Ga naar inhoud

Hoe oud worden konijnen?

Eline92

Aanbevolen berichten

Ik lees zoveel verschillende verhalen op Google... en ben wel benieuwd wat de ervaringen bij jullie ervaren konijneneigenaren zijn. 

Ik heb een Franse hangoor (lichtbruin wit) waarvan ik lees dat ze max 4 of 5 jaar oud worden. Die van mij wordt binnenkort 4 maar ze komt helemaal niet "oud" op me over. Ze is nog hartstikke energiek. Het maakt me een beetje bang dat dit haar laatste jaar/jaren kan zijn. Vandaar dat het me bezig houdt.

Dan heb ik nog een konijn (zwart wit) wat een dwerghanghoor konijn zou moeten zijn maar hij is flink gegroeid dus het is zeker geen dwerg konijn. Hij is iets kleiner dan mijn Franse hangoor. Een dwergkonijn kan meer dan 10 jaar oud worden, lees ik maar heb dus geeen idee hoe oud hij zou kunnen worden. 

Wat zijn jullie ervaringen?

20200907_200107.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met grote konijnen zoals de Vlaamse reuzen en Franse hangoren heb ik niets dan gezondheid ellende gehad, en dat zie ik ook in mijn omgeving. Die zijn bij mij 3-5 geworden. Maar er zijn altijd uitzonderingen. De oudste die ik gekend heb is 8 geworden. Onlangs (in dec & aug) zijn mijn oppaskonijnen overleden, ook twee Vlaamse reuzen en ook die zijn maar 4 geworden, met op het laatst veel gezondheidsklachten. 

Voor mij reden om toch de kleinere konijnen te kiezen, zovaak afscheid nemen doet wat met je. 

De kleinere konijnen,  klein en middelmaat (1-3 kg), worden echt overduidelijk ouder, de oudste hier zelfs 15! Maar meestal ergens tussen de 8 en 12 jaar. 

Een aantal jaar terug hebben we er een vragenlijst over uitgezet onder leden en via de sociale media. Daar is nog wel een artikel over te vinden, volgens mij het het hoe oud wordt een konijn.

Link: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-oud-wordt-een-konijn

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Evee zei:

Vlaamse reuzen en ook die zijn maar 4 geworden,

Die zou ik ook zo graag eens willen hebben want ze lijken me ook zo mak. Maar ik had al eens gelezen dat ze niet oud worden. Dus nu ik dat weer bevestigd zie door Evee, hou ik het ook maar bij dwergen. Bij honden is dat meestal ook zo. Een Duitse/Deense dog wordt ook niet echt oud en die kleine kefferjes kunnen 14-16 jaar worden. Nu moet ik zeggen dat onze Tervuerense herders ook 13 en 14 geworden zijn.

8 uren geleden, Eline92 zei:

Ik heb een Franse hangoor (lichtbruin wit)

Wat een mooi konijn en die zwart/witte ook.Leuk stel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schatjes! Van wat ik zie aan leeftijden en wat ik gevraagd heb aan de dierenarts, merkte zij vooral dit:

Doorgefokte konijnen leven het kortst. Het maakt niet uit als het kleine dwergjes zijn, die ze telkens ziet met allerlei darmklachten, waar je ooit eens te laat mee bent omdat je sliep of te lang weg was of waar het lijf het uiteindelijk gewoon opgeeft. Of dat het grote konijnen die telkens klachten krijgen die bij grotere konijnen horen. Als er gefokt wordt op mooie kleuren of andere trekjes, waarbij moeders onvoldoende of slecht voer krijgen en te snel achter elkaar nestjes, er te slecht wordt gekeken naar gezondheidslijnen van beide ouders e.d. dan zie je helaas hele korte konijnenlevens.

Bij iemand waar ik wat spulletjes kwam ophalen, die een ras-Vlaam had gekocht, is hem verloren tijdens de castratie toen hij enkele maanden oud was. Vermoedelijk hartfalen op de operatietafel, tijdens narcose nog voordat er in hem gesneden was. Achteraf bleek dat moeder en broertje uit hetzelfde nest ook zijn gestorven aan vermoedelijk hartfalen. Dat versterkte mijn idee dat je een ras-konijn, wat slecht gefokt is, echt heel snel kwijt kan raken. Ik vond het echt een beroerd verhaal. Het baasje trouwens ook, die heeft alles weggedaan want wilde voorlopig geen konijnen meer.

Gemiddelden zijn richtlijnen, maar je moet je ook voorstellen hoe dat berekend wordt. Dat op de operatie tafel konijn is dus enkele maanden oud en een andere Vlaam van 10+, geef samen een gemiddelde van 5 jaar. Aangezien niet iedereen zijn konijn naar de dierenarts brengt, wordt het gemiddelde van rassen ook wel een beetje geschat. Grote rassen hebben een aantal specifieke problemen die kleinere konijnenrassen niet hebben, dat zie je ook bij grotere honden, die bijv. vaker heupklachten hebben. Dat haalt het gemiddelde naar beneden, maar, als jouw grote konijn daar geen last van heeft, dan kan jouw konijn dus wel heel oud worden.

Aangezien ze 4 is, een mooie vacht heeft, en duidelijk nog pit, zou ik me dus niet zo'n zorgen maken dat ze in de laatste levensfase zit. Wel kan je dingen doen die beter zijn voor oudere grotere konijnen. Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar zorgen dat ze goed op gewicht blijven is altijd veel belangrijker bij grotere rassen ivm gewrichtsproblemen. Ze ziet er super gezond uit, maar als je dus gewichtstoename merkt, is het handiger om sneller in te grijpen. Wat betreft huisvesting helpt het ook om te zorgen dat ze niet altijd hoeven te springen, zodra ze wat minder pit krijgen, maar dan dus bijv. bruggetjes of loopplankjes krijgen, zodat de gewrichten minder belast worden. Volgens mij is dat nu helemaal nog niet aan de orde maar over een jaar of 2-3 is het misschien wel wat om over na te denken en dan nu dus ff in gedachten te houden.

Ik duim dat je nog heel veel jaren mag genieten van die twee 🙂

Wij hebben een vermoedelijk half-Vlaam en vermoedelijk kwart-Vlaam en de dierenarts zei dat het super super gezonde konijnen zijn. Spitse snoetjes, goede tanden, gezonde darmen en mooi in de vacht. Scarlett kwam fluitend door haar castratie heen - die was een paar uur later alweer hooi aan het eten. Dat van de darmen merken wij ook, want ze zijn echt super makkelijk met al het groenvoer. Ook in de rui heb ik nu nauwelijks kettingskeutels gehad, terwijl de haren om ons heen vliegen. Omdat ze zo tam zijn, hebben ze ook heel weinig stress, dus dat helpt ook mee. Dus @To van de Veluwe gewoon een half-vlaam pakken of een Vlaam die wel gezond gefokt is (al lijkt me dat moeilijk - ik zou ex-baasjes willen spreken), op de dierenweide bij mijn tante zijn de Vlamen al een jaar of 7-8 geloof ik.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-9-2023 om 14:05, Eline92 zei:

Ik lees zoveel verschillende verhalen op Google... en ben wel benieuwd wat de ervaringen bij jullie ervaren konijneneigenaren zijn. 

Ik heb een Franse hangoor (lichtbruin wit) waarvan ik lees dat ze max 4 of 5 jaar oud worden. Die van mij wordt binnenkort 4 maar ze komt helemaal niet "oud" op me over. Ze is nog hartstikke energiek. Het maakt me een beetje bang dat dit haar laatste jaar/jaren kan zijn. Vandaar dat het me bezig houdt.

Dan heb ik nog een konijn (zwart wit) wat een dwerghanghoor konijn zou moeten zijn maar hij is flink gegroeid dus het is zeker geen dwerg konijn. Hij is iets kleiner dan mijn Franse hangoor. Een dwergkonijn kan meer dan 10 jaar oud worden, lees ik maar heb dus geeen idee hoe oud hij zou kunnen worden. 

Wat zijn jullie ervaringen?

20200907_200107.jpg

Wat een leuke konijnen! Is dat een recente foto? Dan lijkt het linker konijn mij namelijk eerder een Nederlands hangoordwergkonijn, dan een Franse. Franse hangoren zijn echt wel fors gebouwd. Mijn ram (geen franse hangoor) is al flink en hij is nog geen vier kilo. Hij heeft in verhouding met mijn voedster (ca. 2 kilo) een veel forsere bouw en enorme oren. Weet je hoeveel ze wegen?

Wat ik ervan begrijp heeft hun grootte inderdaad invloed op hun levensverwachting. Mijn oudste (die van ca. 2 kilo) is nu 8. Mijn langstlevende konijn is minstens 12 jaar geworden. Dat was een dwergkonijn. Het leek mij altijd leuk om een groter konijn te hebben, dus na de dood van mijn vorige ram, kwam Hulst van bijna 4 kilo. Mocht hij niet zo oud worden dan ga ik wel weer terug naar de kleintjes, want om de paar jaar telkens dat verdriet en de hectiek van een nieuwe partner zoeken, dat zie ik niet zitten.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .