Ga naar inhoud

Slowchat caviatopic 2023

Lollie

Aanbevolen berichten

Hier dan eindelijk een caviaupdate! Snabbel is gelukkig wat meer op zijn gemak. Hij komt bietsen voor iets lekkers, hij ligt heerlijk opgerold te slapen 🥐 en hij eet goed. Helaas hoorde ik hem gisterenavond steeds kreunen, echt een raar geluid, ik heb het nog nooit eerder gehoord. Het vermoeden is dat hij wellicht iets aan zijn blaas of nieren heeft, dus hij moet even langs de da. Het is een heerlijke sullige beer, echt een lieverd. Hij krijgt nu pijnstilling, hopelijk heeft hij daar baat bij. Ik merk verder gelukkig niks aan hem.

Dinsdag zijn de dames mee naar huis gegaan. Ze waren ontzettend onder de indruk van alles, ze hebben zeker 1,5 dag doodsbang in een hoekje gezeten (ongeveer zoals op de eerste foto). Inmiddels scharrelen ze rond in het hok en toen ik net groente ging maken, hoorde ik het eerste voorzichtige oh zo bekende cavia-alarm 😍 Ze heten Inti en Quinty en ze zijn allebei gevonden (gedumpt dus). Van hun voorgeschiedenis weet ik dus niks. Inti is twee keer eerder gekoppeld en de laatste keer was zij ontzettend fel en dat ging helemaal mis. Quinty is heel relaxed, zij reageert totaal niet op de nukken van Inti. Inti is wel duidelijk de meest dominante, ze eiste ook meteen een huisje op. Quinty wil heel graag bij haar liggen en dat blijft ze proberen. Soms mag dat (superschattig om ze gezellig samen te zien liggen, bijna zoals konijnen), soms wordt ze weggejaagd. Dat vind ik best zielig (ik vind alles zielig geef ik toe), maar dat doen cavia's nu eenmaal is me verzekerd. Snabbel moet nog drie weken wachten en dan mag hij de dames gezelschap houden. Die koppeling wordt ook nog wel spannend, maar dat doe ik in de opvang, niet thuis. Ik had wel verwacht dat ze op elkaar zouden reageren, maar dat gebeurt vrijwel niet. Komt misschien nog als het alarm wat harder afgaat 😄

PXL_20230919_160926932.jpg

PXL_20230921_154303745.jpg

PXL_20230920_171625270~2.jpg

PXL_20230921_154308228.jpg

• Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, mammafelina zei:

Wat een onwijs mooie beestjes 🥰

Heb je ze nou op badmatten zitten? Gaat dat niet onwijs stinken? Moet je ze vaak verschonen?

Bibi en Coco zijn echt varkentjes, ze maken hun hok telkens onwijs vies.

Ja, ze zitten inderdaad op badmatten. Dat is zacht voor de pootjes en het stoft niet. Ik heb er puppypads onder liggen zodat alle plasjes daarin trekken. Ze hebben ook twee wc's waar ze redelijk goed gebruik van maken. Tot nu toe dus geen stank, maar ik verschoon alles wel om de dag. Ik heb alleen geen plek om alles uit te kloppen 🙈 Dat had ik vantevoren even niet bedacht. Dat glas spiegelt ook enorm dus ik kan ze bijna niet zien. Geen ramp natuurlijk, maar wel jammer. Misschien toch even zoeken naar ontspiegeld plexiglas 🫣

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2023 om 10:55, Kolino zei:

Yay! Ze zijn er allemaal! Echt leuk! Hoe oud zijn ze? Nu maar lekker vaak updates en fotospam 😛

Snabbel is 2,5, de dames zijn gevonden, dus dat weten we niet. Ze zijn nog steeds een beetje bang, dus het zijn nu vooral kijkcavia's 😏 Een beetje kriebelen onder kin wordt nog net geaccepteerd, maar dat is dan ook wel. Ik hoop dat ze ooit nog zo op hun gemak zijn dat ze lekker op schoot gaan liggen, maar dat gaan we zien. Als dat niet zo is, is het ook niet erg. Hoewel ik dan waarschijnlijk een beetje het idee heb ik dat ik ze te weinig aandacht geef.           

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2023 om 00:00, To van de Veluwe zei:

Heb je er soms een lamp vlakbij staan? Spiegelt het overdag ook?

Jij had toch zo'n mooi hok? Een paleis! Het zou niet leuk zijn als je nu al aan het vervangen moet gaan.

Ja, het spiegelt eigenlijk altijd, ook 's avonds. We hebben een hoekappartement met bijna alleen maar glas, dus het is in huis ook wel vrij licht. Het is plexiglas, geen echt glas, misschien scheelt dat ook nog. Het is in het hok juist ontzettend donker, dat had ik ook niet verwacht. Ik denk dat de cavia's dat eigenlijk wel lekker vinden, al die donkere hoekjes 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein beetje fotospam van Snabbel en Quinty! Dat Quinty bleef liggen terwijl ik dichtbij kwam, is een klein wonder. Ze is ontzettend bang, ze schiet altijd heel snel weg naar het verste donkere hoekje. Behalve als ze eten krijgen, dan duikt ze nog net niet in het schaaltje 😄 Vanmorgen zag ik haar ineens popcornen door het hok, dus ze is toch wel blij. Superschattig om te zien 😍

original_3f946f69-eabc-453f-a4b2-4ab4f94d9d4f_PXL_20230925_151014521.jpg

PXL_20230925_150937404.jpg

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-9-2023 om 00:57, To van de Veluwe zei:

Hoe vinden ze hun verblijf? Rennen ze al heen en weer?

Nee, rennen is er niet bij. Dat is misschien meer iets voor hele jonge cavia's. Dus zo'n grappig filmpje van racende cavia's met formule 1 geluiden eronder, zit er niet in. Ze liggen toch het liefst veilig in een huisje. Ik verzet de huisjes en tunnels wel regelmatig, dat vinden ze helemaal geweldig. Dan gaan ze meteen op onderzoek uit. Dat had ik met mijn konijnen ook, hoe meer spullen overhoop werden gehaald of verplaatst werden, hoe leuker ze het vonden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Suus1978 zei:

Nee, rennen is er niet bij. Dat is misschien meer iets voor hele jonge cavia's. Dus zo'n grappig filmpje van racende cavia's met formule 1 geluiden eronder, zit er niet in. Ze liggen toch het liefst veilig in een huisje.

Mijn cavia's sprinten wel vaak door hun hok hoor, Wol vooral. Ik denk dat voordat ze dat gaan doen, de meeste cavia's wel goed gewend moeten zijn in hun hok. Dat jouw trio dat (nog) niet doet, zou er best aan kunnen liggen dat ze er pas net zijn. Voor gespring vind ik ze ook al wel vroeg 🙂.

De huisjes worden hier ook steeds minder gebruikt merk ik. Ze liggen steeds vaker languit midden in het hok, dat vind ik leuk, want dan kan ik ze goed zien. Ze zijn er nu langer dan een jaar, maar ik merk nog steeds dat ze elke dag weer wat tammer worden. Terwijl ze eigenlijk al tam waren toen ze kwamen.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-9-2023 om 00:03, Lollie zei:

Ze zijn er nu langer dan een jaar, maar ik merk nog steeds dat ze elke dag weer wat tammer worden. Terwijl ze eigenlijk al tam waren toen ze kwamen.

Ik merk dat bij mijn koppel konijnen ook. Ze laten zich nu ook voorzichtig aanhalen. En draaien om mijn benen heen en zijn niet bang voor die lange stelten terwijl dat toch erg indrukwekkend moet zijn. Ik moet zo uitkijken dat ik niet op ze trap.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

UPDATE! De koppeling verloopt goed, eigenlijk zoals verwacht: Inti (de felle dame) gaf zich niet zo makkelijk gewonnen, Snabbel wilde toch een beetje de stoere vent uithangen en bange Quinty dacht: ik vind het spannend, dus dan pies ik je maar onder. Ze wonen al gezellig samen en ik denk dat ik ze morgen wel op kan halen. Hierbij ook wat sfeerbeelden (inclusief ondergepieste Snabbel):

IMG-20231010-WA0016~2.jpg

IMG-20231010-WA0009.jpg

aangepast door Suus1978
Foto's toegevoegd
  • Vind ik leuk 2
  • Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee cavia's te logeren!

Ze moeten nog een beetje ontdooien, maar ik vind dat ze het heel goed doen. Ze zitten steeds in hun schuilhuisje, ik zie ze wel af en toe naar buiten lopen, als zij mij dan zien sprinten ze weer weg. Ik heb begrepen dat ze nog niet zo oud zijn, ergens in februari (?) geboren. Het zijn zusjes, ik vond het zo apart dat ze dan eigenlijk ook totaal niet op elkaar lijken.

Screenshot_20231012_165932.thumb.jpg.22462ba5aac510e491b7ec8a51d26213.jpg

Screenshot_20231012_203343.thumb.jpg.5f3bdc2fd4b6ad424b05313a4665ce4a.jpg

Screenshot_20231012_203918.thumb.jpg.85bf212190ed71ea1f296320d4b62a73.jpg

De zeug met de kuif heet Beertje 😜. De zwart-witte gladhaar heet Oreo. Ik zie dat Oreo nu net lekker gaat liggen 🥰. Ik had gevraagd of ik de knaagstick en het gifgroene knaagdierbroodje weg mocht halen, dat mocht gelukkig. Ik zag dat ze brokjes van de Intratuin kregen, geen idee of dat goed voer is. Ze gaven onbeperkt voer, maar ik moest zelf maar kijken wat handig was. Dus ik heb het voer maar weggehaald, morgen weer wat. Ik vind het een beetje zonde van het voer, en een beetje sneu dat ze nu niet echt wild worden van brokjes. Ze leken me niet echt te zwaar, maar ze zijn natuurlijk nog vrij jong, dus ik weet niet zo goed wat normaal is op hun leeftijd. Het hok is klein, maar thuis staat het rennetje meestal ervoor heb ik begrepen.

Screenshot_20231012_203214.thumb.jpg.80c61ddb8c87180c9ba956ed3cb50622.jpg

Screenshot_20231012_170007.thumb.jpg.a425e5d74a1e1c12fd1e4c8851295882.jpg

En wat een enorme voorraad groenvoer 😱! Andijvie, paprika, witlof en venkel zag ik al liggen. De koelkast ligt nu vol caviavoer 😄.

Het zijn echt hele gezellige beestjes. Leuk om ook eens andere cavia's te zien.

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .