Ga naar inhoud

Vraagje over duplocilline LA


Fritsy

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

 

ons konijntje van 6.5 jaar oud heeft een geschiedenis van blaasontstekingen.  Twee jaar en half geleden werd ze voor het eerst slachtoffer van een blaasontsteking.  We zijn er toen meer naar de dierenkliniek gegaan waarna er een rontgenfoto en echo werd genomen.  Het is echter een enorm stresskonijn en de stress van de onderzoeken had er dermate ingehakt dat ze toen een gigantische gasbuik had opgelopen.  We hebben haar hier toen een maand lang elke drie uur voor moeten behandelen en ze is hier wonderwel doorgekomen.  Nadat de gasbuik was opgelost hebben we dan nog 14 dagen orale antibiotica moeten toedienen waarna de blaasontsteking verdwenen was en alles weer goed ging.

 

Tot voor kort ging alles al die tijd weer goed tot we enkele weken geleden opnieuw de symptomen van een blaasontsteking begonnen op te merken.  Dus opnieuw naar de dierenarts met een urinestaal.  Daaruit bleek dat ze een bacteriele blaasontsteking heeft die enkel kon worden opgelost met injecties van Duplocilline LA.  Hiervan hebben we er in totaal vijf gegeven met telkens 72 uur er tussen.  Daarna opnieuw urine binnen gebracht.  Uit de urinetest bleek dat het SG intussen terug richting de normale kant ging, dat er geen bloed meer in de urine zat, etc.  Dus het leek te werken.  Enkel de cultuur kon niet worden genomen omdat ze in het labo het urinestaal hadden laten vallen, dus daar moet nu nog een nieuw staal voor worden binnen gebracht.

 

Na 2 à 3 injecties zagen we echt een verbetering.  Konijntje werd weer beter, speelser, at veel meer.  Maar daarna na injectie vier en vijf werd ze een stuk lomer.  Ze slaapt intussen zowat heel de dag.  Maar echt slapen dan, gewoon stikkapot zijn en altijd maar nood hebben om te slapen.  Ook haar plasgewoonten zijn behoorlijk vreemd geworden.  Ze is een huiskonijn die los loopt in huis en telkens plichtsbewust haar toilet in haar hok opzoekt.  Nu stelde ze die toiletbezoeken echter plots uit tot laat op de avond.  Soms kon ze haar urine wel 14 uur aan een stuk inhouden en dan had je op een hele dag slechts 1 of 2 kleine plasjes.  Een dag later leek dan alles eruit te moeten en plaste ze plots wel 15 keer in twee uur tijd wat duidelijk voor een soort ongemak zorgde.  Ik heb de vraag gesteld aan de DA of dit een gevolg kan zijn van de Duploclilline aangezien dit een fenomeen is dat we voor we met de AB startten nog nooit hadden gezien en nu is dat plots een gegeven.  De DA zei dat de enige bijwerking van Duplo een allergische reactie is, maar dat kon ik zelf ook reeds uit de bijsluiter opmaken.  

 

Zijn er nog mensen die nare bijwerkingen zoals dit hebben meegemaakt na een duplokuur? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je beschrijft klinkt alsof er meer aan de hand is dan enkel een blaasontsteking. Is er recent opnieuw een röntgenfoto gemaakt? Het ophouden van urine/niet kunnen plassen kan namelijk ook wijzen op blaaszand of een blaassteen. Dat lijkt me in dit geval wat waarschijnlijker. Keutelt het konijn nog wel en eet en drinkt het goed? Een sloom konijn klinkt niet goed en zou ik zeker mee terug naar de dierenarts gaan voor aanvullend onderzoek. Ik kan me niet voorstellen dat dit door de duplocilline komt, ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval. Enige dat zou kunnen is dat het in de bloedbaan is gekomen en een dysbacteriose veroorzaakt, maar dan zie je ook flinke diarree (waterdun).

 

Ik heb onlangs een konijn op duplocilline gehad en die is 30 seconden na de laatste injectie overleden. Daarvoor 0,0 symptomen, at goed, keutelde goed, plaste goed. Dat zou een acute allergische reactie kunnen zijn geweest, maar waarschijnlijk speelde er meer en heeft stress een laatste zetje richting een hartinfarct gegeven of zoiets. Daar lijkt bij jou zeker geen sprake van en eigenlijk komt het dus ook nooit voor (ik heb denk ik al wel 100 konijnen op dit middel in de opvang gezien en ook eigen konijnen er probleemloos op gehad).

 

Lijkt dus echt of er iets meer aan de hand is helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Wat je beschrijft klinkt alsof er meer aan de hand is dan enkel een blaasontsteking. Is er recent opnieuw een röntgenfoto gemaakt? Het ophouden van urine/niet kunnen plassen kan namelijk ook wijzen op blaaszand of een blaassteen. Dat lijkt me in dit geval wat waarschijnlijker. Keutelt het konijn nog wel en eet en drinkt het goed? Een sloom konijn klinkt niet goed en zou ik zeker mee terug naar de dierenarts gaan voor aanvullend onderzoek. Ik kan me niet voorstellen dat dit door de duplocilline komt, ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval. Enige dat zou kunnen is dat het in de bloedbaan is gekomen en een dysbacteriose veroorzaakt, maar dan zie je ook flinke diarree (waterdun).

 

Ik heb onlangs een konijn op duplocilline gehad en die is 30 seconden na de laatste injectie overleden. Daarvoor 0,0 symptomen, at goed, keutelde goed, plaste goed. Dat zou een acute allergische reactie kunnen zijn geweest, maar waarschijnlijk speelde er meer en heeft stress een laatste zetje richting een hartinfarct gegeven of zoiets. Daar lijkt bij jou zeker geen sprake van en eigenlijk komt het dus ook nooit voor (ik heb denk ik al wel 100 konijnen op dit middel in de opvang gezien en ook eigen konijnen er probleemloos op gehad).

 

Lijkt dus echt of er iets meer aan de hand is helaas...

Ze eet nog behoorlijk goed, keutelt normaal, elke dag en nacht ook perfecte blinde darm keuteltjes.  Dus dysbacteriose lijkt me sterk in dat geval want dat uit zich zoals je zegt vooral in diarree.

 

Ik heb zelf ook reeds gedacht aan blaaszand en/of -stenen.  Gezien de voorgeschiedenis en de stress die onderzoeken als een rontgen met zich meebrengen stellen we dat soort dingen altijd uit tot het niet meer anders kan want we willen een ziek konijntje niet nog het laatste zetje geven door een overdaad aan stress want daar is ze gewoon heel gevoelig voor.

 

Het is een vreemde situatie.  Ik ben intussen zelf al een beetje ervaringsdeskundige geworden maar hier kan ik echt m'n vinger niet op leggen.  Ze slaapt vaak hele dag maar ze is wel aanhankelijk, toegankelijk en vraagt nog steeds zelf om eten te krijgen.  Die vermoeidheid kan volgens mij wel een gevolg van de AB zijn.  Als je AB krijgt als mens kan je daar immers ook een paar dagen behoorlijk last van hebben.  Alleen het vreemde patroon met het urineren kan ik niet plaatsen.  Dit was totaal niet aanwezig voor we de AB hebben gestart en na de AB is dit pas gestart.  Vandaar dat ik het verband legde met de Duplo kuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, ik snap dat je dat verband gaat leggen hoor. Het is ook zo lastig bij konijnen. Ik heb zoiets in ieder geval nog nooit gezien bij zo'n kuur. Het klopt wel dat je van AB wat sloom of moe kan worden, maar het heeft bij mijn weten geen invloed op de urineproductie of het kunnen plassen. Nog nooit gezien in ieder geval. Het klinkt wel alsof plassen pijnlijk of moeilijk is. Ik snap ook dat je die onderzoeken zo lang mogelijk wil uitstellen inderdaad. Zelf zou ik denk ik in dit geval wel voor de onderzoeken kiezen, maar ik ken het konijn natuurlijk niet, dus misschien heb je goede redenen om het nog niet te doen. Ik wil je wel adviseren om niet te lang te wachten, als de blaas niet geleegd kan worden en je een overloopblaas krijgt heb je een groter probleem. Dat is met dit soort klachten wel een risico.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit niet van behandelingen met duplo, ik heb misschien wel een alternatieve tip: d-mannose. Dat is een natuurlijk suiker dat heel effectief is bij blaasontstekingen (de bacteriën hechten aan de d-mannose i.p.v. aan de blaaswand en daardoor worden ze heel makkelijk uitgeplast). Het is niet zo bekend, maar het was jaren geleden een tip van mijn huisarts en het werkt bij mensen erg goed weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Het wordt ook gebruikt bij huisdieren, inclusief konijnen en cavia's. Als je in het Engels zoekt, zul je er heel veel informatie over vinden. Misschien iets om eens met de da te bespreken (in de hoop dat hij of zij open staat voor dit soort alternatieven)? Ik hoop echt dat het snel definitief beter gaat, want je hebt al heel wat zorgen gehad als ik het zo lees.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

D-mannose kan inderdaad helpen, maar bij een fikse blaasontsteking weet ik niet of je het ermee redt. Meestal zet je dat bij een beginnende blaasontsteking in om erger te voorkomen. Ik wist trouwens niet dat het ook bij huisdieren gebruikt wordt! Weet wel dat het niet voor iedereen zeker weten een veilig middel is, dus check wel even goed of het inderdaad als veilig beschouwd wordt voor konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Suus1978 zei:

Ik herken dit niet van behandelingen met duplo, ik heb misschien wel een alternatieve tip: d-mannose. Dat is een natuurlijk suiker dat heel effectief is bij blaasontstekingen (de bacteriën hechten aan de d-mannose i.p.v. aan de blaaswand en daardoor worden ze heel makkelijk uitgeplast). Het is niet zo bekend, maar het was jaren geleden een tip van mijn huisarts en het werkt bij mensen erg goed weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Het wordt ook gebruikt bij huisdieren, inclusief konijnen en cavia's. Als je in het Engels zoekt, zul je er heel veel informatie over vinden. Misschien iets om eens met de da te bespreken (in de hoop dat hij of zij open staat voor dit soort alternatieven)? Ik hoop echt dat het snel definitief beter gaat, want je hebt al heel wat zorgen gehad als ik het zo lees.

Hartelijk dank voor de nuttige tip.  Deze kende ik nog niet!  Heb je zelf ervaringen met D-mannose bij je konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb zelf maar 1x een konijn gehad met blaasontsteking en dat was met een kuurtje ab gelukkig opgelost. In de opvang hebben ze het inmiddels wel een keer aan een cavia gegeven. Dat ging goed, maar hij had al medicatie en het was uiteindelijk meer ter ondersteuning dan een echte behandeling. Zoals Jamesthebunnybutler al zei, is bij een ernstige ontsteking gewone medicatie nodig, maar ter ondersteuning daarvan of preventief/als onderhoud is dit wel een middel dat het overwegen waard is. Het is poeder dat oplosbaar is in water. Het smaakt bijna nergens naar, dus het is ook makkelijk te geven.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .