Ga naar inhoud

Vlaamse reus x dwerg, misschien gedekt?

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb dus een jonge Vlaamse reus van 1 half jaar oud net 11 dagen geleden gecastreerd. 

Ook heb ik 1 dwerg voetster die is niet gefixed leeftijd weet ik niet precies maar wat ouder dan de Vlaamse. 

De Vlaamse reus zit dus in een dichte hok maar tot mijn verbazing en schrik in de ochtend zag ik de voetster ook in de hok van de Vlaamse reus.. 

Nu mijn grootste angst is dat er een kans is dat ze gedekt is een drachtig kan zijn. Maar met zo'n groot konijn op zo'n kleine voetster zal toch nooit goed komen?? 

Dus heb geen idee wat ik moet doen of wat ik kan doen heb haar eruit gehaald en maar in haar eigen hok gedaan en niet meer los voor haar. 

Moet ik afwachten, meteen ingrijpen? En wat moet ik precies doen i wil niet dat ze straks wel drachtig is een dan doodligt bij de bevalling van te grote jongen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kunt overwegen om helemaal zeker te zijn is castratie van de voedster. Mocht ze onverhoopt gedekt zijn, dan ben je er vroeg genoeg bij om alles weg te laten nemen. Verder voorkom je daarmee baarmoederproblemen (waaronder kanker) op latere leeftijd.

Vanaf dag 15 koppelen is er natuurlijk niet voor niets, maar de spermafabriekjes zijn natuurlijk al weg. Je zit alleen nog met al aanwezig zaad, wat nog in de "pijpleidingen" kan zitten. Ik acht de kans klein dat ze bevrucht is maar uitsluiten kan ik het niet. Je moet het zo zien dan alle spermatioden doodgaan en dat er op een gegeven moment geen een meer over is, maar hoelang ze in leven blijven na castratie durf ik niet te zeggen, na 14 dagen weet je dat ze allemaal wel dood zijn. De kans dat er nu dus nog wat leeft is wel klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is het geld. Ik heb al zitten sparen voor de castratie van de ram. In de hoop de voetster niet te doen, sinds ze al wat probleempjes had met rood plassen en darm probleempjes durf ik haar niet onder de mes te doen. Ook omdat ik niet zo veel weet over haar en haar achtergrond.

En een voetster laten helpen kost meestal flink wel wat meer dan een ram waar ik al 60 euro lichter van was.. 

Weet je misschien hoe lang ik kan wachten en op wat ik moet letten kwa gedrag als ze toch drachtig is?

De dierenarts zij ook dat ze 6 weken lang naar de castratie van de ram niet bij elkaar mogen komen het is nu nog maar 11 dagen geleden geweest de castratie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderschat niet hoe groot de kans is op problemen voor je voedster als je haar niet laat helpen. Het is veel geld, dat ben ik met je eens, maar baarmoederkanker is echt heel veel voorkomend vanaf bepaalde leeftijden. Bloed bij de urine kan daar ook een symptoom van zijn, maar rode plas kan ook komen vanwege het eten bij konijnen.

Als ze echt drachtig is ga je dat zien omdat ze vaak een nestje gaan maken. Slepen met hooi of haar uitplukken etc. Binnen 4 weken weet je of je wel of niet een nestje krijgt. Tot wanneer je dat nog kan laten weghalen weet ik eerlijk gezegd niet.

6 weken was vroeger gebruikelijk en wordt bij katten ook aangehouden, maar konijnen zijn sneller onvruchtbaar.

Zie artikel hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik lees dat je al bloed ziet, zegt me het juist wel te doen. Vaak hoor je bij dat soort verhalen toch dat er al kanker zit, soms is het zelfs al uitgezaaid 😞 Ik twijfel een beetje wat ik je moet aanraden. Denk je dat de voedster ouder of jonger is dan 3 jaar? Is er een mogelijkheid om er achter te komen hoe oud ze ongeveer is?

Wat ook kan met bloed in de plas zijn problemen met de blaas, je zou hiervoor een plasje langs kunnen brengen, stel dat er wat gevonden wordt moet je natuurlijk wel op consult. Urineonderzoek is niet zo duur, ik verwacht ongeveer 10 euro. Gezien je echt heel weinig hebt betaald voor de castratie van de ram zou ik daar ook eens informeren wat het voor een voedster kost.Ik verwacht met deze prijzen rond de 100 euro.

Ik weet ook zo uit m'n hoofd niet hoelang je kunt wachten, een aantal dagen, niet heel lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rode plas kwam niet door het eten, en ging vanzelf wel weer over na een maand ofzo. Ben natuurlijk naar de huisarts geweest met haar een paar keer ook en laten zien maar ok hun wisten het niet goed ze kreeg antibiotica en nog iets gok ik. Daarnaast kreeg ze ook last van haar darmen een flinke verstopping dus moest ik haar ook voor bijna 1 week lang iets geven om het soepeler te maken. Gaat nu wel weer een stuk beter met haar. 

Had ook gelezen dat ik na 3.5 weken ik haar niet meer mag fixen als ze drachtig is. Dus denk dat ik toch maar geld ofzo moet lenen en dan maar na het weekend dierenarts bellen met hoe duur en wat hun er over denken sinds zij haar ook wel kenne en haar kwaaltjes.

Over de leeftijd probeerde ik al achter te komen ik weet alleen dat ze bij een fokker weg kwam maar als ze ooit jonkies had gekregen wisten ze allemaal niet en de leeftijd is gewoon onbekend. Ze is best wel lief en kan rustig zijn dus misschien een jaar 2/3 zou me niet verbazen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak kun je bij dierenartsen wel afspraken maken over betaling in termijnen bijvoorbeeld. Ik zou zeker voor castratie van de voedster gaan. Het kost geld,  maar wat als ze wel drachtig is en het gaat helemaal fout, er blijven jongen vastzitten, noem het maar. Dan moet je ook naar de dierenarts. En als er wel gezonde jongen geboren worden zullen ook die langs de dierenarts moeten. je hebt niet veel keus in deze vrees ik.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zit meeste mee dat als ze wel drachtig is dat het fout gaat vanwege de jongen te groot. Dat is enigste waar ik gewoon erg tegen opzit. En omdathet ook best wel moeilijk kan zijn om zeker te weten als ze wel gedekt is of niet. Nou ja dat word gewoon dieren arts en weer sparen x.x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel fijn om te lezen dat je met dat bloed al naar de dierenarts bent geweest, ik vermoed dat er tegen een blaasontsteking is behandeld als ik je verhaal zo lees. Waarschijnlijk, antibiotica en pijnstiller en later lactulose, klopt dat?

Als de jongen niet door het geboortekanaal passen heb je een serieus probleem. Ik zou het risico niet nemen, het kan je het leven van je voedster kosten. Hetzelfde met als het toch de blaas niet was en er baarmoederproblemen zijn, dan wil je dat ding er ook uit hebben voor het zich naar de longen of andere organen uitzaait.

Ik heb nog even geprobeerd om uit te vinden hoelang het duurt met die zaadcellen, maar zelfs wilhelminapark geeft 2-3 weken aan. Natuurlijk wordt er een ruime marge genomen, maar met afwachten neem je dan dus wel een serieus risico. Goed dat je bereid bent om te kijken hoe je het financieel rond krijgt, zou zeker bij de dierenarts informeren. Niet alle dierenartsen doen dat. Misschien is er iemand in de omgeving die kan helpen. Het kan sowieso geen kwaad om maandelijks een bedrag opzij te zetten voor dierenartskosten, tot je bijvoorbeeld 500 of 1000 euro hebt. Een beetje afhankelijk van de gezondheid van je konijnen. 500 voor 2 konijnen is wel echt aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het volledig eens met bovenstaande hoor, maar als je nu nog geen geld hebt om de voedster te laten castreren, kun je ook aan de dierenarts vragen of je aan abortusprik kan geven. Ik weet niet hoe het met wet- en regelgeving zit privé, maar in veel opvangen krijgen voedsters ze standaard als ze zwervend binnen zijn gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze heeft inderdaad antibiotica, pijnstiller en later lactulose gekregen. Ze was toen nog een binnen konijn  ook zodat ik haar makkelijker in de gaten kon houden, maar toen het warmer werd heb ik haar in de schuur gedaan met beetje zon die in haar hok kon schijnen zodat ze aan de temperaturen buiten kon wennen. 

Het viel me wel op sinds ze in de schuur staat ik geen rode plas ziet en ze mest ook goed met af en toe nog beetje aan de dunne maar dat komt voornamelijk het extra voer probeer ik al voorzichtiger mee te doen.

Ik zal met mijn dierenarts over leggen van hoe en wat ik had al potjes aan gemaakt voor dierenarts kosten omdat ik met meerdere dieren zit. Alleen kon ik niet voor lang sparen omdat ik op mezijlf ging wonen in een eigen huis does financieel werd alles beetje op de kop gegooid en sinds paar maandjes begonnen met elke x geld aan de kant gedaan in verschillende potjes. en de helft is al gegaan aan de kippen en de castratie van de ram 🙈

Hmm, abortus prik word dan plan B in iedergeval als ik echt financieel niet uit komt eerst maar zien hoe duur het precies gaat worden en als ik in termijnen kan betalen of niet. 
Heb er nog niet over gehoord dat het mogelijk was een abortis prik voor dieren dat kan best wel handig zijn inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nooit zo goed begrijp: waarom neem je huisdieren als je er geen geld voor hebt? En als je ze dan toch wilt, waarom dan een vlaam, die 5 keer zoveel eet als een standaard konijntje? 

Ik denk det de kans op dracht minimaal is, maar als de kosten een probleem zijn: het verzorgen van een nest jongen is ook niet gratis! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik haar niet had genomen was ze honden voer geweest. En ik had alles gespaard voor de vlaamse reus en ik weet hoeveel hij eet ik geef hem de restjes wat ik normaal weg gooi. En ik haal voer bij mijn werk vandaan dus hij kost mij niet echt wat in onder houd.

En het is juist dat ik geen nest met jongen wil hebben en daarom de ram gecastreerd had maar liever neem ik ook geen risico's dat ze misschien toch dracthig is want dat red ze niet.

In iedergeval ze is nu geholpen en heb haar in huis weer voor 3 weekjes dan kunnen ze buiten allebij rond scharrelen. Net op tijd ook met de dierenarts want ze gingen bijna op vakantie.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wat goed! Heb je ook geen omkijken meer naar baarmoederkanker enzo 🙂 Nu maar lekker genieten van die twee hoor en hopelijk lukt het koppelen als ze weer hersteld is. Zou wel even wachten, ook al kan het qua kleintjes geen kwaad meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts zij dat ze moet herstellen ongeveer 2 weken sinds het best wel een grote wond is voor zo'n klein konijntje. Dus lekker in huis alle rust. 
Alleen heeft ze dag van de operatie erna niet meer gegeten niet eens een stukje appel wou ze hebben. Nu 1 dag erna nog steeds nikd dus maak me best wel zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je van de dierenarts medicatie en dwangvoer meegekregen? In ieder geval pijnstilling, maar middelen om de darmen op gang te houden is ook gebruikelijk. 

Keutelt ze nog? 

Probeer zoveel mogelijk lekkere dingen te geven die ze gewend is, denk aan verse groente, gedroogde kruiden, etc. Het komt vaker voor dat voedsters na een castratie de eerste dagen niet eten, het is inderdaad een flinke buikoperatie. Dus medicatie en dwangvoeren komt vaak voor. Als je dit nog niet hebt zou ik direct contact opnemen met de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is ze om 1 uur naar de dierenarts geweest om half 5 haar weer opgehaald tot die tijd niks gegeten. Geen ontlasting alleen geplast.

Bood haar verste stukje appel aan ze kwam wel maar trok de neus er voor op. Toen maar een droog knapperig broodje klein bijtje maar nope ook niet.

Ik zal wel proberen met sla blaadje of verse gras sprietjes in de hoop dat.

Ik heb niks van de dierenarts gekregen of iets over dit soort nazorg gehoord ik kreeg haar gewoon weer mee met niks extras er bij en hebben gezecht dat ze zoveel moet rusten om te herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, MysteryKit zei:

Ik heb niks van de dierenarts gekregen of iets over dit soort nazorg gehoord ik kreeg haar gewoon weer mee met niks extras er bij en hebben gezecht dat ze zoveel moet rusten om te herstellen.

Dan kun je nu twee dingen doen: naar je eigen dierenarts bellen waarom je gisteren geen medicatie hebt meegekregen en of je die zsm kunt komen ophalen, of naar een andere dierenarts bellen en vragen of je medicatie kunt komen halen voor een voedster die gisteren gecastreerd is, nog niet eet, en dat je geen vertrouwen meer hebt in jouw eigen dierenarts. Ik weet niet anders dan dat je twee of drie soorten medicatie en dwangvoer meekrijgt na castratie van een voedster, maar dat je niet eens pijnstilling hebt gekregen dan vraag ik me echt af hoe konijnkundig jouw dierenarts is.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft pijnstillers gehad in de narcose vandaar dat ik niks mee kreeg. En de dierenarts zijdat ik even moet afwachten nog en haar met lekkere dingen moet gaan aanbieden zoals gras maar met stukje komkommer of sla dus denk dat ik dat maar op moet gaan halen even. 

Ze zijden ook dat ze wel ontlasting daar had gekregen zo dat is ook goed. Dus gewoon maar doen wat ik al aan het doen was en afwachten 

• Verward 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .