Ga naar inhoud

Welke vulling hebben jullie in de toiletbak?

To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Al jaren gebruik ik zaagsel in de toiletbak. Ik weet dat daar bezwaren tegen zijn maar nadelen heb ik nog nooit ondervonden. Misschien omdat de konijnen altijd buiten leefden en niet altijd met hun neus boven het zaagsel hingen maar met hun achterste erop zaten.

Nu heb ik een PeeWee bak die me ontzettend goed bevalt. Die tip had ik hier op BB gelezen. Ik had in de onderste bak zaagsel en in de bovenste bak ook. Toch beviel het me niet. Nu doe ik het alleen in de onderste bak en in de bovenste bak niets. Elke dag leeg ik de bovenste bak even zodat die best schoon blijft.

Ik wissel wel eens af met beukensnippers en ik meen dat ik ook nog een zak met soort papiervezel heb staan in de schuur. Vorige week heb ik er van die kattenbakkorrels ingedaan die bij de PeeWee bak horen. Wat een fijn spul is dat!! Je ruikt helemaal niets. En echt vaak verschonen hoeft eigenlijk ook niet. Ik denk dat ik de onderste bak nu één keer per week verschoon. De bovenste bak leeg ik dus elke dag. En in de onderste komt alleen urine. Het zal wel duur zijn. 

De toiletbak schoonmaken vind ik wel een dingetje. Ik doe de bovenste bak elke dag op bepaalde plekken even met schoonmaakazijn. Maar voor de grote bak heb ik toch wel eens WC eend moeten gebruiken. Maar schoonmaakazijn is wel fijn

Wat bevalt jullie het beste qua vulling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al tijden back2nature, dat zijn papier korrels. Heerlijk zacht en geurloos. Niet stoffig en neemt goed vocht op.

Ik maak de bak maar 1x in de 2 weken grondig schoon met azijn trouwens. Dan gooi ik er wat verdund azijn in een kat het even weken, dan is ie daarna weer schoon. Tussendoor gooi ik hem gewoon leeg, evt keukenpapiertje erdoorheen en weer nieuwe korrels erin..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vergelijkbaar systeem als de PeeWee. Ik heb 3 bakken. 2 grote grijze dichte en 1 zeef. De keutels blijven op de zeef, de plas zakt naar beneden. In de bovenste bak/zeef zit altijd wat hooi en ze leggen het zelf neer bji het eten (hooiruif hangt er boven). In de onderste bak heb ik houtkorrels voor katten die biologisch zijn, zodat ze in de GFT bak mogen en daarboven op zit de zeef. Het is de bedoeling dat je de bak zeeft in de derde bak, zodat de korrels die kapot zijn eruit gaan en de goede korrels weer herbruikbaar zijn. Er is nauwelijks iets in de onderbak te zien, omdat die korrels zo goed opnemen. Mijn man zeeft echter liever in de emmer, dat gooit makkelijker weg in de GFT-bak. De derde bak gebruiken we om te wisselen, zodat de onderbak gewassen kan worden. Dat doen we idd eens in de 2 weken ofzo. Mijn man zeeft wel elke dag, want wij hebben natuurlijk 8kg konijn, dus die drinken 800ml-1liter water, dus ze plassen meer. De keutels die op de zeef liggen gooit hij ook lekker makkelijk weg. Soms gooit hij er een paar in de onderbak, zodat de bak naar toilet blijft ruiken.

We hebben hem tweedehands gekocht van mensen die het ook een super systeem leek (oorspronkelijk ook voor katten), alleen bleven de keutels van hun konijnen tussen de richels van de zeef liggen,  wat heel lastig schoonmaken was. Wij hebben grotere keutels 😛 dus geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij doe ik iets verkeerd. Ik heb 2 bakken, 1 dient als wc en 1 als hooi bak maar die gebruiken ze ook als wc wat natuurlijk niet verwonderlijk is. Ik maak ze beide dagelijks schoon😁

In de wc zit een laagje hennepvezel. Ik neig nu toch naar een PeeWeebak ivm minder werk maar nog belangrijker minder verspilling van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Zo maar één keer in de twee weken dat klinkt aantrekkelijk. Heb jij een grote toiletbak? Bij mij zo groot als een kattenbak.

Jup ter grootte van een kattenbak. Er komt al wel eerder kalk aanslag in de bak hoor, maar dat vind ik niet zo erg.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Volgens mij doe ik iets verkeerd. Ik heb 2 bakken, 1 dient als wc en 1 als hooi bak maar die gebruiken ze ook als wc wat natuurlijk niet verwonderlijk is. Ik maak ze beide dagelijks schoon😁

In de wc zit een laagje hennepvezel. Ik neig nu toch naar een PeeWeebak ivm minder werk maar nog belangrijker minder verspilling van.

Ik denk niet dat je iets verkeerds doet - er zijn heel veel goede manieren van toiletbak/hooi aanbieden. Afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt en natuurlijk de kosten. Ik zou dus nooit een bak met hooi op de grond aanbieden, want ik denk dat Lodewijk er binnen 1 uur in plast. Wij hebben al veel hooi dat we moeten weggooien, omdat ze het soms naar buiten slepen de regen in. Natuurlijk mogen ze dat wel nog eten, maar meestal gooi ik nat hooi eind van de dag weg. Wij bieden dus aan in een hooiruif en in de wilgentunnel buiten (als het niet te hard regent) en af en toe in de hooibal als ik thuis ben. Maar sommige konijnen kun je niet vertrouwen met een ruif, dus dan snap ik op de grond aanbieden best. Andere konijnen zijn slimmer en plassen er niet gelijk op 😛 Als ik "vies" hooi aan het bijeenvegen ben, wil Lodewijk er nog weleens op springen om het toch nog te gaan eten. 😆

Wat betreft toilet hebben wij ook verschillende dingen geprobeerd en zijn we nu nog bezig. Dit systeem vergt wel dagelijks ff uitscheppen, maar de verspilling is echt heel veel minder dan de complete bak (45x92x16) de hele tijd moeten proberen te zeven/weggooien. Dat helpt, want onze GFT-bak wordt straks weer eens per maand geleegd.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Back2Nature. Duur... maar superspul. Ik heb een hooiruif-toiletbak combinatie waar een losse toiletbak precies inpast. Die verschoon ik elke morgen want 95% van wat ze plassen en keutelen gaat erin. Daarom gaat de ruif 's avonds maar halfvol omdat 's morgens alles in de toiletbak ligt. Ik heb 2 van die toiletbakken dus ik wissel ze 's morgens om. Af en toe maak ik het schoon met afwasmiddel maar dat is het wel een beetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Die verschoon ik elke morgen

Dus elke morgen nieuw Back2Nature er in?

2 uren geleden, bunnyempress zei:

odat de korrels die kapot zijn eruit gaan en de goede korrels weer herbruikbaar zijn.

Dat is mij ook opgevallen dat er nog hele korrels inzitten. Ik heb met een schepje de houtkorrels even gemengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Maar ik vul de bak niet helemaal tot de rand, eerder een derde ofzo. De korrels die nog goed zijn bewaar ik voor de volgende dag. Ik heb de blauwe Moderna toiletbak van de Bunnybunch webwinkel.  

Ik heb een 2e, kleine toiletbak onder de hooibal staan maar daar komen hooguit wat verdwaalde keutels in. Ze doen echt 95% op de bak. De keutels die ernaast belandden zijn van Micha die dan lomp uit die bak springt na het poepen. Of soms eten ze van het hooi die ze uit de ruif hebben getrokken en hangen ze met hun kont over de rand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hennepvezel. In het verleden ook wel eens zaagsel gebruikt, maar dat is echt kwaden tegen elkaar afwegen hoor. Ik heb het gebruikt bij megacolon, omdat hij zo lekte, hennepvezel nam dat vocht niet op waardoor ik met een nat konijn zat. Het was voor mijn snotteraar wel de hel, die had weer last van het stof. Ik vond dat echt moeilijk en oplossen met handdoeken was geen optie, want die werden dan weer opgegeten. Hetzelfde geldt voor elk ander ding, kranten, puppypads, dat hoefde je niet te proberen. Mijn megacolon konijn was een waar sloopkanon, alles ging er aan, met de voorkeur voor kunststof en plastic. Dan denk je misschien, en het toilet/onderbak dan? Ja die ook!

Het zal in een peewee bak minder stoffen als je zaagsel gebruikt dan dat je het los gebruikt. Ik heb ook wel eens een proefverpakking met papierkorrels gehad. Maar dat is echt mooi spul! Neemt heel goed vocht op, maar is minder hard dan de houtkorrels. Wel duur natuurlijk, vandaar dat ik hennepvezel gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook hennepvezel in de toiletbakken. Met hooi.

In de schuilhokken liggen nu kattenbakvulling houtkorrels met daarop stro. Ik heb dus wel verschillende producten op de verschillende plekken. De schuilhokken verschoon ik eens per maand, soms nog minder vaak.

De toiletjes verschoon ik 2x per week. Meestal gewoon met water en een sopje van citronella. Als er wat urine aanslag verzameld is laat ik ze een kwartier intrekken met schoonmaakazijn er in, dat werkt hier prima om de aanslag weg te krijgen. Maar dat doe ik dus niet wekelijks, ik denk eens per maand ongeveer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Dat is mij ook opgevallen dat er nog hele korrels inzitten. Ik heb met een schepje de houtkorrels even gemengd.

Ja, hele korrels scheiden is lastig met eruit scheppen. Mengen hebben wij ook geprobeerd, maar zeven vinden wij dus makkelijker. Dan hoeft er elke keer maar een schepje bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen vulling. 😁 Ik heb PeeWee's, mede omdat één van de moppies heul veul plast (alles is gecontroleerd, alles oké). Eerst met in de bovenbak hooi, korrels of hennepvezel, maar geen vulling werkte het beste om de bovenbak zo droog mogelijk te houden i.v.m. risico op natte konijnenkontjes. Ik verschoon de PeeWee's 's morgens en 's avonds. Ik heb alles dubbel dus er staan altijd 2 droge schoongemaakte PeeWee's klaar. Ik spoel de bakken om, even met de plantenspuit schoonmaakazijn op beide delen spuiten, dan afspoelen en laten drogen voor de volgende ronde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken die pellets maar ik heb nu een zak back to nature. Die ga ik morgen proberen. Die pellets zijn zo zwaar en moet iedere keer vuilniszak vol naar beneden slepen. Zaagsel geen optie want te veel stof en giga zooi.🥴

Zit ook te denken aan een peewee maar heb m nog niet kunnen vinden hier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, JokeC zei:

Ik spoel de bakken om, even met de plantenspuit schoonmaakazijn op beide delen spuiten, dan afspoelen en laten drogen voor de volgende ronde. 

Tja dat is inderdaad ook nog een oplossing. Of ik zou er heel weinig korrels in de onderste bak kunnen doen. Niets meer in de bovenbak bevalt mij ook goed. Hooi komt er vanzelf wat in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hoe zeven jullie dat?

Onze bovenste bak is een zeef. Het kattenbak systeem heet Lift to Sift van Moderna. Daar kun je ook filmpjes zien hoe het werkt. Alleen hebben wij geen katten, dus ipv klompjes, heb je dus natte korrels die uit elkaar vallen en harde goede korrels. 

Mijn man gooit de zeef leeg (oud hooi & keutels) en dan gooi hij de onderbak door de zeef heen. De meeste goede korrels blijven in de zeef en de natte troep verdwijnt in de emmer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Lift to Sift van Moderna

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb even gekeken en het lijkt me een steengoed systeem. Ik zag bij een review ook staan dat je houtkorrels van Hornback kunt kopen en dat die veel goedkoper zijn. Bij onze zoon zit een Hornback. Maar eens even gaan kijken als ik daar ben.

Dank voor de tip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lift to sift heb ik een tijdje in gebruik gehad voor Luna (de kat), maar ik vond hem niet handig. De kattenbakvulling bleef te veel bovenop liggen, er ging niet genoeg doorheen, dus uiteindelijk verschoonde ik toch elke keer nog dat hele ding. Als je bodembedekking onder het rooster gaat doen, dan kan de bovenrand er niet meer op vast gemaakt en is het dus een lagere kattenbak. Er zit geen ruimte tussen het zeef-gedeelte en de onderbak, het is namelijk niet de bedoeling dat je daar kattenbakvulling stopt bij dit systeem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg 😊

Zou dan een puppy pad/mat niet onder dat rooster kunnen? 

Heb geen idee hoor wat ik me moet voorstellen bij de lift en de PeeWee bak. Voor nu gebruik ik nog de bak van de mini kooi. Vind het te veel gedoe iedere keer. Woon 2 hoog en kamer is nog een verdieping hoger. Altijd weer dat gesleep met vuilniszakken. 

Heb er nu back2nature in gedaan dat zal zeker flink schelen in gesleep van zware zakken. Mis alleen die heerlijke geur van de pellets hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb even gekeken en het lijkt me een steengoed systeem. Ik zag bij een review ook staan dat je houtkorrels van Hornback kunt kopen en dat die veel goedkoper zijn. Bij onze zoon zit een Hornback. Maar eens even gaan kijken als ik daar ben.

Dank voor de tip. 

Let goed op - als je keutels dus in die richels passen, dan wordt het echt heel vervelend. Die Mw. moest ze met een schroevendraaier wegwrikken, dus daarom deden ze hem weg. Wij kopen 25L vulling voor €9, dus als het goedkoper kan bij de Hornbach hoor ik het graag.

39 minuten geleden, Evee zei:

Die lift to sift heb ik een tijdje in gebruik gehad voor Luna (de kat), maar ik vond hem niet handig. De kattenbakvulling bleef te veel bovenop liggen, er ging niet genoeg doorheen, dus uiteindelijk verschoonde ik toch elke keer nog dat hele ding. Als je bodembedekking onder het rooster gaat doen, dan kan de bovenrand er niet meer op vast gemaakt en is het dus een lagere kattenbak. Er zit geen ruimte tussen het zeef-gedeelte en de onderbak, het is namelijk niet de bedoeling dat je daar kattenbakvulling stopt bij dit systeem. 

Bij ons is het idd zo dat het systeem niet meer dicht-klikt, maar de zeef ligt er nauwelijks hoger op, dus dat vinden we geen probleem met de konijnen. 1-2 korrels hoger denk ik. Ze springen er gewoon in, zoals ook in de grotere bak, er schuift niets en dat is fijn. Die boven click rand, die leek ons sowieso niet handig voor konijnen? Dan wordt het toch heel hoog om in te springen? Bij de ene set zat hij er niet eens bij, maar ze hadden dus bij ons altijd al een lage bak, al was het dus de inzet van een binnenkonijnenhok (al vind ik die maat dus schofterig klein voor een konijnenhok, maar goed, andere discussie).

SamenopdeBak.thumb.jpg.06e3365ce0de4d9938a7ed27ab79e424.jpg

Dit is dus bijna de opzet zoals we hem nu hebben (hooiruif is verplaatst en we proberen Lodewijk te leren niet in de grotere binnenbak te plassen).

De bak staat nu gedraaid. Je ziet idd dat de zeef (gele) er iets hoger op staat.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Lappie2 zei:

Zou dan een puppy pad/mat niet onder dat rooster kunnen?

Bij ons zou dat moeten passen, maar dat weggooien is idd minder vuil, maar volgens mij dan weer niet biologisch afbreekbaar. Ik heb er alleen een paar gekocht toen voor bij de verzorging rond de castratie, alleen toen plaste Scarlett wel gewoon alsnog in de bak, dus de meeste zijn schoon opgevouwen weer terug de zolder opgegaan. Lodewijks markeerplasjes zaten in de hoeken en die heb ik gewoon weggooid in de prullenbak. Wij zitten natuurlijk gelijkvloers, dus gauw de GFT-bak in is makkelijk. We hebben geen vuilcontainer, dus hoe minder er 'grijs afval is' hoe beter het is.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, bunnyempress zei:

Bij ons zou dat moeten passen, maar dat weggooien is idd minder vuil, maar volgens mij dan weer niet biologisch afbreekbaar. Ik heb er alleen een paar gekocht toen voor bij de verzorging rond de castratie, alleen toen plaste Scarlett wel gewoon alsnog in de bak, dus de meeste zijn schoon opgevouwen weer terug de zolder opgegaan. Lodewijks markeerplasjes zaten in de hoeken en die heb ik gewoon weggooid in de prullenbak. Wij zitten natuurlijk gelijkvloers, dus gauw de GFT-bak in is makkelijk. We hebben geen vuilcontainer, dus hoe minder er 'grijs afval is' hoe beter het is.

Bij de containers staat een bio bak maar daar mag ik de konijnen zooi niet in doen dus moet altijd in de grijze. Dan zijn de pads misschien wel handig in de toekomst. Gebruik nu alleen die pads als Leeuw weer een kont bad nodig heeft. Dan lekt hij daar op uit en kan ik m drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Dank voor de tip. 

Ik heb nu ook de peewee bak, maar toch even bij de lift to sift gekeken. Als kattenbak lijkt het mij dat het echt ontzettend vies wordt en gaat stinken. Maar misschien voor konijnen inderdaad een goed alternatief. Op dit moment heb ik ook niks in de peewee bak zitten. Bovenbak elke dag even leeg gooien en onderbak omspoelen. Misschien dat ik er toch weer een mix van hennepvel en houtkorrels in ga doen. 

Ik heb geen hornbach in de buurt, maar toch even gekeken. Dan ben ik goedkoper uit de Ranzijn. Daar is het 11,95 voor 25 liter, scheelt wel 40 cent 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .