Ga naar inhoud

Zijn jouw konijnen gechipt?

Evee

Konijnen met chip  

76 leden hebben gestemd

1. 1. Zijn jouw konijnen gechipt?

• Ja
      13
    • Nee
      62
    • Nog niet, maar ik ga dat wel laten doen.
      2

Aanbevolen berichten

Zijn jouw konijnen gechipt? 

Steeds vaker worden konijnen, net als honden en katten, gechipt. Steeds meer konijnenopvangen doen dit standaard voor ze een konijn uitplaatsen. Steeds meer dierenambulances controleren op een chip als ze een konijn vinden. Wel zo fijn, want konijnen kunnen echte ontsnappers zijn en op die manier kan het konijn snel herenigd worden met de eigenaar! 

Deze maand, de maand juni, is bij veel dierenartspraktijken chipmaand. Vaak kun je met korting jouw dier (ook konijnen) laten chippen! 

Op de website chipjedier.nl staan per provincie een aantal dierenartspraktijken vermeld die kortingsacties hebben, maar niet alles staat er op. Informeer dus gerust bij je eigen dierenartspraktijk of zij ook mee doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn nog niet gechipt, maar ik ben van plan dat de volgende keer dat ik voor vaccinaties of iets bij de dierenarts sta wel te laten doen. Dat wil ik al lang, maar het komt er niet van. Nu dus maar eens de keuze gemaakt dat wel te laten doen, je moet er een keer mee beginnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunya heb ik bewust laten chippen, Luuk is bij de opvang gechipt (tegenwoordig standaard, echt goed!). De andere drie zijn nog niet gechipt, maar ik overweeg inderdaad ook om dat in het vervolg wel te laten doen. Het is natuurlijk handig voor als ze zoek raken ofzo, maar ook als er eentje lastiger eet en bijgevoerd moet worden. Kattenluikje met chip maken en je bent klaar👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een hele goede ontwikkeling, zeker voor buiten konijnen! Als ik zie hoe vaak er eentje gevonden wordt. Mijn konijnen leven binnen en vind ik te oud om nog aan chippen te beginnen. Dus ik doe het nu niet, maar voor de toekomst sluit ik het niet uit.

Ik zag wel een actie voorbij komen, van een van de dierenartsen hier, maar die was volledig op katten gericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeftijd is inderdaad wel een dingetje, dat was eigenlijk ook de reden dat ik een beetje terughoudend was. Sofie is nog wel jong, dus dat is geen probleem.

Maar Brenda en Harold zijn beiden al wat ouder, is dat dan nog zinvol?

Aan de andere kant ben ik ook ooit een konijn kwijt geweest uit een dichte tuin door een in de schutting geknaagd gat wat ik niet aan had zien komen (daarna altijd ook gaas voor de houten wanden / schuttingen gedaan in konijnenrennen 😅). En je moet een keer beginnen met chippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik niet vorige maand al geweest zou zijn voor vaccinaties, dan had dit topic me waarschijnlijk wel kunnen overhalen om ze dit jaar te laten chippen. Helaas niet iets te laat daarvoor dus, en ik vind het niet hard genoeg nodig om er een extra afspraak voor te maken.

Volgend jaar wordt Artemis al 10 en Apollo 8. Dus dan denk ik niet dat ik het nog ga laten doen. Maar een volgend konijn, als dat niet al door de opvang gedaan zou zijn, zou ik wel laten chippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze zijn niet gechipt.

Ik wist niet dat er inmiddels konijnenopvangen zijn die dat standaard doen. Ik vind het positief. Het moet dan nog wel meer standaard worden dat een gevonden konijn gecontroleerd wordt op een chip, maar je moet ergens beginnen. 

Ergens vind ik het ook wel een raar idee dat er dan iets in het lichaam zit. Zou zo’n dingetje niet iets kunnen beschadigen? Het kan ook nog verplaatsen. Maar ja, bij honden en katten wordt het al veel langer gedaan, al zijn dat over het algemeen wel grotere dieren (soms niet 🤣). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger gingen ze nog wel eens "aan de wandel", die chips. Ik heb er nooit van gehoord dat dat ook echt iets kwaad heeft gedaan, maar dat zal misschien wel ja.

Maar in de loop van de jaren zijn die dingen steeds verder ontwikkeld en blijven ze tegenwoordig wel gewoon netjes zitten. Ik geloof dat het nog wel een cm kan verplaatsen ofzo, maar dat is het ook wel. Het is maar een klein ding hoor, zo een chip.

Een chip bij een 12 weken oud kittentje zetten is niet veel anders dan bij een konijn hoor, qua formaat. De meeste katten zijn ook maar 3 a 4 kg. De meeste konijnen denk ik rond de 2 kg. Dus zoveel scheelt het niet. En een chichuahua moet ook verplicht een chip, die zijn ook maar 1 kg ofzo. Kleiner dan een konijn dus 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze wel verder dan een cm aan de wandel gehad in recente jaren dus dat klopt niet helemaal, maar alsnog krijgt het konijn daar echt niks van. Mits de chip goed gezet wordt (dus met steriele, nieuwe naald etc.) zijn er doorgaans geen problemen. Ik heb het tenminste nog niet gehad op 800+ gechipte konijnen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy en Pip zijn niet gechipt en ik weet ook nog niet of ik het wil laten doen. De kans dat ze hier ontsnappen is bijna nihil.

Ik vindt het wel een goede ontwikkeling dat het voor konijnen meer standaard wordt en zou er ook best meer geld voor over hebben als dit bij de opvang al is gedaan (net als castratie en vaccinatie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het niet. Misschien Clarence, die is nog in de bloei van zijn leven en een nogal avontuurlijk type. Beany is slechtziend, die gaat nergens heen. Tara is een jaar of 9 en chronisch ziek, en Blackie is een angsthaas, dus ik denk niet dat die aan de wandel gaan. Een paar jaar geleden had ik de deur van het nachthok open laten staan, toen kon ik Blackie, Tara en Bunny uit de tuin van de buren vissen. Maar verder waren ze in die halve dag niet gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze keer zijn beide konijnen gechipt omdat ze als broer/zus maar ook als echtpaar gechipt zijn in de opvang. Dus hoef ik er niet meer achteraan.

Een vorig konijn was ook gechipt dus ergens op de Veluwe loopt nu een marter/vos rond met een chip in zijn lichaam. Zal er ondertussen wel uit verdwenen zijn ;).

De kans dat een konijn hier ontsnapt en gevangen wordt door mensen is kleiner dan dat ze ten prooi aan een roofdier vallen. 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mezelf en míjn konijnen vind ik chippen overbodig en zonde van het geld. Hun verblijf is in principe 100% veilig, ze kunnen er enkel uit door kwaad opzet, bv wanneer iemand hen steelt, of doordat een groot, sterk roofdier de ren heeft opengebroken, en in beide gevallen heeft een chip geen enkel nut om hen terug thuis te krijgen. Bovendien, mochten ze uit de ren raken, dan zitten ze nog steeds in de afgesloten tuin. 

Ik weet ook niet of chippen van konijnen verplicht moet worden voor het grote publiek. Het enige voordeel dat verplicht chippen zou hebben, in mijn ogen, is dat de kostprijs van een konijn omhoog gaat en er zo minder impulsaankopen zijn. Dan zijn er andere dingen waarop ingezet kan worden om het algemene konijnenwelzijn te verbeteren, zoals bewustmaking rond castreren/steriliseren, inenten, voldoende ruimte, vriendje/vriendinnetje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .