Ga naar inhoud

Welke vulling hebben jullie in de toiletbak?

To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Nijn & de Mifster zei:

Ik heb nu ook de peewee bak, maar toch even bij de lift to sift gekeken. Als kattenbak lijkt het mij dat het echt ontzettend vies wordt en gaat stinken. Maar misschien voor konijnen inderdaad een goed alternatief. Op dit moment heb ik ook niks in de peewee bak zitten. Bovenbak elke dag even leeg gooien en onderbak omspoelen. Misschien dat ik er toch weer een mix van hennepvel en houtkorrels in ga doen. 

Ik heb geen hornbach in de buurt, maar toch even gekeken. Dan ben ik goedkoper uit de Ranzijn. Daar is het 11,95 voor 25 liter, scheelt wel 40 cent 🤣

Heb geen idee van wat de katten doen, want nooit katten gehad. Voor de konijnen is het voor ons echt heel fijn - veel minder (en biologisch afbreekbaar) afval, makkelijker schoonmaken en geen stank. Wel apart dat heel veel mensen er niets in hebben zitten. In principe zou ik dat ook wel kunnen doen denk ik, maar ik ben bang dat ze dan dus toch natte voetjes krijgen. Is dat geen probleem? Of misschien is het bij ons een probleem, omdat die twee samen best groot zijn en veel plassen.

Ik denk dat wij het over dezelfde groene zak hebben, maar bij ons in de buurt zit dus een tuincentrum/dierenzaak die er €8,95 voor vraagt. Daarvoor rijdt mijn man 2km extra na zijn werk ipv dat we naar Ranzijn gaan. Voordat we de Lift en Sift hadden, gingen er wel een zak of 2-3  per maand door heen, maar nu hebben geloof ik al 8 weken met 1 zak gedaan. Dus het scheelt echt een hele hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

Dan ben ik goedkoper 😄 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/easypets-houtkorrel-20-liter.html

Maar dan moet je ze wel komen halen, verzendkosten voor dat soort zware dingen zijn minder leuk. 

Geen auto, dus moet ik met de trein komen.. maar dan kom ik ook echt shoppen 🤣 ooit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Lappie2 zei:

Heb geen idee hoor wat ik me moet voorstellen bij de lift en de PeeWee bak

Even googelen dan zie je bij die lift een video staan. PeeWeebak bestaat uit twee gedeelten. De bovenste heeft gaatjes. Dus in de onderste doe je vulling en de urine zakt door de gaatjes in de onderste bak en de keutels blijven op de gaatjes liggen. Die schud ik elk dag even leeg in een emmer en zet hem dan weer terug in de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Waarom houtkorrels onder het stro? Voor de warmte? Is het fijn voor de konijnen om daar op te zitten?

Ik vind alleen stro in de bakken iets te veel glijden, met een laagje houtkorrel blijft het veel beter liggen. Zeker in de zomer als het maar een dun laagje stro is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2023 om 10:36, Evee zei:

Ik heb ook hennepvezel in de toiletbakken. Met hooi.

In de schuilhokken liggen nu kattenbakvulling houtkorrels met daarop stro. Ik heb dus wel verschillende producten op de verschillende plekken. De schuilhokken verschoon ik eens per maand, soms nog minder vaak.

De toiletjes verschoon ik 2x per week. Meestal gewoon met water en een sopje van citronella. Als er wat urine aanslag verzameld is laat ik ze een kwartier intrekken met schoonmaakazijn er in, dat werkt hier prima om de aanslag weg te krijgen. Maar dat doe ik dus niet wekelijks, ik denk eens per maand ongeveer.

ik hoef niet meer te schrijven want Evee en ik doen exact hetzelfde op alle punten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik had ook stro van de zomer in bijna alle catcubes maar daar blijft het inliggen. Dus heb ik geen houtkorrels nodig. Daarin glijdt het niet weg.

In de catcubes blijft het hier ook prima liggen, hoewel ik daar in de zomer niets in doe.  In de schuilhokken gebruik ik van die kunststof onderbanken van cavia kooien, maar die hebben een gladde bodem. Als ik daar alleen stro in doe, dan schuift dat de hele tijd. Met houtkorrels er onder een stuk minder. Ze plassen er niet en het blijft droog, dus verschonen is niet vaak nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Ik gebruik hennepvezel in de toiletbakken met wat hooi aan één kant van elke toiletbak. Ik heb zo’n grote onderbak van een binnenkooi die ik half vul met hennepvezel. Als het tussendoor te vies wordt strooi ik er een laag hennepvezel bovenop tot de wekelijkse verschoonbeurt. Onze nijnen lopen overdags door de hele achtertuin dus daar red ik het dan wel mee. De kleine toiletbak wordt nauwelijks gebruikt en staat in een konijnenhok die in de grote ren staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtkorrels, back2nature en strokorrels nemen het beste vocht op en hoef je het minst vaak te verschonen. Nou dacht ik altijd dat je houtkorrels en b2n gewoon in de groene container mochten maar dit blijkt officieel niet zo te zijn. Alleen strokorrels mogen in de gft bak. Ik heb ook wel wat reviews gelezen van veel mensen die eerder houtkorrels gebruikten maar op strokorrels zijn overgestapt en daar veel meer tevreden over waren. Als mijn houtkorrels op zijn ga ik ook op strokorrels overstappen

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jonna zei:

Nou dacht ik altijd dat je houtkorrels en b2n gewoon in de groene container mochten maar dit blijkt officieel niet zo te zijn.

Hoe zo mag dit officieel niet? Ik gooi beide ook gewoon in de gft bak en dacht dat dit mocht. Alleen niet als je het voor katten gebruikt, katten ontlasting mag namelijk niet in de gft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Miekmoek zei:

Hoe zo mag dit officieel niet? Ik gooi beide ook gewoon in de gft bak en dacht dat dit mocht. Alleen niet als je het voor katten gebruikt, katten ontlasting mag namelijk niet in de gft.

Op ons pak staat dat het mag - groene zak. Dus ik ga er eigenlijk ook vanuit dat dit juist is. Geen klachten gehad en de gemeente controleert af en toe de bakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Miekmoek zei:

B2n is gemaakt van gerecycled papier en kan inkt bevatten. Ik heb van iemand anders begrepen dat de container niet geleegd werd omdat er houtkorrels in zaten later las ik ook inderdaad dat die er niet in mogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, bunnyempress zei:

Op ons pak staat dat het mag - groene zak. Dus ik ga er eigenlijk ook vanuit dat dit juist is. Geen klachten gehad en de gemeente controleert af en toe de bakken. 

Als het op de verpakking staat zou je zeggen dat die wel mogen indd. Maar ze mogen blijkbaar niet allemaal. Had later ook gelezen dat niet alle soorten houtkorrels volledig composteerbaar zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Jonna zei:

Als het op de verpakking staat zou je zeggen dat die wel mogen indd. Maar ze mogen blijkbaar niet allemaal. Had later ook gelezen dat niet alle soorten houtkorrels volledig composteerbaar zijn

Klopt. Ik las op de website van het merk dat ik niet heb (PeeWee) dat ze een keurmerk moeten hebben als houtkorrel. Weer wat geleerd 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal aan de hennepvezel dus 😄 Nee hoor grapje, maar veel mensen weten niet eens dat katten- en hondenpoep niet in de GFT mag. Wat volkomen logisch is, omdat die beesten vlees eten en dat is geen groente, fruit of tuinafval. Konijnen eten groen, dus dat is wel een restproduct van dat alles. Wat wel zo is, is dat keutels van konijnen e.d. die medicatie krijgen eigenlijk ook niet in de GFT mag.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .