Ga naar inhoud

Konijnenverblijf herfst / winter proof maken

Evee

Aanbevolen berichten

Konijnen hebben gewoon een ingebouwd regenjasje dus regen in de ren is helemaal niet erg.

Voor zieke konijntjes (EC, zere hakjes, luchtwegproblemen enz), konijntjes met slechte vacht en oude konijntjes kan het gebruiken van plexiglas wel fijn zijn.

Ik heb het plexiglas niet tot boven toe gedaan, ze zitten al vrij beschut en overdekt in mijn ren. En ik vind ventilatie ook belangrijk. Ik heb het onderaan tot ongeveer een meter hoog gedaan. Zo zitten ze extra beschut van wind en regen.

Ik vond het gewoon lekker makkelijk met de voorgeboorde gaatjes, het zou zonde zijn als je het zelf doet en het barst of breekt. Op deze manier zit het gewoon stevig en netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben vorig jaar de ren van Fluffy en Pip gedeeltelijk dicht gemaakt met multiplex platen. De ren staat met de linkerkant tegen de muur en met de achterkant bijna tegen de schutting.

De rechterkant hebben we op een stukje van 20 cm onderaan na helemaal dichtgemaakt en de voorkant is ook voor 1/3 dicht. 

Door het doorzichtige dak van golfplaten komt er genoeg licht binnen en door de open kanten is er genoeg ventilatie. Fluffy en Pip kunnen volledig droog en uit de wind zitten als ze willen, maar kiezen er toch vaak voor om er in te blijven zitten. Beide konijnen zijn jong (worden allebei 3 jaar) en gezond, dus voor mij is het prima zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

Ik heb het plexiglas niet tot boven toe gedaan, ze zitten al vrij beschut en overdekt in mijn ren.

Als ik het zeil eraf haal zijn de drie bovenste panelen ook open. Ik zou ze wel eens een sneeuwbui gunnen. Je hebt gelijk dat ze tegen regen kunnen. En ze kunnen echt droog zitten omdat de andere korte kant en een gedeelte van de lange zijde vaste panelen heeft. Misschien dat ik het zeil maar weghaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren bericht dat de plaat gereed was. Vriend heeft hem vanmorgen opgehaald. Ik ga ze nog wel attenderen op het feit dat de beloofde boorgaten er niet inzaten. Toen ik tussentijds thuis was om voor de zekerheid mijn regenbroek mee te hebben zat de plaat er al in. Echter vroeg hij me vanmorgen naar de boorgaten die hij dan zelf moest boren en heb ik blijkbaar 15 cm ipv 15 mm van de rand gezegd. 

Afijn, ik heb het zelf met minder stuggere en dunnere stukken elektrokabel vastgemaakt en ditmaal met de uiteinden aan de buitenkant van de ren. Eigenlijk wordt het vanaf morgenavond pas koud maar met die langsdurige regen wordt alles behalve de binnenkant van het schuilhok, het hooi en de toiletbakken toch op een gegeven moment vochtig dus iets minder inregenen vanuit de deur is wel fijn

Screenshot_20231013_181806_Gallery.jpg

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, happy211 zei:

Wat zijn ze toch ook eigenwijs hè. Ik had vandaag het verblijf schoongemaakt en ook weer een dikke laag stro weggelegd voor de kou komende nachten. Nou, dat moest natuurlijk meteen vakkundig weer naar buiten gewerkt worden 😅

Het is opeens koud hè? Maar konijnen vinden het nog meevallen nu. “We zijn geen mietjes!” 🐇🐇

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lienappelsien zei:

Het is opeens koud hè? Maar konijnen vinden het nog meevallen nu. “We zijn geen mietjes!” 🐇🐇

Ze zaten vorig jaar samen buiten met -6 graden. Dat stelletje non-mietjes van mij.  🐇🐇 

In de tussentijd zat ik me natuurlijk op te vreten met extra stro in het hok. Waar ze dus geen gebruik van gingen maken.

Maar goed, dit jaar heeft Lodewijk ook echt een dikkere vacht en ik weet dat ze het kunnen, dus heb ik straks weer wat anders nodig om me zorgen over te maken 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Kunnen jullie de konijnen nog goed zien met plexiglas ervoor? Ik heb tot nu toe alleen plexiglas voor het gaasgedeelte van het hok, zodat ze daar altijd warm en beschut konden gaan zitten in de winter. Nu zijn ze toch wat ouder aan het worden en wil ik ze beter beschermen tegen inregenen, dus een extra beschutte hoek maken in de ren. Dit is de hoek voor het raam van de woonkamer, dus wel zo fijn als ik ze dan goed kan blijven zien en het niet gaat spiegelen ofzo. Dat is nu bij het plexiglas bij het hok wel zo, op de bovenverdieping zie ik ze nu nauwelijks meer, maar dat is natuurlijk ook een stuk donkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Was dat gepland of speciaal omdat het gaat stormen? Ik zal me maar niet aanmelden. Grrr. Houd liever mijn knieën heel. 

Dat is altijd tijdens storm 😄

je kan dit jaar ook op een uit de gracht geviste fiets mee doen las ik, onder het thema duurzaam 😅

• Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Onze konijnen beginnen te stampen wanneer het regent, dus tijd om iets aan de ren te gaan doen. 1 derde van de ren is al overdekt maar een groot gedeelte heeft een afdak van gaas. Ik zit te denken om dit in de herfst en winter ook te bedekken. Maar de vraag is waarmee? Gewoon met houten platen of andere ideeen?

Verder zijn 2 zijkanten nog wind en regen doorlatend. Dit ga ik afschermen met plexiglas.

FullSizeRender-compressed.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .