Ga naar inhoud

Namu & Finn

Evee

Aanbevolen berichten

Afgelopen week ging het prima. 

De nachten waren niet slecht, afgelopen week maar 1x er uit gemoeten omdat Finn moest kotsen, en dat deed hij op de bank (ieuw!), gelukkig zijn de hoezen wasbaar. Afgelopen nacht was wel weer minder (lijkt dat dat 1x per week gewoon zo is?!) hij had de schoenenkast open gekregen en was lekker op mijn man zijn schoenen aan het knagen.... zucht. Het was ook rumoerig buiten (festival in de buurt). Ik ben er 2x uitgeweest en mijn man ook 2x. Nou heb ik wel lekker tot half 9 kunnen slapen vanochtend en toen ik wakker werd waren ze ook nog stil, dus dat dan weer wel. 

Hij groeit hard, ik vind hem sinds deze week echt blokkiger worden van bouw, vierkanter. Wat volwassener dus. Zijn balletjes zijn ook ingedaald. Hij is druk bezig met tandjes wisselen, vooraf daaraan is hij best wel sloperig en vervelend, ook naar ons en Namu. Dan wil hij niet stoppen met druk doen en bijten, maar dan zie je vervolgens bloed in zijn mondje en dat er een tandje uit is. 

Hij wordt brutaler naar Namu, pakt gerust haar lekkere plek op de bank in door haar weg te plagen en er vervolgens zelf languit te gaan liggen. 

Met Namu gaat het ook heel goed, haar gewicht stabiliseert weer, ze ziet er wel dun uit omdat ze bijna geen onderwol heeft op het moment, die heeft losgelaten en de winterwol komt er nu aan.  Ik kreeg er zelfs commentaar op in het dorp, dat ze te dun zou zijn. Maar ze is prima op gewicht nu. Ze lijkt heel slank door het weinige haar en bijna een andere hond.

De wandelingen in het dorp met de honden apart gaan goed, als we met twee zijn, gaat het ook goed met de honden samen in het dorp. Je moet wel echt bij elke hond individuele aandacht hebben. In buitengebied gaat het prima met twee te gelijk, maar dat was al. Finn eet nog steeds steentjes en ook bladeren bloemen. Maar al wel minder dan eerst. 

In huis en tuin stoeien ze soms flink, echt kibbelend met geluidjes en al. Enorm schattig, maar soms ook echt wel ruw naar elkaar. 
Namu is afgelopen tijd niet meer overprikkeld geweest zoals ze in het begin soms was. 
Ook in de loods gaat het beter, ze zijn niet altijd heel de tijd stil, vooral de langere dagen zijn lastig, maar met wat lekkers van een kong of kluifje komen we die nu ook gewoon door.

Het alleen zijn met twee gaat ook goed. Ze zijn nu dagelijks 2x even alleen. Een kort momentje van 5 a 10 minuutjes en een langer moment van nu 30 minuten. Dat langere moment gaan we nu elke keer verder uitbouwen, tot nu toe deden we 5 min per week er bij, wat natuurlijk niet zo snel is. Maar dat hebben we gedaan omdat bij Namu de rustige opbouw wel leek te werken, en we willen niet dat Finn haar onrust overneemt.
Ze zijn niet altijd stil of rustig, soms zitten ze gewoon een paar minuten te joelen of kibbelen ze wat naar elkaar. Maar er lijkt geen/weinig stress en onrust te zijn. 
Soms ben ik net een minuut buiten en zetten ze de boel op stelten, soms gaat het die 30 minuten prima. Er zijn wel factoren die helpen dat het beter gaat, dus dat is voor ons ook een leertraject, zien wat wel en niet werkt. 

Alleen zijn individueel zijn ze tijdens de momenten dat ik in het dorp wandel, dat doe ik dus maar met één hond tegelijk, en de ander is dan alleen. Met namu gaat dat echt prima. Finn vind het nog lastig. Hij is dan meestal maar een kwartiertje alleen ongeveer. Finn scharrelt dan wel door huis op zoek naar projectjes. Afgelopen week pakte hij de camera van het aanrecht. En hij heeft een reclamefolder te pakken gehad en opgegeten. Nu zorg ik maar dat er iets anders / nieuws ligt van speelgoed en dan is hij daar mee bezig. Nadeel is wel dat hij veel speeltjes sloopt dus eigenlijk weinig dingen een veilige optie zijn met hem. Maar voor het kwartiertje wandelen in het dorp met Namu, nog wel te doen.  

Van gedrag naar andere honden en kinderen en mensen, is Finn is echt zo makkelijk en ontspannen. Ook geluiden, voertuigen enz. in de omgeving, allemaal geen probleem. Als hij iets niet kent en wel een beetje spannend vind gaat hij even zitten kijken en luisteren, maar dat is het. Heel prettig 🙂 Een groep kinderen om hem heen, geen punt. Hij likt ze en kwispelt vrolijk en laat ze hem zelfs omhelzen. Dat kan ik bij Namu toch niet voorstellen 😅

IMG_20230903_092252.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nacht pas, dat was echt de wet van Murphy! Je zou gillend onder de dekens kruipen.

Ik heb dat met de robotstofzuiger (heet Bep) op de slaapkamer. Dan moet je ook zorgen dat de vloer vrij is en er geen oplaadsnoer vanaf je nachtkastje naar beneden hangt en Bep die draad opeet (= kapot). Of Bep neemt een sok mee.

Dat hebben jullie dus met de honden. Best al wat vernield dus. Sterkte met je pubers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zijn een stelletje slopers. Toch staan deze honden daar om bekend. En we hadden dit, zeker in puppytijd, bij de vorige honden ook. Verschil is wel dat de vorige honden in de kennel buiten sliepen in de puppytijd. Sinds de verbouwing / tuinverbouwing sliep Qila binnen. En later Namu en Finn nu ook. Namu nog een tijd in de bench, maar dat lukt dus niet met Finn. Die vind het prima er in te zitten met echt iets te doen van een gevulde kong, snack of kluifje, rond etenstijd, of even net als er visite binnen komt lopen. Maar niet te lang. Dan krijg je gekrijs gecombineerd met het heerlijke geluid van tanden op metaal en ik kan je zeggen, dat is echt een verschrikkelijk geluid. 

Als het goed is gaat het slopen wel minder worden naarmate ze opgroeien. Namu sloopt al veel minder dan in puppytijd. Maar er zal altijd wel iets blijven. Gelukkig hebben we sociale media en zie je hoe erg het ook kan zijn. Huskys die deuren / deurkozijnen kapot slopen, vloeren er uit trekken, bedden en banken volledig verwoesten. Dan valt dat paar schoenen, een pantoffel of een kussentje van de bank waar een hoekje af geknaagd is wel mee 😅

Vannacht moest ik er alleen om half 5 uit, hij moest plassen. 

Vannacht heeft hij de momenten dat hij niet sliep alle knaaghoutjes verzameld op onze bank...

Screenshot_20230904_075717_Gallery.jpg

• Vind ik leuk 1
  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist naar de dierenarts gebeld voor een afspraak voor de sterilisatie van Namu. Alleen de datum die voor ons handig zou uitkomen (dat we beiden 2 dagen veel thuis zijn  /dat er altijd iemand is), is er maar één assistente in de praktijk. Ze gaat even overleggen met de dierenarts of het dan kan. Als die datum niet lukt, zal het voor ons denk ik pas een maand later lukken en dat is niet handig want in die maand verwacht ik ook dat ze weer loops zal worden. Dan heeft de operatie meer risico, dus dan moeten we eigenlijk weer langer wachten tot een maand of 2 daarna. 😅

Dan is dat bij konijnen toch makkelijker 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben Qila laten steriliseren/castreren nadat ze bultjes bij haar melkklieren kreeg. Dat bleek uiteindelijk goedaardig te zijn, maar dat weet je pas na verwijderen en opsturen natuurlijk.

Vandaag heb ik de dierenarts gebeld over Finn. Omdat hij toch onzindelijk blijft, vermoeden we iets van blaasontsteking. Niet dat hij overdreven vaak plast of enig teken van pijn geeft. Maar we hebben zo een teststripje voor blaasontsteking bij mensen door z'n urine gehaald en dat sloeg wel aan op eiwitten. Kans is dus groot dat er wel ergens een ontsteking zit. 

Ik had vandaag urine kunnen brengen, maar zit vandaag heel lastig met Namu, die niet lang genoeg alleen kan thuis en dan dus in een warme auto zou moeten. Dus maar een afspraak voor direct morgenochtend 9 uur, Dan kan mijn man wel mee, en die kan dan even daar met Namu een stukje wandelen terwijl ik bij de dierenarts ben met Finn. We nemen urine mee om te laten testen en ik denk dat ik gelijk een uitgebreide wormen testkit vraag ook.  Ik heb geen wormen meer gezien, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren plaste Finn op de bank... dat was een beetje de letterlijke en figuurlijke druppel 😂

Nu heb ik bij de action van die matrasbeschermers voor bedplassers gekocht, die zitten nu op de banken (tussen bank en hoes). Gelukkig hebben we wasbare hoezen. Ik heb nog nieuwe bankhoezen in de verpakking, dus als we deze fase voorbij zijn, gaan die er fijn op. Voor nu wassen we deze hoezen maar gewoon extra vaak.

Vannacht hebben we de wekker gezet om half 3, even een plasmoment, en verder is het stil en rustig geweest zonder ongelukjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons gevoel zat goed, hij heeft een lichte huidontsteking bij zijn geslachtsdeel (daar zaten een paar kleine korstjes, hij zit er overigens niet veel aan) en hij heeft een ontsteking in de urinewegen en ook veel gruis in de urine. Een kuur voor 10 dagen antibiotica en dan weer urine laten testen dus. 

• Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets. Pas als de temperatuur savonds zakt gaan we weer wat doen. Na de strandwandeling waren ze best moe. Ze rusten op de koude vloer in huis. Ze doen een plasje in de tuin. Zoekspelletje in de schaduw op het gras, inderdaad een beetje bij het zwembadje spelen, knagen op een kauwbotje, dat soort dingen. De wandelingen slaan we nu echt over, tot het straks weer afkoelt. Grote rondes doen we in de ochtend als het nog niet opgewarmd is.

Screenshot_20230910_183408_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds we met de kuur begonnen zijn heeft Finn niets meer in huis gedaan. Hij lijkt het nu gewoon ook beter op te kunnen houden. Als we hem 's ochtends naar buiten laten red hij het nu gewoon tot op het grasveldje, in plaats van dat hij op de drempel of direct bij de achterdeur plast.

Hij is echt lang puppy om te zien. Ik krijg regelmatig foto's van zijn zusje (nestgenootje) door en die is echt al een volwassen hond om te zien. Meer zoals Namu ook was op deze leeftijd.

Finn heeft een hele aparte vacht, niet helemaal zoals het hoort, heel wollig. Alsof hij te veel onderwol heeft (zeker voor de zomer). Hij krijgt er nu wel stokharen tussen en er laat al wel wat onderwol los, dus hij is wel lichtjes begonnen met verharen, we gaan het zien.

Morgen is het zo ver voor Namu, dan gaat de baarmoeder er uit. Stiekem toch wel heel spannend. We zijn beiden morgen en overmorgen vrij zodat het brengen/halen en zorgen voor geen probleem is.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Sinds we met de kuur begonnen zijn heeft Finn niets meer in huis gedaan. Hij lijkt het nu gewoon ook beter op te kunnen houden. Als we hem 's ochtends naar buiten laten red hij het nu gewoon tot op het grasveldje, in plaats van dat hij op de drempel of direct bij de achterdeur plast

Super fijn dat de kuur aanslaat!

6 uren geleden, Evee zei:

Morgen is het zo ver voor Namu, dan gaat de baarmoeder er uit. Stiekem toch wel heel spannend. We zijn beiden morgen en overmorgen vrij zodat het brengen/halen en zorgen voor geen probleem is.

Spannend zeg! Ik hoop een voorspoedig herstel van jullie mooie dame.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .