Ga naar inhoud

Waarom deze konijnennaam en hoe spreek je het uit?

Evee

Aanbevolen berichten

In 2009 begon ik opnieuw aan konijnen, na een lange konijnloze periode.

Een meisje dat ik kende had konijnen te veel en vroeg me of ik er een paar van haar kon overnemen: Fleur [Fluir], Luna [Lóena] en Mystique [Mistiék]. Ik vond het wel leuke namen en het meisje kwam nog af en toe langs, dus vond ik het niet netjes de namen te veranderen. Toen ik een vierde konijntje, Sneeuwwitje, van haar overnam, moést ik de naam wel veranderen, wat een vreselijke naam, dus Sneeuwwitje werd Diamantje, D'tje [Deetje] in 't kort. 

Op dat moment besefte ik dat konijnen recht hebben op een naam die bij hen past, een naam die ikzelf ook leuk vind, dus toen ik twee rammetjes uit de opvang haalde, werd Sokje Coquille [Ko kié] en Tommeke Tulli [Túl li]. 

Deze samenstelling bleef vele jaren onveranderd, tot Fleur stierf, Luna aan Tulli werd gekoppeld en Leah het nieuwe vriendinnetje werd van Coquille. Ik vond Leah [Léeja] wel een leuke naam, mijn moeder niet, dus werd Leah Lilou [Liloé]. Toen Lilou weduwe werd, werd Miel [Mil] haar nieuwe vriendje. Miel heette zo al in de opvang, maar Miel is een échte Miel, dus bleef de naam. Ook omdat Lilou 'zacht en lief' betekent, net als Miel, de namen pasten perfect bij elkaar. 

Na het voortijdig overlijden van het mooiste konijn ooit, Lilou, een langharige albino, kwam Marie bij Miel wonen. Marie had geen naam, en meteen toen ik haar zag, dacht ik 'Marie'. (Marie spreek je gewoon uit als [Marie]. 😁) Ze ziet eruit als een eenvoudig, no nonsense konijn, dus kreeg ze een eenvoudige, no nonsense naam. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Miekmoek zei:

Billy en Saar behoeven geen spraak uitleg 😂🤷🏼‍♀️ Saar was Swiffer in de opvang, maar dat vonden we een stomme naam..

Ok, ik geef eerlijk toe, als een van de twee Swiffer had geheten én naar die naam had geluisterd, dan had ik hem toch echt wel veranderd.

Ik ga geen Swiffer roepen in de tuin. Al hoorde ik laatst een nog hilarisch verhaal van namen in de VS. De dieren hadden ze Spick en Span genoemd, dat is natuurlijk super snoezig als setje. En konijnen houden zichzelf ook goed schoon, dus past ook nog. Alleen was Spick ontsnapt, dus er moest Spick geroepen worden buiten en dezelfde uitspraak is ook een naar racistisch scheldwoord. Oops!

aangepast door bunnyempress
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Ok, ik geef eerlijk toe, als een van de twee Swiffer had geheten én naar die naam had geluisterd, dan had ik hem toch echt wel veranderd.

Ik ga geen Swiffer roepen in de tuin.

Haha jup 😂 we hebben wel speciaal een naam met de letter S bedacht om toch nog een overeenkomst te hebben 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Miekmoek zei:

Bob de sloper bedoel je dan? 

Tja toen ik het typte dacht ik nog: niet handig dit😅😅

Echter de langere versie is dat hij in de trixie huis ging zitten en met zijn koppie het dak omhoog tilde, dus constant zette ik het dak er weer op. Mijn man zei: misschien wil hij het huis verbouwen. En zo kwam ik op de naam.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen die ik nu heb heten Aya en Verdi. Deze namen hadden ze al toen ik ze ging adopteren bij de konijnenopvang ( de Konijnenherberg ). Ik mocht ze andere namen geven, maar als ik een mailtje ging sturen naar de konijnenherberg, dan moest ik er wel opletten dat ik er Aya en Verdi bij opschreef. Dus ik dacht toen, weet je wat, ik hou het bij deze namen. Ik vind de namen Aya en Verdi ook nog eens leuke namen 😀.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-6-2023 om 16:41, bunnyempress zei:

Ik vind het heerlijk om namen te verzinnen en heb dus ook echt altijd leuke namen voor mijn apparatuur (

Dat hebben wij ook! De robotstofzuiger is onze Bep en de afwasmachine heet Soppelien. Ik houd altijd de namen aan die het asiel/konijnenopvang ze geeft. De ene keer mooier dan de andere keer. Ze heten Flo en Rosie en toen ik ging googelen zag ik dat Rosie Flo een ontwerper is.

• Vind ik leuk 3
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Dex hebben we vernoemd naar de hoofdpersoon in de serie Dexter (de seriemoordenaar) waar we toen diep ik zaten. Afgekort naar Dex omdat ik dat leuker vond.

Bij Bobbi hadden we 2 namen die we leuk vonden; Bobbi en Coco. We spraken af dat we zouden kijken welke dame Dex uit zou kiezen en welke naam beter bij haar vonden passen. We vonden het kleine pluizenbolletje meer een Bobbi dus dat werd het.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .