Ga naar inhoud

Sterk territoriaal gedrag

SOV

Aanbevolen berichten

Hallo,

In mei is een van mijn konijntjes helaas gestorven. Omdat het overgebleven konijntje (voedster - Hycole) vrij dominant was heb ik haar op koppelvakantie gestuurd naar een konijnenasiel om daar een nieuw vriendje te vinden. Na een weekje koppelen op neutraal terrein zijn Cobus (gecastreerde ram - Vlaamse Chinchilla) en Noor een 6-tal weken geleden naar huis gekomen. Bij aankomst thuis reageerde Noor inderdaad heel fel, maar dit is ondertussen wel gekalmeerd... Toch zolang Cobus binnen in het hok blijft. Ze hebben een hok met ren van een kleine 4m². Maar ik laat het hok zoveel mogelijk openstaan zodat ze op de ganse terras kunnen rondlopen.

Binnen in het hok gaat het dus vrij goed, en zitten ze heel vaak naast elkaar. Noor zit zelfs veel vaker dan vroeger in hun hok. Het is nog geen grote liefde, maar ik veronderstel dat dat nog wat meer tijd zal vragen.

Maar zodra Cobus een paar stapjes buiten wil zetten en ik niet in de buurt ben, gaat het fout, valt Noor hem aan en jaagt ze hem terug naar binnen. Cobus is bovendien een vrij bang en voorzichtig konijn, dus dat helpt ook niet. Ik geef hun groenten en korrels geleidelijk aan  meer en meer buiten het hok, op het afstand die voor Cobus ok is, en die Noor accepteert.

Is er iets wat ik kan doen zodat Noor ook accepteert dat Cobus op de terras rondloopt, buiten hun hok? Of moet ik het vooral tijd geven? Hebben jullie tips hoe hiermee best om te gaan?

20230728_165156.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze denk ik nog even op neutraal terrein zetten een paar weken. In de tussentijd de ren goed schoonmaken en de inrichting wat veranderen. Kennelijk zijn ze nog niet stabiel genoeg en ziet ze hem als een indringer op haar terrein.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Even een korte update:

Ondertussen is de koppeling van Noor en Cobus stopgezet. Na een nieuwe koppelvakantie heeft Noor een nieuw vriendje, Boris. Dit keer was er totaal geen agressie of territoriaal gedrag en komen ze super goed overeen. Hopelijk leven ze nog lang en gelukkig...

20230825_090727.thumb.jpg.b1378afb5fa87999a92571b6830751cc.jpg

• Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .