Ga naar inhoud

Speelhuisje

lindalaan

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

Ik wil een ren maken voor mijn konijnen. Ik twijfel tussen alleen een ren met een stuk dicht dak en een schuilhuisje. Of een speelhuisje met daaraan een ren maken. (Met in het speelhuisje nog een nachthok).

Zou dit geschikt zijn voor konijnen? 

Ik weet niet of de link goed doorkomt.

Het gaat om het speelhuis louise van welkoop

Kwaliteitskenmerken
Breedte in cm     120
Diepte in cm     120
Hoogte in cm     160

8717306718042_1.jpg

aangepast door Evee
Edit: link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de link verwijderd, dat is in strijd met de regels op het forum. Je mag het wel gewoon noemen, maar niet klikbaar linken. Dat heb ik nu dus aangepast.

Ik geef zelf de voorkeur aan een voliere idee ren met een schuilhok er in, vooral omdat dat gewoon veel praktischer bewegen en schoonmaken is als baasje 🙂 Ik hou er niet zo van om te kruipen om bij de konijnen te komen. Daarnaast is een voliere ook veel makkelijker roofdierproof te maken /kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een speelhuisje voor onze konijnen, op aanraden van de konijnenopvang. Er zijn voor en nadelen aan elke oplossing.

De voordelen voor ons waren:

1. De konijnen kunnen rechtop in het hok (Scarlett is 85cm als ze op haar achterpootjes staat en Lodewijk is iets kleiner. Wij hebben dus grote konijnen)
  2. We kunnen makkelijk een binnenbak kwijt als toiletbak (120x50), waar ze samen in kunnen liggen, hooi kunnen eten en keutelen.
  3. Schoonmaken gaat makkelijk voor mij (ik ben klein en kan er bijna in staan, moet licht bukken) en de bak kan net door de deuropening dus die kan mijn man er ook uitschuiven (want die is  wel veel langer)
  4. De waterbak kan in het speelhuisje, wat handiger is in de winter/zomer, qua schoonheid van het water/bevriezen, al vernieuw ik het vaak genoeg. Fles willen ze niet echt uit drinken dus die hebben we weggehaald
  5. Ze kunnen droog zitten (maar dat willen ze nooit)

Nadelen zijn:

1. Speelhuisje neemt veel ruimte in - die ben je kwijt in de ren (maar goed, wij hebben veel ruimte voor hen, dus dat maakte ons niet uit)
  2. Het is van hout - sommige konijnen knagen hem dus kapot. (wij hebben hem voor een paar tientjes op marktplaats overgenomen, maar het blijkt dat ze daar niet aan knagen bij ons, dus dat maakt niet uit)
  3. Een ren roofdierproof eraan vast maken is lastig (hoeft niet bij ons, dus de rest van de tuin is met hekken afgezet. Het plan was de hele tuin, maar dat gaat helaas niet met onze vraathazen

Wij zijn dus wel tevreden, maar als we kleinere konijnen zouden hebben of een roofdierproof oplossing, dan zou ik er niet voor gaan. Als deze verrot is na een paar jaar, zouden wij dus weer een nieuwe kopen of via marktplaats ophalen. Ze slapen er niet in 's nachts, maar schoonmaken gaat prima en het blijft heel koel erin, dus met die hete dagen liggen ze er wel heel relaxt in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. 

Evee, Sorry, ik had gelezen dat het inderdaad niet mocht, maar ik kwam er niet uit via de telefoon. Bedankt voor het aanpassen.

Erin schoonmaken is wel een dingetje inderdaad! Al past mijn dochter er wel in, goed excuus haha.

Ik vind de Keter Manor (kunstof huisje van 196 hoog) ook wel interessant, die kwam ik ook tegen in topics hier. Al ben ik bang dat het heel erg warm binnen wordt. 

Als iemand met de keter manor ervaring heeft, lees ik dat graag 🙂

bunnyempress, bedankt voor je voors en tegens!

Het lijkt mij ook ideaal, qua voer en drinken en een toiletbak die erin past, ik wil graag oa een teddy widder, en ben bang met een ren, ook al dek ik die gedeeltelijk af met een dicht dak, dat het alsnog naar binnen regent. Fijn om te lezen dat het koel blijft binnen

Voor een afgedekte ren heb ik al ideeën, al hoeft het hier niet persee roofdiervrij, woon heel stedelijk, maar vind het wle een fijn idee als het afgesloten is. 

Waar slapen jouw konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op: het blijft bij ons ook koel binnen, omdat het hok in de schaduw staat. Maar de hoogte en het feit dat de deur altijd open staat helpt enorm qua ventilatie.

Wij wonen ook stedelijk, dus geen marters/roofvogels e.d. en ook geen katten (al lopen die wel rond in de buurt, maar ze komen de tuin niet in). Scarlett is 4,5 kg en Lodewijk 3,3kg, dus ze zijn ook groter dan de meeste katten.

Mijn konijnen besluiten om gewoon buiten in de ren te slapen. Zo vond ik ze in de winter met -6 graden, want waarom zou je binnen gaan slapen als je ook buiten samen kan liggen. Scarlett is een echt buitenkonijn met een flinke vacht. Lodewijk wilde gewoon graag bij haar en was nog wintervacht aan het kweken toen. Ik vond ook echt een rondje waar ze hadden gelegen, wat niet bevroren was.

KoudSlapen.thumb.gif.ea9e133c21e8a37d086e1ef6d69c10c3.gif

Al heb ik ze dus 's middags weleens in de bak liggend gevonden. Daar had ik het ook vol met stro gestopt voor meer warmte. SaampiesSnurken.thumb.png.f571cdbb9cc5413f2578366fd84f6368.png

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even opmerken dat marters (en vossen) ook meer en meer in stedelijk gebied rondlopen, ze zitten ook al in de randstad. Dus als je nu een ren gaat maken voor de konijnen zou mijn advies, waar je ook in Nederland woont, de ren zo veel mogelijk roofdierproof maken zijn. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Evee zei:

Ik wil toch even opmerken dat marters (en vossen) ook meer en meer in stedelijk gebied rondlopen, ze zitten ook al in de randstad. Dus als je nu een ren gaat maken voor de konijnen zou mijn advies, waar je ook in Nederland woont, de ren zo veel mogelijk roofdierproof maken zijn. 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een marter heb gezien en een vos ook niet. Ik denk dat meespeelt dat ik stedelijk woon, hoewel technisch gezien in een dorp, tegen een stad aan, met een groot recreatiegebied op 20 autominuten afstand en 15 mins fietsafstand. Daar zijn af en toe meldingen geweest (van marters, vossen weet ik niet, en wel van roofvogels), maar de marters zijn echt rondzwervende dieren. De meeste meldingen zijn van doodgereden marters. Wij hebben dus (nog) geen populatie marters. Ook woon ik op loopafstand tussen 3 parken in (ik geef toe, ik hou van groen) dus ik verwacht daar eerder dieren te zien dan bij ons in de wijk. Zeker omdat we aan 2 kanten omzoomd zijn door water. Met veel moeite is er ook 1 verdwaalde egel geweest in het perk voor de huizen in de 3 jaar dat ik hier woon.

Zeker is het iets om in de gaten te houden. Ik heb wel verhalen gehoord van mensen die in de stad woonden tegen het recreatiegebied aan, waar een konijn is gepakt vanaf het balkon door een roofvogel. Stedelijk en geen roofdieren gaat echt niet meer altijd op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooo, ik vind zo’n huisje ook zo leuk voor konijnen! Ik heb het meermaals overwogen, maar dat het zo laag is, in combinatie met vrij diep, houdt me tegen. Het schoonmaken komt vaak terug en niks zo irritant met schoonmaken als dat je er niet goed bij kan en je je in bochten moet wurmen. Als je er voor wil gaan zou ik naar de Welkoop gaan en serieus uitproberen hoe je alle hoeken uit zou vegen met een stoffer en blik. Ik ben benieuwd. Ik weet niet of er een kant en klare bodem in zit? Anders is het te overwegen om het huisje op bandjes of een rand stenen of iets dergelijks te zetten. Dat scheelt dan een stukje in hoogte, al moet het wel stevig staan. 

Zo’n Keter huisje heb ik ook wel eens bekeken. Die is praktischer, maar ik denk inderdaad dat het er ‘s zomers ontzettend warm in wordt! Ook vraag ik me af of het niet makkelijk om kan waaien tijdens een storm. Er waren inderdaad BunnyBunchers die dit huisje hadden voor de konijnen. Van de actieve leden had iemand het voor de verhuizing. @Jamesthebunnybutler? Of @BaasjevanBrownie🤔

Een soort volière, op stahoogte, waar je een simpel hok in zet, zoals Evee al schreef, is enorm praktisch. Ik ben daar ook al jaren heel blij mee. Maar ik snap dat je zo’n huisje leuk vindt.

Wat betreft roofdieren zou ik echt voorzorgsmaatregelen treffen. Ook als je in de stad woont kunnen er katten, roofvogels en marters of marterachtigen zijn (vaak zonder ze te zien) die de konijnen kunnen doden. Helaas zijn er in de loop der jaren meerdere BunnyBunchers geweest die dat hebben meegemaakt. Brrrr. Jaren geleden liet ik mijn konijnen overdag in een stuk van de tuin loslopen. Maar inmiddels durf ik dat niet meer. Ik wilde er niet pas mee stoppen als het een keer mis is gegaan. Dus toen heb ik grote rennen gemaakt waar ze permanent en veilig veel ruimte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in de stad, maar een paar straten verderop is een konijn in de tuin gepakt door een adelaar. En mijn ouders, doe ook in de stad wonen, hadden een marter onder de motorkap. Ik zou dus zelf niet te snel denken dat je konijnen in de stad geen last hebben van roofdieren.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wij hebben ook een speelhuisje voor de konijnen! Ik had precies die jij hierboven hebt staan via Praxis gekocht, maar toen hij aankwam bleek hij geimpregneerd te zijn (en dus giftig voor de konijnen), je rook het ook. Ondanks dat ze aangeven dat het niet zo is. Heel gedoe gehad om dat ding te retourneren en voor niks verzendkosten kwijt die niet mals zijn. Dus ik zou dat echt afraden. Wij hebben nu een onbehandeld huisje die wel zelf geverfd hebben. Wij hebben alleen buiten geverfd, maar ik had achteraf gezien liever ook binnen gedaan, want er komt toch wel wat vocht in. Bovenop hebben we dakbedekking en onder een bodem die op klossen op tegels staat. En daaraan vast een hoge ren met volièregaas. Ik vind het ideaal dat ik erin kan staan, kon bij de vorige ren niet en was een enorm getob. Huisje schoonmaken is niet zo lastig, ik kom er prima in, maar eigenlijk poepen en plassen ze daar ook niet. Dus dat blijft schoon. Zomers heb ik hem leeg, s winters een laag hennepvezel en stro. 

an41C7E722-96DE-44B8-A97D-B04026058CAA.jpeg.667983f9e004c2a96962eaddf81f0082.jpeg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje dat in de winter en bij regen echt niet buiten komt en die lag voorheen in zo’n klein hok de hele winter, dus vandaar de upgrade. Maar als het lekker weer is zitten ze allebei buiten en komen ze er niet. En idd ideaal dat je eten en drinken en droog staat en heb er ook een extra hooiruif. Wij vonden het ook leuk staan, dat speelt ook mee😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie huisje is ook super schattig @BaasjevanBrownie Zo'n upgrade wil ik ook wel. Hier zit Scarlett dus gewoon in de regen, in de sneeuw, maakt haar niet uit. En dan wel gewoon naar binnen staren zodat mijn man maar blijft zeggen: "Ah, maar ze heeft het koud". Afdrogen vind ze niet leuk en is vaak zinloos want 5 minuten later zit ze weer in de regen. Alleen als het echt heel hard giet gaat ze naar binnen, maar ze probeert vaker toch nog onder de hangende plantenbakken te liggen, waar ze dan half beschut buiten kan zitten. Dus het was heel grappig om te zien dat ze met de hitte juist wel graag binnen zit.

Mijn man heeft bitumen dakpannen gelegd op ons huisje, omdat de dakbedekking van de standaard huisjes ook vaak niet echt goed is. Vaak is het echt een korrelig dun laagje.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Zul je overdag ook weinig zien omdat ze liever in de nacht op jacht gaan. 

Ik loop ook graag in de avond met mijn man en helaas ook toen nog niet gezien. Ik weet niet of ik jaloers moet zijn dat mensen zoveel dieren “zomaar” zien of dat ik blij moet zijn dat er hier niets is. Als dier zou ik het ook lekker bij het recreatie gebied houden - water plas, bomen en beschutting e.d. en vaak genoeg mensen die eten achterlaten of volle prullenbakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties! Daar heb ik echt wat aan!

Wat een leuke konijnen heb jij bunnyempress 🥰 grappenmakers dat ze gewoon buiten blijven in de kou haha.

Baasjevanbrownie, prachtig huisje!

Dank je voor je tip, heb er hrlemaal overheen gelezen dat het geimpregreerd is, dan neem ik zoiezo niet dat huisje! 

Lienappelsien, over de wind heb ik nog niet gegedacht, maar dat gaat hem dan ook niet worden, we wonen op de hoek en op een of andere manier waait het in onze tuin harder dan in de rest van de tuinen. Moet er niet aan denken dat het huisje omwaait.

Wat betreft roofdiervrij maken, hier echt nog nooit marters gezien, of berichten van marters in auto's of tuinen. Maar wil zoiezo een afgedekte ren maken.

Zo een voliere vind ik prachtig, maar onze tuin is niet super groot, en voorheen hadden we een vogelvoliere met valkparkieten, en dat was echt een megablok in de tuin. Ik wil nu een ren maken van +/- 70 hoog. Met openklapbare delen, zodat ik er gewoon in kan staan als het nodig is. 

Vind zo een huisje nog steeds super leuk, maar inderdaad met schoonmaken en onderhoud is het een crime. Ben denk ik toch weer terug bij mijn originele idee, om zelf een ren te maken met een gedeelte dicht dak. En een stukje rondom dicht te zetten met rabatdelen.

Dank jullie!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, lindalaan zei:

Bedankt voor al jullie reacties! Daar heb ik echt wat aan!

Wat een leuke konijnen heb jij bunnyempress 🥰 grappenmakers dat ze gewoon buiten blijven in de kou haha.

Graag gedaan en dank je wel voor het compliment. Ja, het zijn zeker grappenmakers. Elke dag kan ik met ze lachen.

Ze zijn extreem tam en heel speels, dus ik heb altijd weer leuke konijnenverhalen 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @Lienappelsien.

Ik wil de bovenkant waar het gaas zit open kunnen klappen zodat ik er in kan staan.

Ga ik zeker doen! Al gaat het wel even duren, want er moet een stuk tuin weer bestraat worden en daar heb ik mijn man voor nodig, en die is altijd druk druk 😅

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens weet ik niet zeker hoe windgevoelig zo’n Keter huisje is. Ze worden natuurlijk voornamelijk als minischuurtje gebruikt, maar dan staan er vaak zwaardere dingen. Als je het als konijnenhok gebruikt zet je er waarschijnlijk een toiletbak, hooiruif, waterbak en eventueel iets van een klein schuilhuisje in. Dat zijn lichte dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .