Ga naar inhoud

Konijnenverblijf herfst / winter proof maken

Evee

Aanbevolen berichten

Met de hoeveelheid regen en de temperaturen die zakken, wordt het er weer tijd voor: het konijnenhok en/of de konijnenren winter-proof maken.

Tips staan hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-herfst-najaar

Ik ga dit weekend de plexiglas voorzetraampjes maar weer tegen de ren vast maken. Verder zitten ze hier gelukkig prima beschut in de ren die ik nu heb 🙂 Hoe zit het bij jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij balen, omdat de verzakte tegels in juli/augustus zouden worden gefixt. Het is nu de derde week van september.

We hebben nog gesproken over een tussenoplossing, maar de tuinman kwam met matten (dat gaat niet met konijnen, vanwege het knagen).

We hopen dat hij snel opgeroepen wordt of dat hij anders een bevriend iemand het wil laten oplossen. Van het weekend maar weer bellen hoe het er mee staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mammafelina zei:

Ik ga van de week de bodems weer onder de catcubes bevestigen. 

He, grappig. Hoe heb jij ze dan staan? Ik heb ze met die gaatjeskant boven en dan is de onderkant open en die heb ik op hennepvezelmatten gezet.

Een één kant heb ik dichtgelaten en die heb ik tegen de buitenkant van de ren gezet zodat ze nog meer beschut zitten. Van voren en opzij kunnen ze eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel bodems bij, maar die gebruik ik niet. Ik doe wel wat stro en hooi in de catcubes in de winter, maar dat heb ik nu nog niet gedaan.

Stro zit hier jaarrond in de schuilhokken, hoewel ik in de zomer maar een dun laagje doe en in de winter veel dikker. De dikke winterlaag ligt er op dit moment nog niet in, dat doe ik meestal als het snachts 5 graden of kouder gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lio en Leia zei:

Sinds ik een beetje meer stro in hun nachthok gedaan heb vind ik in twee hoekjes plasjes.  Voor de rest zijn ze goed zindelijk. Het is niet dat ze hun nachthok ineens als toilet gaan gebruiken maar er ze doen kleine plasjes. Vervelend. .. vorige winter deden ze dat ook.

Vaak zijn dat van die markeringsplasjes. Je zou kunnen proberen om als je schoon stro neerlegt er wat keutels bij te doen - zodat het naar hen ruikt. Nadeel is wel dat ze hem dan misschien wel als toilet gaan gebruiken. Als je ze toch eens uit kon leggen wat ze moesten doen 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Vaak zijn dat van die markeringsplasjes. Je zou kunnen proberen om als je schoon stro neerlegt er wat keutels bij te doen - zodat het naar hen ruikt. Nadeel is wel dat ze hem dan misschien wel als toilet gaan gebruiken. Als je ze toch eens uit kon leggen wat ze moesten doen 😕

Zou erg handig zijn.. hier wordt het stro altijd gelijk een tweede toiletbak. En zijn ze er verder blij mee? Nee hoor. Ze blijven standaard in hun vertrouwde hoekje liggen of op de catcube. Misschien dit jaar kijken of ik iets met een kartonnendoos kan doen en daar dan stro in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2023 om 07:37, mammafelina zei:

In de zomer klik ik die er af zodat ze op de koele tegels kunnen liggen

Wat een ideale catcube! Moet ik dan ook maar eens achteraan. Wist dat niet. Ideaal als hij 's winters dicht kan. Ik ben trouwens erg blij met die catcubes en de konijnen ook. Eén van de vijf is erg populair en daar liggen ze samen vaak in. Op een andere zitten ze vaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word niet goed van mijn buitenkoppel in de winter. Kyra is erg onzindelijk, maar doordat er een PeeWee in hun schuilhok staat, blijft de rest van het schuilhok netjes. Tot ik er stro in doe... gisterenavond een klein laagje geprobeerd en vanmorgen was het al een grote plasbende, zeiknat. Dat gaat gewoon niet werken met haar. Zouden ze genoeg hebben aan alleen stro in de PeeWee in het nachthok? En als het heel koud wordt een snugglesafe los in het schuilhok? Ik heb even geen andere ideeën voor ze waarbij het droog blijft en wij niet dagelijks driekwartier gaan poetsen en een halve baal stro weggooien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Effe een vraagje over plexiglas. Hoe hebben jullie dat bevestigt/waar hebben jullie het vandaan. Mijn vriend heeft geen transparant plexiglas in het formaat van de deur wat ik wil (57 cm breed en 117 cm hoog). Dus ik moet bestellen, maar waar is de vraag. Mijn vriend heeft de ren zelf gebouwd. 

Afgelopen herfst/winter heb ik een oud rolgordijn gebruikt. Werkt goed maar neemt een hoop licht weg uit de ren. Tot welke hoogte hebben jullie het plexiglas? Mijn koppel slaapt namelijk graag op het schuilhok van 105 cm hoog. Mijn deur zit aan de noordkant van de ren.Screenshot_20231009_175151_Gallery.thumb.jpg.eaf0422211be8d6d22a2844ec73e0fbf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn vele websites waar je plexiglas op maat kan bestellen.  Ik heb incl. Gaatjes besteld zodat ik het met tie wraps vast kan maken. 

Ik heb wat dikker plexiglas gekozen. Ik heb het bij plexiglasstunter gekocht. Ik heb het niet precies passend maar een beetje kleiner zodat ik het makkelijk er tussen kan zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bij de maker van mijn ren vandaan. Het plexiglas zit keurig in een raam en dat zet ik met klemmen vast. Ik weet dat Evee het met tie-wraps vastzet.

Maar omdat het een kostbare geschiedenis is heb ik bij de drie bovenste (van de zes bovenramen) plastic dekzeil gehangen en dat met touwtjes aan het gaas vastgezet. Ik heb aan de lange zijde 6x2 panelen. Onder zes en boven zes. Onderaan kan ik het overal dichtmaken met plexiglas en boven heb ik het er bij drie inzitten en bij drie dus dat plastic dekzeil. Een korte kant is helemaal dicht en één korte kant is open en de andere lange zijde is een muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Evee zei:

Ik heb het bij plexiglasstunter gekocht.

Misschien kan ik dat voor die drie ramen ook wel doen. De ren was al prijzig en per raam (plexiglas zit in een soort sponning/raam) kwam ik op 100 euro ongeveer. Het zit wel heel erg netjes. En ik ben er blij mee. Maar ik durf die drie niet helemaal open te laten want als het regent is de helft van de ren nat. Aan de andere kant: ze kunnen helemaal droog zitten als ze willen. Dus misschien doe ik te moeilijk en kijk ik te menselijk.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het alleen aan de 3 zijkanten gedaan waar ze altijd liggen. Ik heb het bij gamma gekocht maar het waren kleine panelen en  was in totaal € 70,= euro kwijt. Voor jouw afmeting zou ik het via internet doen en zoals Evee zegt gaatjes laten voorboren voor het gemak. Echter, ik vermoed dat het jouw man wel lukt. Mijn zoon heeft de gaatjes zelf geboord en bevestigd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .