Ga naar inhoud

Konijn eet niet meer/bijna niet


Chan1991

Aanbevolen berichten

Mijn konijn (9 maand) is 25 mei naar de dierenarts geweest voor een sterilisatie. Dit is allemaal goed gegaan, alleen bleek ze schijnzwanger tijdens de operatie.

 

nu is ze thuis en at ze de eerste dagen helemaal niks. Heb toen gebeld met de da en moest langskomen voor injecties en dwangvoeding.

 

na een aantal dagen eet ze wel wat hooi maar ook minimaal en voor de rest wil ze niks eten. Ik geef haar in de ochtend wat dwangvoeding en in de avond ook. 
 

ik heb Vanalles geprobeerd om haar aan het eten en drinken te krijgen. Verschillende groentjes (ook natgemaakt), babyvoeding in een bakje, brokjes nat gemaakt maar ze wil het allemaal niet eten. Heeft iemand nog een idee of tips? 


ik heb haar hok tegenover dat van haar vriendinnetje gezet en laat ze ook wel samen los maar ze kunnen nog niet samen in een hok omdat het andere konijn vaak bij de wond snuffelt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt ze pijnstilling? Mijn voedster van nu bijna 2 is op 27 maart geholpen. Zij wilde na thuiskomst ook niet eten. Ik heb haar op de eerste dag 2 keer gedwangvoerd en de volgende ochtend nog een keer. Toen begon ze weer sprietjes hooi te knabbelen en ben ik gestopt met dwangvoeren. Ze is geholpen op maandag maar ik heb t/m donderdagavond pijnstilling gegeven. Zij was niet schijnzwanger dus daar kan ik je verder niet bij helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je situatie is maar mijn konijnen verbleven in een puppyren in de woonkamer gedurende de tijd dat ze medicatie moest hebben (ik heb buitenkonijnen). Op de momenten dat ze medicatie moest hebben pakte ik haar op. Voor de rest zaten ze altijd in diezelfde ruimte.  Mijn ex-ram is ook de hele tijd bij haar gebleven. Wat ik bij haar zag is dat ze elke dag een stukje beter ging. Injecties heb ik geen ervaring mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al kruiden geprobeerd? Zoals verse peterselie of basilicum, of gedroogde weegbree. Dat ruikt vaak erg lekker en zijn dingen die konijnen snel weer eten na een operatie. Als ze het nog niet gewend is, begin dan met een kleine hoeveelheid, bijvoorbeeld 1 of een half blaadje basilicum afhankelijk van hoe groot jouw konijn is.

 

Er is ook hooi waar kruiden door vermengd zijn. Dat eet mijn konijn ook als eerste weer als hij ergens last van heeft.

 

Wanneer heb je de DA voor het laatst gesproken? Krijgt je konijn naast pijnstilling ook een middel om de darmen te stimuleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb peterselie geprobeerd en vanmiddag basilicum erbij gekocht dus even kijken of ze dat wil. Ze at vanmiddag wel een snoepbolletje (rollinis). Ze eet opzich redelijk veel hooi met kruiden nu maar geen brokjes. 
 

ik heb vrijdag voor het laatst de da gesproken en ze heeft toen voor het laatst antibiotica en spul voor haar darmen gekregen.

 

ze is wel actief vandaag en poept ook gewoon nog goed dus voer haar in ieder geval dit weekend nog 2 keer per dag met dwangvoeding en dan maandag even contact met de da. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze goed eet als het gaat om hooi en nu kijken of ze wat verse kruiden wil en daarna misschien groenvoer. Na de castratie ging Scarlett pas als laatste brokjes eten. Ze at ook altijd meer brokjes een uurtje of 2 na de pijnstilling, dus wij gaven eerst pijnstilling en wat brokjes (zodat Lodewijk ook at) en dan herhaalden we na een uurtje of 2 de brokjes voor haar.

 

Zolang je nog dwangvoert, is de kans dat er brokjes gegeten wordt ook heel klein. Is er een reden dat je dat blijft doen? Meestal is dwangvoer om te zorgen dat de darmen blijven werken, maar als ze hooi flink eten, dan blijven die werken, dus hoef je je daar geen zorgen over te maken.

 

Ik zou zelf dus dwangvoer minderen of aanbieden op een lepel, zodat ze zelf kan likken. Of bijv. eerst brokjes geven en als ze na een uurtje of 2 niet wil eten, dan pas dwangvoeren.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, met alleen hooi mis je wel voedingstoffen. Een konijn kan niet lang op alleen hooi. Ik zou dan op z'n minst kruiden toevoegen voor vitamines en mineralen. Dwangvoeren is echt niet gek, maar ik zou het bij zelfstandig hooi eten wel beperken tot 2 a 3 maal daags. Het klopt wel dat ze niet gauw brokjes gaat eten als je dwangvoert. dus dat is een keuze. Ik ga daarin altijd af op m'n gevoel. 2 keer daags is echt niet teveel. Normaal dwangvoer je 6 keer daags bij niet eten. Met 2 keer zou er echt nog genoeg ruimte moeten zijn om zelf dingen te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich kan een konijn best (een tijd) op alleen  hooi, mits het echt rijk/gevarieerd hooi is.

Maar een konijn dat afvalt, wat meestal is in dit soort situaties, heeft echt wel meer dan alleen hooi nodig om weer aan te komen. En als ze al 3 weken slecht eet, na een castratie, dan red je het niet met alleen hooi eten vrees ik. Ik zou denk ik in de lijn van het advies van Kolino zitten, wel wat dwangvoeren, maar ook weer niet te vaak. En echt alles aanbieden wat haar maar enigszins over de streep kan trekken. En ik zou mij gaan afvragen of er niet meer is. Ontsteking ergens? Is het gebit tijdens de narcose ook nagekeken, of waren er misschien al haakjes die met het slechte eten verergerd zijn en nu een probleem zijn geworden? 

 

Maar ik kan uit het laatste bericht van TS niet echt opmaken hoe het nu is, eet ze nu wel weer alles? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .