Ga naar inhoud

Welke vulling hebben jullie in de toiletbak?

To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Ik heb al jaren houtkorrels in de toiletbak van de konijnen.

Wat ik me al tijden afvraag, hoe/waarmee maken jullie de toiletbak weer droog als jullie die hebben schoongemaakt met bijvoorbeeld water en azijn? Of drogen jullie de bak dan niet af en doen jullie zo de vulling er weer in? Ik wil de bak altijd zo droog mogelijk houden, dus schraap en veeg ik hem bijna altijd alleen schoon met veger en blik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Ik heb al jaren houtkorrels in de toiletbak van de konijnen.

Wat ik me al tijden afvraag, hoe/waarmee maken jullie de toiletbak weer droog als jullie die hebben schoongemaakt met bijvoorbeeld water en azijn? Of drogen jullie de bak dan niet af en doen jullie zo de vulling er weer in? Ik wil de bak altijd zo droog mogelijk houden, dus schraap en veeg ik hem bijna altijd alleen schoon met veger en blik. 

Ik gebruik een spray met water en azijn. Keukenpapier om af te drogen en de korrels er weer in. Ik gebruik nu back to nature omdat het minder zwaar is maar soms weer de hout korrels omdat ze zo lekker ruiken en goedkoper zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lienappelsien zei:

Of drogen jullie de bak dan niet af en doen jullie zo de vulling er weer in? Ik wil de bak altijd zo droog mogelijk houden,

Ik maak hem schoon met azijn maar soms met WCeend. Ik spoel hem goed af en zet hem even op de kop om het water weg te laten lopen. Ik heb meerdere PeeWeebakken. Maar ik droog hem eigenlijk nooit af. 

Ik ben ook weg van die houtkorrels. Ik maak nog even de andere vullingen op maar ga dan op houtkorrels over.

Na een week maakte ik de bak schoon en kon er nog veel droge korrels uitscheppen en de bodem weer bedekken. Ideaal spul. Wil mijn houtvezel en back to nature nog opmaken maar dan op naar de houtkorrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik maak hem schoon met azijn maar soms met WCeend. Ik spoel hem goed af en zet hem even op de kop om het water weg te laten lopen. Ik heb meerdere PeeWeebakken. Maar ik droog hem eigenlijk nooit af. 

Ik ben ook weg van die houtkorrels. Ik maak nog even de andere vullingen op maar ga dan op houtkorrels over.

Na een week maakte ik de bak schoon en kon er nog veel droge korrels uitscheppen en de bodem weer bedekken. Ideaal spul. Wil mijn houtvezel en back to nature nog opmaken maar dan op naar de houtkorrels.

Ja back to nature houd de bak zelf niet echt droog. De korrels wel. Meestal doe ik een klein laagje houtkorrels en daarover heen de nature. Maarja dan ben ik duur duurder uit🤪 back to nature is wel veel zachter natuurlijk voor de nijnenpoetjes☺️

Zelfs onze kip doet het nu in de nijnenbak zag ik vandaag met opruimen 🙈 Wonderen zijn de wereld nog niet uit...zindelijke kanarie 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 toilet bakken en altijd 2 in gebruik. Dus ‘s ochtends zet ik 2 schone bakken neer met B2N en daarop hooi. De vuile bakken kieper ik leeg, zet ik even in de week met water en azijn en eind van de middag spoel ik ze uit en zet ik ze in de garage zodat ze de volgende morgen weer droog zijn. 

Ik verschoon de bakken dus wel dagelijks en dan ook echt met water en azijn en goed uitspoelen. Als ik zie hoe vuil ze soms al zijn na 24 uur is dat ook echt wel nodig.

Ik gooi altijd alles in de groene container (gelukkig hebben we er 2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 toiletbakken, met hooi en hennepvezel. Normale schoonmaak (elke 2 dagen) gooi ik ze leeg in de container en sop ik ze uit met citronella-sopje. Dan droog ik ze af met een van de twee handdoeken die ik in gebruik heb voor de konijnen. Die handdoeken leg ik ook bijvoorbeeld in de reismand als ze naar de dierenarts moeten.

1x per week maak ik ze schoon met azijn. Ze hebben wel een duidelijke voorkeur, de grijze bak wordt altijd meer gebruikt dan de rode. Dus de rode laat ik een half uurtje weken met azijn, spoel daarna om en droog af met de handdoek. Daarna doe ik de grijze en die laat ik dan de hele middag weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lappie2 zei:

Maarja dan ben ik duur duurder uit🤪 back to nature is wel veel zachter natuurlijk voor de nijnenpoetjes☺️

Speelt bij PeeWee geen rol. De korrels of wat dan ook gaan in de onderste bak en in de bovenste doe ik niets. Er valt vanzelf hooi in de bovenste bak. Het bevalt mij prima zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Speelt bij PeeWee geen rol. De korrels of wat dan ook gaan in de onderste bak en in de bovenste doe ik niets. Er valt vanzelf hooi in de bovenste bak. Het bevalt mij prima zo.

Nee, ik gebruik de onderbak van een kleine oude kooi. Geen PeeWee 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hihi ik las je bericht verkeerd. 🤪🙈

Dus let niet op die re van mij 🤣

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Keukenpapier is inderdaad handig voor dit soort dingen. Een dubbel aantal bakken is helemaal handig, maar de niet in gebruik zijnde moet je dan ook weer ergens laten. Ik gebruik een bak van zo’n 60 bij 40 cm, dus dat vind ik dan wel een sta in de weg om heel de tijd ergens extra te hebben staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

dus dat vind ik dan wel een sta in de weg om heel de tijd ergens extra te hebben staan. 

Niet als je buitenaf woont. Ik laat ze nu even buiten de ren staan tegen een heg aan. Vangen ze nu veel regen en kunnen ze wat weken. Maar er is hier ruimte in overvloed. Verlang daar niet direct naar want ....... dus ook veel onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Evee zei:

Even vanuit duurzaamheid gedacht, vinden jullie het niet zonde om daar keukenpapier voor te gebruiken?

Ik laat het in de zomer in de zon drogen, als dat geen optie is gebruik ik een oude theedoek om het af te drogen. 

2 velletjes is hier genoeg. Beetje spray. Als er echt aangekoekte plak in zit natuurlijk onder de kraan en dan even laten opdrogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

Even vanuit duurzaamheid gedacht,

Er ligt wel eens een plasje buiten de PeeWeebak en dat haal ik dan ook weg met keukenpapier en wat schoonmaakazijn. Elke keer handdoeken wassen is ook niet echt duurzaam toch? want ik wil zo'n handdoek dan geen tweede keer gebruiken. Dan moet ik een afweging maken tussen een keer een was draaien met handdoeken op 60 Graden of velletjes toiletpapier. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Er ligt wel eens een plasje buiten de PeeWeebak en dat haal ik dan ook weg met keukenpapier en wat schoonmaakazijn. Elke keer handdoeken wassen is ook niet echt duurzaam toch? want ik wil zo'n handdoek dan geen tweede keer gebruiken. Dan moet ik een afweging maken tussen een keer een was draaien met handdoeken op 60 Graden of velletjes toiletpapier. 

Ik heb er geen moeite mee om die handdoek meerdere keren te gebruiken hoor. Ik spoel de toiletten altijd uit nadat ik ze uitgesopt heb of in azijn heb laten weken, dus het is daarna alleen drogen. Dan hang ik hem in de schuur over de bagagedrager van mijn fiets zodat hij kan drogen en wachten tot ik hem twee dagen later weer gebruik. Ik heb altijd twee handdoeken in gebruik, 1 voor mijn eigen konijnen en 1 voor de spullen van de pleegkonijnen. En dan was ik ze eens per twee weken, samen met de kleding die ik aandoe naar de opvang op de dagen dat ik daar help als vrijwilliger.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

Even vanuit duurzaamheid gedacht, vinden jullie het niet zonde om daar keukenpapier voor te gebruiken?

Precies mijn gedachte ook, als ik lui ben gebruik ik wel keukenpapier, maar liever gebruik ik het vaatdoekje van de keuken. Die gooi ik toch vaak in de was, dus als ik die voor het konijnenhok gebruik mag die gelijk de was in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .