Noa_Rabbit Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Mijn Hollandse hangoor James is niet meer. Erg verdrietig. Wel bijna 9 geworden, maar hij had een hele zware laatste 4 maanden. De reden? Waarschijnlijk e.cuniculi die zijn lage rugzenuw afknelde waardoor hij zijn achterpoten niet meer kon gebruiken. James was mijn 2e dier die uiteindelijk moest vechten tegen deze parasiet. Mijn eerste konijn Noa had t ook, en bij haar zat het in haar hersenen. Ook heel naar. Nu is mijn vraag: als ik weer een nieuw dier wil, waar kan ik dan het beste heen? Ik ben zelf bang dat de gezondheid van mijn dieren ook heeft gelegen aan waar ze vandaan zijn gekomen: een tuincentrum en een dierenwinkel. Ik weet nu dat dat een heel slecht idee is, maar dat wist ik toen niet. Zouden de nestjes van deze winkels iets te maken kunnen hebben met de gezondheid (en genen) van de dieren? Als ik een goede fokker vind, zijn de dieren dan gelijk sterker en gezonder? James mocht dan wel ouder zijn geworden, maar zo'n eind-strijd is hartverscheurend. Alles gedaan, maar op het eind kon hij niet meer. Ik weet dat konijnen gevoelige dieren zijn, en dat er geen enkele garanties zijn, maar ik wil zeker zijn dat ik alles heb bekeken. Hoe weet je zeker dat een fokker niet stiekem een broodfokker is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Het beste ga je naar een konijnenopvang. Over het algemeen zijn raskonijnen minder gezond dan de mixkonijntjes, de meeste konijnen in een konijnenopvang zijn geen specifiek ras. Garantie dat het konijn altijd gezond blijft heb je natuurlijk nooit. De meeste konijnen in dierenwinkels en tuincentra komen idd bij broodfokkers vandaan, en dat zijn vaak minder gezonde konijnen. Maar er zijn wel meer redenen waarom je voor een konijnenopvang zou kiezen. Ik zou dit artikel even doorlezen ⬇️ https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noa_Rabbit Geplaatst: 24 september Auteur Delen Geplaatst: 24 september @Lollie dank je wel voor de reactie! ik heb het gelezen. Maar mijn vraag is ook vooral: als je een konijn niet moet kopen bij een dierenwinkel omdat het dan bijna altijd om broodfok gaat, zijn dat dan niet ook de dieren die al snel bij het asiel terecht komen? Omdat juist de mensen die een mooi diertje bij de dierenwinkel zien, kopen, en er dan achterkomen dat een konijn best veel werk is, en m dan weer afstaan? zijn die dieren dan standaard dan ook alsnog altijd uit de broodfok? Ik ben het eens dat deze dieren absoluut een tweede kans verdienen maar als ze dan toch ook uit de broodfok komen, zullen dan deze dieren slechtere genen hebben? Het verlies van James is bijna niet te bevatten. Ik ben zo enorm in rouw, ik mis mn konijnen vriendje zo erg! Wat daarom door mijn hoofd gaat is: als James niet uit de dierenwinkel was gekomen, waren zijn genen dan sterker geweest? Was hij dan beter bestand geweest tegen deze parasiet? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Allereerst, sterkte met het verlies van James. Juist in de fok zou je dieren kunnen vinden die NIET besmet zijn met deze parasiet. Mits de ouder dieren erop zijn gecheckt en je zo'n konijn niet koppelt aan een konijn dat ergens anders vandaan komt. Of dat nou een opvang, winkel of marktplaats of andere fokker is, maakt daarin niet uit. Maar ja, je dier komt toch bij de dierenarts, ik durf niet 100% uit te sluiten dat het daar niet besmet kan raken, maar met goeie hygiëne kom je wel een eind. Dat is meteen de keerzijde van mijn opmerking, er wordt eigenlijk niet naar deze parasiet gekeken met fokken, terwijl het gros al door hun moeder wordt besmet. Ik geloof meteen dat je bedrogen wordt als je hierover rond zou gaan vragen. De enige optie zou iemand zijn die hier al jaren mee bezig is en een parasietvrij bestand heeft opgebouwd om mee te fokken. Ik weet dat het bestaat, maar ik heb er in Nederland nog niemand over gehoord. Of je in Duitsland (waar ik het verhaal vandaan heb) veel bedrijven kunt vinden die zo werken, ik denk het niet. Ondertussen lopen er natuurlijk nog heel erg veel konijnen rond die niet meer gefokt hoeven worden, maar wel heel erg graag een huisje zouden willen. Ik heb ook al te maken gehad met E.C., dus ik snap je gevoel van "ik wil een konijn zonder deze parasiet" wel. De kans dat een konijn drager is, is super groot. Hier zou je op kunnen testen, maar opvangen doen dat bij mijn weten niet. Dat lijkt me ook niet verstandig, want dan blijven alle dragers zitten en drager zijn betekent niet automatisch ziek worden. Dan ga je een onderscheid maken in konijnen dat eigenlijk niks zeggend is. Bijna alle konijnen komen bij een fokker vandaan, ook die uit een opvang. Dus qua genetica kun je daarin geen onderscheid maken, het is meer een soort Russische roulette. Je kunt niet zeggen, de konijnen in de opvang zijn door een dierenarts gezien, de konijnen in de reguliere verkoop worden eigenlijk ook altijd nog op hun gezondheid gecheckt. Ook wat betreft vaccinatie zijn er al ontwikkelingen gaande, dat je in de commerciële handel gevaccineerde konijnen koopt. Die lui zijn ook niet gek. Ook gaat de verkoop tegenwoordig in heel veel gevallen per 2. Uit je verhaal begrijp ik dat je nu helemaal geen konijn meer hebt, maar wel opnieuw zou willen beginnen. Gezien konijnen nu dus per 2 gaan en konijnen graag zelf uitkiezen met wie ze samen willen leven, zou ik om risico's op vechten te beperken en bestaand koppel adopteren of een koppel samen laten stellen die je na een tijdje ophaalt bij de opvang. Dit is de makkelijkste manier om aan een stel blije konijnen te komen. E.C. uitsluiten is echt heel erg moeilijk en kan dus alleen op de manier hierboven beschreven, maar dan zit je dus met de moeilijkheid dat je zelf 2 jonkies moet gaan koppelen waarvan je niet weet of ze wel bij elkaar passen, je kunt dan ook niet zeggen als het niet lukt, ik ga wel naar de opvang, want dan haal je dragers in huis. Ik kan niet garanderen dat je niet met 10 E.C. vrije konijnen komt te zitten, voordat je eindelijk rust in de tent hebt met de juiste matches. Hopelijk helpt dit je om het verhaal helder te krijgen voor jezelf. Op zich is er niks mis met nu het verblijf helemaal goed schoon te maken en het dan een paar maanden leeg te laten. Dan heb je daar in ieder geval de parasiet niet meer zitten en kun je ondertussen nadenken over wat je wil. Ik kan je garanderen dat iedereen hier je gaat zeggen, ga naar de opvang 😉 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noa_Rabbit Geplaatst: 24 september Auteur Delen Geplaatst: 24 september @Kolino dank voor je uitgebreide antwoord! En dank voor het medeleven. Het is gewoon zo heftig om mee te maken. Een maatje in vorm van een konijn verliezen is al heel zwaar, en het maakt het nog zwaarder dat je een beslissing met nemen om het dier uit z'n lijden verlossen. Ik zal zeker gaan kijken voor een koppel. James was uiteindelijk alleen omdat hij heel veel heeft gevochten met zijn voedster die door de dierenwinkel aan hem gekoppeld was. Nu weet ik dat zij bij de dierenwinkel geen idee hebben hoe je konijn en moet koppelen. Het werkte dus niet, en James had zoveel stress na deze koppeling, en hij vond zoveel rust toen hij uiteindelijk alleen was dat we het zo hebben gelaten. We zullen nu daarom alleen een koppel nemen die al succesvol is gekoppeld en ook al ietsje ouder is dan 6 weken. Zoveel geleerd ondertussen... En de huisvesting? Bij een nieuw koppel beginnen we helemaal opnieuw. We willen geen enkel risico nemen, en hebben alles wat besmet was weg gedaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september (aangepast) 2 uren geleden, Kolino zei: Ondertussen lopen er natuurlijk nog heel erg veel konijnen rond die niet meer gefokt hoeven worden, maar wel heel erg graag een huisje zouden willen. Ik heb ook al te maken gehad met E.C., dus ik snap je gevoel van "ik wil een konijn zonder deze parasiet" wel. De kans dat een konijn drager is, is super groot. Hier zou je op kunnen testen, maar opvangen doen dat bij mijn weten niet. Dat lijkt me ook niet verstandig, want dan blijven alle dragers zitten en drager zijn betekent niet automatisch ziek worden. Dan ga je een onderscheid maken in konijnen dat eigenlijk niks zeggend is. Dit zou ook niet werken, want dan mogen aan de niet-dragers ook alleen andere niet-dragers gekoppeld worden, anders kom jij misschien met je niet-geteste konijn langs, blijkt er geen match te zijn en is het 'schone' opvangkonijn mogelijk toch blootgesteld. Moet je dan weer opnieuw testen? Eerlijk gezegd vermoed ik dat juist de wel bevestigde konijnen (als die wel 'vrij' gekoppeld mogen worden) dan nog als warme broodjes over de toonbank gaan t.o.v. de rest, want zie je al voor je dat iedereen z'n konijn gaat testen als ie naar de opvang gaat... Overigens even los van het feit dat standaard testen een kapitaal gaat kosten dat opvangen niet hebben. 24 september aangepast door Dollie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Nee natuurlijk niet, het is totaal onrealistisch en kost kapitalen. Je bedoeld dat mensen liever een drager hebben dan dat ze hun eigen konijn laten testen voor je naar de opvang gaat? Zo had ik hem nog niet bekeken. Daar heb je wel een punt. Je maatje verliezen aan zo'n rotziekte is gewoon *piep*, ik zou ook wel willen dat het nooit meer gebeurd, maar ik zou eigenlijk niet weten hoe dan. Moet je dan niet-dragers en dragers van elkaar gaan scheiden? En inderdaad een bewijs van testen meenemen voor je je konijn mag laten koppelen. Lekker omslachtig en niet echt uitnodigend om je konijn bij de opvang te halen. Eigenlijk zou het goed zijn als een dierenarts (in opleiding) er een studie (scriptie?) van zou kunnen maken binnen een opvang hoeveel konijnen drager zijn op het moment dat ze binnenkomen. Dan krijg je ook een goed beeld hoeveel konijnen er procentueel drager zijn. De getallen lopen nu nogal uiteen. De financiering is daarin wel een dingetje natuurlijk, dan moet je echt een investeerder vinden die dit op zich wil nemen. Wat je zegt, een opvang kan dit financieel gewoon echt niet dragen. Aan de hand daarvan zou je misschien kunnen kijken wat zinvol is. Maar heel eerlijk, ik heb er een hard hoofd in dat deze ziekte uitgebannen kan worden door konijnen te selecteren. Ik hoop dat er dierenartsen zijn die willen kijken of er medicatie is die de parasiet dood maakt en zijn gastheer uiteraard niet. Dat er ook een behandeling komt om dragers van de parasiet te verlossen, want dat kan nu niet. Een konijn is nu altijd drager en zal dat na uitbraak en behandeling ook blijven. Ik denk dat daar de winst te behalen valt, omdat je dan een heel konijnenbestand aan kunt pakken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noa_Rabbit Geplaatst: 24 september Auteur Delen Geplaatst: 24 september @Kolino grappig dat je dat ook zegt over konijnen die bij een fokker vandaan komen, en dat er dan juist niet naar deze parasiet wordt gekeken. Ik had laatst toevallig een chat gesprek via whatsapp met een fokker die zijn (jonge) dieren aanbied via zijn eigen website, maar wel bovenaan in google verschijnt bij de zoekopdracht 'konijnenfokker'. Ik had het over het verband tussen de nestjes waarbij je eigenlijk niet weet waar de dieren zijn geboren (tuincentrum en dierenwinkel) en de parasiet. Hij gaf aan dat hij er zelf niet op controleert, maar dat als het dier na 1 jaar overlijd je je geld terug krijgt of een nieuw dier uit kan zoeken (? ook al best raar, toch?). Hij zei ook: elk konijn is drager maar het komt zelden voor dat het konijn er ook ziek van wordt. Maar ik heb in 12 jaar al twee dieren aan deze parasiet verloren. En de dierenarts zei: veel konijnen worden behandeld; sommigen zelfs wel een jaar. Dus uitsluiten is eigenijk onmogelijk denk ik. Heb je zelf een betrouwbaar adres waar konijnen ter adoptie worden aangeboden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Er zijn meerdere betrouwbare adressen, we hebben een lijst waar je terecht kunt per provincie. Het is een beetje afhankelijk van waar je woont, hoeveel keuze je hebt. Een aantal forumleden doen vrijwilligers werk bij een opvang en Dollie die je net hebt zien reageren runt een opvang in het noorden van het land. Mag ik wel zeggen toch? Deze lijst zou je kunnen bekijken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hemmel Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Ik ben toch wel heel nieuwsgierig hoe je een levend konijn op EC test. Ik dacht dat je alleen bij Kadavers op EC kon testen. Is er iets nieuws ontdekt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi bloedonderzoek.html Voor zover ik weet zijn er geen nieuwe ontwikkelingen, zelfs autopsie geeft geen 100% zekerheid. De parasiet is vaak allang gevlogen. Zoals ik het begrepen heb reageert het immuunsysteem nadat de sporen worden verspreid. Dus op het moment dat de parasiet actief wordt + 2 weken ofzo. Er zitten wat gaten in het verhaal, met name in, hoezo zijn konijnen positief als ze geen actieve besmetting hebben doorgemaakt? Ik heb nu even geen zin om het uit te zoeken, maar ik vermoed dat dit in de baarmoeder is gebeurd, via hun moeder. Ik doelde er dus op dat konijnen die positief testen drager zijn en dat je die op kunt sporen, met zo'n test. Niet de E.C. zelf dus, maar enkel het drager zijn. In bovenstaat artikel wordt alleen ook gesteld dat sommige konijnen dus niet die antilichamen aanmaken waarop getest wordt. Waarom dat zo is, staat er dan weer niet bij (behalve dat het niet herkend wordt). Ik begrijp uit het verhaal wel dat het immuunsysteem zelf een afweerreactie geeft, want er zijn symptomen. Zou er nog een andere titer zijn? Want een lichaam dat niks ziet reageert ook niet en dat doet het wel. Ik vind het rete interessant, dus als iemand dit weet, ik hoor het graag! Als je het artikel leest is het ook geen sluitend verhaal, ik zou echt heel graag zien dat ze meer onderzoek gaan doen. De laatste ontwikkelingen zijn voor zover ik weet van 10 jaar geleden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september Ec komt meestal pas op latere leeftijd te voorschijn. Niet direct bij jonge konijnen. Een fokker die een jaar garantie geeft is leuk en best netjes, maar de kans is heel klein dat ze in dat eerste jaar actief EC krijgen. En als de garantie niet is dat ze de rekening daarvan betalen maar "ruil maar om voor een nieuwe ", vraag ik mij ook af wat je er aan hebt, je hecht je toch aan een konijn en je weet nu al dat als je je zieke konijn terugbrengt de fokker hem doodmaakt. Ik heb al heel wat konijnen gehad, en tot nu toe maar één EC konijn. Terwijl mijn huidige drie konijnen leefruimte deelden / contact hadden met dat konijn en het dus waarschijnlijk wel meedragen. Ik denk dat elk konijnenbaasje er vroeg of laat wel een keer mee te maken krijgt. Ik snap dat je zekerheid wil dat je dit niet nog een keer hebt, maar ik denk niet dat dat er is, dat is niet te doen. Het leven is niet altijd te voorspellen, voor mensen ook niet. Goede hygiëne, goede voeding, weinig stress (een prettig en veilig verblijf en een maatje dat goed past van karakter en steun kan geven) en zorgen voor goede weerstand . Dat zijn denk ik de enige dingen die je als baasje kan doen om jouw konijnen zo veel mogelijk kans te geven op een gezond leven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september 11 uren geleden, Kolino zei: Er zitten wat gaten in het verhaal, met name in, hoezo zijn konijnen positief als ze geen actieve besmetting hebben doorgemaakt? Dat komt omdat ze igG en IgA testen. Dat is denk hetzelfde als bijv. igM en igA bij mensen. Ter vergelijking: Anti-TPO en anti-Tg, de antistoffen bij schildklier ziektes bij mensen, komen alleen daar bij voor en dan kan je dus hard maken dat er een schildklier autoimmuun probleem is. Zoals ik het zo dus lees, zijn igG en IgA een algemenere antistof dan alleen voor E.C. Dus als die positief zijn, dan is er een immuun response, maar je kan niet met 100% zekerheidheid hard maken dat het van E.C. komt. Zeker als je dan geen sporen van E.C. vindt in bloed of urine (wat ze dan weer antigeen noemen), want die zijn er alleen bij actieve besmettingen. Ook is de hoogte van de titer van IgG niet overeenkomstig met de klachten. Dus konijnen die een hoge response hebben, zijn niet noodzakelijk zieker of misschien zelfs ziek. Dat komt omdat die response er misschien juist voor zorgt dat er minder of geen klachten zijn (lichaam werkt naar behoren) of omdat er dus iets anders aan de hand is die de IgG titer veroorzaakt (en E.C. komt natuurlijk vaak ook voor i.c.m. met andere infecties of klachten). Daarnaast zijn er dus nog konijnen waarbij het immuun-systeem het niet door heeft dat er een E.C. bestemming is en dus helemaal geen antistoffen aanmaken, maar dus wel sporen van een actieve besmetting hebben in urine/bloed. Sporen van E.C. zijn dus ook heel lastig te vinden in bloed of in urine als ik het zo had gelezen (PCR-test) en die zijn er ook alleen bij een actieve besmetting. Al met al, denk ik dus niet dat je kan testen op E.C., als er geen actieve besmetting is, want dan test je dus IgG/igM en dat geeft geen 100% sluitend beeld. En als er een actieve besmetting is, vindt je soms dus ook geen sporen met PCR of bijv. alleen in urine en niet in bloed of andersom. Dus... eigenlijk is het huidige bloedonderzoek/urine onderzoek vrijwel zinloos, tenzij je dus herhaald wil testen (met 3-4 weken er tussen) bij een actieve besmetting, maar dan ga je toch al behandelen, dus... niet nuttig. Maar voor het zelf willen weten 100% dat je konijn E.C. heeft kan het dus wel. Ik hoop dat ze specifiekere antistoffen gaan vinden bij E.C., want dan kun je dus wel 100% hard maken dat er een besmetting is geweest of eentje is. Antistoffen blijven langer in het bloed dan alleen tijdens de besmetting (i.t.t. sporen), maar ik denk niet dat ze dit echt heel hard gaan onderzoeken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september @bunnyempress maar dan kan een positieve reactie ook komen door een andere ziekteverwekker? Ik zat dus ook te denken, konijnen zonder respons moeten juist veel zieker worden omdat die parasieten vrij spel hebben. Maar waarom ze wel ontstekingen krijgen terwijl ze zeggen dat de parasiet dat niet actief doet, dat heb ik nog niet helemaal helder. Iets moet die ontsteking triggeren. Dat moet je toch terug kunnen zien? Maar er zijn ook weer verhalen dat die heftige immuunsysteem reactie juist zorgt voor de schade. Ik denk inderdaad dat nog niet alles bekend is, bij urine is het ook nog zo dat het maar 1 keer per cyclus is vast te stellen, alleen op het moment dat die sporen zo ver zijn dat ze zich weer gaan verspreiden. Dat is ongeveer iedere 2 weken. Al met al genoeg stof tot nadenken. Ergens hoop ik toch dat ze meer onderzoek gaan doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 25 september Delen Geplaatst: 25 september 4 minuten geleden, Kolino zei: empress maar dan kan een positieve reactie ook komen door een andere ziekteverwekker? Yup. Dat is het nadeel van algemenere antistoffen. Die maakt het lichaam aan bij verschillende problemen. Een verhoogd igM bij mensen zie je bijvoorbeeld bij Quote IgM is verhoogd bij leverziekten, met name bij primaire biliaire cirrose. Tevens kan IgM (sterk) verhoogd bij ziekte van Waldenström, lichte verhogingen worden gezien bij andere lymfoproliferatieve ziekten en auto-immuunziekten. IgM kan ontbreken of verlaagd zijn als gevolg van humorale immuundeficiënties. Bron: www.slingeland.nl (Ziekenhuis) Dus dan moet je dus verder zoeken om te zien wat het precies is. Vandaar dat ik denk dat igA en igM bij konijnen hetzelfde is. Een algemenere antistof. 8 minuten geleden, Kolino zei: Ik zat dus ook te denken, konijnen zonder respons moeten juist veel zieker worden omdat die parasieten vrij spel hebben. Maar waarom ze wel ontstekingen krijgen terwijl ze zeggen dat de parasiet dat niet actief doet, dat heb ik nog niet helemaal helder. Iets moet die ontsteking triggeren. Dat moet je toch terug kunnen zien? Maar er zijn ook weer verhalen dat die heftige immuunsysteem reactie juist zorgt voor de schade. Zouden konijnen zonder reponse zieker worden? Zoals je zelf al terecht zegt, kan de immuunreactie ook voor schade zorgen. Bijv. hoge koorts in mensen, kan meer schade geven, ook al gaat de ziekteverwekker wel dood. Daarnaast is het zo dat geen reponse natuurlijk niets zegt over hoeveel parasiet er is. Misschien is die minimaal aanwezig en is er daarom weinig response. Daarnaast zeggen ze dat ze bij een hoge response niet noodzakelijk meer klachten zien. Dus hoeveelheid reponse staat niet gelijk aan hoeveelheid klachten. Dus als een hoge response niet noodzakelijk klacht geeft, hoeft een lage response dus ook niet voor veel klachten te zorgen, zeker niet als je behandelt, want dan neemt de medicatie de rol van het immuun-systeem natuurlijk over. Een ontsteking kan natuurlijk vanwege allerlei redenen komen. Als de parasiet het immuun-systeem bezig houdt, is je konijn vatbaarder voor andere dingen (virussen/bacterie/maden etc). Als is het verhaal eerder vaak andersom, tenminste, zoals ik het heb gehoord. Een konijn heeft iets, daardoor draait het immuun-systeem al heel hoog en dan wordt de parasiet wakker om sneaky op een ander niveau aan te vallen. Maar goed, misschien is het dus wel andersom, maar zien wij als baasjes eerder de EC problemen, dan dat wij ontstekingsproblemen zien. Zeker als die bijv. op lever niveau zitten. We weten van het menselijk immuun-systeem eigenlijk al enorm te weinig, dus denk ik dat een doorbraak op konijnen-niveau nog moeilijker wordt. Toch hoop ik ook dat ze er mee aan de slag gaan. Het is heel onprettig om niet te weten of je konijn drager is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.