Ga naar inhoud

Namu & Finn

Evee

Aanbevolen berichten

Het gaat nog steeds goed. Ze zijn zo leuk samen. Hij is zoveel makkelijker dan Namu. 

We lopen alleen niet veel in het dorp op het moment omdat Namu dan echt gestrest is. Als we het doen, lopen we of om en om met de honden of apart van elkaar een andere kant op. 

Buiten in de polder, strand of bos, is het geen probleem.

Finn kan al zit, lig en sta. Hij luistert naar zijn naam en komt naar ons toe als we puppy puppy puppy roepen.

We zijn blijf aan het oefenen.  En ik wil hem high five leren, maar hij gebruikt zijn voorpootjes bijna niet, dus hoe ik dat ga aanpakken weet ik nog niet 🤣

De nachten moeten we er nog 1x uit, rond 4 uur. Ik denk niet dat dat nog heel lang gaat moeten, maar zindelijkheid is nog wel een beetje een lastig dingetje voor Finn, dus we doen het voorlopig toch maar.  

Hij heeft ook ontdekt dat hij schoenen kan pakken 😉

Die van mij liggen gewoon in de kast buiten bereik, maar mijn man is daar minder consequent in. 🤣

IMG_20230729_122516.jpg

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen 4 nachten heeft hij er 3 van doorgeslapen. Het is 5 dagen geleden dat hij het laatste ongelukje had in huis. 

Deze week ben ik ook weer rondjes met beide honden tegelijk in het dorp gaan doen, dat houd ik kort en echt een trainingsmoment, maar dat gaat gelukkig goed. Namu is al minder gestresst. Ik moet wel lekkere beloning mee nemen, iets beters dan de standaard brokjes, maar als ze weet dat ik dat bij heb is de aandacht voor mij en niet voor de omgeving. 

Vrijdag krijgt Finn zijn vaccinaties, dan is hij volledig beschermd. Ook wel fijn, maakt dat je toch wat makkelijker wordt in ontmoetingen met andere honden en wandelingen op routes die wat meer gebruikt worden om honden uit te laten.

Het verschil tussen Finn en Namu is wel groot, als we kijken naar puppy tijd. Hij is echt lekker ontspannen en nieuwsgierig,  waar Namu alles spannend vond en het liefst weg wilde van nieuwe dingen. 

Het blijft een pup en veel werk, er zijn altijd dingen om te trainen en die wat minder gaan, maar het scheelt wel veel, het maakt het wel een stuk minder gedoe. Sinds een paar dagen heeft hij een tuigje aan, dat heb ik niet eens hoeven aanleren. Hij vind het allemaal best. Terwijl ik dat bij Namu in stapjes moest aanleren, het aan en uit doen. 

Af en toe heb je wel eens een dag die niet lekker loopt, afgelopen weekend dacht ik dat hij misschien last had van zijn tandjes, begon met wisselen. Hij beet echt in alles, inclusief mijn kuiten. Maar nu is dat weer voorbij. 

Hij trekt overigens echt naar mijn man toe, die heeft er de sterkste klik mee. Terwijl Namu dat met mij heeft. We hebben altijd nog gehad dat een hond naar één van ons trok. 

IMG_20230802_061430.jpg

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eerlijk verdeeld toch? Allebei een hond die naar je toetrekt 🙂 Hij wordt echt al groot! Het klinkt wel een stuk relaxter als de periode met Namu.

Staat een castratie ook al op de planning? Lijkt me ook wel weer een spannend iets.

Fijn dat hij straks volledig beschermd is, je weet nooit hoe anderen hun honden behandelen. Liever dan zelf voorzichtig, dan dat je met de gebakken peren zit natuurlijk.

Die honden op de bank 😄 Ieder hun "eigen" bank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij woog gisteren 12.4 kg. Dat is bijna net zo veel als Yula van @Eefje 😂 Met zijn 12 weken.

Castratie staat wel in de planning maar wanneer en wie zijn we nog niet over uit. Veel ingewikkelder dan bij konijnen hoor!

Ik had de dierenarts laatst al om advies gevraagd, maar die was er ook niet heel duidelijk in. 😂 Het advies was om in ieder geval de honden te laten uitgroeien voor we ze laten castreren. 

Er zal er minimaal één gecastreerd worden. Misschien beide wel. Misschien Namu, misschien Finn, we zijn er nog niet uit. 

Nadeel is wel dat de vacht heel slecht wordt van malamutes als je ze laat castreren. Verharen gaat lastiger. Vacht is vaak meer "open". Als het maar bij één hoeft ipv bij twee, zou dat voor mij al reden genoeg zijn. Ik neig nu een beetje naar Namu. 

Gedrag kan ook behoorlijk veranderen na castratie, maar je weet niet welke kant op. Een implantaat / chemisch castreren is ook nog een optie voor je daadwerkelijk castreert bij honden. Dat kan gedragsverandering wel wat voorspellen. Ik weet alleen even niet of dat alleen bij de reu kan, of ook bij een teef.

Had ik net getypt vanochtend dat het allemaal goed gaat, was het vanochtend in de loods toch een drama. De bus is kapot, dus Namu had ik samen met Finn in de ren. Daar springt Namu uit (1m hoog!), dus de hele ren ingebouwd met trapjes, dozen en wat ik maar kon vinden. Maar ze bleef toch piepen, krijsen en blèren zeg. TWEE UUR LANG. Ik heb er gewoon hoofdpijn van. Finn sliep er op een gegeven moment wel doorheen (best knap 😂)

Het meeste is ingepakt, maar heb ik maar even in de loods laten  staan, nu ben ik weer thuis. Mijn man heeft vroege dienst en is als het goed is om 4 uur klaar, dus ik ga gewoon eind van de middag even terug om de pakjes te halen en het werk af te maken, en te controleren,  dit was geen doen. 

Ik denk dat ik de buskennel in de loods zet voor Namu, en dan de ren voor Finn ga proberen. Wel zo dat ze elkaar zien, maar dat ze niet bij elkaar kunnen. Namu had meer behoefte aan een rustplekje denk ik, die wil in de auto. Maar ik wil Namu niet in de auto nu in de zomer, in de bus ging dat wel met de deur open, maar in deze auto gaat dat niet, dat is echt te warm. En dan krijg je dus drama. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de dierenarts geweest voor de vaccinaties. Finn is gezond, 13 kg en heeft nu alle prikjes gehad.

Ook castratie weer besproken en ik denk dat we nu wel de keuze hebben gemaakt dat het Namu gaat worden en niet Finn. 

Namu valt nu iets te snel / te veel af. 36.7kg weegt ze nu. Dat is prima, maar er hoeft niet meer af nu, rond de 37 is wel goed. Die mogen we dus weer wat meer verwennen 🙂

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, het was een prima weekend. Beetje veel regen en wind, maar goed te doen.

Afgelopen vrijdag in de loods een nieuwe opzet getest met de buskennel voor Namu in de loods en ren voor Finn, dat leek goed te werken. Namu de geborgenheid van het kenneltje, Finn de open ren en namu kunnen zien. De hele week was het verschrikkelijk, namu sprong uit de ren, los trekt ze alles uit de schappen en ze wilde eigenlijk in de auto. Maar Finn vind het juist wel fijn als Namu ergens is waar hij is, en vind dan sneller rust wat maakt dat ik fijner kan werken. Om het simpel te omschrijven, het was een krijs festijn in de loods vorige week. Maar dat lijkt nu opgelost, hopelijk. Namu is gewoon echt het liefst in de bus of een auto 😂 maar zomerhitte en auto's is niet ideaal. 

Finn vond de bus(kennel) dan weer helemaal niets en in de auto die we nu hebben zit hij los met Namu in de kofferbak (achterbank plat) en is het totaal geen probleem meer. 

Zaterdag was ik even een dagje winkelen, boodschappen doen en naar familie. Dat heb je soms ook even nodig, de honden beperken mij behoorlijk en hoewel het alleen zijn ook al goed gaat, kun je ze natuurlijk niet opeens heel lang alleen laten, dat bouwen we op. 

Zondagochtend hebben we uitgewaaid op het strand. Smiddags was er een flinke storm. Zondagavond scheen de zon weer en hebben we bij een bosje in de buurt gewandeld. En vanochtend heb ik weer bij een ander bos gelopen 🙂 

Ik ga zo beginnen aan schilder klusjes in huis, op de bovenverdieping. Die hebben we vorig jaar flink verbouwd maar er moeten nog een hoop dingen afgemaakt. Gelijk goede training alleen beneden zijn, hoewel dat gelukkig normaal gezien geen probleem is. 

De laatste nachten moesten we er wel weer elke nacht een keer uit voor Finn, en een keer voor Namu die savonds zo druk was dat ze niet wilde plassen voor het slapen gaan. Dat is jammer, maar hij piept als hij wat moet en doet het niet in huis. Toch ook vooruitgang dus.

Ze slapen beide los in huis, de bench hebben we maar los gelaten, Finn houd er niet van dus de bench is voor eet en snack momentjes, en dat vind hij wel prima. 

Namu gaat nog wel regelmatig voor slaapjes in de bench,  als ze even een time out nodig hebben van elkaar. Ze lijkt dat ook wel fijn te vinden, namu is best wel moe van de pup en vind het soms lastig de rust te vinden. Nouja, ze probeert het wel, maar ze jutten elkaar dan op. En met een pup aan je staart, in je wang of oren bijtend kun je nou niet lekker je dutje doen. En dan raakt namu overprikkeld en dan is ze te ruw in spel en rent ze alles omver. 

Het wandelen in de natuur gaat super, dat gaat prima met beide hondjes. Het wandelen in het dorp is lastig voor Namu. Voordeel van regen is wel dat je zo een beetje niemand tegen komt, en wat je tegenkomt eigenlijk wel de honden zijn waar de onze goed mee samen kunnen. 

IMG_20230807_092625.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Misschien moet je haar een minimumloon geven. Wellicht helpt het voor de motivatie om beter te werken😄😉

Ik heb heel lang een certificaat voor "medewerker van de maand" in de loods opgehangen gehad, voor Qila 😄 Maar Namu heeft toch echt het stempel "tegenwerker van de maand" gekregen, al toen ze nog maar net bij ons was 😂

Ik zag net een worm in de poep van Finn... ieeeeuw! Nou moesten ze morgen toch weer ontwormd worden, maar ga ik nu ook gelijk maar alles heel goed wassen en poetsen in huis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de wormenkuur kwamen de dode wormen er vlot uit de volgende dag. Ik ben geen expert, maar volgens mij waren dit pinwormen. Een aantal extra grondige poets rondes gedaan met extra goed ontsmetten en alles heet wassen, en nu lijkt dat wel weer voorbij te zijn. Hopelijk blijft dat zo, voorlopig blijf ik gewoon de 1x per maand ontwormen. 

Het gaat nog steeds prima. Gisterennacht alleen even niet, toen was het drama en moesten we er 4x uit. Terwijl het daarvoor zo goed ging! 
Afgelopen nacht ging wel weer redelijk, 1x er uit gemoeten rond 3 uur. Toen moest Finn heel nodig poepen. Nouja, prima dan, liever zo dan in huis. Ze hadden wel even wat moeite daarna weer rustig in slaap te komen. We blijven er nu eigenlijk niet meer bij zitten, maar dat was vannacht dus wel even nodig. Ik lag in bed en het luchtalarm ging aan. Ze waren ook wel heel druk. Even beneden gezeten tot ze rustig gingen liggen, en toen alsnog weer naar bed gedaan. 

Wel nog één nadeel van Finn: hij eet stenen. Echt op. Hij poept ze ook wel weer uit gelukkig, hij eet van die kleine keitjes. Maar die dingen liggen overal op straat. En in de tuin weet hij ze gewoon onder het gras en uit de grond te graven. Zijn het geen sokken, hebben we dat.  Hopelijk is het een fase, maar dit is zo lastig gedrag om af te leren. Ik voorkom het zo veel mogelijk, negeer het, ik ben bezig los aan te leren, maar dat wil nog niet altijd lukken. Hij kan al wel zit, lig en poot is ook al gelukt. Blijf lukt al wel in huis en tuin, buiten is dat heel lastig 😄 

Met de rondjes in het buitengebied gaat het echt prima met de honden samen. Met de rondjes in het dorp en stadjes (gisteren bijv. in Zierikzee) is het wel ietsje lastiger omdat Namu gewoon stressig is dan. Maar met veel aandachtsoefeningen is het goed te doen, maar dan wel met ieder één hond. Met twee is dat veel te lastig.

Namu is ook nog puber en leert ook volop, dat is dan maar zo. Hopelijk gaat dat in de toekomst wel wat beter en anders wil ik misschien nog wel eens richting homeopathie kijken of daar iets stressverlagend kan helpen in dat soort situaties. 

Finn is 14 weken en 14.5 kg nu. Hij groeit enorm, je ziet hem gewoon per dag groeien en dat hij niet meer onder dingen door past 😄 Hij is af en toe ook wat uit verhouding, dat zijn achterhand hoger is dan de voorkant, en dan een paar dagen later weer andersom 😂

Namu is nu echt flink aan het verharen, een harig huishouden nu dus. Bij Finn laat er nog helemaal niets los, hij heeft nog steeds die volle wollige puppyvacht. 

IMG_20230814_095026.jpg

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, MichelleloveElmo zei:

Bij aantreffen van wormen is bij veel middelen het advies het na twee weken te herhalen. Dit om de cyclus te doorbreken. Veel worm middelen pakken alleen volwassen stadia aan namelijk

Dankjewel voor de tip, ik had nu de milbevet kauwtabletten voor ze. Ik las overal dat eens per 4 weken/ maand gebruikelijk is. Maar dat kan dus wel eerder bij besmetting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Dankjewel voor de tip, ik had nu de milbevet kauwtabletten voor ze. Ik las overal dat eens per 4 weken/ maand gebruikelijk is. Maar dat kan dus wel eerder bij besmetting?

Ik zou even met de dierenarts overleggen, want het ligt ook aan het soort worm..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de ene kant gaat het echt super goed, aan de andere kant zijn er echt nog wel dingetjes om aan te werken.

Deze week heeft Finn 2x gehad dat hij 's nachts "ziek" was. Eén keer had hij potgrond uit een bloempot gegeten en dat vervolgens door het hele huis weer uitgekotst. De andere keer was hij met een doosje thee gaan slepen (volgens mij heeft hij daar niet van gegeten, alleen karton) en ook toen had hij het hele huis onder gekotst, alsof het die nacht nog niet genoeg was heeft hij toen ook 3! keer in huis gepoept en 1x gepiest in de nacht. En dan ben ik die nacht ook nog 3x met hem naar buiten geweest, hij heeft dus ook in de tuin nog geplast die nacht. 

Het kan zijn dat het komt omdat hij tandjes aan het wisselen is. Maar hij eet ook veel zooi. Een projectje van hem is op het moment bijvoorbeeld de bloemknoppen uit mijn rozenstruiken te eten 😕 Beter dan stenen, maar niet ideaal. Maar ik kan mij voorstellen dat hij soms gewoon iets binnen krijgt wat niet ideaal is en dat hij dan misselijk is. Waar we dachten dat we door Namu al een karig ingerichte " Spartaanse stijl" woonkamer hadden, is die nu nog verder aan het versoberen. Alles wat Namu nog wel liet staan, pakt Finn nu. 

Zindelijkheid is toch wel een ding voor Finn, hij gaat gewoon wanneer hij moet. Waar je het bij Namu veel beter aan zag / ziet komen, die snuffelt en zoekt een plekje, dan kon je dus snel naar buiten om ongelukjes te voorkomen. gaat Finn gewoon zitten en laat het gaan.  Of hij nou in de zee staat, of in de woonkamer bij mijn schoonouders 😂  Dat hebben we toch ook gewoon nog nooit gehad hoor, wij hadden altijd van die honden die 100x hetzelfde rondje moesten lopen voor ze het prettig vonden een plasje te doen 😂 Het is dus nog steeds overdag vele keren de tuin in, na elk slaapje, speelmomentje enz. elke keer de tuin in. En overdag werkt dat. Maar 's nachts dus niet. En soms moet hij ook gewoon in een uur 2x poepen... dus dan denk je kunnen op bezoek want hij is geweest, doet hij gewoon een half uur later in huis bij iemand gewoon nog een drol... Heel fijn 😂

Afgelopen weekend was het volleybaltoernooi en muziekfeest in het dorp. Namu is 1.5 uur alleen geweest overdag zonder problemen, en finn is meegeweest de drukte en herrie in. En gaf daar niets om. Hij is super makkelijk en maakt zich echt niet druk om die dingen. 

Ik ben aan het trainen geweest rond de eet momentjes. Sinds Namu een tijdje terug een paar dagen naar het hondenresort was, loeide ze nogal als het etenstijd was. Finn had dat ook overgenomen, met als gevolg dus 3x per dag een concert rond etenstijd. Daar wilde ik wel vanaf. Ze zitten nu braaf te wachten in hun benches terwijl ik het eten klaar maak, en zijn stil. Nouja, daar moeten we nog wel wat puntjes op de i zetten, maar het volume is wel wat lager dan het was 😄 

• Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-8-2023 om 14:37, Evee zei:

Het Zeeuws archief zit in Middelburg, niet on Zierikzee.

Ja hoor er is een afdeling in Zierikzee. Vlak bij een grote gratis parkeerplaats met gratis toiletten. Vond ik erg gastvrij.

Het gemeentearchief Schouwen-Duiveland is per 1 januar 2021 onderdeel van het Zeeuws Archief. De archieven en verzamelingen met betrekking tot Schouwen-Duiveland blijven in de depots in Zierikzee.

Het zit achter het gemeentehuis: Laan van St. Hilaire 2 in Zierikzee.

Ik heb genoten in het archief en heb wat dingen over mijn familie gevonden.

In het archief heb ik ook gevonden waar ze gewoond hebben en die huisjes heb ik op de foto gezet.

Vandaar dat ik een hele middag door Zierikzee gedwaald heb.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wist ik niet, dat dat onder het Zeeuws archief viel. Ik dacht dat dat lokale gemeentearchief was. Maar dat zal dan inmiddels gefuseerd zijn.

Afgelopen week ging het allemaal best goed. We hebben echt ons best gedaan tot een beter ritme te komen. En dat ging redelijk goed. Meestal nog een keer er uit 's nachts, omdat finn dan in de tuin zijn behoefte moest doen.

In de loods ging het ook wat beter, vaak even wat gezeur als ik er net was, maar dan vielen ze toch in slaap voor een tijd zodat ik de bestellingen weg kon krijgen. 

Vannacht was wel verschrikkelijk.  Mijn planten werden door de kamer gesleurd, overal grond en bladeren. Mijn konijnentoms (schoenen) die ik gisteren nieuw uit de doos had gehaald en dus 1x heb gedragen zijn verwoest en een case van een (noise cancelling) koptelefoon. Finn is blijkbaar flink gegroeid en de plekken waarvan ik dacht dat het hoog en veilig was om spullen te leggen, zijn dat niet meer. Er is aan de trap geknaagd en een kleed dat op de bank lag gesloopt. Finn heeft 2x in huis gepoept, waarvan 1x diarree. Ik heb nauwelijks geslapen. Mijn man was er niet, die had nachtdienst. Dus ik was de klos. 

Vanochtend tijdens het wandelen ben ik ook nog 2x gevallen.  Ze waren mega druk vanochtend, thuis al. Logisch na zo een rotnacht. Rennen, ruw stoeien, overal op springen, alles omver lopen. Finn was enorm vervelend toen ik aan het ontbijten was, hij beet gewoon in mij. En hard ook. En hij bleef maar doorgaan. Echt een keer goed kwaad moeten worden dus, toen pas kwam het aan. Namu raakt overprikkeld als ze rust mist en die is vannacht ook door Finn uit haar slaap gehouden. En Namu is veel gevoeliger voor correcties dan Finn, dus als ik hem op z'n kop geef, trekt zij het nog het meest aan. 

Toen ik ze uit de auto haalde om te wandelen was namu zo enthousiast dat ze richting bos sprintte, en ik er dus door het gras achteraan sleurde. Tijdens de wandeling liep Finn ook nog tussen mijn voeten door, en toen viel ik weer. Een teckel dus 😉

Maar goed, nu slapen ze en dan zijn ze best lief. 

Sfeerimpressie van ons slopende duo:

Screenshot_20230825_182230_Gallery.jpg

Iemand die ze even een weekje van ons over wil nemen? 😅

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .