Ga naar inhoud

Voedster wordt volgende week gecastreerd


Amor83

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

aankomende dinsdag wordt mijn voedster gecastreerd.  Ik vind het nogal spannend moet ik zeggen. Ik heb al de ram gecastreerd maar ik hoor aan alle kanten dat het bij een ram een stuk minder ingrijpend is. Ik vind het ook erg vervelend dat het volgende week zo warm wordt want ik begreep dat dit niet gewenst is als ze geopereerd worden.

Hebben jullie misschien wat tips voor mij wat betreft de nazorg?? Ik heb al het enige opgezocht en gelezen. De ram gaat mee naar de dierenarts en samen krijgen ze binnen een plekje in huis na de operatie. (Het zijn buitenkonijnen) De dierenarts had het over 10 dagen binnen na de operatie. Hier lees ik verschillende berichten over. Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden om het zo soepel (en zover mogelijk minder stressvol) te laten verlopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: super dat je je voedster laat castreren. Voor ons baasjes heel stressvol, voor hen het beste wat je kan doen.

Bovendien gaat het in bijna alle gevallen gelukkig gewoon goed.

 

Ik was zelf ook nerveus dus heb toen ook een topic geopend waar ik veel tips heb gekregen en daarna ook het herstel heb beschreven.

Je vindt het hier:

 

 

Kort gezegd zijn er 2 momenten van risico voor ze. De eerste is tijdens de operatie, maar je konijnkundige dierenarts zorgt vast wel voor een goede zuurstof toevoer, een warmte mandje e.d. zodat alles prima verloopt. Evt. kan je ook van te voren een bloedonderzoek doen, dan kunnen ze kijken of er onderliggend wat zit, en evt. uitstellen als ze toch onderhuids iets blijken te hebben. Dat wordt bij veel dierenartsen standaard gedaan bij honden, maar nog niet bij konijnen.

 

Het tweede risico is na de operatie, als de darmen goed op gang moeten blijven en ze hun eigen temperatuur weer moeten houden. Bij onze dierenarts werd er gelijk dwangvoeding gegeven als ze weer enigszins bij zijn, zodat ze zeker weten dat de darmen blijven werken, ook als ze na de pijnstilling thuis dan even matig of weinig eten. Voor deze risico's kun je een kruikje of warmtepad regelen en voor het op gang houden van het eten is het belangrijk dat je lekkers haalt zoals verse kruiden (peterselie etc.), groenvoer (als ze dat al gewend zijn) en evt. lekkerder hooi. Blijf regelmatig eten aanbieden, ook bijv. een uurtje na de pijnstiling, omdat ze dan vaak meer eten. Niet in paniek raken als ze de brokjes niet eten, want dat gaan ze vaak als laatste pas weer eten. Ook kunnen keutels kleiner zijn ivm dwangvoer en drinken ze dan ook minder (want er zit al veel vocht in dwangvoer).

 

Bij mij was mijn meisje er zo door heen, die at al hooi een paar uurtjes na de operatie. Ze hield haar eigen temperatuur, dus die kruik had ik niet nodig. De volgende dag was ze al zo opgeknapt dat ze weer naar buiten kon. Wel merkte ik dat de pijnstilling echt nodig was en die hebben we zelfs 1x extra gegeven na overleg, omdat ik gelijk merkte dat ze minder ging eten (teveel pijn) en dat was voor mij reden om in te grijpen.

 

Sommige mensen hebben wel een langer traject omdat de konijnen moeite hebben met hun temperatuur houden en de warmte van binnen echt nodig hebben of inderdaad echt minder blijven eten of moeilijker eten. Dan wil je het goed in de gaten houden, dus dan is binnen veel handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is eind maart gecastreerd.  Mijn ram is ook meegeweest naar de dierenarts. Ik heb ze ook samen binnen gehad. Ze is gecastreerd op maandag en moest t/m donderdag medicatie hebben. Ik heb ze toen op zaterdag weer naar buiten gedaan. Ze was heel zielig toen ze thuiskwam. Ze had wel witlof op bij de dierenarts maar wilde niet eten. Ik heb haar toen 2 keer gedwangvoerd en de volgende ochtend vroeg nog een keer. Toen begon ze alweer hooi te knabbelen en ging het elke dag een stukje beter. Brokjes was het laatste wat ze bij mij weer goed ging eten. Maar mijn dierenarts zei dat hooi het belangrijkste was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat ook veel informatie in:

 

Alles over castreren / steriliseren bij konijnen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

En meer algemeen, zorg voor- en na een operatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Ik heb alle konijnen nog laten castreren (of ze waren het al). Het verschilt soms een beetje hoe snel ze er bovenop zijn, maar de eerste dagen thuis zijn is wel fijn. Die eerste paar dagen kunnen meevallen, maar het kan ook zijn dat je nog met regelmaat pijnstillers en medicijnen voor de spijsvertering moet geven, soms in combinatie met het regelmatig aanbieden van voedsel en als het echt slecht gaat zelfs dwangvoeren. Bij mij is het bij alle dames (en heren) altijd nog goed gekomen hoor! Maar die eerste dagen is het gewoon fijn dat je er kan zijn voor je konijn 🙂 En als het niet nodig is, ook prima.  Het verschilde per voedster bij mij, soms aten ze de zelfde dag nog gelijk, soms was er 1-2 dagen wat extra verwennen en medicijnen voor nodig. Veel dwangvoeren heb ik gelukkig nooit hoeven doen, al aten ze niet altijd gelijk veel, maar zolang ze eten blijven de darmen wel werken. Pijnstilling gaf ik altijd de eerste paar dagen. De meeste problemen komen door pijn, voldoende / de juiste dosering en 2x daags pijnstillers geven is dus wel belangrijk, dat helpt echt goed bij het herstel. 

 

Wat betreft de warmte, op zich is dat niet heel erg. Net even voor vervoer van en naar de dierenarts is het niet zo lekker. Maar na de operatie is een warme omgeving juist fijn voor herstel, dus niet direct een nadeel. Even afhankelijk van de situatie zou ik niet met heatpads extra gaan sjouwen als het al behoorlijk warm is. Ik zou wel opletten dat het in de ruimte waar de konijnen zijn niet warmer is dan een graad of 25.

En je moet goed opletten op vliegen / myiasis met de operatiewond deze tijd van het jaar, dus ik zou in dit geval denk ik wel wat langer binnen laten, meestal is het binnen in huis makkelijker vlieg-vrij te houden. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff op dit moment wordt ze geopereerd. Ik verwacht zo een telefoontje. Ik ben zenuwachtig. Heb eerder deze week nog met de dierenarts gebeld om te vragen of het wel handig is om het vandaag te doen vanwege de warmte . Ze verwachten geen problemen dus toch aangeraden om door te gaan. Anders werd het pas juli en dan kan het net zo goed warm zijn, zoniet nog warmer. 
maar ik voel me schuldig. Vanmorgen was ze zo lekker aan het rondhupsen en lekker aan het graven in de zandbak. Het is zo’n energievol konijntje…. Ik hoop dat ze snel weer op de been is. Ik zie erg tegen de komende dagen op. Ik heb wel een lekkere ruimte binnen voor ze klaargemaakt met zachte materialen op het laminaat. Mocht het toch erg warm zijn kunnen ze een beetje afkoelen op het laminaat. En eventueel op de ice pod. Ik wou dat we al een week verder waren…..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je doet er goed aan. Ik voelde me ook zo. Maar mijn Kushi is sinds de operatie niet meer rams geweest en heeft niet meer met stro/hooi zitten slepen. Ik heb weer rust in de tent en ze is nog net zoals ze altijd was 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je snel gebeld wordt met: alles is veilig en goed gegaan.

Dit is het rotste moment, echt waar, maar daarna ben je zo gelukkig dat je je nooit zorgen hoeft te maken over baarmoederkanker en de rottigheid daar omheen.

Mijn lieve vrouwtje was niet eens boos op ons, alsof ze wist dat het goed voor haar zou zijn. Ze bleef haar liefste zachte zelfje en is geen spat veranderd. Alleen dat spuitje met medicatie vond ze maar niets.

 

Ik duim dat ze snel weer op de been is. Het kan zo maar zijn dat ze morgen alweer rond hupst alsof er niets gebeurd is. Fijn dat je alles goed heb klaargemaakt voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gebeld, alles is goed gegaan. Alles is verwijderd en nu lag ze nog te slapen. Ze houden haar goed in de gaten en gaan haar dwangvoeren voordat ze mee mag. Dat zal rond 18 uur zijn. Hadden jullie voedster een rompertje aan? De dierenarts vroeg aan mij of ik verwachtte of ze (of de ram) eraan zou zitten. Dat zou ik echt niet weten. Alleen nu een rompertje met dit weer lijkt me niet prettig maar als ze het adviseren dan krijgt ze een rompertje om. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn dat het goed is gegaan! Straks lekker eten erin en dan kan ze mee naar huis.

 

Nee, Scarlett had geen rompertje gaan. Het hechten ging op een interne manier, zodat ze er niet aan kunnen zitten. Verder zat er een flinke dot van iets met zilver op de wond voor het ontsmetten, waar ze aan kunnen likken, maar dat is geen probleem. Wij moesten juist de wond in de gaten houden. Een paar drupjes bloed zou kunnen, maar als we zouden zien dat het te rood werd of iets dergelijks, moesten we aan de bel trekken.

 

Het klinkt alsof jouw dierenarts op een andere manier heeft gehecht. Die medische kleding is wel voor alle temperaturen meestal, dus echt heel dun, dus qua hitte zou ik me er niet zoveel zorgen over maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu net thuis. Ze heeft wel inwendige hechtingen maar bij hun is het gebruikelijk om toch een rompertje aan te doen omdat hun ervaring is dat ze er veel aan likken/bijten. Ze zit nu nog in het reismandje. Ik dacht dat ik net klappertanden hoorde maar nu niet meer. Ze ligt er rustig straks moet ik pijnstilling geven en de DA wilde het liefst dat ze vanavond nog wel at. Anders vanavond ook dwangvoeren 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanavond zonder problemen de pijnstilling kunnen geven en omdat ze nog niks wilde eten heb ik ook haar wat dwangmiddel gegeven. Dit ging super goed. Het was een beetje een knoeiboel geworden en dat likte ze zo op. Ze lijkt het spul best lekker te vinden. Daarna heeft ze onder een handdoekje heerlijk even een poosje geslapen en net hoorde ik wat gerommel. Ze zat op het toiletje, ze deed een flinke plas en 5 minuten later zat ze er weer op en heeft ze aardig wat keutels gemaakt. Heel fijn want dit is een heel goed teken toch? Ik ben voorzichtig aan blij want ze zag er zo zielig uit bij thuis komst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net wakker van geluid en toen hoorde ik de voedster een knorrend en wat piepend geluid maken. Ik stelde haar gerust en dat hielp ik bood haar eten aan maar ze wilde niet. Ik dacht ;nou dan lekker het dwangvoer, dat ging gisteravond wel goed. Nu wilde ze het niet. Ze ging wat rondhupsen in haar verblijf en hupste zo naar het hooi om daar wat van te knabbelen. Gelukkig eet ze nu wel, af en toe kleine beetjes. 
even later ging ze weer na een wat harder geluid (geen idee of ze dat zelf doet of de ram) piepend knorren.  Ik denk ook dat ze pijn heeft maar nu lukt het me niet om de pijnstilling alleen te geven. Ze stribbelt erg tegen dus even wachten tot mijn dochter wakker wordt om me te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geluidje wat ze maakte is een stuk minder geworden.  Wel is ze zich steeds aan het wassen. Het lijkt erop dat het pakje haar in de weg zit.
Ik vond een pluk haar. Ik weet niet of ze dat zelf heeft gedaan. Door het vele wassen en hannesen met het pakje of doordat de ram het heeft gedaan. Ik vind hem vrij rustig naar haar toe maar hij is wel dominant maar nu heb ik nog niet gemerkt dat er tussen hun onrust is. Tijdens het moment dat we haar medicijnen gaven hupste ze in het toiletje en ging daar wat knabbelen van de pet’s paper bedding. Dat zag ik de ram ook al doen. Het is niets nieuws dat krijgen ze buiten ook al maar toen merkte ik dat niet. De medicijnen zijn erin gegaan en ze heeft vlak erna wat stukjes klokhuis gegeten en wat basilicum. Dus al met al doet ze het best aardig. Alleen twijfel ik of ik het pakje aanlaat. Het lijkt haar echt in de weg te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt allemaal best heel goed. Heel fijn dat je iemand hebt om pijnstilling te geven. Wij deden het ook met zijn tweetjes. Als ze blijft eten, kan je het ook op eten aanbieden, als jouw pijnstilling ook meer gel dan totaal vloeibaar is. Als er geen onrust is, lekker saampies laten zitten. Ze klinkt al heel fier zo in de ochtend, dus dat wordt alleen maar beter. Als ze steeds pissiger wordt, zou ik overwegen om het later op de dag uit te doen, dat rompertje. Het is altijd een afweging tussen hoeveel stress veroorzaakt kleding vs hoe groot is de kans  dat ze zelf wat opentrekken.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het ook best goed gaan, ze zit af en toe flink te graven tussen de dekbedovertrekken en de puppy pads, daar heeft ze het af en toe maar druk mee. Ze is sowieso altijd wel bezig, vergeleken met mijn ram is dat een groot verschil, die ligt bijna de hele dag te chillen. Maar ik ben benieuwd of ze het wel volhoudt, zo lang binnen. Volgens mijn DA 10 dagen. Maar als ik het hier zo lees gebeurd dat zelden dat ze zo lang binnen blijven. De enige reden voor langer binnen is denk de kans op vliegen bij de wond.

 

Ik heb wel de toiletjes even eruit gehaald. Ze bleef op een gegeven moment maar er van (papier bedding) eten. Ook op de plek waar ze had geplast, erg vreemd. Ik heb blaadjes andijvie en witlof her en der in het verblijf gegooid en ze heeft toen ook nog een flink blad andijvie gegeten. Van de hooi blijft ze nu af. Hooi lijkt me een stuk smakelijker voor haar dan die paper bedding.


Ik wacht het nog af, met het pakje. Vanmiddag wilde ik kijken naar haar wond (ik heb hem nog niet gezien) maar ik kan dan nog overwegen om het pakje uit te doen. Misschien bel ik nog de DA. 

aangepast door Amor83
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat piepende/knorrende geluid maakte Kushi ook. Dat deed ze als mijn ram Micha bij haar kwam en te opdringerig was in haar ogen. Terwijl hij gewoon bij haar wilde zijn. Naarmate de dagen vorderden werd het piepen/knorren minder en eenmaal toen ze weer buiten waren heb ik het niet meer gehoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het pakje uit doen. Ik trek dat echt alleen aan als het noodzakelijk is, als ze er dus daadwerkelijk aanzitten. Mijn ervaring is dat als je goed de pijnstillers geeft, ze er gewoon vanaf blijven. Dan is zo een pakje alleen maar belemmerend en extra warm, en ze kunnen zich niet lekker even wassen met zo een ding aan. Het geeft alleen maar meer stress. Als het moet, omdat ze aan de wond zitten anders, dan is het een ander verhaal. Maar ik heb het nooit preventief gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik neig er ook naar om hem uit te trekken, ze is er niet blij mee.
Ik merk dat ik het wel spannend vindt. Of ze een beetje van de wond afblijft. Maar ook vind ik het spannend dat ze samen met de ram zit. Ze hebben een moeizame start gehad met flink vechten. Sinds september vorig jaar zijn ze gekoppeld (op koppelvakantie) en gaat het goed. De Da adviseerde me ook om ze niet meer uit elkaar te halen en hem dus helemaal mee te nemen bij de operatie  en ze niet te scheiden. Hier lees ik (en verder op internet) dat het toch wel wordt afgeraden om ze samen te zetten. Het gaat best aardig (tot nu toe) ik heb een fijn verblijf gemaakt van 1.90x1.50 en de een zit vooral aan de ene kant en de andere vooral aan de andere kant. Af en toe komt hij buurten en idd lijkt het erop dat ze dan dat geluid maakt. Hij vindt het geloof ik allemaal een beetje spannend wat er gebeurd maar hij is wel dominant van karakter maar ook erg lui. Ik ben gelukkig vrij en ben dus steeds in de buurt bij ze. Maar moet wel de kinderen ophalen van school en dan zijn ze alleen dan vindt ik het wel een prettiger idee dat ze dat pakje aanheeft. Beschermt toch meer de wond voor als er wel wat gebeurd. Maar ik zie altijd wel een beer op de weg 😉

pfff wat een stressvolle periode zo dit. Ik heb wel bedacht, voortaan als er ooit nieuwe konijnen komen zullen dat vanaf nu altijd gecastreerde konijnen uit de opvang zijn. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .