Ga naar inhoud

Vervilte vacht en opgedroogde klonten viezigheid bij kontje.

Aanbevolen berichten

Gisteren wilde ik het konijnen verblijf goed schoonmaken en dus heb ik Fluffy en Pip even in de puppy ren op het gras gezet. Bij het optillen van Fluffy voelde ik allemaal harde stukken bij zijn kontje. Hij heeft een beetje aparte vacht, niet echt lang, maar zeker ook niet kort zoals Pip. 
Gisteren hebben we omdat ik geen andere oplossing kon bedenken de vervilte plekken, en vieze plekken uit zijn vacht geknipt. 
Hoe ga ik dit in de toekomst voorkomen? Ik til de konijnen liever niet op, maar ben met die viezigheid ook wel een beetje bang voor vliegen of zo. 
Het leek aangekoekte poep, maar ik heb nooit diarree gezien. Geen idee dus waarom het in zijn vacht is blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het kunnen dat hij zijn blindedarmkeutels niet op had en dat die zijn blijven plakken?

Kan hij er wel goed bij?  Het niet opeten van die keutels kan komen door bijv. overgewicht, gewrichtsproblemen enz. (er niet bij kunnen) of medicijngebruik. Maar ook gebitsproblemen of ergens pijn hebben kan oorzaak zijn van het niet opeten van die keutels. Van alles dus eigenlijk. Ook goed kritisch naar de voeding kijken, voer je niet te veel?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Evee zei:

Zou het kunnen dat hij zijn blindedarmkeutels niet op had en dat die zijn blijven plakken?

Kan hij er wel goed bij?  Het niet opeten van die keutels kan komen door bijv. overgewicht, gewrichtsproblemen enz. (er niet bij kunnen) of medicijngebruik. Maar ook gebitsproblemen of ergens pijn hebben kan oorzaak zijn van het niet opeten van die keutels. Van alles dus eigenlijk. Ook goed kritisch naar de voeding kijken, voer je niet te veel?

Ik zal hem even extra in de gaten houden. Fluffy heeft zeker geen overgewicht, schrok van de week eerder omdat ik zijn botten onwijs goed kan voelen.

Hij gebruikt geen medicijnen en eet verder alles goed. Ze krijgen samen 30 gram sience selective dat komt neer op 7,5 gram brok per kilo, onbeperkt hooi, dagelijks vier verschillende soorten groenten (niet afgewogen) en af en toe een wilgentak.

Blijft over dat hij mogelijk ergens pijn en/of ongemak van ervaart. Ik zou zo snel niet weten door wat, maar ze kunnen het natuurlijk goed verbergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft natuurlijk ec in zijn oogje gehad. Het enige dat ik kan bedenken is dat de ec mogelijk weer op speelt. Ik zie verder nog niet echt aanwijzingen, daarvoor moet ik hem echt even een poosje beter monitoren. Misschien ook maar weer even regelmatig op de weegschaal zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad kunnen. Ec zorgt voor ontstekingen (=pijn). En met EC hebben ze soms wat moeite met hun balans, dat kan ook al reden zijn dat het niet lukt. Het afvallen kan ook teken van EC zijn, vaak is dat één van de eerste signalen. Verstandig dat je even goed in de gaten houd, controleer ook even of je nog fenbendazol in huis hebt, zo niet zou ik dat nog wel bestellen/halen. En bij twijfel gewoon starten met de fenbendazol.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Verstandig dat je even goed in de gaten houd, controleer ook even of je nog fenbendazol in huis hebt, zo niet zou ik dat nog wel bestellen/halen. En bij twijfel gewoon starten met de fenbendazol.  

Ik heb helemaal geen medicatie voor de konijnen meer in huis. Zal wel even contact opnemen met de dierenarts voor fenbendazol. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sien had dit ook en zij bleek uiteindelijk haakjes te hebben. Ik zag bij haar verder geen aanwijzingen voor haakjes want ze at prima (zowel brokjes als groente als hooi). De haakjes zijn enkele maanden geleden verwijderd en sindsdien eet ze haar blindedarmkeutels weer gewoon op. Haar onderkant is schoon gebleven. (Ze hebben het tijdens het verwijderen van de haakjes meteen even goed schoongemaakt 😉)

Mocht je dus geen andere oorzaak kunnen vinden dan zou ik zeker het gebit even na laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag zag ik hem ineens iets op eten vanuit zijn kontje. Ik neem aan dat dat blindedarm keutels waren. Hij kwam net ook normaal aan hupsen voor de groenten schotel. 
Ik zal zijn gebit even in mijn achterhoofd houden als toch nog mogelijke optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net Fluffy weer even opgepakt om zijn kontje te inspecteren en hem op de weegschaal te zetten. 
Ten overstaan van vorige week is hij 20 gram afgevallen. Hij woog 2022 gram en nu 2002 gram. 
Verder heb ik de afgelopen week niets raars opgemerkt. 
Hoeveel mag een konijn afvallen zonder dat het gezondheidsrisico met zich meebrengt?

We houden hem sowieso nog even extra in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ik herken de verviltingen en de aangekoekte poep wel van Hubble. De verviltingen ontstaan naar mijn idee doordat hij een vrij dikke ondervacht heeft. Ik moet hem daar regelmatig borstelen om het te voorkomen. Of laten trimmen. Die aangekoekte poep had hij vaak toen ik Science Selective voerde, dat schrokte hij ook echt naar binnen. Sinds ik graanvrij voer, zie ik het vrijwel niet meer. Bij bepaalde soorten groente zoals sla, heeft hij het wel eerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen verblijven nu in de opvang tot maandagavond ivm vakantie.

Toen ik ze wegbracht was Fluffy helemaal schoon en zag zijn vacht er goed uit. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als hij terug komt. 
Maandag overdag wil ik het konijnen verblijf een uitgebreide schoonmaakbeurt geven zodat alles weer lekker schoon is als ze terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .