Ga naar inhoud

Verharen jouw konijnen makkelijk?

Evee

Konijnen in de rui  

72 leden hebben gestemd

1. 1. Verharen jouw konijnen makkelijk?

• Ja, er zijn nooit problemen
      26
    • Gemiddeld, ik moet af en toe kammen maar geen gezondheidsproblemen
      41
    • Nee, gezondheidsproblemen spelen op
      6

Aanbevolen berichten

Ik ben wel eens benieuwd of jullie konijnen makkelijk verharen, of er moeite mee hebben?

Moeten jullie ze helpen en af en toe kammen, of gaat het vanzelf?

En voor de konijntjes die er moeite mee hebben, weten jullie de oorzaak? Zijn er bijv. chronische spijsverteringsproblemen of betreft het al een oud konijntje? Of misschien een konijn dat gefokt is met een vacht die niet het natuurlijke systeem van verharen goed volgt?

Kortom een verhaar topic met poll voor bovenaan het forum 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf gestemd op gemiddeld. Het is met meerdere konijnen waarbij het bij elk konijn anders is ook best een lastig in te vullen vraag 😄

De dames hebben er niet al te veel moeite mee. Af en toe even kammen of met je hand er over om de ergste plukjes weg te helpen. Harold had er deze nazomer wel veel moeite mee, hij begint al oud te worden. Hij had af en toe kettingkeutels en ik moest hem wel echt flink helpen met alle losse ondervacht, de plukken vlogen in het rond. Al met al dus niet echt problemen, maar helemaal soepeltjes ging het hier ook niet. Inmiddels lijkt iedereen er wel weer doorheen te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er allebei soms echt niet uit, maar gelukkig heeft het nog niet voor problemen gezorgd. Ik zie af en toe een kettingkeutel, waarvan ik vermoed dat het van Apollo is gezien de kleur en grootte van de keutels, maar met elke dag een lijnzaadbrokje komen ze er nog goed doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind soms kettingkeutels, ze krijgen elke avond een lijnzaadbrokje. Als er echt veel losse vacht uitsteekt dan doop ik mijn vingertoppen in de waterbak en ga ze dan aaien met een vochtige hand.  Ze zijn 's morgens zo enthousiast van het nieuwe hooi aan het eten dat ze het toelaten. 

Verder heeft het nog geen problemen opgeleverd gelukkig.

Micha heeft wel een wat dikkere vacht als Kushi. Haar heb ik sinds vorig jaar mei en heb haar vorig jaar helemaal niet zien verharen. Dit jaar begon ze toen Micha al bijna klaar was. Ik dacht dat ze nu onderhand wel door de rui heen was maar op haar kont en heupen laat nu ineens vanalles los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Ik vind soms kettingkeutels, ze krijgen elke avond een lijnzaadbrokje. Als er echt veel losse vacht uitsteekt dan doop ik mijn vingertoppen in de waterbak en ga ze dan aaien met een vochtige hand.  Ze zijn 's morgens zo enthousiast van het nieuwe hooi aan het eten dat ze het toelaten. 

Verder heeft het nog geen problemen opgeleverd gelukkig.

Micha heeft wel een wat dikkere vacht als Kushi. Haar heb ik sinds vorig jaar mei en heb haar vorig jaar helemaal niet zien verharen. Dit jaar begon ze toen Micha al bijna klaar was. Ik dacht dat ze nu onderhand wel door de rui heen was maar op haar kont en heupen laat nu ineens vanalles los.

Dan heeft ze eronder van die korte haartjes. Grappig feitje is toen ik haar kreeg was ze boven haar neus lichtbruin, dat verkleurde op een gegeven moment naar bruingrijs en zo is het nog steeds. Op de foto's toen ze nog klein was heeft ze ook een zwarte vlek op haar neus. 

Het eerste konijn dat ik had was een bruin-witte Hollander. Maar die was in de wintervacht chocoladebruin en in de zomervacht pindakaasbruin. Later haarde ze niet meer goed door toen ze ouder werd en had ze lichtbruin tussen het donkerbruin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haren vliegen hier nog steeds in het rond. Lodewijk is begonnen in maart volgens mij. Eerst ondervacht, volledig wit, in plukjes. Die heb ik meegeholpen, omdat hij in februari een zwarte staart had die opgeschoren moest worden. Ik was als de dood dat die plukjes nat zouden worden en hij weer last zou krijgen. Daarna af en toe plukjes in de bovenvacht (en bij zijn staart), maar nu is hij op zijn rug als een idioot aan het verharen sinds mid augustus. Steeds groter wordende bruinere vlek. Alsof hij nu pas zijn zomervacht krijgt, want het haar is lager.

Scarlett begon in april, met echt lijntjes in haar gezicht, en duidelijke rui lijn op haar rug. Nauwelijks plukjes, 1 of 2 bij de wangen, de rest is allemaal los haar. Er vloog wat rond. Ondervacht/bovenvacht verschil niet gezien.

Beiden laten zich graag aaien, dus het meeste zit op mijn handen 😛 Dan rol ik het tot een propje en gooi ik het weg. Ik heb 2 kettingkeutels gezien, de rest gaat goed, dus ik mag absoluut niet klagen. Niets aan gezondheidsproblemen. Alleen jammer dat het dus al zoveel maanden achter elkaar is. Ik hoop dat ze straks klaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen Aya en Verdi zijn op dit moment allebei erg in de rui. Als ik ze aai vliegen de haren in het rond. Verdi begon al in april in de rui te raken tot ongeveer begin juli. Het leek net of dat hij een rokje aan had. Zo erg is het nu gelukkig niet. Aya is denk ik in maart in de rui gegaan tot juni en is nu ook weer heerlijk in de rui. Ik help af en toe mee door wat losse plukjes uit hun vacht te halen als ik ze aan het aaien ben, maar verder gaat het erg goed met beide en hebben ze beide geen gezondheids problemen. Ik let ieder dag goed op en kijk ook steeds naar de keuteltjes hoe die eruit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik borstel Vlekje wel regelmatig. Dit vooral met oog op buikpijn. Als ze geen wintervacht meer heeft blijft ze verharen. En niet zo'n beetje ook. Vroeger was dit niet, dit is meer van de laatste jaren. Maar het is nou niet dat ze slecht in haar vacht zit. Ik vraag mij echt af waar al dat haar vandaan komt zonder dat ze kale plekken heeft.😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds een paar dagen veren en vacht wat in het rond vliegt 😜

Nu kregen we de Leeuw natuurlijk al met een vreselijke vacht vol stront en klitten tot de huid. Dus we hebben hem gister al flink kunnen borstelen met de stofzuiger ernaast.

Kip moet het zelf oplossen maar die huilt echt elk jaar. Van huuuu huuuu geluidjes en hangende veren. Zo sneu maar hij is er bijna doorheen.

Kleine Callahans alias Rat had 1 klein zwart donsje. Dus die heeft tot nu toe nog nergens last van. Leeuw moeten we zeker om de paar dagen zuigen en borstelen.

Met Lap was het maar 1 keer dat zijn haren in het rond vlogen. Nooit problemen gehad daarmee. Elke week wat borstelen was genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .