Anoek Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september Er is een constante discussie over hoe slecht waterflessen zijn in meerder globale konijnengroepen waar ik in zit. Nu vraag ik mij af of ze nou echt zo erg zijn? Als ik alle sites op het internet afzoek staat er eigenlijk niet veel slechts over. Toch staat er meestal dat een waterbak beter is, maar met een angora gebruik ik toch liever een fles. Wat is jullie mening hierover? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september Een fles mag nooit de enige optie zijn, is mijn mening. Ze moeten altijd keuze hebben om ook makkelijk, natuurlijk en gulzig te kunnen drinken uit een waterbak. Uit een fles moeten ze drinken door met een tong te tikken en komt er slokje voor slokje met moeite wat in de bek. Konijnen horen echt wel veel water binnen te krijgen om voldoende afvalstoffen (zoals calcium) uit hun lijfje te kunnen krijgen. Hoe beter ze drinken, hoe gezonder ze blijven 🙂 Konijnen die weinig drinken hebben ook veel sneller last van verstopping. Een drinkbak is dus echt een must, als je het mij vraagt. Er zijn zoveel opties. Drinkbakken die je op kan hangen, grote stevige stenen hondenwaterbakken voor de konijnen die er mee gooien. En ook opties voor langharige konijnen. Zo zijn er flessen die een klein bakje als drinktuit hebben, is zo iets geen optie voor met je angora? En er zijn drinkbakken met een naar binnen krullende rand zodat hangoren en haren niet snel in het water hangen. Er zijn dus best wel opties waarbij is nagedacht over natte oren en vacht 🙂 Tuurlijk kan een waterbak sneller vies worden of omgegooid worden. Een drinkfles gebruiken naast een waterbak is dan een prima optie, dan hebben ze als het goed is altijd een mogelijkheid om te drinken. Drinkflessen raken ook best wel eens verstopt en worden snel vies met alg, en zijn dan niet makkelijk schoon te maken, als dat water niet goed of niet goed bereikbaar is, is dan de waterbak er nog. Het is dus niet dat in mijn ogen drinkflessen altijd fout zijn. Het zou alleen niet de enige optie moeten zijn. In de winter heb ik altijd zo te doen met konijnen die drinkflessen hebben. Die bevriezen en dan hebben ze soms echt dorst, dan moeten ze heel de tijd tikken tegen zo een drinktuit om voldoende binnen te krijgen in de korte tijd dat dat kan, voor het tuitje weer opnieuw bevriest en er weer geen water voor ze is. Dan is een waterbak (met bijv. een snugglesafe er onder) ook een betere keuze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Anoek Geplaatst: 25 september Auteur Delen Geplaatst: 25 september 2 minuten geleden, Evee zei: Een fles mag nooit de enige optie zijn, is mijn mening. Ze moeten altijd keuze hebben om ook makkelijk, natuurlijk en gulzig te kunnen drinken uit een waterbak. Uit een fles moeten ze drinken door met een tong te tikken en komt er slokje voor slokje met moeite wat in de bek. Konijnen horen echt wel veel water binnen te krijgen om voldoende afvalstoffen (zoals calcium) uit hun lijfje te kunnen krijgen. Hoe beter ze drinken, hoe gezonder ze blijven 🙂 Konijnen die weinig drinken hebben ook veel sneller last van verstopping. Een drinkbak is dus echt een must, als je het mij vraagt. Er zijn zoveel opties. Drinkbakken die je op kan hangen, grote stevige stenen hondenwaterbakken voor de konijnen die er mee gooien. En ook opties voor langharige konijnen. Er zijn overigens ook flessen die een klein bakje als drinktuit hebben, is zo iets geen optie voor met je angora? En er zijn drinkbakken met een naar binnen krullende rand zodat hangoren en haren niet snel in het water hangen. Er zijn dus best wel opties waarbij is nagedacht over natte oren en vacht 🙂 Ik heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht om inderdaad een bakje te nemen doordat de fokker mij een waterfles had aangeraden. En doordat hij met groente wel 300ml drinkt heb ik er dus nooit echt over nagedacht. Ik zal er even naar kijken of ik iets van zo'n bakje of flesje voor langharige kan vinden. Maar het is dan een probleem dat er nog steeds flessen hangen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september Ik had mijn vorige berichtje nog iets aangevuld, eigenlijk met antwoord op jouw vervolg vraag: Nee hoor, een drinkfles is geen probleem. Je kan een drinkfles best naast een bakje gebruiken. Zolang ze maar beide opties hebben, dat het niet alleen een drinkfles is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Anoek Geplaatst: 25 september Auteur Delen Geplaatst: 25 september 10 minuten geleden, Evee zei: Ik had mijn vorige berichtje nog iets aangevuld, eigenlijk met antwoord op jouw vervolg vraag: Nee hoor, een drinkfles is geen probleem. Je kan een drinkfles best naast een bakje gebruiken. Zolang ze maar beide opties hebben, dat het niet alleen een drinkfles is. 16 minuten geleden, Evee zei: Een fles mag nooit de enige optie zijn, is mijn mening. Ze moeten altijd keuze hebben om ook makkelijk, natuurlijk en gulzig te kunnen drinken uit een waterbak. Uit een fles moeten ze drinken door met een tongen en komt er slokje voor slokje met moeite wat in de bek. Konijnen horen echt wel veel water binnen te krijgen om voldoende afvalstoffen (zoals calcium) uit hun lijfje te kunnen krijgen. Hoe beter ze drinken, hoe gezonder ze blijven 🙂 Ik heb nu toch maar zo'n waterfles met zo'n bakje gekocht, anders ben ik net ietsjes te bang dat die het omgooit. Heel erg bedankt. :) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nijn & de Mifster Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september 7 uren geleden, Anoek zei: Ik heb nu toch maar zo'n waterfles met zo'n bakje gekocht, anders ben ik net ietsjes te bang dat die het omgooit. Heel erg bedankt. 🙂 Met een groen bakje? Volgens mij heb ik dan dezelfde. Hier zijn mijn konijnen er erg blij mee. Mijn vrouwtje werd helemaal gek van een waterfles. Daar had ze echt het geduld niet voor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september (aangepast) 8 uren geleden, Evee zei: Die bevriezen en dan hebben ze soms echt dorst, dan moeten ze heel de tijd tikken tegen zo een drinktuit om voldoende binnen te krijgen in de korte tijd dat dat kan, voor het tuitje weer opnieuw bevriest en er weer geen water voor ze is. Dan is een waterbak (met bijv. een snugglesafe er onder) ook een betere keuze. En wat denk je van dat tongetje dat vast komt te zitten aan dat balletje als het vriest. Vroeger had ik altijd flessen maar verstand komt met de jaren en ik heb alleen maar een waterbak en het bevalt me veel beter. Pas regende het erg en stond er water in de ren. Een tegel is wat verzakt en er stond een plasje water in. En wat deed de ram? Die ging lekker van dat water op die tegel drinken in plaats van zijn drinkbak. Toen dacht ik: hé dat is de natuur. De kat van ons doet dat ook het liefste. Water ergens buiten vandaan. 25 september aangepast door To van de Veluwe Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september 14 minuten geleden, To van de Veluwe zei: De kat van ons doet dat ook het liefste. Water ergens buiten vandaan. Onze honden ook altijd gedaan 😄 Ze mochten bij ons altijd zelf aangeven wanneer ze de tuin in wilden, soms was het dan alleen maar even om vers regenwater te drinken en wilden ze alweer naar binnen 😅 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september Mijn cavia's hebben ook een drinkfles met bakje op het eind, ze drinken nu echt veel meer. Minstens 3x zoveel. Ik vraag me dan echt af, als ze met zo'n drinkfles zoveel minder drinken, dat kan toch niet gezond zijn? Ik zie ze nu echt ook genieten van dat drinkmomentje, slobberdeslobberdeslobber - aahh - even bezinnen hoor - en dan zie je echt zo'n tevreden kopje boven de waterbak hangen. Ze doen er ook vaak echt lang over, komt de ander eraan (want ze willen altijd graag precies net doen waar de ander mee bezig is), soms wel een minuut wachten, dan worden ze ongeduldig en krijgt de langzame drinker een knauw naar z'n bibs. Gaat die vervolgens in de achteruit vluchten, beland half op de wachtende (want die kan die dan niet zien) en worden ze allebei boos. Maar dat is dan meteen ook weer vergeten, want de wachtende ziet z'n kans schoon om naar het drinken te glippen en de ander gaat er dan met druipend kinnetje vandoor. Heel grappig om te zien. 1 uur terug, Miekmoek zei: Onze honden ook altijd gedaan 😄 Ze mochten bij ons altijd zelf aangeven wanneer ze de tuin in wilden, soms was het dan alleen maar even om vers regenwater te drinken en wilden ze alweer naar binnen 😅 Dat deed Veron ook, maar niet alleen om het drinken. Hij kon soms wel een kwartier voor de deur zitten wachten, om eenmaal buiten weer binnen 5 seconden voor de deur te zitten. Ik wist dan wel; hij wil dat ik meega. Soms ook wel dat het dan regent, denkt hij; ik wil naar buiten. Eenmaal buiten "bah het regent". Weer terug binnen; "ik ging toch buiten zitten?" Buiten dan weer "oh nee het regende". En uiteindelijk denk ik dan; laat maar, ik doe deur niet meer open, dan geeft hij het uiteindelijk vanzelf wel op. Maar dan blijft hij rustig een kwartier heel smekend zitten, en dan vind ik het weer zielig. Dus dan blijf ik aan de gang 🙄. Het heeft hem de bijnamen Heen-en-weerwolf en Heen-en-weer-Veer opgeleverd 😂. Hij wil vaak ook buiten zijn snackjes opeten, maar dat moet van hem per se samen. Ik lees hier op BunnyBunch best vaak dat honden snackjes krijgen als het baasje weggaat om ze bezig te houden, maar dat gaat er bij Veron niet in. Die bewaart zijn snackjes rustig uren tot zelfs meerdere dagen tot je een keer een kwartier tot half uur naast hem op het gras komt zitten. Best wel irritant soms 😂. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 26 september Delen Geplaatst: 26 september 10 uren geleden, To van de Veluwe zei: En wat deed de ram? Die ging lekker van dat water op die tegel drinken in plaats van zijn drinkbak. Toen dacht ik: hé dat is de natuur. Hier hetzelfde. Ik heb een rvs honden drinkbak voor de konijnen. Voldoet prima. 9 uren geleden, Lollie zei: slobberdeslobberdeslobber - aahh - even bezinnen hoor - en dan zie je echt zo'n tevreden kopje boven de waterbak hangen. Ze doen er ook vaak echt lang over, komt de ander eraan (want ze willen altijd graag precies net doen waar de ander mee bezig is), soms wel een minuut wachten, dan worden ze ongeduldig en krijgt de langzame drinker een knauw naar z'n bibs. 😅😅😅 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Ik heb stenen drinkbakjes die gooien ze ook niet om. Ik heb er 2 staan dan hebben ze altijd voldoende water 😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Mijn tante ruimde op en had een stel nestschalen. Een van de kleinste staat op de grond en ze hebben hem nog nooit omgegooid. Als ze dat wel zouden doen, komt er een stenen bak. Maar ik denk dat ik die eerder laat vallen 😉. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Mijn ervaring is ook dat ze veel meer drinken uit een drinkbak dan uit zo’n flesje. Ik had vroeger ook een konijn dat het bakje omgooide, toen heb ik gewoon een hele grote zware bak genomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober En zeker met een angora lijkt mij genoeg drinken belangrijk, zodat ze geen verstopping krijgt met haren oplikken. En als er haren in de bak belanden gewoon een x extra verversen. Is ook zo gedaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober 5 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: extra verversen. Is ook zo gedaan. Ik gooi elke avond het water door het gaas naar buiten en doe er dan nieuw water in vanuit een kan. Ik ververs het maar één keer per dag. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lappie2 Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Hier altijd bakjes water. Zo 1 waar een fles in zit. Is een speciale met een plastic ring er in zodat de kin niet nat word en ook geen losse haren in komen. En kan niet omgegooid worden. Enigste minpunt is dat we om de dag moeten verversen en altijd het dopje van de fles extra goed moeten schoon maken. Zelfs met gefilterd water steeds groen. Hebben ook een fonteintje maar daar zit de kanarie steeds in te badderen dus dat vond ik niet zo hygiënisch 😜 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lappie2 Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Maar een foto gemaakt van de bak. Door die ring blijft hun snoetje droger. Leeuws fluffy oor moest er ook op hihi Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 11 oktober Delen Geplaatst: 11 oktober Ben zelf alleen niet zo’n fan van plastic, maar dat moet ieder voor zich weten. Er komt steeds meer kennis over hoe schadelijk het is, zeker dat flexibele plastic. Maar ook bijv. melamine mag nu niet meer verkocht worden voor etenswaren en drinken voor jonge kinderen omdat het schadelijk is bevonden. Maar het wordt nog wel verkocht voor konijnen drinkbakjes, terwijl dat toch ook kleine beestjes zijn en misschien net zo schadelijk is, al dan niet schadelijker. Hier gewoon een grote aardewerken kom die ik onder de kraan vul. Van BB overigens 😉https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/voerbak-konijn-petshome-16cm.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marcovka2 Geplaatst: 11 oktober Delen Geplaatst: 11 oktober Ik gebruik ook alleen een drinkbak. Flesje hebben ze bij mij nog nooit gezien. Mijn vorige konijnen gaf ik wel een fles. Je ziet echt verschil. Ze krijgen veel meer water binnen met een bakje. Ze wassen bij mij ook hun pootjes en snuit bij het drinkbakje, alsof ze daar een natte tong voor gebruiken.🥰 Een van mijn vorige konijnen raakte ook erg gefrustreerd van dat tutje vd fles, ze stond ermee te rammelen, alsof ze niet snapte hoe het werkte. Ik zie ook niet in waarom je een flesje zou gebruiken. Je moet het water toch elke dag verversen, en een bakje gaat sneller dan een flesje. Een grote bak is ook beter: ze kunnen er samen uit drinken, het blijft langer fris in de zomer en het duurt langer voordat er een ijslaagje op zit in de winter. En het is zwaarder dus wordt niet zomaar omgekieperd. Ik zet het bakje op een verhoginkje zodat het wat schoner blijft. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 12 oktober Delen Geplaatst: 12 oktober Op 11-10-2023 om 21:12, Marcovka2 zei: Ik zie ook niet in waarom je een flesje zou gebruiken. En eigenlijk is een fles ook onnatuurlijk. Dat zie je in de natuur ook niet. Het valt me op dat konijnen, katten en honden liever water uit een plas drinken dan uit een drinkbak zelfs. Dat zat ik pas toen er water op de tegels lag. Gingen ze daar drinken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 13 oktober Delen Geplaatst: 13 oktober Mijn kat drinkt het liefst uit glazen. Ik hen dus op meerder plekken in huis een glas water voor de kat staan 🤣 De konijnen drinken uit grote stenen waterbakken. Ik heb er twee, meer dan nodig, maar ik vind het fijn dat als er één vies is, of als ze er een speeltje in gooien en ze dan dus niet makkelijk kunnen drinken ze naar de andere bak kunnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.