als je alles moet testen en dan ook nog in combinaties... dat is niet zo maar even opgelost. Heb jij een gemiddelde van hoelang baasjes er over doen om dit traject te doorlopen @MichelleloveElmo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MichelleloveElmo Ollie krijgt nu anallergenic van Royal Canin. 
Na 6 tot 8 weken moet ik dan de eerste eiwit bron weer gaan toevoegen, het advies is om te beginnen met de eiwit bron waar je het meeste reactie op verwacht. Bij ons zijn dat kip en konijn. 
Als ik jou goed begrijp moet ik bij een reactie minimaal 6 weken een hypoallergene brok geven, dat is wat anders dan ik nu geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn we precies een week bezig met het aangepaste dieet van Ollie. Eigenlijk gaat het heel goed, hij vindt de brokken gelukkig erg lekker.

Hij is er zelfs van aangekomen, al was dat dan eigenlijk weer niet helemaal de bedoeling 😉

Vanaf nu krijgt hij dus iets minder. 

Stiekem ben ik wel een beetje bang voor hoe het moet over een week of 5, de meningen zijn hier nog al over verdeeld. Ik wil hem liever niet de rest van zijn leven op hypoallergene brokken houden, dus er zal straks uitgetest moeten worden.

Van wat ik tot nu toe gelezen heb begrijp ik dat we moeten beginnen met een klein beetje van het voedingsmiddel wat we het meest verdenken en dat gedurende 2 weken steeds meer moeten geven. Als er geen reactie komt kunnen we dan verder met het volgende. 
Ik verdenk overigens kip en konijn het meest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mammafelina zei:

Ik wil hem liever niet de rest van zijn leven op hypoallergene brokken houden

Ik heb dat een beetje met onze kat. Die kon een keer zijn urine niet meer kwijt dus met spoed naar de DA. Het lukte niet om bij de blaas te komen en is het onder verdoving/roesje gedaan. Dat lukte. Toen moest ze van dat speciale voer: Royal Canin Urinary S/O eten. Bij de DA heel duur maar via internet goedkoper te krijgen.

Daar staat ook in de voorschriften dat je het maar tijdelijk hoeft/mag gebruiken. Wij voeren het nu al jaren en hij is er nog steeds stapelgek op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mammafelina zei:

Van wat ik tot nu toe gelezen heb begrijp ik dat we moeten beginnen met een klein beetje van het voedingsmiddel wat we het meest verdenken en dat gedurende 2 weken steeds meer moeten geven. Als er geen reactie komt kunnen we dan verder met het volgende. 
Ik verdenk overigens kip en konijn het meest. 

Misschien een beetje gek, maar als je tijd wil besparen dan test je toch juist niet kip en konijn, maar al het andere? Dat je vanaf nu gewoon nooit meer kip/konijn zal geven, en dat je van alle andere dingen zeker weet dat hij het goed kan verdragen. Scheelt misschien een hoop tijd 🤷🏼‍♀️ Ook al weet je dan nooit helemaal zeker of het wel kip of konijn is, maar goh 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Weet je wat van de ouders van Ollie af? Of er in de 'familiegeschiedenis' ergens een allergie zit?

Ik heb het even nagevraagd voor de zekerheid. De ouders zijn beide niet allergisch en ook de zusjes hebben geen klachten die op allergie wijzen.

Ook in het vorige nestje komen geen allergieën voor.

Erfelijkheid kunnen we dus denk ik wel uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hij toevallig ook broertjes of zijn er reutjes in eerdere nestjes? Zo ja, hoe is het met hen? Kun je er achter komen welke voeding zij krijgen? Als het erfelijk is kan het nog 2x recessief zijn, waarvan er bijvoorbeeld eentje wordt meegegeven aan de mannelijke lijn en er op de vrouwelijke lijn ook nog 2 opties zijn, wel of niet doorgeven dus. Zo kan het alsnog erfelijk zijn, maar kan het zo zijn dat andere hondjes er geen last van hebben. Het is wel heel zwart-wit gezegd, want erfelijkheid is wat complexer dan ik nu stel. Maar om even duidelijk te maken dat je erfelijkheid nu nog niet over boort kunt gooien. Ik weet niet of de genetische code bekend is voor dit soort allergie. Testen is niet goedkoop, als dat al kan. Maar ik kan dus zo verklaren waarom de teefjes nergens last van hebben en als reutjes het hebben, dan maar een enkeling. de helft kans.

Nogmaals ik zeg het heel erg zwart-wit, het klopt dus niet helemaal wat ik hier stel, omdat er nogal eens iets overspringt en dat dus de streng die je van ouders krijgt niet 100% is van hoe die er in de ouder uit ziet. De dna-streng is dus niet identiek, waardoor ik dus niet 100% kan stellen dat wat ik zeg ook daadwerkelijk gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ollie was het enige reutje in het nest. Het nest voor Ollie bestond alleen maar uit teefjes. 
De vader heeft geen allergische klachten, hoe het dan weer met zijn ouders en eventuele broers of zussen zit weet ik niet en dat is ook niet zo eenvoudig te achterhalen.

Een deel van de zusjes van Ollie krijgt Royal Canin mini en het andere deel brokken van Kenner. De Kenner brokken kregen ze al bij de fokker, maar Ollie at niet goed en is bijgevoerd met de fles. Eenmaal thuis overgestapt op de Royal Canin mini, maar hiervan was de ontlasting erg slecht. Hier is het vele wisselen van voer begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .