Ga naar inhoud

Volwassen en baby konijntje koppelen

Myrthee

Aanbevolen berichten

Hoi ! Wij hebben een baby konijntje gekocht. 

Ze staan nu een uur samen en het gaat heel goed 😊

Alleen het is een mannetje. Wanneer kan je een 6 weken konijntje

castreren ?? En wat zijn de kosten ervan ?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 6 weken oud konijn kan nog niet gekoppeld worden. Dat is echt nog een baby, die snapt nog niets van een koppeling. Met 6 weken hoort een konijn nog bij mama en broertjes en zusjes te zijn.  Daarbij kun je ongecastreerde rammen echt niet koppelen en zou het dus maar voor kort zijn en dan moeten ze weer uit elkaar. Ik zou je adviseren om ze uit elkaar te halen. 

Is het andere konijn een voedster?

Tussen de 12 en 16 weken dalen de balletjes in, dat is het meest handige moment om je ram te laten castreren. Als de balletjes na 16 weken niet ingedaald zijn, zou ik de 16 weken adviseren voor castratie. Pas in de derde week na de castratie kun je een koppelpoging doen. Dan is je ram ook pas oud genoeg om wat meer van konijnengedrag te begrijpen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier in het verleden ook slechte ervaringen mee gehad. Vanuit onwetendheid hadden we ook een volwassen gecastreerde ram gekoppeld aan een jong voedstertje van 8 weken. Hij was een heel lief rammetje en vertoonde 'gewoon' koppelgedrag maar zij begreep er inderdaad niets van. Ze was heel bang, liep constant weg van hem. Ik wist op dat moment ook niet dat zij eigenlijk nog te jong is om die koppeling te doorstaan. Ze kwam van een fokker die mij vertelde dat dit geen probleem kon zijn. Toen ik de fokker terug contacteerde voor advies kon die mij geen advies geven. Nu weet ik beter 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik er van dat het beestje 6 weken oud is, ik dacht dat ze tot 8 weken bij hun mama moesten blijven. Maar goed, inderdaad te jong om te koppelen. Je ziet normaal koppelgedrag vanaf een maand of 5 oud. Dus ik ben het eens, nu uit elkaar en dan wachten tot ruim na de castratie. Hopelijk gaat het dan daarna nog goed.

De kosten zijn denk ik incl medicatie e.d. rond de 100 euro. Hangt er ook een beetje van af waar je woont en van de praktijk. Maar ik zou daar in ieder geval rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Er is zonet iets verschrikkelijks gebeurd. Mijn kat heeft het baby konijntje gepakt en over het hek gesprongen  ( wat 1 meter hoog is ) 

En het baby konijntje is helaas overleden ...

We hebben de mogelijkheid om nog een konijntje te koppelen.

Zouden voedster bij voedster kunnen? Of denk ik nu te snel ..

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, twee voedsters gaan over het algemeen niet samen. En doe jezelf een plezier: ga met je konijn naar een konijnenopvang voor een koppeling. Dan weet je zeker dat het nieuwe konijn gecastreerd is, oud genoeg om te koppelen, en een goede match met jouw konijn. Een jong konijntje kopen lijkt wel leuk, maar is heel veel gedoe omdat het nog te jong is om te koppelen. En koop alsjeblieft geen konijn van zes weken, die hoort echt nog bij zijn moeder.

• Mee eens! 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me volledig aan bij Marjolein. En zorg alsjeblieft bij een nieuw konijn dat de ren zodanig dicht is dat je kat er niet meer in kan zodat dat niet nog een keer gebeurt. Je kat kan er weinig aan doen, die volgt zijn instinct. Maar het is dan wel zaak dat je andere dieren, en dan vooral prooidieren zoals konijnen, zodanig afschermt dat je kat of welk ander roofdier dan ook, er niet bij kan.

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Myrthee, lees alsjeblieft minstens de informatie voor beginnende konijnenbaasjes héél erg goed door (https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen ) en als er iets niet helemaal duidelijk is, vraag het dan hier, zodat er niet wéér een ramp gebeurt. Alles wat hierboven geschreven is, is super belangrijk om op te volgen, als mensen zijn we verantwoordelijk voor het welzijn, de veiligheid en gezondheid van onze huisdieren, dat is niet iets om slordig mee om te gaan. Zet 'm op!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Ik sluit me volledig aan bij Marjolein. En zorg alsjeblieft bij een nieuw konijn dat de ren zodanig dicht is dat je kat er niet meer in kan zodat dat niet nog een keer gebeurt. Je kat kan er weinig aan doen, die volgt zijn instinct. Maar het is dan wel zaak dat je andere dieren, en dan vooral prooidieren zoals konijnen, zodanig afschermt dat je kat of welk ander roofdier dan ook, er niet bij kan.

Een kat hoort niet een konijn te pakken.. Hebben we iemand gevraagd.

Maar we doen inderdaad er stroomdraad omheen ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kat hoort zeker wel konijnen te pakken. Katten jagen op ratten, muizen, kikkers, vogels, maar zeker ook op jonge konijnen en jonge hazen. Dat is gewoon normaal voedsel voor een kat. Onze huiskatten hebben niet allemaal nog veel jachtinstinct, maar veel katten gewoon wel. 

Ik vind het ontzettend jammer dat je terug gaat naar een fokker die 6 weken oude konijntjes verkoopt. Mag ik vragen wat de redenen zijn dat je dat doet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een verassing van mijn moeder..  Ik dacht ik zet het gelijk op bunnybunch..

vooral waar ze weg komen vind ik vreselijk !

Ik ben een echte dierenvriend en ik ben al naar verschillende plekken gegaan waar ze anders met dieren omgaan dan hoe het hoort.

Van zo'n plek hebben we ook dit konijntje gehaald . 

En mijn moeder wist dat ik heel graag een konijntje voor mijn voedster wilde . ( het maatje is laatst overleden )

En ik ga morgen weer naar de plek toe waar we het konijntje weg hebben gehaald . 

Ik zal een paar beelden maken ( als het mag ) van hoe het daar is .. echt vreselijke kleine hokjes en slechte voeding.. wel meer dan 30 konijnen.. daar wilde we een konijntje halen om een gelukkig leven voor het konijntje te maken.

Maar dat ging dus mis ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het idee van: "Ik red ze uit een vreselijke omgeving"- heel goed. Er zijn alleen twee kanttekeningen. De eerste is dat je ze betaald en het fokken op die manier dus in stand houdt. Het tweede is dat konijnen die op zulke manieren zijn gefokt, dus vaak met teveel nestjes, slecht verzorgd e.d. vaak veel meer gezondheidsproblemen krijgen en jong sterven. Mensen houden daar vaak geen rekening mee, maar doorgefokte konijnen hebben vaker gebitsproblemen, grotere kans op darmproblemen en zeer waarschijnlijk al de EC parasiet.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door ze daar weg te halen beloon je zulke praktijken inderdaad. Zolang ze er geld aan verdienen zullen ze nooit stoppen. Veel konijnen uit opvangen komen ook uit zulke situaties. Alleen geef je dan je geld aan de mensen die elke cent uitgeven om zulke konijnen te helpen. Je koopt ook geen vlees in de supermarkt omdat je tegen de bio industrie bent toch? Door geld naar de verkeerde mensen te brengen draag je bij aan het probleem. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Myrthee zei:

Heel erg bedankt voor alle hulp ! Het doet mij zo goed !! 

Wij hebben al een nieuw konijntje .. 

Maar ze houden hem ( speciaal voor mij ) nog een paar weken bij hun.. 

Als alle broertjes en zusjes gewoon verkocht worden en jouw konijntje dan nog wat weekjes alleen in een hokje zit heeft dat konijn er nog niks aan natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is niet waar. Dat is een hele hardnekkige fabel. Konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij mensen. Vaak blijven konijnenfamilies niet bij elkaar in de natuur - om inteelt te voorkomen -. De kans is dus best groot dat nestgenootjes als ze in de puberteit komen en opgroeien heftig gaan vechten. Met elkaar opgroeien, nestgenoot of niet, geeft absoluut geen garantie. Sterker nog, er is meer kans dat als je volwassen konijnen samen zet en die een goede klik hebben dat het voor altijd goed gaat, dan wanneer je jonge konijnen samen zet die nog de puberteit door moeten. Bij konijnen is die namelijk best heftig.

Net als wij mensen niet uitgehuwelijkt willen worden, willen konijnen dat ook niet. Ze willen samen leven met een ander konijn, maar dan wel met een ander konijn waar ze een klik van karakter mee hebben. Een vriendje, of misschien zelfs wel de liefde van hun leven als je die weet te vinden. Dat zijn de beste koppels. En dat is dus ook de reden dat de manier waarop jij nu een maatje  zoekt voor jouw konijn absoluut niet handig is. Er is een hele grote kans dat als het jonge konijn opgroeit, ze flinke ruzie krijgen en niet meer samen kunnen. En dan zit je met twee konijnen, die niet bij elkaar kunnen. Zet je ze dan apart van elkaar, dan heb je twee eenzame konijnen die een leven lang zonder maatje leven. Of je moet alsnog naar een konijnenopvang om één konijn af te staan en een maatje voor het konijn dat je houd te adopteren, of zelfs twee maatjes als je de plek, ruimte, het geld, en de tijd hebt voor twee aparte koppels. Maar dan heb je dus vier konijnen, in twee aparte koppels.

Bij konijnenopvangen kun je met jouw konijn terecht voor een "date". Ze laten daar konijnen met elkaar kennismaken om te zien of ze een klik van karakter hebben. Het konijn waar de beste klik mee is kun je dan adopteren als maatje voor je huidige konijn. De konijnen daar zijn gecastreerd, gevaccineerd en gezond bevonden door de dierenarts. En je hebt altijd de opvang om op terug te vallen en advies aan te vragen. Veel opvangen doen zelfs een groot deel van de koppeling al voor je! Super mooie service, en je helpt konijnen er mee in plaats van (slechte) fok in stand te houden.

Konijnen koppelen is absoluut niet simpel. Maar als je het goed doet en een goede match vind, dan krijg je er zoveel konijnenliefde voor terug. Mijn advies is dus echt, ga niet om deze jonge konijnen maar adopteer bij een konijnenopvang. Deze tijd van het jaar zitten die echt overvol met gedumpte dieren en als je echt een jonger konijn zou willen zitten die er nu ook volop, van al die mensen die leuk een nestje wilden maar er niet vanaf komen. Maar dan zijn ze wel netjes gecastreerd, gevaccineerd en gecontroleerd en heb je de opvang om op terug te vallen als het mis loopt met jouw koppel.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt! Alleen ik weet niet hoe ik dit mijn moeder kan vertellen , want ze wil een baby konijntje en zegt dat dit allemaal onzin is ( wat ik niet zo is vind ik ) 

Maar een koppeling kan ik niet zomaar betalen en doen.. Ik ben nog maar 14 en mijn konijn is mijn verantwoordelijkheid.   Ik wil zo goed mogelijk voor haar zorgen( daarom zit ik hier ook op bunnybunch ) en kwa voeding gaat het heel goed ! maar als mijn moeder iets doen wat vervolgens niet goed is voor het konijn weet ik niet goed wat ik moet doen ..  en we krijgen het konijn gewoon gratis. Ik weet niet of dat goed is of slecht..

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja het voordeel is dat er niemand geld aan verdient, het nadeel is dat ze zo alsnog weer gemakkelijk van hun konijntjes afkomen, waardoor ze er niet echt negatieve gevolgen van ondervinden. 

De kosten die je betaalt voor een konijn bij de opvang zijn laag, als je zelf laat castreren, inenten etc dan ben je veel meer geld kwijt, en dan hebben we het nog niet over de mogelijke problemen die je moeder zich zo op de hals haalt. Laat je je moeder meelezen hier? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertel het , maar lezen is zeker een idee.

En ik weet niet hoe ik het nu moet aanpakken. 

Moet ik het nu gewoon laten zoals het is ? 

Mijn voedster is al 6, En als zij overlijd zit ik weer met een alleen konijn. 

en ik moet alle kosten van het konijn zelf betalen. Voeding de gezondheid verrijking etc. Dat doet mijn moeder niet en de koppeling wil ze zeker niet aan meebetalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-6-2023 om 10:53, Myrthee zei:

Maar een koppeling kan ik niet zomaar betalen en doen.. 

Er zijn opvangen waar ze een koppelvakantie aanbieden. Dan gaat jouw konijn een paar dagen naar die opvang en wordt daar gekoppeld aan een ander konijn. Na een paar dagen kun je ze dan ophalen. Dan is het moeilijkste van de koppeling al gedaan.

25 minuten geleden, Myrthee zei:

En ik weet niet hoe ik het nu moet aanpakken. 

Moet ik het nu gewoon laten zoals het is ?

Een voedster en een voedster gaat zelden goed samen, dus dat zou ik echt niet doen. Ik zou gaan sparen voor een koppeling en dan je konijn op koppelvakantie laten gaan bij een opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat als je moeder de kosten niet kan of wil dragen, je er niet aan kan beginnen. Je bent nog veel te jong om kosten voot een konijn te betalen, zeker als het ziek wordt. Hoe ga je dat doen als je konijn ziek wordt? Het is bijna altijd spoed met konijnen. Konijnen hebben basisbehoeften en daar moet je in voorzien, daar hoort ook verrijking bij. 

Ik vind het vervelend om te zeggen, zeker omdat je zo van dieren houdt, maar ik vind dit een slecht plan en de kans op ellende is echt groot. Om te koppelen heb je ervaring nodig en het kan vreselijk mis gaan als je signalen niet kan lezen. Een koppelvakantie is dan inderdaad een goed idee, maar daar moet je dan wel voor kunnen sparen. 

Ik sluit me dus aan bij de rest. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook niet fair dat je met 14 zoveel moet betalen aan je huisdier(en). Een beetje verantwoording prima, maar dit is een beetje doorgeschoten wat mij betreft. Je mag nog niet eens een bijbaantje hebben, hoe realistisch is het dan? Misschien is het goed om de kosten eens naast elkaar te leggen van koppelen met een konijn uit de opvang die al gevaccineerd en gecastreerd is of een gratis konijn waarbij je nog alles moet laten doen. Het is niet zo dat een gratis konijn ook echt gratis is. 45 euro is niet raar voor een vaccinatie en dan nog 100 euro voor een castratie en in het geval van een 2e (gratis) voedster kun je er vanuit gaan dat je 400 euro aan castraties kwijt bent. Dan is een ram uit een opvang ineens niet meer zo heel duur.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn konijn naar de dierenarts moet betaalt ze wel gewoon hoor .  Maar ik bedoel met gezondheid meer dat bijv de vacht en voeding enz en ik heb een bijbaantje waar ik genoeg aan verdien dus het lukt prima 😊 maar ik ben het wel met jullie eens 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .